ToMmM Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Fikk denne oppgaven på en øving i el lære(jeg går bachelor elektronikk, første året, har gått vk1 elektronikk for noen år siden), men hvordan i hel***e skal jeg finne R. Endret 15. september 2006 av ToMmM Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Fikk denne oppgaven på en øving i el lære(jeg går bachelor elektronikk, første året, har gått vk1 elektronikk for noen år siden), menhvordan i hel***e skal jeg finne R. 6872005[/snapback] Fant den: Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Jeg vet hvor R er men jeg vil vite hva ? er og hvordan man kommer frem til ?......... Men du er veldig flink til å lete etter bokstaver, kanskje du burde fått jobb å telle antall Rer i telefonkatalogen!! Endret 15. september 2006 av ToMmM Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 P=I*U, 24=X*24 r=U/I I=U/r I=24/(6+x) ergo R er -5 ^^ lol Har ikke hatt fysikk på noen år og selv bare prøver jeg meg fram til ting virker eller tar fyr ^^ Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 (endret) R kan ikke være -5, hvis du kunne lagd en resistans på -5 ohm hadde du vært jævla rik.... Har prøvd mange metoder men jeg får det ikke til.. P=I*U, 24=X*24r=U/I I=U/r I=24/(6+x) ergo R er -5 ^^ lol Har ikke hatt fysikk på noen år og selv bare prøver jeg meg fram til ting virker eller tar fyr ^^ 6872274[/snapback] Endret 15. september 2006 av ToMmM Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 R kan ikke være -5, hvis du kunne lagd en resistans på -5 ohm, hadde du vært jævla rik....Har prøvd mange metoder men jeg får det ikke til.. P=I*U, 24=X*24r=U/I I=U/r I=24/(6+x) ergo R er -5 ^^ lol Har ikke hatt fysikk på noen år og selv bare prøver jeg meg fram til ting virker eller tar fyr ^^ 6872274[/snapback] 6872426[/snapback] Veit, akkurat det som jeg reagerte på og, men kom ikke fram til noe annet. Eneste jeg kan komme på er at den andre strømkilden som er inntegnet med bare en pol tilkoblet er et slik knappebatteri med bare + pol ^^ lol Eller at R=1 og at det er så enkelt, fordi P er effekten over den ene tingen. Men som sagt lenge siden jeg har hatt fysikk Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Det er nok litt mer avansert, er det noen her som har tatt bachelor i elektronikk, eller master i elektroteknikk eller liknende som kan svare noe bedre på spørsmålet? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 forutsatt at P=24W er effekten over den motstanden en skal finne så er den 6 ohm; løsningen: kall summen av 4 ohms og 2 ohms motstanden for R1, og den ukjente for R2 Vi vet at U=RI og P=UI=I^2*R=V^2/R bruker dette for å sette opp en likning (Husk Kirchoffs strøm- og spenningslov, bruker spenningsloven her) 24V = U_R1+U_R2= R1*I + rot(24W*R2) ; det siste uttrykket kommer fra P = V^2/R som er skrevet om til V =... nå er det bare R2 og I som er ukjent, men vi kan sette inn for I ved å bruke den andre effektloven; I = rot(24W/R2) 24V = R1*rot(24W/R2) + rot(24W*R2) ; kvaderer på begge sider og gang med R2 og trekk sammen slik at du får en andregradslikning, flytt over slik at du har 0 på den ene siden av = du har nå: 0 = 24R2^2-288R2+864 dette gir R2 = 6ohm for å teste om det er rett svar så summerer vi alle motstandene vi har nå; 2+4+6 = 12ohm strømmen i kretsen blir da 24V/12ohm = 2A og effekten over R2 er da P = I^2*R = 2^2*6 = 4*6=24W så 6 ohm er rettsvar (med mindre jeg er veldig trøtt nå) Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 btw: ...den andre strømkilden som er inntegnet med bare en pol... Det er nå et helt vanlig jordingssymbol da, så om du trudde det var et batteri ... (om jeg ikke misforstod deg helt) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 btw: ...den andre strømkilden som er inntegnet med bare en pol... Det er nå et helt vanlig jordingssymbol da, så om du trudde det var et batteri ... (om jeg ikke misforstod deg helt) 6872589[/snapback] Vel, so sagt, jegbare prøver meg fram ^^ visste ikke engang at man trengte å jorde 24V Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 du trenger ikke å jorde kretsen, men du trenger en spenningsreferanse som du kan måle de andre spenningene mot, det er da vanlig å sette inn dette symbolet på det stedet en selv definerer som jord (referanse) og lar det som regel få verdien 0 Volt (en kan i prinsippet selv bestemme dette også, men 0 er somregel enklest å regne med). Dette er kanskje litt abstrakt, men elektronikk er nå engang slik at en selv kan bestemme slike ting under utregninger. Det er altså ikke sikkerhetsjord slik som i stikkontaktene i huset det er snakk om, men et referansepunkt for spenningsmålinger. (litt o.t., men dette konseptet er ganske viktig) Lenke til kommentar
Zyclone B Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 R kan ikke være -5, hvis du kunne lagd en resistans på -5 ohm hadde du vært jævla rik....Har prøvd mange metoder men jeg får det ikke til.. 6872426[/snapback] Går vel an å lage en negativ-resistans ved hjelp av en opamp og tre motstander. Kalles Negative-Resistance Converter.. Vet ikke om du har prøvd det jeg men det skal fungere fint. Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 (endret) R kan ikke være -5, hvis du kunne lagd en resistans på -5 ohm hadde du vært jævla rik....Har prøvd mange metoder men jeg får det ikke til.. 6872426[/snapback] Går vel an å lage en negativ-resistans ved hjelp av en opamp og tre motstander. Kalles Negative-Resistance Converter.. Vet ikke om du har prøvd det jeg men det skal fungere fint. 6874430[/snapback] Hvis du lager en negativ resistans, er det en resistans som gir ut spenning, Det er praktisk umulig, kanskje du kan lage en negativ resistans i ditt neste liv, det er umulig å lage en resistans på 0 ohm eller mindre.............) En resistans som er mindre enn 0 ohm vil gi ut strøm som er fysisk umulig.................... Endret 17. september 2006 av ToMmM Lenke til kommentar
Zyclone B Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 R kan ikke være -5, hvis du kunne lagd en resistans på -5 ohm hadde du vært jævla rik....Har prøvd mange metoder men jeg får det ikke til.. 6872426[/snapback] Går vel an å lage en negativ-resistans ved hjelp av en opamp og tre motstander. Kalles Negative-Resistance Converter.. Vet ikke om du har prøvd det jeg men det skal fungere fint. 6874430[/snapback] Hvis du lager en negativ resistans, er det en resistans som gir ut spenning, Det er praktisk umulig, kanskje du kan lage en negativ resistans i ditt neste liv, det er umulig å lage en resistans på 0 ohm eller mindre.............) En resistans som er mindre enn 0 ohm vil gi ut strøm som er fysisk umulig.................... 6878718[/snapback] Du vil mest sannsynlig lære om negativ resistans til neste år på studiet ditt. I mellomtiden kan du lese en relativt forståelig beskrivelse av emnet her: http://www.circuit-fantasia.com/circuit_st...c/vnic/vnic.htm Lenke til kommentar
jajajalla Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Du vil mest sannsynlig lære om negativ resistans til neste år på studiet ditt. I mellomtiden kan du lese en relativt forståelig beskrivelse av emnet her: http://www.circuit-fantasia.com/circuit_st...c/vnic/vnic.htm 6880694[/snapback] Ehrm, nei? Impedance og resistanse er to vidt forskjellige ting. Det finnes ikke noe sånt som negativ resistanse(punktum). mvh Lenke til kommentar
Zyclone B Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Du vil mest sannsynlig lære om negativ resistans til neste år på studiet ditt. I mellomtiden kan du lese en relativt forståelig beskrivelse av emnet her: http://www.circuit-fantasia.com/circuit_st...c/vnic/vnic.htm 6880694[/snapback] Ehrm, nei? Impedance og resistanse er to vidt forskjellige ting. Det finnes ikke noe sånt som negativ resistanse(punktum). mvh 6898577[/snapback] Resistans er jo en impendans uten en kompleks del (Z=R+Xj), så at det er to vidt forskjellige ting blir vel litt feil å si. Kretsen du kan se på siden jeg linket til, simulerer negativ resistans. Den negative resistansen gjør at strømmen nå går mot kildens plusspol, slik at den absorberer effekt. Da kan man også si at den negative resistansen frigir effekt. Du kan ikke si at det ikke finnes negativ resistans, da dette brukes blant annet for å nøytralisere uønskede resistanser i design av strømkilder, samt endre plasseringen av poler i design av filtere og oscillatorer. Lenke til kommentar
jajajalla Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg påstod aldri at det ikke finnes negativ impedanse, men resistanse er ikke det samme som impedanse, resistanse er som du jo selv sier bare realdelen av impedansen, og en av begrensningene som kommer av denne grunn er at den ikke kan bli negativ. Men det er klart, hvis du her argumenterer for at impedanse og resistanse er det samme(noe det i enkelte tilfeller er, men IKKE når _impedansen_ er negativ) så skal jeg gi meg på det. mvh Du vil mest sannsynlig lære om negativ resistans til neste år på studiet ditt. I mellomtiden kan du lese en relativt forståelig beskrivelse av emnet her: http://www.circuit-fantasia.com/circuit_st...c/vnic/vnic.htm 6880694[/snapback] Ehrm, nei? Impedance og resistanse er to vidt forskjellige ting. Det finnes ikke noe sånt som negativ resistanse(punktum). mvh 6898577[/snapback] Resistans er jo en impendans uten en kompleks del (Z=R+Xj), så at det er to vidt forskjellige ting blir vel litt feil å si. Kretsen du kan se på siden jeg linket til, simulerer negativ resistans. Den negative resistansen gjør at strømmen nå går mot kildens plusspol, slik at den absorberer effekt. Da kan man også si at den negative resistansen frigir effekt. Du kan ikke si at det ikke finnes negativ resistans, da dette brukes blant annet for å nøytralisere uønskede resistanser i design av strømkilder, samt endre plasseringen av poler i design av filtere og oscillatorer. 6901373[/snapback] Lenke til kommentar
Zyclone B Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Legger ved et bilde av hva jeg snakker om. Omtrent rett fra boken "Design with Operational Amplifiers and Analog Intergrated Circuits" av Sergio Franco, hvor han kaller kretsen "The Negative Resistance Converter" Ser poenget med at selve verdien på en fysisk resistans aldri kan bli negativ, men her ser du at den ekvivalente motstanden kilden ser er en negativ resistans uten noe innslag av reaktans, som i dette tilfellet fører til at strømmen går mot den positive polen på kilden Endret 20. september 2006 av Zyclone B Lenke til kommentar
jajajalla Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jepp. Da er vi vel egentlig enige, da:P mvh Lenke til kommentar
ToMmM Skrevet 21. september 2006 Forfatter Del Skrevet 21. september 2006 Når jeg mente at en resistans ikke kan bli negativ, mente jeg en fysisk motstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå