Gå til innhold

X2 3800+ Prime95 og CPU-temp?

Anbefalte innlegg

Har prøvd å få svar på dette i andre tråder uten hell, så nå starter jeg en egen tråd om akkurat denne saken.

Når jeg Primer min X2 3800 cpu får jeg i Everest opp en CPU-temp, men i tillegg viser den temp på hver av de 2 kjernene. Hvilken er det som er viktigst her?

CPU- temp holder seg stabil på 55-56 grader under "dobbel.Prime95" kjøring, mens kjerne 1 er 68 grader og kjerne 2 64.

Når jeg ser andre skriver at tempen deres holder seg på f.eks 50 grader, mener dere da på kjernene eller på CPU? Og hva er egentlig forskjellen? :hmm:

Jeg kjører nå CPU på 2,6 GHz med 1,5 volt på et Asus A8N-SLI Premium med MIST 500W psu :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg kan ikke svare på hva som er "viktigst" av "CPU temp".. og "Core temp".

Dersom du skal sammenlikne er det nok "CPU temp" som er "korrekt", men egentlig er det mer snakk om "retningsgivende" for samme hk/Bios-versjon. Selv da kan det hende at temperatur rapportert via software/bios kan variere mye.

Det sies at den digitale dioden som rapporteres via "Core temp" er nøyaktig og kan brukes til sammenlikning uavhengieg av hovedkort/bios. Jeg har når det er sagt sett tråder på xs.org hvor man stiller spørsmålstegn om "Core temp" er til å stole på.

Selv vil jeg si at "Core temp" virker mer "korrekt/relevant" for de nyere (dual) CPU*er som har digitale dioder i kjernene.

Forskjellen er jo at "Core temp" normalt er betraktelig høyere enn "CPU temp".

Alle målere må i utgangspunktet kalibreres for å vise sammenliknbare verdier slik jeg har forstått det. Dette gjelder nok også dioder/software som skal måle temperatur i/ved kjernen(e) for en gitt CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...