H&Dfanatic Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Hei Jeg har nylig anskaffet meg et Altec Lansing THX 5,1 anlegg. Og lurer på om den kommer til å passe på min Macbook Pro? (som jeg fortsatt venter på, og det er derfor jeg spør et så absurd spørsmål) Etter det jeg forstår vil 5.1 anlegget pga THX støtte ha 1* Orange kabel 1* grønn kabel 1* Svart kabel Må jeg kjøpe eksternt lydkort? Støtter MACens lydkort THX? Hvis det blir tilfelle med et eksternt, noen som har forslag? Gjerne i samme design som Macen! Og må da ha THX støtte Takker for alle svar: Endret 15. september 2006 av H&Dfanatic Lenke til kommentar
ventle Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Det du trenger er ikke THX-støtte men surround-støtte. Antall kabler har null sammenheng med at anlegget er THX-godkjent. Har du tre kabler (analoge) representerer disse de seks kanalene i surroundlyden, og det betyr at du ikke har surrounddekoder i høyttalersystemet. Dermed trenger du ett lydkort med surrounddekoder, hvilket MacBook Pro ikke har. Finner ikke eksterne lydkort med surroundstøtte som støtter Mac OS X i farten, MEN, MacBook Pro har optisk lydutgang som gjør at du kan bruke en ekstern surrounddekoder (som ikke er et eksternt lydkort, kun en dekoder). Creative har en slik en: http://www.creative.com/products/product.a...36&product=9468 Lenke til kommentar
H&Dfanatic Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Takker for godt svar. Viste vel egentlig at 3 kabler ikke har noe direkte med THX å gjøre. Jeg var inne og så på Dekoderen og fant den til salgs på netshop. Men la merke til at den ikke hadde THX støtte. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=16034 Nå må du korrigere meg hvis jeg tar feil, men er ikke THX en måte å si at lydbilde er på høyde med kinostandard? Derfor vil jeg gjerne ha best mulig lyd, og kommer derfor til å lete etter en dekoder som har THX. Vis noen i dette forumet kommer over en dekoder med THX post gjerne link.! Link til anlegget: http://www.directron.com/ada995.html Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 THX er (såvidt meg bekjent) ett sett kvalitetskrav til hi-fi-komponenter, og markedet for å få THX-godkjent produkter ment til dataverdenen er relativt smalt. THX er altså ikke en standard som angir kompatibilitet, men ett kvalitetsstempel. Det betyr ikke at produkter uten slik merking er dårlige, og i tilfellet med dekoderen, så er den eneste jobben den gjør å omforme digitalt til analogt lydsignal, dermed vil jeg tro du skal slite med å merke forskjellen på denne og en THX-merket dekoder (om du klarer å finne det). Dette er noe helt annet enn for eksempel kvalitetsforskjellen på mp3 og CD-lyd, her er det tross alt samme jobben som gjøres enten THX-merkingen er på plass eller ikke. (Husk også at MacBook'en med tilhørende lydkort på ingen måte er THX-merket). Jeg ville dermed ikke hatt betenkeligheter med å brukt den fra Creative. Lenke til kommentar
mcbanan Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 THX-sertifisering kan kjøpes, og burde absolutt ikke forbindes med lydkvalitet. Lenke til kommentar
H&Dfanatic Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 takker for alle svar, trur jeg går etter den Creative dekoderen. Vil sikkert ikke merke noe. Kan sikkert bytte anlegg med pcen som jeg har hjemme hvis jeg vil lytte etter forskjell. Den har lydkort med THX støtte. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 THX-sertifisering kan kjøpes, og burde absolutt ikke forbindes med lydkvalitet. 6878596[/snapback] må nok oppfylle visse krav for å få det, ellers ville jo hele greia vært meningsløs. Lenke til kommentar
H&Dfanatic Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 hei igjen.. Lurer på hva jeg må gjøre med lydkortet på MACen? hvilke instillinger må jeg sette det på? eller kan jeg bare koble og la dekoderen gjøre jobben? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 hvis det lyser rødt fra linjeutgangen mener jeg det skal fungere. Programmet som sender ut lyden (spillet, medieavspilleren) må vel imidlertid støtte 5.1 for at du skal få 'ekte' surround, hvis dette ikke er tilfelle har vel dekoderen en oppmiksingsfunksjon som kan imitere surroundlyd og spille av stereolyd i alle kanalene. Lenke til kommentar
H&Dfanatic Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 kunne du nevnt noe mediespillere? ITUNES er jo spesielt aktuelt siden vi snakker om mac da?? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Er ikke kjent med om Itunes har 5.1-støtte, men det trenger den heller ikke siden den kun håndterer medier med stereolyd. Det er som hovedregel kun DVD'er og en del nyere spill som har støtte for 'ekte' surround, i alle andre tilfeller får du uansett kun stereolyd som må mikses opp til surround. Denne jobben klarer dekoderen, og da kan ikke lydkortet gjøre noe forskjell uansett. Lenke til kommentar
H&Dfanatic Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 hehehe tenkte ikke så langt angående musikk! Takker for alle svar... En kamerat hadde samme dekoder som jeg har bestilt. Så jeg fikk testa anlegget som jeg kjøpte for 300 kr på qxl og det er helt strøkent.. Et røverkjøp. Har en kamerat som har samme og det anlegget kan riste bygget... Macen får jeg ikke før fre-lør så da poster jeg om det funker eller ikke.... Takker igjen Ventle for svar.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå