Kontorstol Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Jeg har et lite spørsmål Hvis en bil køyrer rarskere enn lyset med frontlyktene på - Og bilen køyrer mot en vegg, hva treffer først - Bilen eller lyset? Hehe Edit: Litt bedre forklart En bil står 10 lysår fra en murvegg og starter bilen, med en gang han når lysets hastighet slår han på frontlyktene - Men hvem av de treffer veggen først? Hmmm, jag lurer på om lyset får større fart når den blir sendt ut fra en bil med lysets hasighet Endret 16. september 2006 av ingebrigtz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 en bil i lysets hastighet? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 en bil i lysets hastighet? 6871245[/snapback] Hehe, ja en bil i lysets hasighet (ikke at det er mulig da men uansett) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Hvis en bil køyrer rarskere enn lyset med frontlyktene på - Og bilen køyrer mot en vegg, hva treffer først - Bilen eller lyset? 6871234[/snapback] Vis meg den bilen som kan kjøre raskere enn lyset og jeg skal si det hva som treffer veggen først. Og tror du meg ikke er det bare å forsøke selv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 en bil i lysets hastighet? 6871245[/snapback] Hehe, ja en bil i lysets hasighet (ikke at det er mulig da men uansett) 6871270[/snapback] Hva om lyset går raskere enn lysets hastighet det også? (ikke at det heller er mulig da men uansett) Sånn kan man fortsette å stille umulige spørsmål i det uendelige. Eller kanskje dobbelt så uendelig Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 en bil i lysets hastighet? 6871245[/snapback] Hehe, ja en bil i lysets hasighet (ikke at det er mulig da men uansett) 6871270[/snapback] Hva om lyset går raskere enn lysets hastighet det også? (ikke at det heller er mulig da men uansett) Sånn kan man fortsette å stille umulige spørsmål i det uendelige. Eller kanskje dobbelt så uendelig 6871585[/snapback] Men tenk om lysets hastighet blir fordoblet når bilen køyrer så fort, slik at lyset liksom blir presset framover Lenke til kommentar
Edmund Blackadder Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Her har noen lest Nemi ser jeg. Lyset fordi: Lysets hastighet + Bilens hastighet Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Her har noen lest Nemi ser jeg. Lyset fordi: Lysets hastighet + Bilens hastighet 6872056[/snapback] Men det stemmer ikke Lyset følger ikke galileiformlene Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Men om bilen beveger seg raskere enn lyset vil jo lyset "hopè seg opp" foran bilen, omtrent slik som trykkbølgen i lufta idet man bryter lydmuren. Kanskje det blir er superradiosalt (eh?) glimt når man bryter lysets hastighetsgrense, sånn rent teoretisk? Jeg er egentlig mere interessert i å vite hva som skjer med bilen idet den treffer denne veggen i lysets hastighet.. pang. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Jeg ser for meg følgende : Jo nærmere bilen beveger seg mot lysets hastighet så tror jeg ikke lyset fra billyktene vil bli svakere i seg selv,men de vil lyse opp kortere og kortere,og når bilen først har kommet seg opp i lysets hastighet så vil ikke lyset fra lyktene kaste i det hele tatt. Men fortsatt lyse inne i lyktene. Høres kanskje ikke så veldig logisk ut? Hvis bilen skulle overgå lysets hastighet,ville da lyset fra lyktene slukket? Lyset derfra er jo innelukket .(hvis man klarer å forestille seg lykteglass som holder stand i den hastigheten,for ikke å snakke om bilen). Så jeg mener bilen ville truffet veggen først i dette tilfellet. Mulig bilen bare ville blitt til stjernestøv når den traff veggen. En annen artig tanke vil jo være å prøve å regne ut hvor mange G det er snakk om når den treffer veggen.. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Hmm, jeg tenker at lys er energisk. Så en eventuell opphoping vil jo da sammle store mengder energi i lyktene jo lengre du befinner deg i lysets hastighet. Til slutt må det bli noe tilnærmet en laser, men bare at det blir i et kort støt dersom bilen sakner farta plutselig Men med tanke på hvor ufattelig mye tomrom det er i et atom, skulle man tro det er mulig at elektronskallene kan "gli igjennom" hverandre dersom man har nok energi til å presse to atomer igjennom de elektromagnetiske (?) kreftene som vanligvis forhindrer atomer i å gli inn i hverandre. Så da kan jo kanskje bilen bare smette rett igjennom, dersom ikke det er noen partikler som er riktig uheldige og kolliderer? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Sett fra bilens synspunkt beveger lyset seg bort fra lyktene med lysets hastighet. Sett fra veggen beveger lyset og bilen seg like fort og vil treffe samtidig. Høres det logisk ut? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Dette er en velkjent problemstilling, bare i en litt uvanlig form. Svaret er at det ikke finns samtidighet Føreren av bilen vil se at lyset treffer veggen lenge før bilen, fordi lyset har lysets hastighet i forhold til bilen En observatør vil "se" at både bilen og lyset har lysets hastighet, og at de treffer veggen samtidig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Man kan vel også spørre seg om hvorfor sjåføren av denne bilen i det hele tatt slo på lysene, da de mest sannsynlig hadde en relativ liten nytteverdi for han/henne. Men vaner er vonde å vende.. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 det er vanlig at lysene slår seg på automatisk når man starter bilen Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 det er vanlig at lysene slår seg på automatisk når man starter bilen wink.gif Nei nei nei, ikke på denne lyshastighetsbilen. Det er produsert i Dubai og der må man skru på lysene selv Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Når man kjøper sportsbil som kan kjøre i lysets hastighet skulle det jo bare mangle at det var automatiske lys da. Men er det jeg som misforstår noen av dere, eller tenker dere at lyset beveger seg 2x lysets hastighet mens bilen beveger seg ved 1x lysets hastighet? Jeg tenkte at ingenting kunne bevege seg raskere enn lysets hastighet, så bilen og lyset vil få samme hastighet til slutt. Men mens bilen aksellererer vil lyset ha forspranget inntil bilen når lysets hastighet. Og når bilen når denne hastigheten vil den aldri kunne innhente lyset den sendte mot veggen mens den beveget seg under lysets hastighet (ingenting kan overskride lysets hastighet). Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 det vil kontinuerlig sendes ut lys, både før og etter han når lysets hasithget, vi kan jo følge noe av det lyset som sendes ut når han har nådd lysets hastighet? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Jeg er uenig i at lyset vil gå fortere enn lysets hastighet. Lyset kastes ikke ut, det bare er der, med ei bestemt fart. Hvis bilen går fortere enn lyset vil bilen treffe veggen først. Min teori. Endret 16. september 2006 av Xecuter88 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Vi antar at bilen faktisk går fortere enn lyset. Da vil (så vidt jeg husker) bruk av lorentz-transformasjonene gi at sett fra bilen vil lyset treffe veggen først, mens sett fra utsiden, så vil bilen treffe først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå