C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Heihei folkens, Subla over ei gammal, ikke-fungerende bestefarskloke her i kottet som passer perfekt til å bygge PC i. Så jeg har kommet fram til at jeg skal mekke en HTPC i den. Til det trenger jeg et mini-itx hovedkort, da det ikke er snakk om full ATX, eller mATX for den saks skyld. I og med at dette er et lavbudsjettsprosjekt, ikke over 5000 og helst under 4000, må det bli kompromisser. Først og fremst lurer jeg på hvilket hovedkort jeg skal bruke. Det blir med VIA C7-prosessor, det er nesten helt bestemt (med mindre noen kan komme med konkrete data som viser at C3 yter bra nok). Det står mellom variantene på 1.0, 1.3 og 1.5 GHz. Det jeg har sett av ytelsestester er heller dårlig, så alt bortsett fra budsjettet taler for 1.5GHz, imidlertid liker jeg tanken på en billig og vifeløs 1GHz. Hva tror dere, holder 1GHz til HTPC og surfing? Denne maskina skal brukes mest som TV da jeg har spillmaskin til denslags og resten av husstanden benytter seg av en altmuligmac. Så, til Win-bruk og TV-titting, holder 1GHz mål eller må jeg gå opp til 1.3 eller 1.5? På ramsiden tar jeg det billigste jeg finner av DDR2, men trenger jeg 512MB eller 1GB? Det er bare 1 DIMM-slot på Mini-ITXene, så her bør det helst bli riktig på første forsøk Når det gjelder HDD blir det en 2.5", antakeligvis IDE på 5400rpm. Her er det hendoldsvis plass, pris og støy som avgjør. På grafikksiden lurer jeg litt. Det er integrert grafikk på HK, men holder den i den hele tatt? Ingen splling, bare TV og media. Alternativet er et X1300 PCI, VisionTek har noen, men de selges bare i utlandet. Eller kanskje en GF5200, selv det er vel bedre enn integrert? Når det gjelder TV-kort er jeg ganske sikker. Happauge WinTV 150MCE. Noen innvendinger? Lydkortet er jeg også nokså sikker på: Creative SB X-fi XtremeMusic. Hvis det ikke er innvendinger der heller er det bestemt. DVD-brenneren blir en slimline slotload. Noen som vet om man får tak i disse i Norge? Vil helst ikke kjøpe utenlands. De var vel det hardwarerelaterte. Det blir masse casemods og finurligheter, men det får vi ta seinere. Forresten, når det gjelder kjølig: Det er plass til opp til 92mm på viftene grunnet klokkas dybde, og det er plass til maks 2stk i høyden. Kassa er rundt 22cm brei. Jeg satser på 2x 92mm, en plassert langt nede i kassa som innsug og en plassert høyere opp på den andre siden som utspytt. De vil fære fitrert med støv- og EMIfilter. Noen formenig on hvilke vifter jeg bør bruke og tiltak for støyreduksjon? Satser på en mCubed BigNG for å holde støyen nede, men ressonans og akustikk er et problem. Gummiskruer? Støydrepende matter? Er det ellers noen ideeer eller innspill? Selv har jeg vurdert vannkjøling, siden et slikt prosjekt nærmst skriker etter å vannkjøles, men det er jo helt ufattelig overkill å kjøle et potensielt vifteløs CPU med vann... Endret 15. september 2006 av G.G. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Min erfaring med mini-ITX til det bruket du definerer er gode, bruker selv en C3 på 1,2 Ghz med 512mb ram samt det integrerte grafikkortet til å se på filmer/etc med, og det fungerer utmerket. Ved avspilling av avi-filmer i normal kvalitet med WMP ligger cpu-bruk på rundt 80-90%, spiller jeg samme filen av med VLC ligger cpu-bruk på en kanskje 30%. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Kult! Hvis C3 på 1.2 går flott bør vel antakeligvis Eden N på 1GHz også gå bra. Har kokt sammen ei handlekjerre her. Hva trur dere om det? Noe som bør endres? Mulighet for innsparing? Skal se om det går å få inn en 3.5"-disk i kassa, da blir det kanskje litt billigere. Forøvrig satser jeg som sagt på en slimline, helst slotload DVD-brenner. Hvor får jeg tak i det? -GG Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden. Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Tråden har et dårlig emnefelt og vil bli stengt deretter. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg