Straits Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Har kjøpt meg ny pc, og flytta over 4 hd'er fra den gamle data'en til den nye, det som er problemet nå er at den gamle data'n ikke vil akseptere at jeg har fjerna dem.. Den disken som sitter igjen er en wd 160gb disk som jeg har som os disk.. Det er en IDE disk forresten.. Eneste jeg har gjort med den pc'en er å bytte psu og fjerna en del annet stasj.. Hva kan dette være?? Har ikke noe lyst til å formatere den da jeg har endel ting på den disken jeg gjerne vil ha.. Finner den i bios, men maskina vil IKKE starte opp me den.. hmm noen som kan hjelpe?? Lenke til kommentar
alex_v_s Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Maskina starter ikke opp, dvs windows booter ikke? Kommer du i det hele tatt til loading-skjermen, eller får du en feilmelding? Hvis os-disken din ikke sto som Primary Master (dvs første disk, på den første kontrolleren) før du fjerna de andre HDDene, så må du nok gjenoppbygge de oppstartsfilene som skal ligge på denne disken. Hvilket OS kjører du? Endret 15. september 2006 av alex_v_s Lenke til kommentar
Straits Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Maskina starter ikke opp, dvs windows booter ikke? Kommer du i det hele tatt til loading-skjermen, eller får du en feilmelding? Hvis os-disken din ikke sto som Primary Master (dvs første disk, på den første kontrolleren) før du fjerna de andre HDDene, så må du nok gjenoppbygge de oppstartsfilene som skal ligge på denne disken. Hvilket OS kjører du? 6871564[/snapback] Kjører Win XP Pro.. Det som er så merkelig, er at pc'n starta og jeg brukte den litt før den skrudde seg av, hvordan/hvorfor veit jeg ikke.. Biosen finner den, men den vil ikke boote.. Har prøvd å ta ut cd-rom og bare bruke hdd, samt bytta ut ide kablene hvis dem kunne være feil, bytta om strøm kablene, sjekka master/slave... Hva mer er det å sjekke? Hører disken går.. Lenke til kommentar
alex_v_s Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Hvis BIOS ikke godkjenner disken som en systemdisk (dvs du får en "Non systemdisk or wrong disc inserted", eller noe lignende, feilmelding når du prøver å starte maskina, etter POST), så kan det være at ledningene ikke sitter ordentlig i, men hvis du hadde prøvd det, så kan det være at partisjonstabellene har blitt korrupte eller noe annet stygt har skjedd. Har du mulighet til å prøve disken på en annen maskina, for å se om den i det hele tatt fungerer? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Satt jumperen til single master? Lenke til kommentar
Straits Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Hvis BIOS ikke godkjenner disken som en systemdisk (dvs du får en "Non systemdisk or wrong disc inserted", eller noe lignende, feilmelding når du prøver å starte maskina, etter POST), så kan det være at ledningene ikke sitter ordentlig i, men hvis du hadde prøvd det, så kan det være at partisjonstabellene har blitt korrupte eller noe annet stygt har skjedd.Har du mulighet til å prøve disken på en annen maskina, for å se om den i det hele tatt fungerer? 6871646[/snapback] Har ikke mulighet til det dessverre.. Når jeg starter pc'n, går den gjennom alle vanlige ting, helt til det står detecting ide drives, (Abit NF7) Da står den der og "henger" en stund til den går videre.. Til slutt står det diskboot failure, insert systemdisk and press enter.. Denne disken har jeg hatt som systemdisk i samme pc'n i snart to år.. Aldri hatt noe problemer med den før nå.. Lenke til kommentar
Straits Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Feilen funnet.. Jumperen bak sto på master (noe jeg var 110% sikker på at den skulle gjøre) Prøvde den på CS (cable select) og den fyra opp med engang.. Er det mulig? Nå har jeg drivi hele kvelden gått opp og ned for å prøve ting og rivi meg i håret så er det bare å flytte ¨på en jumper... Teknologien har kommi langt!! Lenke til kommentar
alex_v_s Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Bra du fikk fiksa det iallefall ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå