Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

16år og Visa\Mastercard, Mulig?

Gjest Slettes-xwByZdFZ

Anbefalte innlegg

jeg vet godt at man kan ha vanlig bankkort! det kan man allerede som 13 åring uten samtykke fra foreldre. Jeg er ute etter en type kort som funker til netthandel.

6878138[/snapback]

Ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men slik jeg har forstått det, kan man ikke handle på nett før man er 18 år.

Personer som er under 18 år kan nemlig ikke binde seg til kjøp via nett eller telefon.

Tror ikke det er noe som tilsier at det er ulovlig å handle på nett, men de fleste nettleverandører vil unngå det. Foreldrene til en person under 18 år kan nemlig kreve å få hevet kjøpet, da barnet dems ikke hadde tillatelse til å kjøpe det han eventuelt måtte kjøpe.

Jeg besilte f.eks data fra dell over telefon, og kunne ha krevd å fått heve kjøpe etter 14 dagers angrefrist, nettopp fordi jeg er under 18.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var nedom Nordea for et par uker siden, tenkte jeg liksom skulle bestille VISA-kort til jeg ble 18, altså om 2 dager.

Da sa hun at jeg kunne få VISA, men da måtte jeg ha med foreldrene mine, men foreslo at jeg likegjerne kunne vente 2 uker fordi at da kan jeg få det ved å dra dit aleine..

Lenke til kommentar
Viss mindreårige ikkje kan settast i gjeld, kvifor hadde då ein venn av meg -50 øre på kontoen sin?

6879285[/snapback]

Fordi dette skyldes gebyrer o.l. Du får ikke lov å overtrekke kontoen din, men gebyrer trekkes uansett.

6879439[/snapback]

Før da jeg hadde Postbankens VISA Electron kunne jeg overtrekke det med 100 kroner, så det funker for noen banker sine Electron kort.

Dessuten, grunnen til at mindreårige faktisk kan fullverdig VISA er at vergen(e)/foreldre skriver under på en avtale om at de håndterer eventuelle overtrekk på konto o.l.

Konklusjonen blir vel at dette virker som om det varierer fra bank til bank og ifra by til by.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Forskjellen på et kredittkort og et debetkort:

Debetkort:

- Trekkes fra din konto.

Kredittkort:

- Trekkes fra leverandørens konto.

That's it!

Ergo: Det er eksakt samme type kort. Det ligger ingen vesentlig forskjell i selve kortet. De trekker begge to på en konto, men forskjellen ligger i hvems konto som belastes. På et "vanlig debetkort" trekkes det fra din konto. På et "kredittkort" (som er det samme som et debetkort teknisk sett) trekkes det fra leverandørens konto, og dermed har man en kreditt å bruke av.

Så om man har et debetkort med VISA på, så har man ikke en kreditt. Man har bare muligheten til å bruke kortet på plasser som ikke nødvendigvis har mulighet til å sjekke saldoen din direkte til enhver tid. Det samme gjelder debetkort med en MasterCard-del (Maestro). Så man har i praksis muligheten til å få overtrekk på kontoen sin, men dette er ikke en kreditt. Man kan altså ikke komme til banken å klage på overtrekksgebyr og begrunne det med at "jeg brukte jo VISA og det er jo kreditt". Det fungerer dessverre ikke slik.

Lenke til kommentar
Dette er tatt opp UTALLIGE ganger før, og erfaring viser at 15-16åringer lett kan få visa/mastercard (jeg har sistnevnte) hvis foreldrene samtykker og står ansvarlige. Kredittkort kan de ikke få

6866830[/snapback]

Men vil dette ha brukars navn på seg eller vil det stå i foreldras/ ansvarlegs navn.

Viss det står i ansvarlegs navn så vil det vere eit problem å bruke kortet det ein ikkje krever kode, for då skal ansvarleg korteigar signere.

6867361[/snapback]

bare å lage en fullmakt det :) men fatter ikke at noen frivillig gir poden slikt. Selv har jeg slike nå, men er 20. Bruker dem sjelden til dyre ting.

Lenke til kommentar
Jeg var nedom Nordea for et par uker siden, tenkte jeg liksom skulle bestille VISA-kort til jeg ble 18, altså om 2 dager.

Da sa hun at jeg kunne få VISA, men da måtte jeg ha med foreldrene mine, men foreslo at jeg likegjerne kunne vente 2 uker fordi at da kan jeg få det ved å dra dit aleine..

6879148[/snapback]

Dette er jo egentlig ganske naturlig, du må jo undertegne på noe.

Endret av Lomz
Lenke til kommentar
Du kan ha bankkort med samtykke av foreldrene dine. Du kan imidlerid ikke bruke det ved nett-/telefon-/TV-handel.

6878097[/snapback]

Jeg har handlet for 30'00 på nett. Dette vet du med andre ord ikke, du bare synser.

6879361[/snapback]

Nei, dette har jeg lært i rettslære. Det samme sa også banken min da jeg kom ned med foresatte.

Lenke til kommentar
Du kan ha bankkort med samtykke av foreldrene dine. Du kan imidlerid ikke bruke det ved nett-/telefon-/TV-handel.

6878097[/snapback]

Jeg har handlet for 30'00 på nett. Dette vet du med andre ord ikke, du bare synser.

6879361[/snapback]

Nei, dette har jeg lært i rettslære. Det samme sa også banken min da jeg kom ned med foresatte.

6880038[/snapback]

Da har du lært feil eller misforstått. Når skal folk lære seg at hvis en sier at noe ikke går an, mens en annen faktisk har klart det, så har sistnevnte selvfølgelig rett? Hvis jeg har handlet for _mye_ penger på nett med mitt Mastercard, og bare er 16 (første 10000 gikk når jeg var 15), så går det jo an!

Lenke til kommentar

6878097[/snapback]

6879361[/snapback]

6880038[/snapback]

Da har du lært feil eller misforstått. Når skal folk lære seg at hvis en sier at noe ikke går an, mens en annen faktisk har klart det, så har sistnevnte selvfølgelig rett? Hvis jeg har handlet for _mye_ penger på nett med mitt Mastercard, og bare er 16 (første 10000 gikk når jeg var 15), så går det jo an!

6880073[/snapback]

Det har du selvsagt helt rett i, og sier du at du har fått handlet på nett, så tviler jeg ikke på det.

Viser til innlegget mitt ovenfor, der jeg faktisk ikke påstår at jeg har rett

Ikke skyt meg hvis jeg tar feil, men slik jeg har forstått det, kan man ikke handle på nett før man er 18 år.
Lenke til kommentar
Hvorfor vil foreldre gi barna kredittkort?  :hmm:

6864824[/snapback]

Jeg tror moren min er temmelig lei av at jeg låner hennes kort til netthandel, og at jeg via play.com har tilgang til å bruke hennes penger (det vet hun vel i grunn ikke helt, men :innocent: ). Uansett er det en ulempe for moren min at jeg ikke har eget kort.

*snip*

Da har du et annet kort enn andre under 18. Du har kanskje en bank som stoler på deg og har gitt deg kredittkort, eller foreldre som stoler på deg og har gitt deg et.

Jeg har også handlet på nett, men har da måttet bruke foreldres kort eller postoppkrav.

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar

6878097[/snapback]

6879361[/snapback]

6880038[/snapback]

6880073[/snapback]

greit om du har brukt bank (debetkort) før du er 18 år, men om du har mastercard som står i DITT navn og har hatt samlet kredittforbruk på opptil 30 000 i årene før du ble myndig så var det ulovlig fordi du ikke kan sette deg i gjeld, ved å kjøpe på kreditt gjør du det.

Lenke til kommentar
greit om du har brukt bank (debetkort) før du er 18 år, men om du har mastercard som står i DITT navn og har hatt samlet kredittforbruk på opptil 30 000 i årene før du ble myndig så var det ulovlig fordi du ikke kan sette deg i gjeld, ved å kjøpe på kreditt gjør du det.

6885849[/snapback]

Jeg har Mastercard, det står i _mitt_ navn. Jeg har _ikke_ kreditt. Jeg har handlet for rundt 30'000 på nett med kortet. Hvis jeg ikke har dekning på kontoen får jeg beskjed om dette, og kan ikke handle. Dette har forøvrig skjedd bare én gang, da jeg stort sett har nok penger på kontoen.

Lenke til kommentar

6885849[/snapback]

Jeg har Mastercard, det står i _mitt_ navn. Jeg har _ikke_ kreditt. Jeg har handlet for rundt 30'000 på nett med kortet. Hvis jeg ikke har dekning på kontoen får jeg beskjed om dette, og kan ikke handle. Dette har forøvrig skjedd bare én gang, da jeg stort sett har nok penger på kontoen.

6885889[/snapback]

da er det snakk om et debet kort. Hvilket forklarer det hele, men per i dag har jeg vel bare sett banker som benytter visa for debetkort, så undres hvordan du fikk deg et mastercard? (ikke maestro e.l.)

Lenke til kommentar

6885849[/snapback]

6885889[/snapback]

da er det snakk om et debet kort. Hvilket forklarer det hele, men per i dag har jeg vel bare sett banker som benytter visa for debetkort, så undres hvordan du fikk deg et mastercard? (ikke maestro e.l.)

6885902[/snapback]

www.nordlandsbanken.no

Det er et mastercard, ikke maestro.

Lenke til kommentar
Jeg har Mastercard, det står i _mitt_ navn. Jeg har _ikke_ kreditt.

Hvordan har du klart dette?

Jeg siterer fra Nordlansbanken.no:

Nordlandsbanken tilbyr personkort tilknyttet Maestro og VISA.

Dvs. i følge nordlandsbanken.no så tilbys det kun to typer debetkort, nemlig Maestro og Visa.

Videre står det følgende om kredittkort:

Med MasterCard i fordelsprogrammene kan du betale varekjøp, hotellopphold, restaurantbesøk og taxi på mange millioner brukersteder over hele verden. For mer om våre kredittkort, klikk på "Kundeprogrammer" i venstremenyen

Så, hvordan i all verden har du klart å få deg et MasterCard uten kreditt, når dette ikke tilbys ifølge nordlandsbanken.no? I tillegg til at du er umyndig og at du ikke kan stifte gjeld etter vergemålsloven?

Lenke til kommentar

Du kan handle i vei, bare å handle på oppkrav det.

Jeg besilte f.eks data fra dell over telefon, og kunne ha krevd å fått heve kjøpe etter 14 dagers angrefrist, nettopp fordi jeg er under 18.

6879138[/snapback]

Alle forbrukere som kjøper noe på postordre har 14 dagers angrerett, ikke bare folk under 18 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...