V?rbris Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) De fleste som har jaktet på sjøfugl som Skarv, Fiskeender, Måker osv har vel kjent en anelse av transmak. Gamle botemidler mot dette var å legge fugleskrotten etter flåing/ribbing i Edikkvann eventuelt Melk for å døyve/trekke ut transmaken. Det beste du kan gjøre er å flå fuglen umiddelbart etter den er skutt og død selvfølgelig. Dette grunnet i at fettet som gir transmak sitter rett under huden og følger med skinnet under flåing, anbefaler jeg flåing på disse fugler fremfor ribbing. Når fuglen blir liggende etter den er skutt vil kroppsvarmen trekke mere og mere inn mot fuglens indre, dette trekker fettet som smaker tran med seg inn i kjøttet og dette unngår du ved umiddelbar flåing. Dette gjelder også skutt Sel, men der skal fettet følge med skinnet under flåing. Dette fettet skrapes av skinnet senere ved tilberedning. Endret 14. september 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
varmit Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Å,ikke dumt. Blir en del skarv og ender på meg,ikke så mange måker.(bare trøstepremie det ) Sant det, kan bli litt transmak særlig på skarv. Har ikke jaktet mye sel, men kan tenke meg at det gjelder mye det samme. Ha derimot hørt om eddikvann og melk.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå