Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

16år og Visa\Mastercard, Mulig?

Gjest Slettes-xwByZdFZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettes-xwByZdFZ

Hei

Jeg lurer på om det er mulig for 16 åringer å få kredittkort med samtykke fra foreldre?

Evt. noen som har tips til banker eller erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg lurer på om det er mulig for 16 åringer å få kredittkort med samtykke fra foreldre?

Evt. noen som har tips til banker eller erfaringer? :)

6864780[/snapback]

Har mordi/fardin etc nettbank (feks skandiabanken) så kan hun opprette en ekstra konto, på kontoen hun allerede har og be om å få et kort til den kontoen :)

Ulovlig, Ja ;)

Men vet om flere som gjør dette! Bare foreldrene dine stoler nok på deg så :p

Endret av Hi-Fi Lasse
Lenke til kommentar
Hvorfor vil foreldre gi barna kredittkort?  :hmm:

6864824[/snapback]

Tenkte ikke nødvendigvis på kredittkort, men "voksen-bankkort" :p

Uten sånn ungdomssperre, også kan man betale på nettsteder etc..

Men en kompis av meg fikk Mastercard av faren sin, "i tilfelle" det skulle skje noe når han var i london..

Ikke det at jeg ville gitt det til ungen min men :p

Lenke til kommentar
Hvorfor vil foreldre gi barna kredittkort?  :hmm:

6864824[/snapback]

Trådstarter spør om to svært forskjellige korttyper:

Vanlig Norsk VISA er betalingskort eller debetkort. Bruk forutsetter dekning på konto. Dette er ikke et kreditkort.

MASTERCARD er kreditkort og brukes mot en bevilget kredit.

Lenke til kommentar
Hmmm, jeg har fått det for meg at personer under 18 år ikke kan få Visa, rett og slett, som det er sagt over her, mindreårige kan ikke settes i gjeld. Er dette kanskje noe nytt? Tror ikke jeg kunne få det ihvertfall..

6866763[/snapback]

det følger av vergemålsloven at mindreårige ikke kan settes i gjeld. Visa i Norge er som regel debet kort, men du kan få kredittversjon også. Denne i likhet med mastercard kan ikke gis til folk under 18 år. Som regel er det uansett veldig vanskelig å få kredittkort før du er ordentlig etablert. Fikk mastercard via student og entercard, men det var delvis med nødskrik pga lav inntekt forrige år.

Lenke til kommentar
Dette er tatt opp UTALLIGE ganger før, og erfaring viser at 15-16åringer lett kan få visa/mastercard (jeg har sistnevnte) hvis foreldrene samtykker og står ansvarlige. Kredittkort kan de ikke få

6866830[/snapback]

Mastercard er kredittkort da. Litt motsigende det du skriver der da.

Lenke til kommentar
Har via electronic (Tror jeg det var). :)

6864921[/snapback]

VISA electron, mener du nok. ;)

Det har jeg også. Irriterende at man ikke kan kjøpe ting på Internett uten å kjøpe på oppkrav.

Lenke til kommentar
Dette er tatt opp UTALLIGE ganger før, og erfaring viser at 15-16åringer lett kan få visa/mastercard (jeg har sistnevnte) hvis foreldrene samtykker og står ansvarlige. Kredittkort kan de ikke få

6866830[/snapback]

Men vil dette ha brukars navn på seg eller vil det stå i foreldras/ ansvarlegs navn.

Viss det står i ansvarlegs navn så vil det vere eit problem å bruke kortet det ein ikkje krever kode, for då skal ansvarleg korteigar signere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...