Ozelot Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Hei! Jeg sitter og lurer på om jeg skal bestille meg en skriver, slik at jeg kan printe ut alle bildene jeg har, og tenker å bruke noen tusen (maks 3000 er vel god nok tror jeg) på de nye skriveren. Det er da jeg tenker meg om litt. Broren min har kjøpt ny skriver , en Pixma 5000 eller noe slikt, og han sier kvaliteten er like god som du får i butikken. Hvor gode er skriverne idag ? Kan jeg bruke 3000,- på en skriver og få like godt kvalitet som i fotobutikken ? Og siden elkjøp er den desidert billigste til å få printet ut bildene, vil jeg få mye bedre kvalitet om jeg sender bildene mine til de ? Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Det er stor forskjell på en blekkskriver og et "minilab"/fotobutikk. De fleste fotoskrivere for hjemmebruk påfører blekk på forpreparert papir. Fotolabben eksponerer (med lys) på "tradisjonelt" fotopapir og fremkalles. Kvalitet: Ved riktig bruk av ICC-profiler, kan du oppnå bedre fargegjengivelse individulet pr. bilde enn det fotolabben gjør (de kjører stort sett alt under samme kam) Holdbarhet: Både Canon og Epson reklamerer med over 100 års holdbarhet ( så lenge har det ikke eksistert printere, så ta det med en klype sa...) Kostnad: Printer er en engangskostnad (til det kommer en ny og bedre). Papir og blekk er forbruksmateriell. Prøv papiret fra POSTEN - 20 A4 ark for 29,00 med 280 g tykt papir. Det fungerte middels fra på Canon Pixma 6500 (striper og litt blasse farger), men kan være OK på andre printere. På 10 x 15 kopier har du ingen mulighet til å konkurere mot fotolabben (Elkjøp til 0,50 for 10x15 og JAPANphoto med 11 x 16 til kr 1,00) På A4 kan nok prisen bli omtrent lik (det du vinner er bedre fargestyring og ønsket utsnitt). Skal du skrive ut noen få store forstørrelser i A3++ og større, så henvend deg til en printershop med fotoplotter - se www.gulesider.no. Egen printer er kjekt å ha når; du skal ha ut en kopi meget raskt, eller du trenger en spesiell fargedybde og utsnitt. Til mengder i 10x15, gjør du det på fotolabben - fort, billig og gærli'' ! Endret 15. september 2006 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Nå sa vel xstone det mest vesentlige, men hovedpunktene er altså: -Bedre holdbarhet fra fotolab -Billigere priser fra fotolab -Bedre kvalitet på fotolab (kanskje du kan oppnå bedre fargegjengivelse pr. bilde hjemme, men oppløsning og skarphet er vanskelig å få til like bra. Fargemetning er også vanskelig å få til like bra). -Tykkere og bedre papir, med mindre du kjøper det dyreste papiret til printeren din (i såfall blir jo prisforskjellen enda større). Disse punktene forutsetter imidlertid at du velger noen som kan det de driver med, gjerne med manuell korrigering av eksponering og farger. Det er kanskje litt dyrere, men gjør de det så har de gjerne bedre utstyr og dyrere materialer (papir, kjemi) samt har god styring på kjemifornying (kritisk) enn steder der de masseproduserer bilder til femti øret eller lignende pr. stk. Uansett vil bilder til et par kroner falle heldigere ut enn å skrive ut selv, kostnadsmessig, og det er en grunn til at bilder er dyrere noen steder. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Men finnes det et stempel eller en slags godkjenning på fotolaber som har slikt utstyr ? Bror min kjøpte en slik kombiskriver som kunne gjøre alt mulig rart, og han hadde vært innom en fotobutikk, og de brukte lik skriver som han sa de. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Men finnes det et stempel eller en slags godkjenning på fotolaber som har slikt utstyr ? Bror min kjøpte en slik kombiskriver som kunne gjøre alt mulig rart, og han hadde vært innom en fotobutikk, og de brukte lik skriver som han sa de. 6870590[/snapback] Ikke til vanlig fremkalling av bilder i såfall. Kanskje til reklameplakater og lignende, men bruker de det til fremkalling av bildene, så må de være grådig dyre og langt dårligere enn bilder fra andre butikker. Finnes vel ikke noe kvalitetsstempel i disse dager, selv om vi der jeg jobber fikk masse utmerkelser og "bevis" fra Kodaks testere på god bildekvalitet og gode rutiner, og disse kunne henges opp på veggen. Men nå eksisterer jo ikke denne avdelingen av Kodak lenger, så om det er noe slikt kontrollorgan nå lenger tror jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå