Gå til innhold

Overklokking av AMD XP2000+/Asus A7M266

Lef

Anbefalte innlegg

Beklager hvis dette er spurt om tidligere.

CPU'n har Glacialtech Iglo 2320 (?) kjøling, som skal holde opp til xp 2600+ iflg produsent. I tillegg har jeg et POV Gf4 XP 128 DDR RAM i maskina.

Har store problemer med å få oveklokket cpu i det hele tatt.

1. forsøk: Vcore 1,75 (default), prøvde å justere opp FSB noen hakk, til klokkefrekvens 1,737 Ghz. Resultat: PC'n ville ikke boote i det hele tatt.

2. forsøk: Vcore 1,85, justerer opp til det samme som ovenfor. PC'n booter men etter litt "stresstesting" låser pc'n seg i en forferdelig BSOD, med beskjed om start av "physical dumping" av minne.

Jeg er litt newbie når det gjelder overklokking, men er det noen som har noen gode forslag til hvordan jeg skal få tynet litt ekstra ut av CPU ? Må jeg unlocke cpu for å få det til kanskje ?

Takker for alle gode forslag :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-30 10:10 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juster voltstyrken på rammen din opp til 2.8/3.0v.

Øk gradvis oppover i fsb, 5 mhz om gangen med en 3dtest (3dmark01) i mellom.

Jeg anbefaler crucial, samsung eller best av alt Corsair minne hvis du skal overklokke mye med en amd.

Her vil kun varmen og voltstyrken på cpu sperre for max overklokking med god ram.

Mest sannsynlig bruker du en billig type med ram.

Jeg har en kamerat med Delta kjøling xp1800(1.53ghz)@2.2Ghz.

Bruk riktig type ram og kjøling :wink:

Lenke til kommentar

OK

Så jeg må justere volten på rammen i tillegg til Vcore ?. Jeg har 512 DDR RAM, den ene av brikkene vet jeg er av type Twinmos (kanskje ikke det beste), den andre er jeg litt usikker på, det er sikkert noe no-name greier :sad:

Overklokkingen til kameraten din høres meget heftig ut :smile: Jeg er fornøyd bare jeg får presset den til 1,8 Ghz.

Men da er det nok sikkert mest sannsynlig minnet som stopper meg.

Hmm...investere i nytt minne kanskje ? :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-30 10:30 ]

Lenke til kommentar

A7M266 er ikke spesielt god til overklokking da den ikke kan justere multiplier, og har heller ikke 1/5 PCI divider som gjør at du kan kjøre bussen høyt opp. Med ditt oppsett bør du satse på en buss rundt 144 som vil gi deg 144*12.5=1800 MHz. Du får da en PCI buss på 36 MHz, det bør de fleste av kortene dine klare. Hvis du må øke VCore mye for å få den stabil på 1800 må du sørge for god kjøling, og jeg tviler på at den kjøleren du har er bra nok.

Lenke til kommentar

Ja, det var noe slikt jeg hadde tenkt meg, altså rundt 1800 Mhz. Men må jeg justere både rammen og Vcore ? Jeg har jo allerede prøvd med kun Vcore, det gikk jo til h.

Et siste spm, hvis vi antar at jeg har crappy minne, tror dere likevel det er mulig å få cpu opp i 1800 Mhz ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-30 10:22, skrev Aurelius:

Bla bla bla...

Jeg har en kamerat med Delta kjøling xp1800(1.53ghz)@2.2Ghz.

Bruk riktig type ram og kjøling :wink:

En kamerat som har en Xp1800 på 2.2 Ghz?? Ikke søren. Det er en komplett umulighet i mine øyne. Hvis du da mener XP2200 er jeg med, men ikke 2.2Ghz!

Lenke til kommentar

Ja den er bare to dager gammel :smile:

Hvor stiller du inn RAM'n ? I BIOS ?

Skulle så gjerne fått skviset den opp til 1800 Mhz, men jeg er redd at jeg må ha ny CPU-vifte da :sad: Synes CPU'en er veldig varm nå egentlig, når jeg booter er den på ca 45 grader, etter en runde med UT2003 er den ofte på 64 grader.

Ja, ja vi får se hva jeg gjør :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Lef på 2002-10-30 17:28 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...