Gå til innhold

harddisk viser 40 gb

F.torres

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken størrelse kommer harddisken opp med i BIOS? Får du full størrelse i BIOS så trenger du ikke tenke mer på BIOS eller selve harddisken. Da er det i Windows problemet ligger.

Hvilken størrelse får du i diskbehandling? Det kan hende at det bare er 40GB som er partisjonert på den. Da kan du lage en partisjon til hvor du får brukt resten. Evt. så kan du utvide partisjonen med Partition Magic.

Det er totalt ufarlig å rote rundt i BIOS så lenge du ikke lagrer. Hvis du går ut uten å lagre, eller bare resetter/slår av maskina vil ingen av endringene bli lagret.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
hæ jeg kjønner ikke? disken er bare delt opp i en del og det er c.

åssen får jeg sånn ate det er ca 300 gb eller sånn??

er det noe på selve harddisken eller noe i pc?

åssen får jeg ordna det sånn ate jeg får 320 gb?

6870979[/snapback]

Flytt på jumper som begrenser størrelsen. Se beskrivelse på toppen av harddisken. Hvis dette er årsaken skal du se all info der.

Lenke til kommentar

Mest sansynlig så er ikke hele disken partisjonert. Da må du enten slette denne partisjonen og lage en ny, eller legge til en eller flere partisjoner til du har brukt hele harddisken.

BIOS kommer du som regel inn i hvis du trykker DEL (delete) helt i begynnelsen når du slår på maskinen. Er du i tvil er det bare å trykke som en gal på DEL fra du slår på PC-en til du er inne i BIOS. Ofte står det "Press DEL to enter BIOS setup" eller lignende.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
ok men han dere som snakker om jumpere på harddisken er det selve disken eller

det som man finner på pc? eller i ? altså i kabinettet

6871142[/snapback]

Som regel på selve harddisken. Men glem den nå. Jeg vet ikke en gang om det er jumpere på den. Sjekk i BIOS eller diskbehandling først og fremst.

Kommer den opp som 320GB i BIOS så kan du bare glemme hovedkort, jumpere, BIOS osv. Da ligger hele problemet i windows.

Lenke til kommentar
ok men han dere som snakker om jumpere på harddisken er det selve disken eller

det som man finner på pc? eller i ? altså i kabinettet

6871142[/snapback]

Vi som snakker om jumpere snakker om jumpere som er plassert på selve harddisken og hvor beskrivelsen av jumpersettinger er dokumnetert på selve harddisken.

Men sjekk for all del hva BIOS sier mht til størrelse og hva Disk Manager i Windows sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...