Gå til innhold

Fjell og dal

brainware

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mektig landskap!

Bra komposisjon, fin kontrast og fine farger på jorden.

Synes blåfargen i bildet var noe kunstig. I tillegg hadde det kanskje gjort seg å bevart den linjen i toppen av dalen på høyre side (om du skjønner hva jeg mener).

Alt i alt et greit bilde etter min mening.

Lenke til kommentar

På min mer eller mindre kalibrerte skjerm heller det mer mot cyan/grønt. Dra hue-slideren litt mot høyre, men vær forsiktig. (Og selvfølgelig kun slideren for valgte farge, men det visste du).

Nok en gang noe som minner om et Mars-landskap, med en liten jordisk del i bakgrunnen. Fin og behagelig komp, og det tekniske er det ikke stort å klage på.

Lenke til kommentar

Takk for tipset SirMaximus.

Min D1 har veldig små toleranser for slike feil, en del brukere har lagt inn en batch fix på det. Klarer vanligvis å holde meg innenfor blåområdet vha. levels/curves. Det verste er at himmelen her ofte heller mot litt grønt, akkurat nå er det gult med overgang til blått i horisonten, som gir et lyst grønnaktig skjær.

Lenke til kommentar

Vakkert og mektig, nok en gang, Brainware!

Det er fine linjer, men som sthlm påpeker, så er linjene kuttet til høyre på bildet. Hvis du hadde hatt mulighet til å få med dette, så tror jeg at dette bildet ville ha vært helt topp! I tillegg er himmelen litt for lys etter min smak, hvis du har Capture NX er dette en enkel sak å fikse slik at himmelen står i stil med fargen på havet under.

Lenke til kommentar

Takk for kritikk Autoxave!

Ja, har Capture NX, men har ikke satt meg inn i alle funksjonene enda.

Bruker den derfor stort sett som gamle Capture og jeg bruker ikke Photoshop..

Når jeg ser himmelen her, så tipper den veldig ofte litt mot grønt der det er sterkest lyssatt, og det blir jo veldig vanskelig for kameraet.

Er akkurat inne i en tøff arbeidsperiode akkurat nå, så jeg har ikke fått jobbet noe mer med det.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Har funnet at jeg ikke kan avgjøre om fargen på himmelen faktisk har et grønskjær i virkeligheten på denne årstiden. Lar det derfor helle mest mulig mot blått i bildet, uten å forandre grønn skjæret.

Syns ellers at jeg må ha bildet noe mørkere i hovedmotivet for å unngå utvasking av høyre delen.

post-47394-1158650567_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Grønnfargen ble dessverre også kraftig fremhevet igjen.

Syns min versjon 2 er best. 

Chris:  Det er på Svalbard (Spitsbergen).  Man er altså i de spisse bergs land, så de finnes overalt.

6924300[/snapback]

Fint bilde !

Men jeg savnet litt forsettelsen på svingen til høyre.

Grønnfargen er lett å rette på.

Bruk photoshop, velg fargemetning, cyan og endre "hue" til blåfargen blir riktig.

Du kan også hente ut noen detaljer i horisonten, særlig hvis du tok bilde i RAW format.

Jeg har gjort et forsøk under:

post-14917-1159041072_thumb.jpg

Roger

Endret av rogers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...