magnon Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) God kveld. Jeg har klart å få meg en kyssesyke på verst tenkelige tidspunkt - har nettopp hoppet ut av en jobb (ingen sykepenger, sluttet frivillig = ingen trygd), for å ta fri noen uker og så jobbe for meg selv. De lite koselige symptomene er ekstrem trøtthet og den verste halsinfeksjonen jeg har vært borti etter to uker med influensalignende symptomer. Infeksjonen tetter igjen så alt annet enn å puste langsomt er vondt, til og med å svelge eget spytt og drikke vann er jævlig nok. Jeg er ingen fan av piller, jeg pleier å la meg fikses helt selv. Men nå klarer jeg ikke få i meg noe mat uten. Siste halvannet døgn har jeg spist åtte gram ibuprofen (ja, jeg vet, litt over dose, men har ikke mye annet valg) og noen piller diclofenac som jeg fikk av legen - så godt som ingen effekt på smertene. Når jeg har måttet før, har jeg tatt en kombo av ibux og paracet for å få grei effekt, men paracetamol går på leveren - det gjør kyssesyken også. Har noen alternativer? Jeg prøvde en kopp grønn te med honning, og det lindret noen minutter til en liten matbit (vel, suppe med noe attåt), men det blir slitsomt å drikke te hver gang jeg skal ha litt mat i fem minutter, og det hadde vært fint med litt lenger smertelindring så jeg kan sove ordentlig. Vurderer sterkt å prøve en visstnok god venn kalt medisinsk cannabis. Har noen erfaringer med det? Jeg har brukt det, men ikke som smertestillende Endret 15. september 2006 av magnon Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Føler med deg magnon, kyssesyken kan være et rent helvete. Hadde det for noen år siden, varte flere uker. Jeg lå i senga og svettet og kaldsvettet om hverandre når feberen gikk opp og ned. Orket ikke lage meg noe mat, og måtte ha hjelp til alt. Jeg hadde en svært dårlig allmenntilstand. Heldigvis har jeg en snill kjæreste. Jeg spiste mye paracet og ibux, hvis du blander det får du en god effekt. Men som du sier, så går paracetamolen ut over leveren din. Har egentlig ikke så mange råd om hva du kan gjøre for at smertene og plagene skal gi seg... du får prøve å holde ut så godt du kan. Fra lommelegen.no om Mononukleose (Kyssesyken): http://www.lommelegen.no/art/art1021.asp Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Rød solhatt fungerer godt mot halsvonder. Ikke bland ut i vann. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) God kveld. Jeg har klart å få meg en kyssesyke på verst tenkelige tidspunkt - har nettopp hoppet ut av en jobb (ingen sykepenger, sluttet frivillig = ingen trygd), for å ta fri noen uker og så jobbe for meg selv. De lite koselige symptomene er ekstrem trøtthet og den verste halsinfeksjonen jeg har vært borti etter to uker med influensalignende symptomer. Infeksjonen tetter igjen så alt annet enn å puste langsomt er vondt, til og med å svelge eget spytt og drikke vann er jævlig nok. Jeg er ingen fan av piller, jeg pleier å la meg fikses helt selv. Men nå klarer jeg ikke få i meg noe mat uten. Siste halvannet døgn har jeg spist åtte gram ibuprofen (ja, jeg vet, litt over dose, men har ikke mye annet valg) og noen piller diclofenac som jeg fikk av legen - så godt som ingen effekt på smertene. Når jeg har måttet før, har jeg tatt en kombo av ibux og paracet for å få grei effekt, men paracetamol går på leveren - det gjør kyssesyken også. Har noen alternativer? Jeg prøvde en kopp grønn te med honning, og det lindret noen minutter til en liten matbit (vel, suppe med noe attåt), men det blir slitsomt å drikke te hver gang jeg skal ha litt mat i fem minutter, og det hadde vært fint med litt lenger smertelindring så jeg kan sove ordentlig. Vurderer sterkt å prøve en visstnok god venn kalt medisinsk cannabis. Har noen erfaringer med det? Jeg har brukt det, men ikke som smertestillende 6870859[/snapback] Skulle akkuratt til å si cannabis-te eller blande det i kakao... Fungere nydeli når man er syk... Låg nettopp strekk ut sist helg, då var cannabis en reddende engel... Paracet\ibux fungerer småli det og... Ellers har jeg ingen råd... Endret 17. september 2006 av The_Free_Man Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg har brukt pinex forte (paracetamol) hver jævla dag i 6 år opptil 10 tabletter til dagen. (Slutta for 2 år siden) Leveren min er så god som ny!! Så om kyssesyken din varer i en måned eller to så gjør det absolutt nada etter mine erfaringer! Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 6 år!!? WTF,OMFG osv. Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Konstant hodepine med oppkast og kvalme hver dag fra jeg sto opp til jeg gikk og la meg. I tillegg til Pinexen gikk det glatt noen (10-15) kodein tabletter, valium, cannabis o.s.v. Hadde ikke annet valg. enten painkillers eller selvmord.... Nå er jeg over kneika heldigvis og har ikke brukt annet en en dispril i ny og ne! Men poenget mitt var at etter alt denne misbrukinga av kroppen min var leveren i 100% stand. Så om han må bruke paracetamol i en mnd eller 2 så går det bare bra (Etter mine erfaringer iallefall) Nyrene derimot hadde jeg vondt i etter så lang tid, men det gikk over etter 3mnd i senga med halliser og feber og angstanfall og faenskap ut av denne verden! Verste tiden jeg har opplevd i hele mitt liv gitt..... Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Wow, høyres jævli ut. Meste jeg har gått med hodepine i ca 9 dager, og det holdt for meg... :!: Jaja, hyggeli at du har blitt frisk da. Og cannabis-misbruk = hodepine nå man slutter. Ikke for alle, men for enkelte... Lenke til kommentar
magnon Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 ASCIWhite: Paracetamol må løses ut av leveren, så det har en påvirkning. Grunnen til at jeg ikke kan ta så mye av det er at det følger med en infeksjon i både lever og milt med denne kjære kyssesyken... Har tatt litt for å se om den vanlige komboen (ibux+paracet) funker, men jeg kan ikke akkurat si at det funker så godt. Har noe med at betente områder har lite blodtilførsel, regner jeg med, så jeg trenger sentralstimuli Men, gratulerer med å være friskere. Og cannabis-misbruk = hodepine nå man slutter. Ikke for alle, men for enkelte... 6879019[/snapback] Jeg foretrekker hodepine senere fremfor sånn det er nå. I natt var det tungt å puste, har ikke fått i meg noe mat i dag pga. hoven hals og det er vondt å bare drikke vann. Å ta noe som kan ligne på syrlig ned halsen svir i en god halvtime. Hvis jeg kan bedøve det for å få ned litt mat, om det bare er suppe eller en smoothie, så er det verdt en uke med hodepine når det er ferdig. Det er også forskjell på bruk og misbruk :-) Har brukt det nok før til at jeg vet hvor jeg har meg selv hen, så det går nok fint. Prøvde å røyke en liten en i går, men det var ikke akkurat behagelig for halsen. Fikk sove godt, da. Tenker å lage meg en kakao i løpet av kvelden Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Ha god bedring iallefall... Misunner deg IKKE Hater og være sjuk...... Lenke til kommentar
magnon Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Ha god bedring iallefall... Misunner deg IKKE Hater og være sjuk...... 6883603[/snapback] Tusen takk Lenke til kommentar
Arangaras Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Snakk om å vere deppa.. Snakka nettopp med kjæresten min som har vore til legen, og ho sa det at ho kanskje har fått kyssesykja. Eg veit at ho då bør avstå frå fysisk aktivitet, men med tanke på namnet so antar eg då at eg då ikkje kan kysse ho heller? Det slår meg som kanskje noko av det kjipaste som kan skje, om eg ikkje får kysse kjærasten min eingong, no når forholdet er sopass nytt:( Stakkars ho, ser det at enkelte her har fått oppleve SKIKKELEG gale versjonar av kyssesykja.. Lenke til kommentar
Meflee Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hadde kyssesyken i vinter og det var såpass alvorlig at jeg ble lagt inn på sykehuset i et par dager pga at halsen min tettet seg slik at jeg ikke fikk puste. Det jeg fikk beskjed om var at jeg måtte ta så lite smertestillende som mulig og at alle smertestillende tabletter gikk utover leveren. Legen sa at hvis smertene ble så sterke at det ble helt nødvendig med smertestillende så fikk jeg holde meg til enten ibux eller paracet, og for all del ikke måtte finne på å blande mellom div smertestillende Kan hende dette varierer fra hvor syk du er, men regner med at det går på det samme.. Er ikke akkurat noe smertestillende, men hvis du har veldig vondt i halsen anbefaler jeg å skylle munnen morgen og kveld med et slags munnskyllevann. Da går hevelsen fortere over og man føler seg mye freshere etterpå Lenke til kommentar
Camron Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Cocaine is a hell of a drug. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvis du ønsker å bli kvitt kyssesyken (ja kvitt), så kan du prøver det samme som jeg gjorde for noen år tilbake. Etter 2 uker med 40 i feber var jeg lei, og tok kontakt med ei akupunktur-dame, alle steiner skal da vendes tenkte jeg. Uten all for mye tiltro til metoden fikk jeg to nåler i øret, i tillegg til noe små runde tabeletter. Dagen etter var feberen borte, og dagen etter dette var leververdiene normale. Altså to dager etter jeg var sengeliggende var jeg i fin form, og bar ikke preg av å ha vært sengeliggende i et par uker bortsett fra at jeg ble fortere sliten enn før. Dette gikk derimot over i løpet av en ukes tid. Lenke til kommentar
Elisabeath Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Konstant hodepine med oppkast og kvalme hver dag fra jeg sto opp til jeg gikk og la meg. I tillegg til Pinexen gikk det glatt noen (10-15) kodein tabletter, valium, cannabis o.s.v. Hadde ikke annet valg. enten painkillers eller selvmord.... Nå er jeg over kneika heldigvis og har ikke brukt annet en en dispril i ny og ne! Men poenget mitt var at etter alt denne misbrukinga av kroppen min var leveren i 100% stand. Så om han må bruke paracetamol i en mnd eller 2 så går det bare bra (Etter mine erfaringer iallefall) Nyrene derimot hadde jeg vondt i etter så lang tid, men det gikk over etter 3mnd i senga med halliser og feber og angstanfall og faenskap ut av denne verden! Verste tiden jeg har opplevd i hele mitt liv gitt..... 6879003[/snapback] 6 år? altså har du snakket med legen din? høres ut som migrene du har el. Lenke til kommentar
Gjest Panodor Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Hvis det er noen som lengere leser det her og er nyskjerrige så vil jeg bare komme med et lite tips: Hvis du ikke har tidligere er faring med Cannabis, IKKE PRØV DET. Du vet ikke hva slags effekt det har på deg, du vet ikke hvor mye du må ta før du mister all kontroll over din egen kropp, og bivirkningene kan være værre en å ha kyssesyken og litt sår hals. Jeg og samboeren min ligger nå med kyssesyken, og det er et hævlete.. Halsen er vond, hodet er tungt å holde oppe og feberen går opp og ned som en karusell. Men halsen min er blitt mye bedre på 1 ukes tid. Du må bare la den løpe seg ferdig, eller gjøre sånn som meg, jeg gikk til legen og fikk Apocillin (Pencilin mot hals betennelse). Og sammen med 1 pencilin tabelett tokk jeg 2ibux, og det gjorde jeg 3 ganger daglig (Som instruert på pakken), og halsen min er nesten helt fin etter under en uke Den er ikke helt bra, men jeg kan spise uten å stappe i meg 4000 smertestillene og røyke en feit en 20 ganger om dagen. Det var en som spurte om han kunne kysse kjæresten sin siden ho hadde kyssesyken (Og ja jeg vet at dette er et gammelt innlegg, men jeg svarer tilfelle noen andre finner det nyttig nå i nyere tid). Med mindre du har lyst på kyssesyken også, så kan du ikke dele spytt i det hele tatt. Du kan ikke dele glass, mat, evnt. røyk, flaske, osv. Kyssesyken (Eller monoukolose) er en dråpesmitte sykdom, det vil si at den smitter via spytt. Hvis ho drikker av det glass, og du tar en slurk av det samme glasset, er sjansen stor for at du også kommer til å ligge med kyssesyken 2uker etterpå (Kyssesyken har en gjennomsnittlig utbruds tid på 2 uker etter smitte) Mvh en "kyssesyk" gutt på 18 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå