Han Far Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Jeg holder på å montere en PC. Nå legger jeg kabler. Jeg skal montere to (helst tre) optiske drev og en harddisk, som alle går på IDE. Det er bare én IDE-kontakt på hovedkortet. Noen forslag til hvordan det kan fikses? Finnes det kjønnsbyttere til IDE? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Du kan kjøpe en egen PCI-IDE-kontroller. Koster et par hundre. Hva mener du med "kjønnsbytter"? Hvis du tenker på å kople mer enn to enheter på én IDE-port så kan du glemme det. Det går ikke. (Med mindre du har Amiga). Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Ja, det var planen. Tenkte på en liten kabelstump med hannkjønn på hver side Lenke til kommentar
alex_v_s Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 En IDE-kontroller (dvs en kontakt på hovedkortet) takler maks 2 IDE-enheter. Er dette et nytt hk? Jeg har lagt merke til at på nyere så har man gått over til 1IDE og heller lagt til SATA-kontrollere, før var det vanlig med 2 IDE-kontrollere. Dersom du vil ha flere IDE-enheter på kortet må du nok kjøpe en IDE-kontroller som kobles til via en PCI-port, de ligger på ~500kr tror jeg... Alex Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Jeg har sett kontrollere ned til 250kr. som har fått gode omtaler. Og det er ikke uvanlig med kun 1 IDE-port. Du kan også bruke IDE-RAID-kontrollere om du snubler over en slik. (men de er som regel dyrere nye). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå