Gå til innhold

Bygging av server. (Clarkconnect)

teaspoon

Anbefalte innlegg

Skal sette opp en "basis" hjemmeserver som jeg skal bygge litt på etterhvert, og trenger noen råd i starten.

Det første målet er at serveren skal kunne ha følgende oppgaver:

- Filserver for mediafiler.

- DHCP-server/nettverkshjerne

- Fjernstyring fra andre maskiner i og utenfor nettverket. (Regner med at jeg bruker Logmein)

- Brannmur

Senere vil jeg også bygge ut med følgende muligheter:

- Webserver

- Muligheter for å ha filer tilgjengelig også for maskiner utenfor det lokale nettverket.

- Router (om mulig)

- Mediastreaming

Først hardware:

P-III 800Mhz

256MB ram

80GB HD

Radeon 9600 skjermkort

Spørsmål:

- Er nåværende Hardware nok til å drive alle disse funksjonene eller bør jeg oppgradere eventuelt spre det over to maskiner?

- Hvilket OS bør jeg velge? Har Windows 2003 Server jeg kan bruke, men bør jeg bruke det eller en Linux-distro? Eventuellt hvilken? Er Ubuntu en grei løsning?

- Noen bøker/guider på å sette opp slike servere? Ser at det er en webserverguide i stickyen, men tenker mer på komplette guider, eller guider som beskriver andre enkelt-deler. Har bøkene "Sam's Microsoft Server 2003 Unleashed" og "Apress Beginning Ubunto Linux from novice to professional".

Men husker fra VK1 at jeg hadde ei bok/ett hefte som tok for seg steg for steg hvordan en satte opp Windows 2000 server. Finnes noe lignende for 2003?

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra det jeg kan se skal du nokk klare deg med Clark Connect. Vet ikke hvordan det ligger ann med å få spredd filene dine ut til pcer som ikke er i eget lokalt nettverk. Vet at en jeg kjenner har satt opp dette med Win2k3 Server, og at det er en krevende prosess å få satt opp med alt mulig forskjellige moduler som må kjøres av en maskin osv...

BTW, du kan ikke bruke logmein på Clark Connect. Det konfigurerer du enten ved putty (terminal) eller med web-interfacet som er til CC. Eller som en siste måte kan du installere Webmin og kjøre alt ifra der, men en del ting syntes jeg er mye lettere å konfigurere med standard webinterface.

Clark Connect Hjemmeside

God helg.

Lenke til kommentar

Vet mange liker freebsd til det der, jeg har såvidt prøvd det og ville egentlig heller sagt slack fordi jeg ikke har prøvd så mye annet. men test free du. som sagt er putty over ssh best til fjernadministrering

Er du litt fersk på linux burde du bruke en editor som jed for å redigere filer, og webmin for å få litt hjelp med modulene (men det anbefales å gjøre mest mulig uten)

Bortsett fra det så burde alt gå som en lek (tror unix er lettere enn linux pga pf i stedet for iptables til brannmuren, skal du ha en sikker distro kan du se på openbsd)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Til det bruket der ville jeg helt klart sagt FreeBSD hvis du er nybegynner. Dokumentasjonen er kjempebra, og brannmur på BSD er lettere enn brannmur på GNU/Linux. OpenBSD er mer vrient, men der finnes det nesten ikke sikkerhetshull. Jeg har generelt dårlig erfaring med brannmur på GNU/Linux, og Windows duger overhodet ikke til slik bruk.

Lenke til kommentar
Hva slags dårlige erfaringer har du med brannmur på GNU/Linux? Har selv kjørt en Ubuntu-boks som router/brannmur en stund, og det fungerer helt uten problemer. Linuxguiden.no har to gode artikler som lar deg sette opp dette.

6876248[/snapback]

Synes iptables er ganske uforståelig og rotete. Og det var uvisst om det noen gang fungerte.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan være vanskelig å forstå, men hver person har sine erfaringer, så den er grei. Selv syns jeg iptables er rimelig enkelt å holde på med.

6877195[/snapback]

Har dårlig erfaringer med iptables. Prøvde å sette opp et regelsett for iptables, men det fungerte dårlig. Med ipfw fikk pipen en helt annen låt.

Lenke til kommentar

Prøver ut litt forskjellig for å se hva jeg liker best, men får ikke installert FreeBSD, får bare opp disse feilmeldingene:

"couldn't stat directory /mnt/dev: input/output error"

"Unable to mount DEVFS (error 5)

"Coultn't make filesystems properly. Aborting"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter litt prøving av forskjellige alternativer tror jeg at jeg går for en Clarkconnect-box som skal kjøre følgende jobber:

- Router

- Firewall

- DHCP

- Webserver

Men når jeg prøver å sette opp Clarkconnect'en får jeg alltid problemer med routinga.

Til å begynne med fant jeg ikke serveren på ping'en i det hele tatt, og jeg fant heller ikke modemet, og kom derfor ikke på nettet. Fikk heller ikke IP.

Så reinstalerte jeg, og kan nå pinge serveren, og få IP fra den, men kommer fortsatt ikke på nettet.

Har satt opp 192.168.1.254 (modemets IP) som DNS-server, men får noen ganger beskjed om at serveren ikke finner DNS-serveren. Er dette feil? Skal jeg sette opp serveren som DNS-server? Prøvde det også, men fortsatt ingen internett.

Har forsøkt med modemet både i PPoE-modus, og i Bridge-modus.

Nettverket ser slik ut:

Modem (Speedtouch 516) ==> CC-box ==> Switch ==> MS maskiner.

192.168.1.254----------------"(Ekstern IP) -> 192.168.1.1"--------------------192.168.1.10-20

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...