MaxCPU Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 Nå har det seg slik at forhandleren har ansvar over for kunden. Det er forhandler som har solgt mobiltelefonen, og ytterligere ledd telefonen må igjennom og problemer i disse leddene, har derfor null relevans for kjøper. Altså, hvis en telefon er forsinket, utenfor forhandlerens rådighet er det dessverre fortsatt forhandlerens problem ovenfor kunden, som har et lass av rettigheter. Dette innebærer å måtte gi kunden lånetelefon, eller også en helt ny telefon (omlevering). Forhandlerens merutgifter med dette må forhandleren selv ta, eller krangle med leddene bakover i systemet. At det ikke er lett å drive mobilbutikk i Norge tror jeg på. Konkurranse fra netthandel er stor og feilraten på produktene som blir solgt er forholdsvis høy sammenliknet med andre bransjer og forbrukerkjøpsloven er nesten "for god". For kunden er imidlertid dette klinkende likegyldig. Kanskje forhandlerne skulle gå sammen, få opprettet flere verksteder, med prioritet innenfor egen kjede? Burde absolutt ikke være umulig.. Dette kommer nok aldri nettbutikkene til å gjøre og butikkene vil ha et ganske så bra konkurransefortrinn. Lenke til kommentar
ugh! Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Nå har det seg slik at forhandleren har ansvar over for kunden. Det er forhandler som har solgt mobiltelefonen, og ytterligere ledd telefonen må igjennom og problemer i disse leddene, har derfor null relevans for kjøper. Altså, hvis en telefon er forsinket, utenfor forhandlerens rådighet er det dessverre fortsatt forhandlerens problem ovenfor kunden, som har et lass av rettigheter. Dette innebærer å måtte gi kunden lånetelefon, eller også en helt ny telefon (omlevering). Forhandlerens merutgifter med dette må forhandleren selv ta, eller krangle med leddene bakover i systemet. At det ikke er lett å drive mobilbutikk i Norge tror jeg på. Konkurranse fra netthandel er stor og feilraten på produktene som blir solgt er forholdsvis høy sammenliknet med andre bransjer og forbrukerkjøpsloven er nesten "for god". For kunden er imidlertid dette klinkende likegyldig. Kanskje forhandlerne skulle gå sammen, få opprettet flere verksteder, med prioritet innenfor egen kjede? Burde absolutt ikke være umulig.. Dette kommer nok aldri nettbutikkene til å gjøre og butikkene vil ha et ganske så bra konkurransefortrinn. 6907462[/snapback] Godt poeng, det er jo et salgsargument for butikker det. At de kan yte bedre "personlig service", dette hjelper dog ikke når det tar like lang tid å få reparert telefonen som det ville gjort på nett. Så flere verksteder og dermed en større mulighet for korte reparasjonstider ville jo vært aldeles genialt. Endret 21. september 2006 av wipy Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 Forøvrig har jeg fått langt langt langt bedre service via klesbutikk, etter at jeg hadde kjøpt en genser som manglet en knapp. 6907364[/snapback] Ja, og det skulle jaggu bare mangle. Klesbutikker har en enorm fortjeneste på hvert plagg de selger. Normalt godt over 100 %, ofte opp mot 200 %. Prøv å selge en mobiltelefon med slik fortjeneste, og se hvor mye du får solgt. En Sony Ericsson K800 ville da kostet deg nærmere 9 000 kroner uten abo, med 150 % fortjeneste. Nå ligger den vel på om lag 3 600. You do the math. Lenke til kommentar
Syfer Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 Så det er fortjenesten som skal være det avgjørende punktet for om dere orker å tilby god kundeservice eller ikke ? Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 Så det er fortjenesten som skal være det avgjørende punktet for om dere orker å tilby god kundeservice eller ikke ? 6907838[/snapback] Fordi at hvis man faktisk tjente mye penger på mobil, kunne man bare gitt kunden en flunkende ny hvis den skulle bli defekt... Den gamle kunne blitt solgt billigere og med fortjeneste Lenke til kommentar
