brainware Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Nikon D1 og Sigma 15-30/ f3.5-4.5 edit: Versjon 2: Ny versjon + et nytt bilde lenger nede. edit: Versjon 3: Blåfargen er justert i Nikon Capture NX. Endret 25. september 2006 av brainware Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Mektig landskap! Bra komposisjon, fin kontrast og fine farger på jorden. Synes blåfargen i bildet var noe kunstig. I tillegg hadde det kanskje gjort seg å bevart den linjen i toppen av dalen på høyre side (om du skjønner hva jeg mener). Alt i alt et greit bilde etter min mening. Lenke til kommentar
NYEPET Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Fint bilde, men jeg blir også nysgjerrig på å se mer av fjellet oppe til høgre i bildet. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Takk for kritikk til sthlm og NYEPET. Fjellet er enormt stort, så det ble dessverre ikke plass til mer da jeg ville prioritere det pluss dalen og utgangen av dalen. Fargen på himmelen må jeg gjøre noe med, er det mangenta stikk? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 På min mer eller mindre kalibrerte skjerm heller det mer mot cyan/grønt. Dra hue-slideren litt mot høyre, men vær forsiktig. (Og selvfølgelig kun slideren for valgte farge, men det visste du). Nok en gang noe som minner om et Mars-landskap, med en liten jordisk del i bakgrunnen. Fin og behagelig komp, og det tekniske er det ikke stort å klage på. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Takk for tipset SirMaximus. Min D1 har veldig små toleranser for slike feil, en del brukere har lagt inn en batch fix på det. Klarer vanligvis å holde meg innenfor blåområdet vha. levels/curves. Det verste er at himmelen her ofte heller mot litt grønt, akkurat nå er det gult med overgang til blått i horisonten, som gir et lyst grønnaktig skjær. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Vakkert og mektig, nok en gang, Brainware! Det er fine linjer, men som sthlm påpeker, så er linjene kuttet til høyre på bildet. Hvis du hadde hatt mulighet til å få med dette, så tror jeg at dette bildet ville ha vært helt topp! I tillegg er himmelen litt for lys etter min smak, hvis du har Capture NX er dette en enkel sak å fikse slik at himmelen står i stil med fargen på havet under. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Takk for kritikk Autoxave! Ja, har Capture NX, men har ikke satt meg inn i alle funksjonene enda. Bruker den derfor stort sett som gamle Capture og jeg bruker ikke Photoshop.. Når jeg ser himmelen her, så tipper den veldig ofte litt mot grønt der det er sterkest lyssatt, og det blir jo veldig vanskelig for kameraet. Er akkurat inne i en tøff arbeidsperiode akkurat nå, så jeg har ikke fått jobbet noe mer med det. Endret 16. september 2006 av brainware Lenke til kommentar
brainware Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Har funnet at jeg ikke kan avgjøre om fargen på himmelen faktisk har et grønskjær i virkeligheten på denne årstiden. Lar det derfor helle mest mulig mot blått i bildet, uten å forandre grønn skjæret. Syns ellers at jeg må ha bildet noe mørkere i hovedmotivet for å unngå utvasking av høyre delen. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Som et apropos om dimensjonene på fjellet har jeg et bilde tatt med D1 og 50mm/f1.4 objektiv: Lenke til kommentar
chris Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Et fantastisk flott motiv, kan jeg få spørre om hvor det er? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Topp bilde! men savner litt mer punch i fargene. Synes kontrasten er litt for svak og får en viss blasshetfølelse. Ser ihvertfall ut som en plass med mange motiver. Kanskje noe som dette? Endret 23. september 2006 av stoners Lenke til kommentar
brainware Skrevet 23. september 2006 Forfatter Del Skrevet 23. september 2006 Takk for kritikk Stoners ! Grønnfargen ble dessverre også kraftig fremhevet igjen. Syns min versjon 2 er best. Chris: Det er på Svalbard (Spitsbergen). Man er altså i de spisse bergs land, så de finnes overalt. Lenke til kommentar
rogers Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) Grønnfargen ble dessverre også kraftig fremhevet igjen.Syns min versjon 2 er best. Chris: Det er på Svalbard (Spitsbergen). Man er altså i de spisse bergs land, så de finnes overalt. 6924300[/snapback] Fint bilde ! Men jeg savnet litt forsettelsen på svingen til høyre. Grønnfargen er lett å rette på. Bruk photoshop, velg fargemetning, cyan og endre "hue" til blåfargen blir riktig. Du kan også hente ut noen detaljer i horisonten, særlig hvis du tok bilde i RAW format. Jeg har gjort et forsøk under: Roger Endret 24. september 2006 av rogers Lenke til kommentar
Bjorhus Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Veldig fine bilder! Spesiellt landskap der oppe! Jeg ser ingen annen utvei enn å hoppe på flyet å ta seg en helg der oppe Lenke til kommentar
brainware Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 rogers: Takk for kritikk. Jeg har lagt meg den buen på minnet. Takk for tips om fargejustering. Bjorhus: Takk for tilbakemelding. PS: Husk at vinteren kommer tidlig. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Versjon 3: Her er blåfargen justert direkte med Nikon Capture NX: Endret 25. september 2006 av brainware Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå