Gå til innhold

Operatør/Telefon med PUSH epost?

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg skal flytte hjem til Norge etter noen års opphold i USA. Der ble han vant til BlackBerry ( http://www.discoverblackberry.com/ ), som er en tjeneste for PUSH-epost og synkronisering.

Synkroniseringsdelen antar jeg ikke er så viktig, men han vil gjerne ha PUSH epost når han flytter hjem.

Tjenesten må støtte earthlink epostkonto, og MacOS hvis noe klientprogram må installeres (her er et annet spørsmål, skjønner ikke helt hvorfor dette blandes inn i PUSH-epost?).

Har sjekket litt rundt, det eneste jeg fant var Mobyson sin PUSH, som koster 300 kroner /måned + krever at du har deres dyreste abonnement, som også koster 300/måned, og windows xp listes som krav.

Spørsmålene blir da:

1: Finnes det noen rimelige PUSH-operatører i Norge?

2: Hvorfor trenger man klientprogram på pc'en? Så vidt jeg forstår, er PUSH bare at en epostserver tar kontakt med telefonen over GPRS når mail tikker inn. Antar dette er til noen slags synkronisering av kalender på telefon med laptop, hvorfor må dette evt. gjøres via en 3. parts server, er det ikke vanlig å gjøre det direkte?

Viser ellers til tidligere tråd her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=632070&hl=

Setter pris på all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Antar dette er til noen slags synkronisering av kalender på telefon med laptop, hvorfor må dette evt. gjøres via en 3. parts server, er det ikke vanlig å gjøre det direkte?

6866322[/snapback]

Årsaken er at det er ikke en del av SMTP protokollen å kunne varsle på denne måten. Så uansett vil dette være en funksjon som må spesielt settes opp på e-postserveren.

Hva blackbarry gjør aner jeg ikke, men det er vel teknisk umulig at du kan få en f.eks. @start.no mail direkte levert til en blackbarry. Opplegget der er vel du får en mailkonto av operatøren, som operatøren selv sjekker og varsler deg når det kommer nye mail. Altså, du må også der få det gjort via et abonnement på en 3. parts server.

Så vidt meg bekjent finnes det kun én skikkelig slik tjeneste som brukes i Norge, og det er Push-mail funksjonen i Microsoft Exchange. Dette er sikkert samme tjeneste Mobyson leverer.

Dette har absolutt ingenting med operatøren å gjøre, eneste forutsetningen for at det skal fungere er at epostkontoen er på en Exchange server med push aktivert, og at du har en mobiltelefon med støtte for exchange push.

Konklusjon:

- Det du leter etter er en leverandør av Exchange e-postkontoer. Og ja, det finnes langt billigere alternativer enn Mobyson. Se her f.eks: MySmartphone

- Telefonen må ha støtte for Exchange push mail, noe de fleste Qtek/HTC gjør.

Jeg har selv Push på min Qtek 9100, og det fungerer glimrende. Dessuten er det relativt billig, siden dette er helt uavhengig av operatøren og dermed ikke teknisk mulig for å operatøren å ta grovt betalt for, noe de selvfølgelig hadde gjort om de hadde hatt mulighet for det.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Antar dette er til noen slags synkronisering av kalender på telefon med laptop, hvorfor må dette evt. gjøres via en 3. parts server, er det ikke vanlig å gjøre det direkte?

6866322[/snapback]

Hva blackbarry gjør aner jeg ikke, men det er vel teknisk umulig at du kan få en f.eks. @start.no mail direkte levert til en blackbarry. Opplegget der er vel du får en mailkonto av operatøren, som operatøren selv sjekker og varsler deg når det kommer nye mail. Altså, du må også der få det gjort via et abonnement på en 3. parts server.

Så vidt meg bekjent finnes det kun én skikkelig slik tjeneste som brukes i Norge, og det er Push-mail funksjonen i Microsoft Exchange. Dette er sikkert samme tjeneste Mobyson leverer.

Så vidt jeg forstår det, er opplegget at selskapet router videre en POP3/IMAP konto til din telefon. Dvs. de kjører en server som med jevne intervall sjekker POP3/IMAP kontoen din, og sender en melding på "forhåndsavtalt" format over GPRS til telefonen når noe nytt oppdages. Så vidt jeg forstår, støtter forskjellige telefoner ulike format for disse meldingene.

Skjønner ikke helt at kontoen skal behøve å være driftet på en exchange server for at dette skal fungere, så lenge formatet på kommunikasjon mellom PUSH server og telefon er definert, spiller det vel ingen rolle hvilken type server epostkontoen driftes på, så lenge PUSH-serveren kan aksessere den med vanlige POP3/IMAP kommandoer?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt at kontoen skal behøve å være driftet på en exchange server for at dette skal fungere, så lenge formatet på kommunikasjon mellom PUSH server og telefon er definert, spiller det vel ingen rolle hvilken type server epostkontoen driftes på, så lenge PUSH-serveren kan aksessere den med vanlige POP3/IMAP kommandoer?

6872783[/snapback]

Som sagt, trenger ikke nødvendigvis å være en Exchange server. Men fikk inntrykk av at du ikke skjønte helt hvorfor det trengtes 3. parts server - altså hvorfor ikke hvilken som helst telefon kan får "pushet" mail fra hvilken som helst pop-server.

Det må altså være en tjeneste i mellom her, som utfører selve kontrollen om det har kommet mail, og videreformidler informasjonen til din telefon.

Exchange er et eksempel på en slik tjeneste, og operatøren som leverer blackberry abonnement har en slik tjeneste.

Som sagt er ikke helt sikker på hvordan blackberry fungerer. Er det ikke slik at du må ha abonnement hos leverandøren/operatøren, og får da en konto hos de som telefonen sjekker mot?

Lenke til kommentar

6872783[/snapback]

Som sagt, trenger ikke nødvendigvis å være en Exchange server. Men fikk inntrykk av at du ikke skjønte helt hvorfor det trengtes 3. parts server - altså hvorfor ikke hvilken som helst telefon kan får "pushet" mail fra hvilken som helst pop-server.

Det må altså være en tjeneste i mellom her, som utfører selve kontrollen om det har kommet mail, og videreformidler informasjonen til din telefon.

Exchange er et eksempel på en slik tjeneste, og operatøren som leverer blackberry abonnement har en slik tjeneste.

Som sagt er ikke helt sikker på hvordan blackberry fungerer. Er det ikke slik at du må ha abonnement hos leverandøren/operatøren, og får da en konto hos de som telefonen sjekker mot?

6872797[/snapback]

Det jeg mente jeg ikke skjønte, var hvorfor man måtte ha et klientprogram på pc'en, antok vel at PUSH-serveren lot det ligge igjen en kopi av mailen den hentet på POP3/IMAP serveren. Med mindre tjenesten da innebefatter PUSH mot pc også.

Lenke til kommentar

Push epost fungerer som vanlige push meldinger. Den blir sendt som man sier, fra en Server som har push-programvare innstalert. Man trenger ingen PC med push innstallert, dette er fullt og helt serveren som har ansvar for. Push blir sendt som en SMS med ekstra funksjoner (menyer, avbryte bruker og presentere valg etc) og støtter opptil 1400byte. Har ikke peil på hvem av selskapene i Norge som støtter dette, men kan ikke være mange. Det er desverre ikke noe stor tjeneste i Norge enda. Push mot PC er ikke noe problem, da eventuelt da SMTP protokollen poller serveren og henter net. Det finnes ingen Push tjeneste som jeg kjenner til PC, annet enn IM.

//Hit

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

jeg sjekket på mysmartphone.no, siden er nede for ombygning for tiden, men er det noen som sitter med info om pris på denne tjenesten? Oppretter man ny e-post konto med push her, og så kan man eventuelt automatisk videresende mail fra andre e-post kontoer direkte til denne?

EDIT: Ser at posten er veldig gammel, evt noen andre aktuelle leverandører i dag?

Endret av KaareKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...