Irish Coffee Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) I CS2 er det mange forskjellige måter å skarpe opp bildene på, og så vidt jeg har forstått er det mange som bruker Unsharp mask. Selv har jeg begynt å teste litt med Smart Sharpen, men dette er vel egentlig fordi jeg ikke forsto så mye av UM. Kan noen forklare forskjellen på de forskjellige mulighetene i praksis og evt.gi en kort og enkel bruksanvisning på hva som fungerer bra? Takk;-) Endret 14. september 2006 av Elmer Midd Lenke til kommentar
riktig Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Som sagt, ørten måter å skarpe opp bildene, og de fleste funker ganske bra, med unntak av de 3 første under sharpen i filtermenyen. Har ikke satt meg mye inn i forskjellene, bortsett fra at smart sharpen har mulighet til å fjerne flere typer uskarphet, med mer eller mindre suksess. Den har heller ingen innstilling for threshold. USM er ikke så mye å sette seg inn i, amount sier seg selv, radius er "hvor tykke kanter" du vil ha, threshold er hvor mange nivåer av lys/skygge som blir påvirket, eller noe sånt. Usikker på hvordan den siste egentlig funker, men prøv, så ser du. Ellers kan du alltids bruke high pass-filteret til oppskarping. Kopier layer, juster high pass slik at du såvidt ser litt detaljer, og bruk hard light-blending. Så kan man justere opacity på skarpheten i ettertid. Et annet triks er å kjøre oppskarping kun på en kanal, f.eks. å konvertere til lab-fargemodus og kun bruke USM på lightness-kanalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå