Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Som amatør ønsker jeg å bestille papirkopier av mine bilder på nettet, og ønsker at disse skal passe inn i et standard album med 10x15 (2:3). Jeg har sett på flere programmer, men har ikke kommet lenger enn til et par hvor jeg kan få vist pixelforholdet X:Y på det ferdige området, og selv må croppe bildet manuelt for å få det ønskede forholdet. Det tar litt tid når man skal få til 900x1350 etc. Finnes det et program som kan croppe bilder slik at X:Y-forholdet blir fast 2:3? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Du kan bruke sk 'Actions' i Photoshop, men hva hvis du cropper feil. Det ene bildet beskjæres på en måte, mens et annet må croppes på en annen måte, for ikke å ødelegge motivet? Hva med oppreiste bilder? Skal toppen eller bunnen beskjæres på alle bildene? Tror nok det er best å beskjære bildene for 'hånd'. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Jeg ønsker fortsatt å beskjære manuelt, men at verktøyet gir meg en "boks" som jeg kan flytte som jeg vil, og endre størrelse på som jeg vil, men som alltid har 2:3-forhold. Slik det er nå, må jeg først prøve meg frem manuelt til jeg får passe bredde (for eksempel 1450 pix), og deretter manuelt velge tilsvarende høyde (samme eksempel 967 pix), og deretter flytte dette rektanglet slik at bildet blir som jeg vil ha det. Etterpå må jeg finjustere både høyde og bredde slik at utsnittet blir som jeg vil ha det, og at forholdet fortsatt er 2:3. Lenke til kommentar
arverod Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Hvis du har Adobe Photoshop så kan du få fast forhold ved å velge "fixed aspect ratio" og sette den til 3:2 (2:3) PaintShop pro har vel også noe slikt. Arve. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Jeg har Olympus CamediaMaster 4, Microsoft Photo Editor (kommer med Office XP) og Adobe Elements 1.0. Jeg har lest hele manualen for Elements, men ingen slik funksjon var beskrevet der. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det er en rekke kamera på markedet idag med mulighet til å stille inn bildeformat 2:3. Det er kanskje et slikt du skulle ha valgt, så komponerer du bildet når du tar det, og slipper alt etterarbeidet. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 En mulig løsning kan også å lage en mal på riktig antall piksler for digitalkameraet man har både på høyde/bredde bilder, og lime 4:3 bilder over et slikt. Man kan da flytte rundt på bildet til komposisjonen er tilfredsstillende. Tror denne fremgangsmåten burde være den beste av de som er nevnt her, da man har full kontroll med resultatet og det vil gå forholdsvis raskt. MLW Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Du kan også benytte GIMP(gratis og kraftig). Der kan du gjøre et utvalg med låst høyde/bredde forhold. http://www.gimp.org GIMP er i utgangspunktet utviklet på Linux, men er også tilgjengelig på Windows. Jeg synes den er meget bra. Lenke til kommentar
grueng Skrevet 6. desember 2002 Del Skrevet 6. desember 2002 Dersom det går greit at bildet klippes likt på begge sider, tilbyr jo de fleste fotolaber å croppe bildet slik at det passer, men da må jo motivet være sentrert. Hvet ikke om det er likt i Adobe Elements, men i Adobe Photoshop bruker jeg croppe-verktøyet - fixed target size med 10 x 15 cm i 300 dpi, som de fleste fotolaber kjører etter som jeg forstår. Dersom du skal gjøre det manuelt, synest jeg det er den enkleste måten. Da blir rammen du bruker alltid i forholdet 2:3. Dersom man vil bli enda mer avansert, kan man registrere en makro / action. Jeg trykker da f.eks F1 for horisontale bilder og F2 for vertikale bilder. Dersom utsnittet ser OK ut, trykker jeg F3 og utsnittet blir croppet og bildet lukket og lagret. G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå