Gå til innhold

master og slave

Anbefalte innlegg

noen som kan forklare meg hva som skal være master og hva som skal være slave? har aldri helt forstått det opplegget der.

har 2 harddisker i maskinen min og har nettopp bestillt 2 til så lurer jeg på om de skal stå på slave eller master. skal alle harddiskene stå på det samme? hva med cd rom? osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en enkelt IDE-kabel kan du kun ha en master og en slave enhet.

Det beste er å sette alle på Cable Select hvor den enheten som er ytterst på signalkabelen blir master (styres av kabelen). Med enhet tenkes her både på harddisk, DVD og CD-enheter. Gamle 40-ledere-siganlkabler vil normalt ikke håndtere Cable Select.

Lenke til kommentar

På en enkelt IDE-kabel kan du kun ha en master og en slave enhet.

Det beste er å sette alle på Cable Select hvor den enheten som er ytterst på signalkabelen blir master (styres av kabelen). Med enhet tenkes her både på harddisk, DVD og CD-enheter. Gamle 40-ledere-siganlkabler vil normalt ikke håndtere Cable Select.

Lenke til kommentar

Noen kabler er ikke koblet slik at CS fungerer som det skal og det aller sikreste er å sette MASTER og SLAVE manuelt.

Noen harddisker må også settes til MASTER_WITH_SLAVE_PRESENT hvis du har slave. Kan også stå MASTER eller STAND_ALONE.

Nye maskiner kan som regel boote uansett om OS_disken står som master eller slave, mens veldig gamle maskiner vil ofte bare boote hvis OS-disk står som primary master.

Hvis IDE-kabelen er av 80-leders typen og det ser ut som det mangler en bit av en leder helt inntil pluggen som skal i hovedkortet så støtter kabelen mest sansynlig Cable_Select.

En CD/DVD/Whatever-ROM settes opp som om det var en harddisk.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...