Gå til innhold

Ønsker informasjon om Viewsonic P90f

Anbefalte innlegg

Det hele startet med at min gamle TARGA TM4288-2 døde fra meg. Den ble plutselig svart og det luktet svidd. Derfor ble jeg nødt til å kjøpe meg en ny skjerm.

Jeg er opptatt av å få best mulig skjerm for pengene. Den nye skjermen må:

[*]Ha god fargegjengivelse, kontrast og geometri

[*]Være 19" og lyssterk

[*]Klare 85Hz i 1600x1200

[*]Koste under 4000

Problemet er jo at de eneste kriteriene jeg kan finne ut av selv er om den er 19", klarer 85Hz og koster under 4000. Derfor så søkte jeg etter tester på skjermer for å finne en seriøs objektiv vurdering av nye 19" skjermer.

Etter ei stund så fant jeg denne testen. Jeg har tidligere erfaring med sia og stoler på testene der. Det viste seg at Iiayama Vision Master Pro 454 vant testen. Denne skjermen kan du få kjøpt hos http://www.absoluttdata.no for 4 651. Dette syntes jeg ble for dyrt.

Nå undersøkte jeg skjermen som kom på annenplass nemmelig en Viewsonic P95f. Jeg bestemte meg derfor for å ta en titt på denne skjermen. Det viste seg desverre å være umulig å finne denne skjermen til en pris under 4000. Fra innlegg på forumet så forsto jeg at man fikk kjøpt denne skjermen før for rundt 3000.

Det virket som om en ny skjerm, Viewsonic P95f+, hadde tatt over for P95f. Denne kostet ca 3000. Med første øyekast skulle man tro at dette er en bedre skjerm, men en del personer på forumet hadde hatt diverse geometriproblemer med den. I tillegg så leste jeg her at den har god kontrast på midten men at den er litt uklar på kantene pågrunn av 0,25-0,27 mm pitch.

Jeg la senere merke skjermen: Viewsonic P90f. Denne skjermen har 0,24 mm pitch over hele skjermen og dette bør jo bety at bildet skal være skarpere enn på P95f+en. I tillegg så har den et annet bilderør som ikke har de to horisontale stripene som P95f+en har, og den har et finere design. Jeg begynte derfor å lete etter kommentarer til skjermen. Fant disse etter søk på google:

[*]Kommentar 1

[*]Kommentar 2

[*]Kommentar 3

[*]Kommentar 4

Fant ut at skjermen må varmes opp i ca 20 minutter for at den skal funke skikkelig pågrunn av den nye teknologien. Dette gjør ikke noe i mine øyne. Det stod en del positivt og en del negativt.

Min konklusjon:

Jeg stoler på at http://www.tomshardware.com vet hva de snakker om og bestemte meg derfor for å kjøpe en Viewsonic. Valget stod mellom P95f+ og P90f. Jeg bestilte en P90f fordi:

[*]Den har ikke de to horisontale strekene på grunn av bilderørteknologien

[*]Den har bedre og gjevn pitch (0,24 vs 0,25-0,27)

[*]Den ser bedre ut

[*]Den er billigere

Ønskede kommentarer:

Hvis det er noen av dere som har sammenlignet P90f med P95f+ så vær så snill å si hva dere fant ut. Hvis det er noen som har P90f så har jeg veldig lyst å høre deres mening om den. Er veldig i tvil om jeg har valgt rett.

Hva slags skjerm er best? P90f eller P95f+?

Andre lenker med relevans til temaet:

[*]Lenke 1

[*]Lenke 2

[*]Lenke 3

Skal si fra hva jeg synes om skjermen når jeg får den. Kan desverre ikke sammenligne den med P95f+ siden jeg ikke har tilgang til en slik.

Håper på raskt svar

Solan Gundersen

[ Denne Melding var redigert av: Solan Gundersen på 2002-10-29 23:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...