Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

et par spørsmål om dtr 92


Hk1

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har satt på en 43mm sylinder på dtr`n min.

men da jeg starta den, dytta stempelet topplokket opp og ødela gjengene på sylinderboltene

jeg fikk av topplokket og har bytta sylinderbolter.

men har jeg gjort noe feil?? har hatt på de 2 topppakningene som følgte med.

men jeg har orginalt topplokk, det er 40mm. må jeg ha et større et??

 

noen som vet hva orginal pluggen er?? eller burdte jeg ha en kaldere plugg? kan dere anbefale en plugg?

jeg har efektanlegg 85 dyse.

 

også lurte jeg på en ting til:

på gasswiren er det en split og en wire går til forgassernåla og en wire går ned i motoren ( høyre motordeksel bakfra)

 

og nå som jeg har trim sylinder, burdte jeg stille på olja så den får litt mer? isåfall hvor er denne "skrua"

eller hva som stiller olja.

 

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du stiller oljeblandinga ved å stramme eller slakke wire-en på motoren (som går ned i blokka).

 

Original plugg mener jeg er B6HS. Med trim bør du gå opp til en 8-plugg. B8HV eller B8HGV er "racing"-plugger som jeg selv har testa med godt resultat på DTR.

 

Det pleier alltid å fungere med originalt topplokk og kun én toppakning. Hva slags merke er sylinderen?

 

Edit: Ble litt i tvil om det er B6HS eller B6ES som er standard, men jeg er nå temmelig sikker på at det er -HS. Det er i hvert fall den med kortest gjenger. De nye DTR-ene tror jeg skal ha -ES

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Stempelet skal IKKE slå opp i toppen, hvis det er til den dtr'en hvis den ikke er til dt eldre modell.. men er jo ikke mye forskjell på disse motoren el.start 87-91 eller 92?

 

Skift til en kaldere plugg, ja :) En anelse kan si meg at tennpluggen din er for lang, hvis du har slipe toppen.

 

Hvis du har slipet toppen din så vil du få økt kompresjon. selvom sylinderen din er 43 mm og toppen din 40 så er det bare en fordel, for kompresjonen. jo mindre brennkammer jo større kompresjon. Hvis du dreier toppen din til 43 mm, så vil du bare få litt mindre kompresjon.

Lenke til kommentar

jeg bruker B8EV. er denne pluggen lenger en den orginale??

jeg har ikke slipt ned toppen, bare plana vekk sotet :thumbup:

 

men jeg tror jeg har funnet ut hvorfor det skjedde,

jeg stramma ikke topplokket godt nok sånn at når jeg starta moppen så pressa det seg luft mellom sylinderen og topppakninga og da begynte det å smelle og topplokket ble løfta.

(tror jeg)

 

men uansett skal jeg trenge å ha 2 toppakninger??

Endret av Hk1
Lenke til kommentar

Toppakningen er av metall så den holder. Momentet er 10 til 15. Benevninga husker jeg ikke hva het. :blush: Ville holdt meg på ca. 10 om du bruker vanlige billige muttere og bolter (som f.eks. biltema-muttere. De er ganske myke).

 

Det er viktig at du bruker ny toppakning når du monterer toppen.

Lenke til kommentar

Den tykke kopperpakninga er den som originalt skal sitte på DTR-ene. DT-ene har høyere topplokk og skal derfor kun ha en tynn alu-pakning.

 

Når jeg tenker meg om så kan det hente at du må ha trim-topplokk. med en 43mm sylinder så vil jo stempelet ha 3mm større diameter enn tennkammeret i toppen. Da kan det hende at stempelet akkurat treffer kanten. Du kan jo ringe eller maile MC-deler og spør de om man kan bruke originaltopplokket, og om man evt. må ha tykkere toppakning. De selger cycle express-sylinderne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...