Gå til innhold

Lydkort til hjemmestudio?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger antagelig et nytt lydkort likevel. Trenger noen anbefalinger da. Det skal brukes til opptak av eksterne kilder fra en mikser, nedmiksing av kanaler i Cubase VST 32 og SX samt Sonar, spilles på med intern synth fra et MIDI-keyboard, og spille av softsynther via MIDI.

KRAV:

-PCI

-WDM-drivere

-DirectSound og ASIO-kompatibilitet

-Lav latenstid

-Wavetable synthesizer med (potensiell) lekker lyd

-Relativt lav pris (under 3 livsblod-lapper)

Ønsker:

-Kjempelav pris!

-Break-out boks i fronten med MIDI, hodetelefoner, volumknapp

-Onboard realtimesynth, gjerne XG

-Oppgraderbar RAM til wavetable'en

-DSP med realtime effekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke ett sånt lydkort på markedet enda såvidt jeg vet..

Men Luna fra Creamware er det billigste DSP kortet desverre uten så veldig mye plug-ins. Den koster rundt 4'700,-

ESI kortene har alt av drivere, til og med E-WDM.

De koster fra 2'000,- opp til 10'000,-

Yamaha kortene er de eneste kortene jeg vet om med ganske bra onboard-wavetable. Men de er ganske gamle så de er vanskelig å få tak i.

Til den prisen du har satt er det bare TerraTec Lydkort PCI DMX 6Fire 24/96 som har noe lignende break-out boks. Men den har ikke WDM drivere.

Kanskje Hoontech har noen? Prøv å legge ut en post her, kanskje noen vet om noen andre kort.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-30 21:29, skrev Onkel:

Hmmmm. Dette ser da ytterst lovende ut? Meget bra pris, er det noen ankepunkter med denne?

Noen som vet om bedre kort?

Kjøp heller Creative Audiogy 2 Platinum. Det er en nyere versjon av det du linket til. Eventuelt kan du kjøpe Ex utgaven. Litt dyrere, og ingen ekstra funksjoner, bortsett fra ekstern box med i/o.

Lenke til kommentar

Til det bruket du sier du behøver kort for så kjøper du ikke Creative. Jeg vil anbefale deg TerraTec DMX 6Fire 24/96, denne har WDM drivere faktisk. Når det gjelder DSP og Wavetable chip blir problemet større.

Jeg har TerraTec selv og har aldri vært mere fornøyd med ett lydkort enn dette.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-30 21:29, skrev Onkel:

Hmmmm. Dette ser da ytterst lovende ut? Meget bra pris, er det noen ankepunkter med denne?

Noen som vet om bedre kort?

Hvis du skal kjøpe fra dem så kjøp heller http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=5530 ettersom det er et bedre kort. :smile:

Et bra kort med drivebay for ikke så mye penger! Slo SB Audigy i en test i Computer Music... http://www.computermusic.co.uk

Lenke til kommentar

Så langt har de tre kortene relativt like specs. Noen ting som ser ut til å skille dem fra hverandre:

Audigy Platinum Ex:

+ Break-out box MED FJERNKONTROLL... :smile:

- Kan ikke ta opp i 24/96 som de andre kan, bare spille av

Audigy 2 Platinum:

+Fin middelløsning; har alt unntatt WDM og break-out.

Terratec 6FIRE DMX:

+ WDM-drivere

- Ingen DSP

- Ingen wavetable eller onboard synth, såvidt jeg kunne se.

-----------------------

Jeg tror Terratec'en er diskvalifisert av to grunner.

1. Objektivt:

"Terratec have dispensed with the built-in ROM wavetable synths and SoundFont sampling capabilities that you still find on the Audigy, and a few musicians may miss these options."

Jeg er muligens en av dem. En MIDI-del til å avlaste softsynthene på CPU'en kan bli viktigere enn å få WDM (når jeg for det meste bruker Cubase) og masse ins og outs (når jeg nesten aldri bruker mer enn én). Lyddelen på Terratec'en skal være HØRBART mye bedre for at det skal være verdt det.

2. Subjektivt:

Og det skal sies at det kortet jeg bytter ut faktisk er et Terratec (EWS64-XL). De har ikke imponert meg. Spesielt servicen stinker; en enkel wavetable-editor som skulle følge med kortet da jeg kjøpte det ble ettersendt til meg 18 MÅNEDER SENERE! En firmware-oppgradering som gjorde det mulig å bruke funksjonene de reklamerte med på eska tok det dem TO ÅR å få ut. De har litt å bevise for å beholde meg som kunde.

Mainboard: Chaintech 7AJA2

Chipset: VIA KT133+/B686

Bios: CMOS update v4.23, AWARD BIOS 6.00PG

CPU: AMD Athlon XP 2000+

RAM: 2 x 128 mb PC100 SDRAM

Grafikk: Gainward Geforce2 MX-200

Lyd: Terra

[ Denne Melding var redigert av: Onkel på 2002-10-30 22:13 ]

Lenke til kommentar

Jo, ja, hmmm... Frister jo. Morsomt hvor mye mer man kan få for pengene nå enn da jeg kjøpte EWS'en.

Men er Terratec som firma blitt noe mindre bogus da? FÅR man faktisk det de lover i reklamen? Blir frontpanelet for eksempel ettersendt som lim-det-selv-pakke?

Et annet eksempel, jeg bare må: jeg sendte nylig en mail av gårde til supporten deres fra deres egen hjemmeside om et problem med ISA-porten (EWS'en er et ISA-kort). I løpet av de to ukene det tok dem å svare "Is your board defect?", (nei) hadde jeg vært i en lang dialog med Chaintech om alskens kryptisk trøbbel.

Men om jeg biter i terra-støvet likevel, vil jeg med tiden trenge et synth/wavetable-kort av et eller annet slag. Kanskje et som plugges i 6fire'n sin Waveblaster-port?

Anbefalinger?

Lenke til kommentar

Turkey.co.uk selger YAMAHA SW1000XG SOUNDCARD for £319.99, men det er ikke et kort for frentiden, drivere vil ikke bli oppdatert. Stoetter ikke Win 2000 og oppover.

Jeg minns jeg huske at i Computermusics anmeldelse av Terratec DMX 6fire 24/96 (latterlig langt navn) nevner de at det er mulig aa koble et 1000XG kort paa Breakout boxen til DMX kortet.

[ Denne Melding var redigert av: tso på 2002-11-06 06:42 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmmm... For pokker. Hvis det ikke var for at den ikke støtter 2000 og opp (og dermed totalt utelukker Cubase SX), hadde 1000XG'en knust all konkurranse for mitt bruk. En av de feteste realtime-synthene som er laget i noe low-end kort. PCI er'n og. DSP har'n og. Nydelig lyd har'n og. Sikkert mer også.

Takk for tipset uansett...

[ Denne Melding var redigert av: Onkel på 2002-11-14 16:49 ]

Lenke til kommentar

Feil informasjon.........

Beklager jeg har surret litt naar det gjelder Sw1000xg. Har bladd litt i computer music (CM) blader jeg har og funnet det riktige. Saa:

SW1000XG kommer til aaa funke med XP, men Yamha har ikke sertifisert driverne ennaa. Driverne til win 2000 kommer til aa funke under XP (har kommet med XP drivere naa). Sjekk yamahas sider http://www.yamaha-music.co.uk/PRODUCTS/PC/...SP?sectionid=76

I sin anmeldelse av terratec dmx 6fire 24/96 skriver CM at inni breakoutboksen finnes en waveblaster socket som du kan koble paa et "daughterboar such as Yamaha's old but good DB50XG". DMX 6fire fikk 9 av 10poeng i testen

[ Denne Melding var redigert av: tso på 2002-11-19 06:48 ]

Lenke til kommentar

Det er mange gode kort du kan få kjøpt, men ikke til under 3000kr. Selv bruker jeg et kort lagt av Audiotrak (datterselskap av Ego-Sys) og det heter INCA88. Det har WDM, GSIF og ASIO2 drivere, har en minimun latency på 1.5 (WDM) og 3.0 (ASIO2), har 8 innganger og 8 utganger, egen breakout box, har gode RMAA resultater, men er ikke et 24/96-kort. Du kan lese mer om kortet her: http://www.audiotrak.net/eng/inca88.html

Jeg bruker kortet daglig og er veldig fornøyd med det. Kjører Sonar 2.0 XL med en Souncraft F1 mixer, som gjør meg i stand til å ta opp med 8 mikrofoner på en gang. Veldig praktisk til hjemmestudio! Kortet er meget stabilt med WDM-drivere, har ikke testet det på Cubase. Eneste negative er at det ikke følger med MIDI I/O, men det problemet løste jeg med en M-Audio Midisport USB-enhet. Kortet koster 3800kr hos http://www.procom.no

Jeg har brukt mange profesjonelle lydkort, eksempelvis fra Motu, Digidesign, M-Audio, Yamahas DSP Factory (2416) og SW1000. Hovedregelen er at jo mer penger et kort koster, jo bedre lyd får du, men den innebygde synthen på kortet ofres. Veldig få kort selges i dag med onboard synth, og det er jo like bra, siden de fleste av disse høres ganske dårlige ut. Da ville jeg heller satset på et (huff da!) Creative-kort, siden disse som oftest kan bruke Soundfonts. Selv bruker jeg en softsynth som heter Livesynt Pro DXi og som lar meg bruke Soundfontds uten å måtte bruke et av de hersens Creative-kortene. De fleste soft-samplere vil også kunne hente inn soundfonts.

Mitt råd er: Skal du først lage musikk med PCen, ta opp og bruke softsynths, er det verdt å bruke litt penger ettersom at resultatet blir mer å leve med...

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...