fa2001 Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Hei; jeg sitter her på kvelden med et helt uforståelig problem med Windows Vista og internett. Det er nok lite sannsynlig at jeg får noe hjelp, men jeg skriver litt for at folk kan se på det syke problemet, og løsningen senere, hvis jeg finner den. Har et slikt oppsett (midlertidig, skal flytte snart og blir da kvitt routeren): LAN (10.250.1.x) -----[Router PC; NAT] --- LAN (192.168.123.x) --- [sMC Router; NAT] --- internett WLAN (10.250.2.x)----| VPN (10.250.3.x) ____/ Internett er kabel via UPC. Problemet er at Laptoppen ikke kommer på nettet [med noen unntak, se under] under Windows Vista RC1. Dobbel-NAT'ingen kan være et problem, men det er ingen forklaring. Her er alle de merkelige faktaene: - Laptoppen kommer på nettet i Linux, via LAN og WLAN, samme gjelder XP. - Den kan får kontakt med Router PC'en i Vista, får IP, kan bruke alle tjenester på router-pcen, etc. (router-pcen har en DNS-server, så DNS går fint) - NTP (tids-synkronisering), og PING fungerer til internett - IRC fungerer - Web, https, http-proxy, ssh fungerer ikke (til annet en router-pcen) - Den kan opprette en ftp forbindelse med feks ftp.microsoft.com, og active mode nedlastninger fungerer. - Passive mode FTP fungerer ikke (det burde vært omvendt?) - coral-cache-linker (port 8080) fungerer ikke - Laptoppen i Vista sender nesten like SYN-pakker som i Linux, i ipv4, etc. SYN-pakkene er også nesten like for alle tjenester - Pakkene kommer med all sannsynlighet ut i den andre enden (192.168.etc) av router-pcen, de kommer i hvert fall helt til POSTROUTING-chain i iptables - Jeg får ikke noe svar på SYN i det hele tatt (ikke ICMP e.l.) - Jeg får noen meldinger om "connection broken" i SMC routeren - Laptoppen kommer på nettet m/vista på andre steder, i andre trådløse nettverk Vet ikke helt hva jeg skal tro om dette, men det er ikke så enormt viktig for jeg bruker linux mest. Takker for evt hjelp, hilsen Marius Endret 15. september 2006 av fa2001 Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Nå fant jeg ut av det! (det hjelper med litt søvn) Ved å koble router-pcen direkte på nettet så gikk det bra. Jeg tror FTP og IRC gikk bra før, fordi jeg hadde satt router-pcen til å omskrive disse tilkoblingene på et høyere nivå, for å kunne bruke hhv. active mode og DCC. UDP var nok også OK. Det var nok noe rart i de SYN pakkene allikevel. Det eneste uforklarlige nå, jeg har ikke nevnt det før, er at MSN-messenger faktisk klarte å kommunisere med internett før jeg koblet om. Den klarte ikke å logge på, men sendte og mottok data over noe som, hvis jeg husker rett, var TCP. Uansett, det her var slutten på det eventyret, ha en fin dag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå