Gå til innhold

når en skjerm sier mye bzzzzzzzz?

Stonescream

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
holder den på å avslutte sitt liv da?

har hatt en likom skjerm i snart 3 år, som nå har en irriterende bzzzzz lyd konstant når den står på.

hjelper ikke å skifte oppløsning, lysstyke eller noe andre instillinger heller.

Sette ned oppdaterings frikvensen litt og prøv. Har samme problem på min billige 19" no name skjerm, klare kun 1156x864x32 og 75Hertz :shrug:
Lenke til kommentar
Prøv å åpner skjermen din og blås den rein for støv ;)

Jeg ville aldri åpnet skjermen din...det er UTROLIG mye strøm i en skjerm, uansett om strømkontakten er plugga ut...hvis du får strøm i deg når du tar inni en skjerm fyker du til andre enden av rommet...noen skjermer har netting over de plassene man IKKE skal ta...men ikke alle...

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri åpnet skjermen din...det er UTROLIG mye strøm i en skjerm, uansett om strømkontakten er plugga ut...hvis du får strøm i deg når du tar inni en skjerm fyker du til andre enden av rommet...noen skjermer har netting over de plassene man IKKE skal ta...men ikke alle...

Enig, hvis du ikke vet hva du driver med inni en skjerm, kan du ende opp grilla (som i 'dau'), selv om den er av.

Skulle tro det er noe i strømforsyninga som begynner å bli slitt/løst/gammelt, det kan likevel godt hende at skjermen fungerer i flere år fortsatt, jeg brukte en gammel IBM 15'' i flere år med innebygde mystiske lyder før den konka.

Lenke til kommentar

...en sak som mange fabrikanter har blitt virkelig dyktige på de siste årene er å "time" slike lyder (og påfølgende end of life) på produktene slik at de ligger -mystisk- nær garanti-grensa men alltid over... skulle nesten tro at de har en egen "self-destruct" krets innebygd med timer som rekner ned fra salgsdatoen... Jeg hadde dobbel-flaks med min 21" for et par år siden. Tror det var Viewsonic eller Viewpoint (den billige, ikke den kjente) og den begynte også å lage lyder, så begynte den å skrue seg av, så begynte den å ikke gå på i det heletatt.. heldigvis var det rett før garantien gikk ut, så jeg fikk den inn i Kompletts garanti service.. Det var begynelsen på et langt elende, pga at Komplett sin service partner var helt føkka. Etter mye om og men og frem og tilbake, så fikk jeg en demo-brukt Nokia Pro 21" i bytte. Aktiv bildeflate er merkbart mindre (19.9 på den første, bare 19 på denne) men kvalitetet er også vannvittig mye bedre!!!

hummm. spora visst ut litt her.. :roll:

Lenke til kommentar

Som sagt er det ikke helt ufarlig å åpne en skjerm, men at det er så mye strøm nedi dem etter at kontakten er dratt ut av støpselet er ikke helt sant. Det er derimot høye spenninger for å drive bilderøret så ikke ta på delene inni. Høye spenninger er farlige :o

Men å ta av dekselet og støvsuge litt burde ikke være så farlig. Du kan også ta den med til en TV-reparatør, det finnes mange billige der ute som sikkert kan finne den skyldige spolen og bytte den ut.

mvh,

Idar

Lenke til kommentar
Som sagt er det ikke helt ufarlig å åpne en skjerm, men at det er så mye strøm nedi dem etter at kontakten er dratt ut av støpselet er ikke helt sant. Det er derimot høye spenninger for å drive bilderøret så ikke ta på delene inni. Høye spenninger er farlige :o

Men å ta av dekselet og støvsuge litt burde ikke være så farlig. Du kan også ta den med til en TV-reparatør, det finnes mange billige der ute som sikkert kan finne den skyldige spolen og bytte den ut.

mvh,

Idar

eventuelt gå til en videregående skole som har linje lyd og bilde,sparer en del der :D

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva alle er så redde for..

1. Det er høy SPENNING i en skjerm, ikke strøm.

2. Spenningen forsvinner etter en kort stund (10-30 sek) etter at man plugger ut skjermen. For å være på den sikre siden kan man vente noen minutter. Og for å dobbelt-sikre seg kan man sette skrujernet mellom pinnene på baksiden av billedrøret. Det skal IKKE være spenning der, men og man skal derfor IKKE ødelegge noe ved å gjøre dette. Hvis det likevel er spenning der av en eller annen grunn så kan det være skkadelig for skjermen, men sansynligvis går det bra.

3. Om man skulle være uheldig å glemme å plugge den ut, så kan man få en j*vlig ubehagleig opplevelse, men det er langt i fra skadelig. Bare ganske mye værre enn å pisse på et strømgjære.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye STRØM i en skjerm! Men SPENNING! Det lader seg selv ut etterhvert.. Det du må være forsiktig med er LINJETRAFOEN i skjermen! Den gir ut alt fra 8000-30000V! Men det er kun når skjermen er koblet til strømnettet. Men utifra innlegget ditt virker du dum nok til å klå borti den når skjermen er på... :lol: Det er ikke snakk om store STRØMMER men spenningen er høy nok til å gi deg en skikkelig karamell!

Men hvem i H*lvete har sagt man skal klå nedi der????? Åpne den og blåse den rein for støv krever ikke at man skal klå nedi der da! :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...