Gå til innhold

Mottak av værsattelitter


muffe

Anbefalte innlegg

Jeg så på denne siden: http://home.online.no/~sondred/prosjekter.htm og sett hvordan man laget mottaket til værsattelitter. Jeg ble inspirert, og jeg satte i gang å lete etter deler.

 

Det meste fant jeg på Elfa, men det var noe jeg ikke fant der, bla krystallen i converteren (38,050 mhz), transistoren (tror det er det i hvert fall) i converteren (NE612), og enda en transistor (78L05) (er igjen ikke sikkerpå om det heter en transistor).

 

Når det gjalt for-forsterkeren fant jeg ikke den transistoren som heter BF961, men jeg fant en som het BF960, går denne?

 

Edit: Topic

_________________

Never test the depth of the water with both feet...

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: muffe på 2002-10-31 18:27 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker men mener at du bør høre i ei modellsjappe angående den krystallen. Sendere/mottakere til rc-fly går på rundt 38Mhz.(du skal da ha en Rx krystall) Den 78L05 er en spenningsregulator som regulerer spenningen til 5v. NL612 er en mikser som beregner at utgangssignalet fra konverteren skal være lik inngangssignalet minus krystallfrekvensen. Så derfor tror jeg ikke det er kritisk om du ikke finner en krystall på akkurat 38.050, men du bør prøve å finne noe som er så nære som mulig. Hvis du får tak i en annen krystall må du bare trekke fra frekvensen på den nye krystallen istede for 38.050 som er trukket fra på converteringstabellen nå. Du kan jo vurdere en radioscanner istede. Denne gjør antakeligvis jobben bedre en converteren, og du kan da også høre på annet samband. Er jo lovlig å ha det nå vet du... Bruk heller tiden på å bygge ei god antenne til satelittmottaket istede for konverter.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-30 12:41, skrev Kong_Tom:

Den 78L05 er en spenningsregulator som regulerer spenningen til 5v. NL612 er en mikser som beregner at utgangssignalet fra konverteren skal være lik inngangssignalet minus krystallfrekvensen. Så derfor tror jeg ikke det er kritisk om du ikke finner en krystall på akkurat 38.050, men du bør prøve å finne noe som er så nære som mulig. Hvis du får tak i en annen krystall må du bare trekke fra frekvensen på den nye krystallen istede for 38.050 som er trukket fra på converteringstabellen nå.


 

Ja, det er greit, men vet noen hvor jeg kan få tak i 78L05 og NL612? Eventuelt noen som vet om noen jeg kan bruke i stede?

 

Antennen skal gå bra. Var hos rørleggeren i dag å kjøpte kobberrør. Regner med at det går bra. Er det noen som vet om tykkelsen på rørene spiller noen rolle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...