Gå til innhold

A100, D80 og 400D sammenligningstest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dessverre syns jeg 350d og 400d rett og slett blir ubehagelige å holde i. Sony likeså.
Grepet på D80 er 1mm bredere og 1mm lengre enn på Sony A100. Må si du har sensitive fingre, siden D80 er himmelen og A100 er ubehagelig. Jaja... Selv synes jeg D80 og A100 har svært like grep-egenskaper.

6880214[/snapback]

Det er ikke bare størrelsen som teller ;) Personlig synes jeg også D80 er bedre å holde enn A100, og mange kunder har kommentert nettopp det samme, tross at jeg holder mine meninger for meg selv før kundene har prøvd. Blant annet så er det lettere å komme til D80 sin utløserknapp da den ligger mer skrått på huset enn hos mange andre, og et par andre ting i selve utformingen, på begge sider av kameraet, gjør at det føles mer stødig i hånden. Men her kommer jo også personlige meninger inn, så ingen kan si at verken jeg, Øivind eller du har rett... det finnes ingen fasit, og nettopp derfor må folk prøve å holde kameraene selv før de bestemmer seg.
Lenke til kommentar

Var og "befølte" en D80 hos JapanPhoto på lørdagen :). Til å være så liten så har den meget bra grep, så også 400D, den hadde et knøttlite grep i forhold. Har fortsatt tilgode å prøve grepet på A100.

Men D70s har bedre grep enn D80, noe som er naturlig siden den er større enn D80 også. Uansett så fikk jeg bekreftet det jeg håpet på om ergonomien til D80, bare sitte tålmodig å vente på at kitpakken skal komme snart.

Telcontar

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det som slår meg, er hvor "mye" Sony og hvor "lite" KM A100 ser ut til å være. Det bør egentlig bekymre konkurrentene, for ikke bare har Sony levert et høyst konkurransedyktig produkt, de har tilsynelatende gjort det i stor grad på egen hånd, og dermed vist at de går helhjerta inn i dette segmentet. Hvor mye dyktighet/udyktighet i andre segmenter vil spille direkte inn her, er vel temmelig umulig å si, men det har stor betydning at Sony er så bredt engasjert i bildeteknologi, deres egen DSLR-avdeling kan være de første som får jobbe med nye sensor-spesifikasjoner etc.

Enig i dette. Skal vel også nevnes at det tross alt er Sony som har laget sensoren til både D80 og D200, selv om det er Nikon som har stått for signalbehandlingen etterpå (og som de tydeligvis er bedre på akkurat i øyeblikket).

Det er nok ingen tvil om at Sony har kommet for å bli, men jeg vil (som Fulgu) også bite merke i at Pentax, som en god gammel SLR-produsent, har en i mine øyne ganske massiv satsning på DSLR, og har alt det Sonyen har, med mer. K10D ser ut til, uavhengig av hvorvidt 22-bits fargedybde får noe å si, til å bli en veldig farlig konkurrent til Canon 30D og Nikon D200, særlig i semi-proff-markedet hvor metallhus og vær-tetning er høyere verdsatt enn i nybegynner-markedet. Hvis de i tillegg har mer enn store ord mtp. fargegjengivelsen, vil de ligge et hestehode foran alle andre, muligens med unntak av outsideren Sigma. De har tross alt også et tett samarbeid med en koreansk pengemaskin, Samsung. Man kan vel si hva man vil om Samsung-produktene, men at de tjener penger på dem er ingen hemmelighet (Samsung-konsernet i sin helhet hadde et overskudd på 9.4 milliarder USD, og en omsetning på rundt 140 milliarder USD).

Når vi prøver å se framover, må vi også huske på at i neste omgang, hvis kravet om stabilisering i huset blir utbredt, så er det Sony som har fordelen av kjent teknologi...

Jeg tror personlig at forbrukere vil sette pris på dette, mens profesjonelle fotografer vil bruke konvensjonelle systemer. Særlig innen telefoto kan ikke sensorstabilisering gi de samme resultatene som optikkstabilisering, men som et supplement er det jo kjærkomment. Dessverre virker det ikke som de som satser på sensorstabilisering har noen alternativer med optikkstabilisering også...
Lenke til kommentar
Det kommer en Akam-test av forhåpentligvis alle disse kameraene også. ;) Det bare tar litt tid å få på plass sammenlignbare objektiver for alle kameraene.

Dere får riste litt i Sigma-importøren, og be dem skaffe noen Sigma 17-70 til dere. Ikke verdens beste optikk, men skulle gjøre det greit å sammenlikne kameraene!
Lenke til kommentar
Det kommer en Akam-test av forhåpentligvis alle disse kameraene også. ;) Det bare tar litt tid å få på plass sammenlignbare objektiver for alle kameraene.

Dere får riste litt i Sigma-importøren, og be dem skaffe noen Sigma 17-70 til dere. Ikke verdens beste optikk, men skulle gjøre det greit å sammenlikne kameraene!

6963712[/snapback]

Evt. Tamron 17-50/2,8 som er enda litt skarpere, har 2,8 over hele området og ikke minst så kan det faktisk bruke 2,8 på vidvinkel (Sigma'en får mye dårlig kritikk for 2,8 på 17mm).

Lenke til kommentar
Evt. Tamron 17-50/2,8 som er enda litt skarpere, har 2,8 over hele området og ikke minst så kan det faktisk bruke 2,8 på vidvinkel (Sigma'en får mye dårlig kritikk for 2,8 på 17mm).

Hørte rykter (Wildbill) om at Tamron har trukket disse for Nikon, kommer vel tilbake, men vil vi vente så lenge? :o)
Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe om det selv, men kan det (nok en gang) ha noe med de nye EU reglene (materialer som før er godkjent, blir nå ikke godkjent i EU)? Grunnen til at Nikon ikke klarer å levere objektiver, kan ha noe med dette å gjøre, da enkelte andre dippedutter fra Nikon også er stoppet av disse reglene. Mulig det er i Nikon-fatningen at disse ikke godkjente materialene ligger, slik at enkelte Tamron objektiver heller ikke er tillatt. Kommer nok tilbake så snart de har funnet egnet erstatningsmateriale (noe de sikkert allerde har gjort, men det tar tid å produsere et "nytt" objektiv).

Lenke til kommentar

6963712[/snapback]

6965540[/snapback]

En nedblendet 50mm er det desidert beste hvis dere vil være sikre på at det er kameraet dere tester og ikke objektivet. Det burde vel være overkommelig å kjøpe et slikt til hver av de aktuelle fabrikantene, dette kan dere jo også bruke ved fremtidige tester.

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig i Brainware sin dystre spådom om at Sony vil tjene for lite på DSLR produksjonen til at den legges ned. Sony er et stort merkenavn, navnet oser kvalitet og firmaet har mange mange tilhengere rundt om i verden. Disse vil med stor sannsynlighet velge Sony som sitt DSLR merke, ofte uten å vurdere andre alternativer. Og om de gjør det, vil navnet oppveie for mange av ulempene som Sony sitt DSLR har i sammenligning med Nikon og Canon.

Er skyldig etter tiltale her. Sony fan 100% og alt fra mobiltelefon, tv, forsterker, cd spiller, md spiller, discman, digital kamera er Sony for min del. Derfor ble det også A100. Om jeg skulle kjøpe noe annet ville jeg helt mot Canon EOS kamera tror jeg.

Lenke til kommentar
Hmmm, jeg synes det er betenkelig at man velger å ha en lojalitet til multinasjonale konserner, som andre har til familien sin, eller religion og politisk ideologi. Tror det til og med overgår Karl Marx mest pesimistiske forespeilinger om kapitalismens utvikling.

7004479[/snapback]

Du har et poeng her, men slik som både hjem og skole i vår tid ikke bryr seg om programmeringa av avkommet, så er jeg nok redd for at slaget er tapt. Historisk kan det være håp, selv om det blir "dyrekjøpt",men folk skal liksom måtte lære av "livet" : av erfaringene de selv gjør, og ikke ikke lære av erfaringene fra forrige generasjoner. En fatal feil, det er jeg sikker på. Samtidig så blir vi alle sugd inn i denne malstrømmen av elitær tenkning.

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Dere som mener Sony kommer til å trekke seg ut igjen; tro om igjen. Om Sony skulle være så uheldig å tape penger, har de råd til det som en ren investering. Sony har så strenge krav internt og er vistnok et av de best strategiske elektronikkselskapene i verden. Dette er ikke noe de fant ut rundt lunchbordet!

Forøvrig en liten mening om kameraer. Har selv Sony Aplha, men var i forbindelse med butikkbesøk igår og holdt litt i de andre kameraene. Jeg er glad jeg ikke har Canon EOS350, det var utrolig smått å holde i. Nikon kamera måtte vært alternativet mitt, men det virket noe gammelt i systemet. Happy Sony Customer :)

Lenke til kommentar

Ikke for å skremme, men Sony har nok ikke råd til så mange invisteringer. For det går rykter om at om PS3 flopper, så er det kroken på døra. Selv tror jeg ikke PS3 blir en hit, og dessverre tror jeg Sony har en del mindre heldige satsningsområder i det siste. Dette kombinert med massetap og erstatningskrav på batterimarkedet gjør at jeg ikke tror Sony har så veldig mye å gå på dSLR markedet.

Lenke til kommentar
"Det går rykter om at PS3 flopper" det er noe av det mest usaklige jeg har hørt. Sony greier neppe å levere nok PS3 når denne blir lansert.

7011560[/snapback]

Du mangler en "om" i sitatet ditt. om PS3 flopper, er det kroken på døra for Sony. Personlig tror jeg ikke det, men Sony har gått på et par smeller i det siste, og har hatt dårlig inntjening.

Det virkjer jo utenkelig at et sånt kjempeselskap som Sony skal kunne gå dukken, men sånt har jo skjedd før, nesten uten forvarsel.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...