Rippey Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Natt til 19 mai kjørte jeg i 88 km/t i 60-sonen og ble blitzet av en fotoboks. I forrige uke kom forelegget; 9000 til statskassen og 4 mnd uten førerkort. Hva skjer når 4 mnd har gått? Må jeg ta oppkjøring på nytt? Teori? Både teori og oppkjøring? Får jeg lappen tilbake? Må jeg hente lappen? Er forresten på prøvetid enda, tok lappen i mars i år. PS: La ikke ved førerkortet da jeg sendte inn bekreftelse på forelegget (jeg har "mista" det). Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 skal du med førerkort når politi likevel sjekker med HQ'n ca hver gang man blir stoppa? Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 skal du med førerkort når politi likevel sjekker med HQ'n ca hver gang man blir stoppa? 6865495[/snapback] Jeg er glad i førerkortet mitt, vil ikke at de skal klippe det opp. Dessuten, så har jeg blitt stoppet 5-6 ganger, og kun en gang har de sjekket opp med HQ'n, som du kaller det. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Er du i prøvetiden må du vel avlegge full praktisk prøve etter hva jeg har skjønt (dvs teori + oppkjøring)..? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Siden du gjorde dette i prøvetiden tolkes det dertil at du ikke er skikket for sertifikatet enda og må dertil ta begge prøvene på nytt. Så sånt sett blir det mer enn bare 9 lapper til statskassen. Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 14. september 2006 Forfatter Del Skrevet 14. september 2006 Søren klype da! Er det ingen smutthull eller nåløyer jeg kan krype gjennom da? Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Sjekk grensene å ligg aldri mer over grensen i gitt fartssone så slipper du å miste lappen igjen. Kjør opp strekk på forhånd, å gjerne ha litt peiling... En PDA med alle fotoboksa plotta inn på er kjempe kjekt. Nei, men 4 måneder er ikke så lenge da. Rundt jul har du lappen igjen. 6865564[/snapback] Slapp av litt da, uhell kan skje den beste. 88 i 60'n er fort gjort dersom det er fine veier og man sitter i andre tanker. Trasige greier det der. Iom. at du fortsatt har prøvetid mister du faktisk lappen (og ikke bare får den inndratt for en gitt periode). Du trenger å ta teoriprøve og oppkjøring på nytt når sperrefristen din er over. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Kan man ikke ta teorien før fristen en gang? Sånn man kan før man er 18 år? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 31 over (3 km/t er jo fjerna) er jo litt det da... ikke bare i egne tanker og beinet på gasspedalen da. Er man i tillegg en ganske fersk, og mest sannsynlig dårlig sjafør er det på sin plass å miste det... skal ikke drive å rakke ned på trådstarter, men det er det jeg mener generelt. Når man ligger så mye over grensa er det neppe noen særlig store smutthull når man i tillegg har hatt lappen under 1 år! Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Dessuten, så har jeg blitt stoppet 5-6 ganger, og kun en gang har de sjekket opp med HQ'n, som du kaller det. 6865507[/snapback] Si meg, hvordan klarer du å bli stoppet av politiet 5-6 ganger på like mange måneder? Endret 14. september 2006 av buskmann Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Dessuten, så har jeg blitt stoppet 5-6 ganger, og kun en gang har de sjekket opp med HQ'n, som du kaller det. 6865507[/snapback] Si meg, hvordan klarer du å bli stoppet av politiet 5-6 ganger på like mange måneder? 6865884[/snapback] Vil tro det har noe med fart å gjøre? bare vill tipping.. Er forøvrig ganske sikker på at trådstarter må ta alt om igjen da han fortsatt hadde prøvetid. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Har mista lappen - hva nå? Hva med å gjøre noe annet enn å kjøre bil? Det virker kanskje ikke som om det er noe for deg, når du er utrygg både for deg selv og andre. Det er veldig avhengig av om du bor i tettbygde strøk eller i et distrikt, men kanskje du skal satse på kollektivtrafikk? Den dagen jeg får meg lappen (21 år nå, ingen planer ennå, bor midt i Oslo), så vil jeg gjerne ha minst mulig fartsglade tullinger i trafikken sammen med meg. Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 15. september 2006 Forfatter Del Skrevet 15. september 2006 Dessuten, så har jeg blitt stoppet 5-6 ganger, og kun en gang har de sjekket opp med HQ'n, som du kaller det. 6865507[/snapback] Si meg, hvordan klarer du å bli stoppet av politiet 5-6 ganger på like mange måneder? 6865884[/snapback] Vet ikke jeg. Kan kanskje ha noe med at kjørte mye på natta, spesielt i helgene og hadde en bil som var "kjent" for politiet. Har mista lappen - hva nå? Hva med å gjøre noe annet enn å kjøre bil? Det virker kanskje ikke som om det er noe for deg, når du er utrygg både for deg selv og andre. Det er veldig avhengig av om du bor i tettbygde strøk eller i et distrikt, men kanskje du skal satse på kollektivtrafikk? Den dagen jeg får meg lappen (21 år nå, ingen planer ennå, bor midt i Oslo), så vil jeg gjerne ha minst mulig fartsglade tullinger i trafikken sammen med meg. 6866147[/snapback] Er ikke spesielt fartsglad, var egentlig i mine egne tanker på det tidspunktet. Var, som sagt, natt til torsdag eller onsdag. Klokka var nesten 3 på natten, det var helt klar himmel, lyst og gode kjøreforhold. En av de strekningene som skulle vært 80, men er 60 pga noen innkjørsler her og der. Hva du mener om at jeg skal kjøre bil eller ikke driter jeg i, bilkjøring er lidenskap for meg. Dessuten, det er bedre med en som er litt glad i fart, enn en som sinker trafikken ved å holde mange km/t under fartsgrensa. Og kollektivtrafikk sier du? Bor i Trondheim i år, og her er det en klar selvfølge. Men etterhvert som jeg blir ferdig med studiene og skal flytte tilbake til Brønnøysund er det ikke noe som heter kollektivtrafikk. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) var egentlig i mine egne tanker på det tidspunktet.... Hva du mener om at jeg skal kjøre bil eller ikke driter jeg i, bilkjøring er lidenskap for meg. ... Dessuten, det er bedre med en som er litt glad i fart, enn en som sinker trafikken ved å holde mange km/t under fartsgrensa. Greit nok for meg, virker ikke som du har uvanlige holdninger til trafikken for å være fersk med å ha lappen. Men hver eneste gang det er en eller annen her på forumet som har fått bot eller mista lappen trekkes det frem de fantastiske kjøreforholdene, hvor folketomt det var i trafikken da, og ikke minst det med disse skrekkelig farlige bilistene som sinker trafikken ved å kjøre for sakte. Fart dreper, enkelt og greit. Forhåpentligvis lærer du og de mange andre som har dummet seg ut i trafikken at de neste gang må respektere de regler man er fullt inneforstått ved under oppkjøringen, og at man må følge med i trafikken samme hva. Endret 15. september 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Jeg er glad i førerkortet mitt, vil ikke at de skal klippe det opp. Dessuten, så har jeg blitt stoppet 5-6 ganger, og kun en gang har de sjekket opp med HQ'n, som du kaller det. 6865507[/snapback] Husk at hvis noe skjer (uavhengig av skyld) kan du bli illagt fult erstatningsansvar. Bilforsikringen er ikke gyldig når du kjører uten gyldig førerkort. Hvis de oppdager forholdet i en kontroll mister du førerkortet for ytterligere tid og får en krafftig bot, kanskje attpåtil inndragelse av bilen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Han kan da fremdeles bruke førerkortet som legitimasjon. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Dessuten, det er bedre med en som er litt glad i fart, enn en som sinker trafikken ved å holde mange km/t under fartsgrensa. 6868906[/snapback] Vel, jeg er forsåvidt enig, men det er fart som dreper vet du Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Han kan da fremdeles bruke førerkortet som legitimasjon. 6871244[/snapback] Som ugyldig legitimasjon, ja. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Han kan da fremdeles bruke førerkortet som legitimasjon. 6871244[/snapback] Som ugyldig legitimasjon, ja. 6871307[/snapback] Ugyldig som førerkort i hvert fall. Men tror ikke dama i kassa på rema ringer politiet og spør om førerkortet er gyldig hvis han går for å kjøpe en pils. Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Hmm. og en annen ting som er uheldig i slike sammenhenger er at det er større ting som kan skje ved slike overtredelser kan det vere mulig å ikke få visum til statene om man noengang skulle ønske slike ting.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå