Kubin Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Kan dette hundreogtjue år gamle sitatet si oss noe om verden i dag? "Hvis noen idag skulle driste seg til å si : "Den som ikke er med meg, er mot meg", så ville han straks få alle mot seg. Denne kjennsgjerning(?) taler vår tidsalder til ære." - Friedrich Nietzsche ( "Wenn jetzt jemand zu sagen wagte : "Wer nicht für mich ist, der ist wider mich", so hätte er sofort alle wider sich. - Diese Empfindung macht unserm Zeitalder Ehre." ) Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Jeg tror han tok feil, men han hadde kanskje ikke beregnet at han som sa det var statslederen i verdens mektigste nasjon Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Han levde jo også for over hundre år siden. Kanskje dette sitatet fra Hjalmar Söderberg ( på 30-tallet ) passer bedre i vår tid? : "Det finnes mennesker som er innrettet slik, at alt som heter MAKT bringer fram i dem en ubetvingelig og fullkomment oppriktig sympati. Hvis en Al Capone gjennom et raskt kupp klarte å komme til makten i USA ville de kanskje bli litt målløse til å starte med, men snart ville de begynne å berømme hans gemyttlige og vennlige vesen, hans varme og nesten litt naive gudstro, hans våkne blikk for intellektuell humbug, og hans praktiske grep på de mest kompliserte internajonale spørsmål." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå