Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avhengig av å 'knekke ledd'...


Newt32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er bare logisk at fingrene går til helvete hvis de blir knukket, tøyet og bøyd. Det samme gjelder resten av kroppen.

6892203[/snapback]

Faktisk ganske frustrerende det der med å knekke alt som er av ledd. Jeg sliter med det selv. Siden jeg var lita har jeg kunne knukket det meste av ledd.(Nakke,albuer,knær,fingrer,håndledd,tær) Jeg prøver å slutte, men visse ledd knekker av seg selv. Har hypermobile ledd(leddene går over stilling) så det gjør ikke saken noe spesielt bedre. Jeg sliter nå med smerte i de fleste ledd, og vil anbefale de som knekker for "moro skyld" og kutte tvert. jeg har måttet slutte med diverse treninger pga av dette. Jeg kan ikke trene med manualer o.l Så nå sitter jeg og trør på en sykkel 4 ganger i uka.

Skal og nevnes at jeg er under testing for leddgikt. (Ikke at jeg sier mankan få det av å knekke) Men slutt å knekke for deres egen skyld, og for de stakkarsene som må høre den grusomme lyden:-P

Lenke til kommentar
Om du ikke slutter med det, får du før eller siden ledd problemer

6866894[/snapback]

Er du høy?

Kan du i det minste lese det som har blitt postet over før du poster?

Hva begrunner du den uttalelsen med?

6868004[/snapback]

Snip

6892203[/snapback]

Som sagt Plomma, du må være høy.

 

Det sliter på leddene som Wh1te forklarer. Har ikke fulgt med så hardt i tråden men, som sagt. Folk som har problemer med ledd har ofte drevet på sånn. Om du gjør det en gang i uka er vel ikke skadelig, men om det blir en vanesak å gjøre det hele tida, hver dag så er det skadelig.

 

Så før du sier jeg er høy neste gang, tenk deg om. Ellers pisser jeg i lua di :yes:

Lenke til kommentar

Wh1te "forklarer" det ikke, han forteller oss bare to ting: At han knekker fingrene, og at han har fått stive fingre. Det er ingen grunn til å tvile på noen av tingene, men det betyr ikke at de nødvendigvis har noen direkte sammenheng selv om Wh1te selv mistenker det. Han kan ha blitt stiv i fingrene av helt andre årsaker, f.eks. leddgikt, og det kan jo tenkes at han begynte å knekke fingrene fordi han er disponert for stive ledd i utgangspunktet.

 

Leger er flinke til å advare om det meste som er farlig. Tror dere ikke vi hadde sett en eller annen uttalelse fra en av dem om dette, hvis det virkelig var skadelig? Jeg kan ikke snakke for dere andre, men jeg har aldri, og da mener jeg aldri lest eller hørt en lege si at man ikke skal knekke med fingrene. Faktisk var jeg hos legen for et par uker siden, og vi snakket om fingerknekking. Riktignok ikke om hvorvidt det var farlig eller ikke, men jeg tror nok han hadde gitt meg beskjed om å la være hvis det ikke var bra. Han sa sågar at han gjør det selv.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Wh1te "forklarer" det ikke, han forteller oss bare to ting: At han knekker fingrene, og at han har fått stive fingre. Det er ingen grunn til å tvile på noen av tingene, men det betyr ikke at de nødvendigvis har noen direkte sammenheng selv om Wh1te selv mistenker det. Han kan ha blitt stiv i fingrene av helt andre årsaker, f.eks. leddgikt, og det kan jo tenkes at han begynte å knekke fingrene fordi han er disponert for stive ledd i utgangspunktet.

6945610[/snapback]

 

Du har misforstått. Fingrene mine er myke. De var myke som smør, pga knekking, nå er de bare over middels myke.

 

Knekking er ikke bra, det er enkel logikk.

Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at leger er mennesker de også, og de har bare lært det andre har skrevet. Ikke alle leger holder seg oppdatert på nyere forskning, og det er stadig forskere som finner ut diverse nye ting, for så å dumpe de teoriene og finne nye.

 

Skal være litt forsiktig med å høre på alt en allmennpraktikant som sitter og tar BT på 20 gamle damer hver dag har å si om fingerknekking ;)

Lenke til kommentar
Du har misforstått. Fingrene mine er myke. De var myke som smør, pga knekking, nå er de bare over middels myke.

 

Knekking er ikke bra, det er enkel logikk.

6945709[/snapback]

Det er kanskje enkel logikk, men helt uholdbar. Her er en tilsvarende slutning: Min oldefar spiste masse poteter. Nå er min oldefar død. Poteter må være livsfarlig.

 

For å få et skikkelig svar på dette en gang for alle, ringte jeg min onkel som er allmennpraktiserende lege og spurte ham om det er farlig å kneppe med knokene. Først sa han at man kan bli blind av det, men jeg minnet ham på at det var runking han tenkte på.

Spøk til side; han avkreftet myten.

 

EDIT: Dimdal, det at fingerknekking er farlig er en urgammel myte. Hvis legene ikke hadde holdt seg oppdatert, hadde de fortsatt frarådet det.

Finn EN troverdig kilde som sier at fingerknekking er farlig, så skal jeg i hvert fall gå med på at det er tvil om spørsmålet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Finn EN troverdig kilde som sier at fingerknekking er farlig, så skal jeg i hvert fall gå med på at det er tvil om spørsmålet.

6946024[/snapback]

 

Fastlegen min, Kjell O. Haukalid. Kiropraktoren min. Sanitetslegen i basen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Ask a Scientist

 

Although knuckle cracking does not cause arthritis, it may damage the joints in other ways and should be avoided.

 

Ask an Expert

 

The bottom line: While cracking knuckles may not get you arthritis faster, it won't win you many fans and might injure those fingers in other ways. So it's best not done.

 

The Free Dictionary

 

A single event is not enough to cause damage to the joint, although it is possible that prolonged joint stress due to cracking knuckles may eventually lead to a higher risk of joint damage. The long-term consequences of this practice have not been studied thoroughly, and the scientific evidence is inconclusive.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Knekking er ikke bra, det er enkel logikk.

6945709[/snapback]

 

Det må vel være det som kalles jumping to conclusions.

6946461[/snapback]

 

I mitt tilfelle kalles det 10 års erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...