ugh! Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 Nå selger man jo ofte mobiler med abonnement, og enkelte av de abonnementene (eksempelvis fri120 fra telenor) tjener man ganske mye penger på. Riktig nok ikke 100-200%, men alikevel nok til å yte god kundeservice. Atpåtil er det ganske god fortjeneste på et FriFamilie ab. som man selger med til en telenorkunde med familie (hvis man ikke er dum da ) Men enkelte mobilprodusenter har elendige DOA rutiner, som gjør at man må sende flunkende nye telefoner til rep. eksempelvis Nokia har fått mye refs for sine etter fadesen med 6280. Støtter meg fortsatt til teorien om flere verksted, det ville gjort jobben mye enklere. Lenke til kommentar
TheScirocco Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 Nå selger man jo ofte mobiler med abonnement, og enkelte av de abonnementene (eksempelvis fri120 fra telenor) tjener man ganske mye penger på. Riktig nok ikke 100-200%, men alikevel nok til å yte god kundeservice. Atpåtil er det ganske god fortjeneste på et FriFamilie ab. som man selger med til en telenorkunde med familie (hvis man ikke er dum da ) Men enkelte mobilprodusenter har elendige DOA rutiner, som gjør at man må sende flunkende nye telefoner til rep. eksempelvis Nokia har fått mye refs for sine etter fadesen med 6280. Støtter meg fortsatt til teorien om flere verksted, det ville gjort jobben mye enklere. 6908218[/snapback] Riktig det at man tjener ganske godt på å selge en del abo. Men problemet er det at man da selger telefonen tilsvarende billigere. Ta for eksempel sommerkampanjen med K750 og YoungTalk. Fortjenesten på telefonen lå på under 200kr. Hvis du da tar frem kalulatoren og regner litt på det kommer du frem til følgende: Merk at jeg bruker oppdiktede men realistiske priser. Kost K750: 1100,- Prov. for abo: 1300,- Utsalgspris: 1,- Forhandleren tjener da kr 201,- på salget. Så kommer du og vil heve kjøpet. Selgeren tar dine ord for "god fisk" og gir deg en ny telefon med en gang. Denne sendes på verksted og det viser seg at inni telefonen flyter det i Cola. Verkstedet avslår garantien og butikken må selv dekke kostnaden. Da må butikken selge 6 telefoner bare for å dekke tapet på den ene telefonen som han har betalt 1100 kr for. Det sier seg selv da at forhandleren ønsker å få avklart eventuellt DOA eller garanti før han utleverer ny telefon! Lenke til kommentar
ugh! Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Jeg er klar over at man tjener lite, og til og med taper på enkelte telefoner. Men det går på mange måter opp i opp med at man også har såkalte vinn-produkter som man tjener veldig mye på. Selvfølgelig vil butikken ha avklaring på DOA rutiner fra forhandler, i bunn og grunn er det jo ingen som har lyst til å tape penger. Og enkelte produsenter har elendige rutiner som kanskje irriterer forhandlere mer enn det irriterer kunder. Btw, greit eksempel med k750, men tenk deg hvor sinnsykt mange k750 det har blitt solgt med 200kr i fortjeneste. Men det er sant som du sier, 1 telefon i retur (som det viser seg umulig å reparere) må man selge mange for å gå i 0 for å dekke tapet av denne ene. Endret 21. september 2006 av wipy Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Jeg må innrømme at jeg stiller meg skeptisk til denne fremstilingen av forhandler som den uskyldige parten som kun gjør sitt beste for å forhandle mellom kunde og produsent. 6906943[/snapback] jeg og, men det kommer neppe som sjokk for noen her inne 6906949[/snapback] Hva tror dere da? At forhandler sender inn telefonen deres til service, med en gul lappe hvor det står "vennligst bruk minst 3 uker på denne telefonen". De fleste seriøse forhandlere gjør naturligvis det de kan for å hjelpe deg, for det er bare en type kunder som kommer tilbake for ny handel, og det er en fornøyd kunde! 6907101[/snapback] jeg har opplevd forhandlere som beviser feil, men nekter for dem. Nekter å sende til reklamasjon, nekter å ordne problemene og nekter overhode å gi avhjelp. Enden på den visen var at Nokia gjorde opp for forhandler og telenor avsluttet bindingen jeg har opplevd forhandler hvor jeg tilslutt hadde advokat,forbrukerråd og en mulig politianmeldelse ferdig før de gav opp. Det advokaten sa at vi ikke ville nøle med å trekke dem for retten for undersalg,mangler,manglende avhjelp etc så gav de opp. Igjen gav SEM etter og ny mobil,forhandler fikk denne og sa seg fornøyd. jeg har opplevd forhandlere som nekter for at DOA eksisterer, selv om jeg kommer en time etter salget. Enden på visen var at produktsjefen til Dangaard for WM mobiler gav meg ny mobil jeg har opplevd butikker hvor jeg blir skjelt ut på det groveste,løyet for,missledet bevisst og saken treneres for å unngå at jeg fikk pengene tilbake eller kom tilbake. Admin. direktør måtte be om unskyldning etterpå på vegene av butikken. ikke kom å fortell meg at alle forhandlere ønsker kunden det beste. Jeg har så mange dårlige forhandlere på min liste at når elkjøp sandvika gav meg pengene tilbake på mitacen uten å krangle så fikk jeg hakeslepp. Endret 21. september 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 Kort og godt så mener jeg at forhandler burde få så mye svinkjeft som overhodet mulig, dere prøver å snike dere unna ansvar med en gang muligheten byr seg, så nei, jeg har ingen sympati ovenfor dere. Jeg tviler sterkt på at dere er den tapende part.Siste tilfellet jeg personlig har opplevd var når forhandler prøvde å lure mora mi etter at hun hadde kjøpt en telefon til 6000 som var DOA.... Det er en grunn til at dere har frynsete rykte, og det er ikke pga et verksted som trenger lang tid....så hvis dere nå er den tapende part, så er det pokker meg pga et image som dere selv er ansvarlig for.. Forøvrig har jeg fått langt langt langt bedre service via klesbutikk, etter at jeg hadde kjøpt en genser som manglet en knapp. 6907364[/snapback] Du har tydeligvis overhodet ikke kunnskap om det du skriver om, eller dekning for dine påstander. Slike innlegg kan du bare spare deg. Innlegget er ikke konstruktivt og er herved rapportert. -snubbel Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 At det ikke er lett å drive mobilbutikk i Norge tror jeg på. Konkurranse fra netthandel er stor og feilraten på produktene som blir solgt er forholdsvis høy sammenliknet med andre bransjer og forbrukerkjøpsloven er nesten "for god". AMEN! For kunden er imidlertid dette klinkende likegyldig. Kanskje forhandlerne skulle gå sammen, få opprettet flere verksteder, med prioritet innenfor egen kjede? Burde absolutt ikke være umulig.. Dette kommer nok aldri nettbutikkene til å gjøre og butikkene vil ha et ganske så bra konkurransefortrinn. 6907462[/snapback] Eller, som de litt mer oppmerksomme kanskje allerede har fått med seg, begynne å selge helt andre produkter. Hvis du tar en titt i en mobilbutikk i dag, ser du at de selger minst like mye laptop, nettverk/datautstyr og musikk-spillere som mobiltelefoner. Mobil alene kan man ikke leve av med de elendige forholdene som florerer "bak" forhandlerleddet og det enorme prispresset fra de store kjedene - som igjen ikke lever av mobil alene. Når forbruker blir dullet med og gis rettigheter som ikke kan rettferdiggjøres "bakover" i systemet, må forhandlerne enten ta seg sammen og få ordentlige rettigheter selv, eller rett og slett sette opp prisene. -snubbel Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 *masse forferdelige historier* 6909169[/snapback] ...og du har opplevet en utrolig hyggelig forhandler som klarte å få NetCom til å fjerne bindingstiden på abonnementet ditt :-) Som i alle andre bransjer finnes det hjelpsomme og "mindre hjelpsomme" sjeler. -snubbel Lenke til kommentar
formannen Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 Problemet er at ingen husker når de blir godt behandlet. Jeg fikk ny mobil hos Elkjøp etter 4 uker på service, uten at jeg krevde noe som helst. De lånte ut mobil slik at jeg fikk noe i mellomtiden. Jeg ble strålende fornøyd. Jeg jobber idag som mobilansvarlig i min butikk. Vi bruker NTS som serviceverksted for mobiler, og de har for det meste klart å levere tilbake en telefon etter 10 dager (noe jeg mener er akseptabelt, vi låner alltid ut telefoner om det er ønsket). Skal NTS sende den videre eller produktet reklameres på kan det ta litt lenger tid. Ang. fuktskader så kan faktisk forhandler enkelte ganger se det på direkten. Det er et felt på batteriet som går fra hvitt til rødt dersom det er fuktskadet. Har hatt kunder inne i butikken som nekter for fuktskade når det ligger dråper bak batteriet. Og ikke få meg startet med de som overdriver. Kan kjefte deg huden full fordi en telefon har vært på service 5 uker, så kan jeg se på skjermen rett foran meg at den er levert inn for 15 dager siden. I klær vs. mobiltelefon kan jeg bare si: Jeg har en kompis som er butikksjef i Boys Of Europe. Jeg har kjøpt gensere som står til 399,- for 30,- samme dag de kom inn i butikken. Samtidig har jeg gjennomsnittslig 70% rabatt på alt av JeanPaul og de andre merkene de har. Med mobiltelefoner har vi maks 20% bruttofortjeneste. Er det en populær modell evt. en med litt konkurranse er det skjelden vi har mer enn 5%. Lenke til kommentar
TheScirocco Skrevet 21. september 2006 Rapporter Del Skrevet 21. september 2006 Har hatt kunder inne i butikken som nekter for fuktskade når det ligger dråper bak batteriet. Og ikke få meg startet med de som overdriver. Kan kjefte deg huden full fordi en telefon har vært på service 5 uker, så kan jeg se på skjermen rett foran meg at den er levert inn for 15 dager siden. Ja det er alltids noen som prøver seg! Hadde en gang ei dame som ikke fikk slått på telefonen sin. Etter en liten sjekk ser jeg at powerknappen har forsvunnet inn i telefonen. Jeg konfronterer henne med dette og hun forklarer at hun hadde brukt en gaffel (!?!) til å trykke inn knappen. Allikevel presterer hun å diskutere med meg i en halvtime om at dette bør dekkes av garantien. At jeg sikkert 98 ganger sa at det uansett ikke er jeg som avgjør dette spillte ingen rolle! Sendte den selvfølgelig på service og fikk som forventet avslag. Dama ga seg jo ikke med dette heller og tok det videre til NCC som også ga henne avslag to ganger. Dama ga seg fortsatt ikke... Noen skjønner bare ikke når nok er nok... Bare et eksempel på at det ikke nødvendigvis alltid er butikken som er kjøtthuer. Dette er noen av de "casene" vi må slite med Men når det er sagt synes jeg det er litt mye "syting" her inne. Jeg har jobbet i bransjen siden forrige årtusen hos 6 forskjellige forhandlere. Og det er ikke så mange "saker" som man kanskje får inntrykk av her. Men det er klart at de "casene" som går galt oftest får mest oppmerksomhet! Og det er nok helt sikkert enkelte selgere som helt klart burde finne seg en jobb hvor de slipper å snakke med andre menesker Jeg har jobbet med noen av dem og de varer heldigvis ikke så lenge før de forsvinner og begynner med telefonsalg Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 22. september 2006 Rapporter Del Skrevet 22. september 2006 *masse forferdelige historier* 6909169[/snapback] ...og du har opplevet en utrolig hyggelig forhandler som klarte å få NetCom til å fjerne bindingstiden på abonnementet ditt :-) Som i alle andre bransjer finnes det hjelpsomme og "mindre hjelpsomme" sjeler. -snubbel 6911880[/snapback] vet det, det takker jeg han for, og akkurat som med telenor og nokia og elkjøp den sisrte gangen så har det bedret "hatet" mitt litt Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 22. september 2006 Rapporter Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Så det er fortjenesten som skal være det avgjørende punktet for om dere orker å tilby god kundeservice eller ikke ? 6907838[/snapback] Fordi at hvis man faktisk tjente mye penger på mobil, kunne man bare gitt kunden en flunkende ny hvis den skulle bli defekt... Den gamle kunne blitt solgt billigere og med fortjeneste 6907911[/snapback] Har et veldig enkelt regnestykke til forhandlerne.. Bedriftens overskudd er enkelt og greit inntekter - kostnader. Hvis kostnadene overgår inntektene over lengre tid, er ikke bedriften levedyktig. Hvis man ikke kan selge telefonene "dyre nok" til å kunne dekke kostnader knyttet opp til kjøpers rettigheter, så legg ned eller finn på noe lurt for å øke inntektene på andre måter (som ikke går på kompromiss av kjøpers rettigheter)! Endret 22. september 2006 av MaxCPU Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 22. september 2006 Rapporter Del Skrevet 22. september 2006 Hei! Joakim Gjerde fra Telebutikken Horten her! Ser dere har mange gode synspunkter på hva vi forhandlere kan gjøre for å få bedre service rutiner. Men, dere får det til å høres alt for enkelt ut. Sånn som du som nevner at det er enklere å få byttet en genser, det er helt sant. Men tror du de har ca 20-30% fortjeneste på genserene? Nei, det har de ikke. Derfor kan ikke vi gi ut en ny telefon. I tillegg, hvis en mobil f.eks ikke virker. Så er det en større sansynlighet for at det er en "bruker" skade, enn at det er en produksjonsfeil. Men når det gjelder klær så er det motsatt, hvis en maske i en bukse revner, er det mest sansynlig fordi det var en feil på buksen. Men prøv å ta med deg en 1 år gammel bukse for å bytte den. Når grunnlaget f.eks er at den har revnet. Det kan du bare glemme. Vet det var litt overdramatisk men dere får det til å høres så enkelt ut. Vet du hvor mye penger en forhandler som jeg jobber i på å levere ut en telefon hvis vi ikke får ny salgspakning? Det er langt mer enn hva vi tjener per person. I tillegg er det utrolig få butikker som bryter forbrukerkjøpsloven. En ting jeg må si er at jeg tror vi i telebutikken har ganske gode servicerutiner, selvfølgelig kunne de vært bedre. Det at serviceverkstedene ikke er raske nok er ikke vår skyld. Men vi tar da kontakt med leverandør for å få en avklaring i saken. Når det gjelder de fleste service saker vi har så går kunde fornøyd ut av butikken, uansett om det har gått 1 uke eller 1 mnd, rett og slett fordi de ser at vi gjør alt vi har i vår makt for å hjepe de. Men det er samt som mange her konkluderer med! Vi forhandlere har alt for lite rettigheter over for leverandørene våres. Men er det noen innspill/konstruktiv kritikk på hva vi kan gjøre for at servicerutinen skal bli bedre? Annnet enn å dele ut bytteenheter i hytt og gevær, noe som faktisk ikke er mulig. Og ja, vi i telebutikken kjører en policy som sier at kunde skal få lånetelefon fra dag en. Selvom man ikke har krav på en før den 7 dagen fra telefonen er levert inn. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 22. september 2006 Rapporter Del Skrevet 22. september 2006 *snipp* 6915630[/snapback] hei, syns du er skremmende flink til å dra alle under en kam. Det er noen få av mange som har argumentert med gensere her, og de fleste vedkjenner seg nok at når butikker kan selge en gant bukse osm vanligvis koster 1100 kr til 220 kroner uten store problemer så er det fine tilstander der. Men så kommer vi videre til der du provoserer meg litt. I tillegg, hvis en mobil f.eks ikke virker. Så er det en større sansynlighet for at det er en "bruker" skade, enn at det er en produksjonsfeil. Den er en grådig overdrivelse. For mitt vedkommende er det en løgn, men det skyldes at min reklamasjonsprosent er på ca 80-90% og per i dag har jeg ikke tapt en eneste sak pga brukerfeil,fukt eller slagskade. Jeg ligger for ordens skyld på ca 100 telefoner siden 99. jeg tror også at flesteparten av reklamasjonene vi har sett her på forumet ikke skyldes brukerfeil uten at vi hørte noe mer fra dem siden. Det at serviceverkstedene ikke er raske nok er ikke vår skyld. Men vi tar da kontakt med leverandør for å få en avklaring i saken. Muligens ikke deres skyld fra deres ståsted, men for kunden så er det en leverandør til dere, og ergo et problem som er deres, ikke kunden sitt Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 22. september 2006 Rapporter Del Skrevet 22. september 2006 Christian, du er jo ikke en standardbruker... Min kollega fra Horten (kommet deg etter turen til Nice, forresten?) har helt rett i at den største delen av de sakene vi får inn i kjeden er brukerfeil, ikke produksjonsfeil. I sommer har det vært ekstremt, med helt opp mot 90% fukt- og slagskade hos enkelte butikker. For deg, som alltid kjøper det nyeste og litt for mye Nokia så er det nok en annerledes fordeling i produksjonsfeil versus brukerfeil. Men folk flest er ikke som brukerne her på forumet. Den jevne bruker kommer for eksempel med en 1,5 år gammel K750 og klager over at laderen ikke fungerer, når bunnkontakten er så full av møkk at man ikke kan se metallet engang. Dette forumet er fult av en helt annen brukerklasse enn de vi som forhandlere forholder oss til til daglig. -snubbel Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. september 2006 Rapporter Del Skrevet 22. september 2006 Det at serviceverkstedene ikke er raske nok er ikke vår skyld. Men vi tar da kontakt med leverandør for å få en avklaring i saken. Juridisk sett er det deres skyld at serviceverkstedene bruker lang tid dessverre, kunden skal ikke lide for at dere har valgt en servicepartner som bruker lang tid. Vet jeg satt det litt på spissen, men det er realiteten. Så kan man si at det er urettfedig for forhandlerene osv. Men det jeg synes er rart er at ikke forhandlerene faktisk presser hardere på Nokia og Sony Ericsson m.fl. slik at dere også får bedre betingelser. vi i telebutikken kjører en policy som sier at kunde skal få lånetelefon fra dag en. Har aldri fått et låneprodukt i en Telebutikk fra dag en. Nå skal det sies at jeg bare har benyttet meg av to av kjedens butikker og er like misfornøyd med begge. Kjæresten min kjøpte seg en LG M6100 i en Telebutikk. Fra dag en så var batteriet henens dårlig. Først nektet de for at det var noe galt med telefonen. Når hun insisterte lenge nok på at den måtte inn på service så hevdet de at det var brukerfeil siden hun ikke hadde ladet telefonen i 16 timer før hun tok den i bruk. Det er skremmende uvitenhet fra såkalt faghandel hvis de tror på dette selv. I M6100 så er det lithium teknologi, og den slutter å ta lading når batteriet er fullt. Værste var vel at de hevdet at batteriet ble bedre etterhvert og at alt ville bli så mye bedre når vi hadde ladet den opp lenge nok etc. Vel, når man lader telefonen 10- 12 ganger på en uke uten å ha brukt den nesten så sier det seg selv at det er noe galt med den da. Var innom en Telebutikk for å se om de hadde en K610i på lager. Fikk da presentert en åpnet eske som de påstod at var den eneste de hadde igjen. Når jeg nevnte at forseglingen var brutt (NetCom operatørlås merke) så hevdet de at mobiltelefonen ikke var brukt. Når jeg slo på telefonen får å se nærmere på den var innboksen full av sms og samtaletelleren stod på litt over 15 minutter. Plutslig så hadde de en ny en på lager. Siste gangen jeg var i en Telebutikk. Også opplevd at ansatte i Telebutikken har direkte løyet for kunder ved å hevde at de bare har et års garanti. derfor var det billigere for kunden å kjøpe seg ny telefon enn å få reparert joysticken. så jeg er egentlig litt skeptisk til telebutikken som sådan, selv om det kanskje bare var forhold i de to butikkene. Men siden dette ikke omhandlet Telebutikken så slutter jeg å nevne de nå. Ja jeg forstår at forhandlerene er frustrerte siden de er midt mellom barken og veden. På den ene siden så har de i mot seg et sterkt forbrukerkjøpsregler, mens på den andre siden har de i beste fall svakt utviklede avtaler. Butikkene har dessverre løst denne floken ved å la verksted ta av seg alt som har med avhjelp å gjøre, slik at de har blitt prisgitt verkstedene og forbrukernes inkompetanse når det gjelder lovverket. (Eller kunder som gir blaffen og lar produktet bli reparert gang på gang.) Hvis de hadde gått ut å jamret offentlig om hvor elendig de mener de har det, så tror jeg kanskje forholdene kunne bli lagt mer til rette. Kanskje også latt interesse organisasjoner drevet lobby mot myndighetene og produsentene. Når det gjelder kunder som kommer inn med produkter som det er åpenbart at de har påført skader (som lynnedslag etc.) så er det dessverre en del av jobben. Har selv jobbet lenge i butikk og vet hvor j***** mildt sagt mange kunder kan være. Mange har også en oppførsel som ikke ligner grisen. Eneste rådet jeg kan gi her er vel bare å informere kunden grundig om at det koster å få tilbake telefonen hvis det er selvpåført skade, sende den til verksted og be om grundige bevis for at det er selvpåførte skader. Noen av tilfellene kan sikkert løses på den måten, men ikke alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå