Larsen0210 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Siden vi ikke vet hva som står stille og hva som beveger seg så blir det vanskeligere å avgjøre. Ser man dette spørsmålet fra jorda eller i fra bilen? Endret 23. september 2006 av Larsen0210 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 ^^Vil gi forskjellige svar Lenke til kommentar
paalov Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Hvordan kan en da forklare energiens vandring i slike tilfeller? Dersom en sikter med lyset mot en person, vil da varmen fra lyset varmen mannen ulikt etter hvor du ser det fra? Det gir jo ingen mening/bryter mot all logikk. Jeg tror nå at ting kan overgå lysets hastighet frem til noen klarer å overbevise meg med forklarende svar Endret 23. september 2006 av paalov Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Nå vil jeg ikke si at personen blir varmet ulikt avhengig av hvor man ser det fra, men personen vil bli overkjørt av bilen først og deretter belyst sett fra personen, mens bilføreren vil først se at personen lyser opp, for så å kjenne et "dunk". Ting bryter sammen når man anntar hastighet større enn lysets. Derfor er det så fint at hastighet større enn lyset ikke er mulig, og derfor er en gal anntagelse Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Går ikke det her under relativitets teorien? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Går ikke det her under relativitets teorien? 6926337[/snapback] Det spørs på hastigheten din. *Haha* Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 det logiske er jo det at hvis bilen eller fartøyet har en fart på nøyaktig den samme som lyset. så vi de kræsje i veggen samtidig. Men så kan jo ikke selve lyset kræsje i en vegg da. det bre stopper. det har vel noe med at lyset ikke kommer ut av bilen siden bilen går like fort som lyset. Prøv selv. Stå på en tralle som har en fart som er like stor som utgangshastigheten som en stein som du kaster. du komemr ikke til å få den foran deg. så snart du "kaster" så vil den fare bakover med en gang. 6875611[/snapback] Den var jo bare helt dum. En stein følger ikke samme fysikkreglene som fotoner, i hvert fall ikke i samme grad. Jeg så noen som hadde spurt om dette i illustrert Vitenskap. Er det noen her som vil ha skikkelig svar på det, så må dere finne bladet der dette stod i. Men jeg husker at det var noe med det at lyset har en konstant verdi i forhod til deg, så ja, men ville visstnok sett lyset langt framme for den som satt i bilen, men om bilen kjørte i akkurat lysets haqstighet, mener jeg også at folk som så på det utenfor, ville sett at den kresjet i veggen med lysets hastighet samtidig med lyset. PS: Og ja, lys kresjer i hindringer, og blir send tilbake i motsatt retning. Det er faktisk en måte å reise i rommet på, vet gigantiske solseil, like store som texas i USA. Et tynt metallfolielignende stoff, blir silet, og når så mange fotoner treffer solseilet i rommet, hvor det ikke er noen tyngekraft som holder det igjen, og heller ikke friksjon, vil det klare å komme seg opp i mot en hastighet på over 1/10 av lysets hastighet, dvs. ca. 40 år til nermeste stjerne og ca. 30 000 km/sekundet, som er nokså fort vil jeg si. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Går ikke det her under relativitets teorien? 6926337[/snapback] Det spørs på hastigheten din. *Haha* 6926383[/snapback] Det meste over atomstørrelse kan da beskrives av relativitetsteorien, uansett hastighet Sånn rent bortsett fra at når v << c, så er det bortkasta tid, da rel.teorien gir nesten (10^-n'te desimal feil) samme svar som "gammaldags" klassisk mekanikk uansett det logiske er jo det at hvis bilen eller fartøyet har en fart på nøyaktig den samme som lyset. så vi de kræsje i veggen samtidig. Men så kan jo ikke selve lyset kræsje i en vegg da. det bre stopper. det har vel noe med at lyset ikke kommer ut av bilen siden bilen går like fort som lyset. Prøv selv. Stå på en tralle som har en fart som er like stor som utgangshastigheten som en stein som du kaster. du komemr ikke til å få den foran deg. så snart du "kaster" så vil den fare bakover med en gang. 6875611[/snapback] Den var jo bare helt dum. En stein følger ikke samme fysikkreglene som fotoner, i hvert fall ikke i samme grad. Jeg så noen som hadde spurt om dette i illustrert Vitenskap. Er det noen her som vil ha skikkelig svar på det, så må dere finne bladet der dette stod i. Men jeg husker at det var noe med det at lyset har en konstant verdi i forhod til deg, så ja, men ville visstnok sett lyset langt framme for den som satt i bilen, men om bilen kjørte i akkurat lysets haqstighet, mener jeg også at folk som så på det utenfor, ville sett at den kresjet i veggen med lysets hastighet samtidig med lyset. Dette har blitt utledet minst to ganger i løpet av tråden, dvs. den generelle teorien. v = c er bare et spesialtilfelle. PS: Og ja, lys kresjer i hindringer, og blir send tilbake i motsatt retning. Det er faktisk en måte å reise i rommet på, vet gigantiske solseil, like store som texas i USA. Et tynt metallfolielignende stoff, blir silet, og når så mange fotoner treffer solseilet i rommet, hvor det ikke er noen tyngekraft som holder det igjen, og heller ikke friksjon, vil det klare å komme seg opp i mot en hastighet på over 1/10 av lysets hastighet, dvs. ca. 40 år til nermeste stjerne og ca. 30 000 km/sekundet, som er nokså fort vil jeg si. 6927787[/snapback] Dersom du ikke har tyngdekraft er det vel ingenting som hindrer at v øker mot c (om enn aldri når c) gitt nok tid... Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Om man har en bil som kjører i lysets hastighet og setter på frontlysene vil det selvfølgelig ikke bli noe lys forran bilen. De går jo like fort framover.... om du står forran bilen vil du se lys i pærene men lyset vil ikke gå en micromillimeter vekk fra glødetråen! Lenke til kommentar
paalov Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 lys = energi = varme Men bil kjører med gitt hastighet nær C og lyser mot en mann. Når vil mannen bli varmere? Når bilen nesten treffer karen eller lenge før slik føreren ser lyset? Og vær så snill å ikke svar om en ikke har peil på fysikk. Vil gjerne ha en FORKLARING Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Om man har en bil som kjører i lysets hastighet og setter på frontlysene vil det selvfølgelig ikke bli noe lys forran bilen. De går jo like fort framover.... om du står forran bilen vil du se lys i pærene men lyset vil ikke gå en micromillimeter vekk fra glødetråen! 6929831[/snapback] du stiller deg i rekken bak de mange i denne tråden som har misforstått akkurat dette. føreren av bilen vil se lyset skyte ivei i lysets hastighet fra bilen. det er dette relativitetsteorien sier. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 lys = energi = varme Det var vel egentlig en ganske drøy setning. At energi = varme er ikke jeg helt enig i. Potensiell energi f.eks vil jeg ikke si "= varme". (Som egentig er kinetisk energi på atomnivå) Men bil kjører med gitt hastighet nær C og lyser mot en mann.Når vil mannen bli varmere? Når bilen nesten treffer karen eller lenge før slik føreren ser lyset? Tid er relativt! Du spør når uten å oppgi fra hviket synspunkt som det altså ikke finnes noe svar på. Sett fra bilen blir han varmet opp først og sett fra personen skjer det nesten samtidig fordi tid for de to objektene er ikke det samme. Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 bare å oppnå lysest hastighet ville tatt deg ca.118 dager ved en konstant aks, på 3G , du er tom for bensin lenge før det Lenke til kommentar
paalov Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 (endret) Kan folk slutte å fokusere på selve bilen, heller problemstillingen. --- JohndoeMAKT: Virker som du fatter dette litt, det gjør tydeligvis ikke jeg. Så jeg spør litt til er det greit Gitt at lyset er dødelig. Mannen (fra sitt ståpunkt) hopper vekk rett før bilen treffer ham. Hva skjer med dem som følger hendelsen fra lysets standpunkt? Vil de ikke se mannen i det hele tatt fordi han allerede har hoppet vekk før lyset treffer (selv om bilen er langt vekk), eller vil mannen være død (som bryter mot all logikk). Endret 24. september 2006 av paalov Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 http://www.peegore.com/film/dawndead/images/Dawnpic1.jpg kyrsjo eller Torbjørn har nok en del bedre forståelse for dette så jeg overlater å svare til de for kyrsjo har allerede begynt å forklare en lignende situasjon regner jeg med at han har satt seg inn i problemstillingen. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Kan folk slutte å fokusere på selve bilen, heller problemstillingen. --- JohndoeMAKT: Virker som du fatter dette litt, det gjør tydeligvis ikke jeg. Så jeg spør litt til er det greit Gitt at lyset er dødelig. Mannen (fra sitt ståpunkt) hopper vekk rett før bilen treffer ham. Hva skjer med dem som følger hendelsen fra lysets standpunkt? Vil de ikke se mannen i det hele tatt fordi han allerede har hoppet vekk før lyset treffer (selv om bilen er langt vekk), eller vil mannen være død (som bryter mot all logikk). 6933515[/snapback] Hva som skjer fra lysets standpunkt aner jeg ikke, da du i såfall ville fått lyset til å gå med lyshastighet i forhold til seg selv... *tørke hjernemasse av veggen* Men: Fra mannens ståsted kommer lyset mot han med lyshastighet, og bilen mot han med over lyshastighet. Ergo vil han ikke se noen ting før bilen kommer og treffer ham, og deretter kommer lyset til å treffe ham - i motsatt rekkefølge av hvordan det ble sendt ut. Fra bilførerens ståsted vil lyset bevege seg med lyshastighet fra panseret mot mannen, og mannen bevege seg mot panseret i over lyshastighet. Bilføreren vil dermed se at mannen lyser opp, før han blir most ut over panseret. Hmm... Skjedde det akkurat to forskjellige ting? Hmm.... Neste gang: lorentz-transformasjoner Lenke til kommentar
paalov Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Men: Fra mannens ståsted kommer lyset mot han med lyshastighet, og bilen mot han med over lyshastighet. Ergo vil han ikke se noen ting før bilen kommer og treffer ham, og deretter kommer lyset til å treffe ham - i motsatt rekkefølge av hvordan det ble sendt ut. Fra bilførerens ståsted vil lyset bevege seg med lyshastighet fra panseret mot mannen, og mannen bevege seg mot panseret i over lyshastighet. Bilføreren vil dermed se at mannen lyser opp, før han blir most ut over panseret. Var ikke helt det jeg spurte etter, prøver igjen. (bilde 1) Gitt at bilen går med en hastighet lik C, og lyset er dødelig. Mannen dukker rett før bilen treffer han, selv om han ikke ser noe til lyset eller bilen, og ifl. han blir han da ikke truffet av verken lys eller bil (flaks). (bilde 2) Gitt at bilen går med en hastighet lik C, og lyset er dødelig. Hva vil bilføreren se i samme situasjon, vil lyset drepe karen foran før han dukker for bilen? Kan da vel ikke skje to ulike ting av samme hendelse. --- jaja ble litt mye spørring nå, visst du mener jeg er tett i pappen å gjerne legg til grunn hva jeg har oversett... Endret 26. september 2006 av paalov Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Lyset vil uansett treffe først. Uansett. Det er ganske logiske egentlig. Lysene er foran på bilen! Skulle bilen ha truffet før lyset, måtte den ha kjørt forbi sine egne lykter. Det er da ikke mulig. Og den fysiske delen av lyset (altså pæren og området rundt) beveger seg jo sammen med bilen, altså like fort. Bilen kan uansett ikke komme før lysene, da lysene alltid vil treffe først. Bilen kan heller ikke rygge, fordi det er lys der også, og heller ikke sidelengs -> blinklys. Oppdrag utført. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 ikke glem at støtfangeren stikker ut forbi bilen, foran lyktene Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Men: Fra mannens ståsted kommer lyset mot han med lyshastighet, og bilen mot han med over lyshastighet. Ergo vil han ikke se noen ting før bilen kommer og treffer ham, og deretter kommer lyset til å treffe ham - i motsatt rekkefølge av hvordan det ble sendt ut. Fra bilførerens ståsted vil lyset bevege seg med lyshastighet fra panseret mot mannen, og mannen bevege seg mot panseret i over lyshastighet. Bilføreren vil dermed se at mannen lyser opp, før han blir most ut over panseret. Var ikke helt det jeg spurte etter, prøver igjen. (bilde 1) Gitt at bilen går med en hastighet lik C, og lyset er dødelig. Mannen dukker rett før bilen treffer han, selv om han ikke ser noe til lyset eller bilen, og ifl. han blir han da ikke truffet av verken lys eller bil (flaks). (bilde 2) Gitt at bilen går med en hastighet lik C, og lyset er dødelig. Hva vil bilføreren se i samme situasjon, vil lyset drepe karen foran før han dukker for bilen? Kan da vel ikke skje to ulike ting av samme hendelse. --- jaja ble litt mye spørring nå, visst du mener jeg er tett i pappen å gjerne legg til grunn hva jeg har oversett... 6940754[/snapback] Stakkar, ikke så greit å sprette foran biler med dødelige frontlykter alltid. De to bildene viser nøyaktig hva som er problemet med relativititetsteorien. Det er ikke nødvendigvis at lysets hastighet er konstant og det høyeste noe(n) kan oppnå, men at den er konstant uavhengig av referansepunkt. Mannen som hopper, vil se bilen og lyset komme samtidig. Mannen i bilen vil se lyset skyte avgårde fra lyset og treffe mannen lenge før bilen. Mannen som hopper vil imidlertid ikke dø, bilbe nr 2 er litt misvisende. Husk at lyset går like fort i begge tilfeller. Hvorfor rammer du ikke hoppe-mannen av lyset i bilde nr 1? Lyset går like fort i begge scenarier og starter fra samme sted. Eneste forskjellen er at i scenarie nr 2 vil ikke føreren av bilen oppleve at han henger med i svingene like fort som observatøren som hopper, gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå