Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1999 Audi A4 1.8 med merkelige motorproblemer


larseer83

Anbefalte innlegg

Hei! Har en 1999 Audi A4 stasjonsvogn 1.8 liter som plutselig fikk det for seg å nøkke å hoppe ved gasspådrag. Dette forekommer ikke når motoren er kald, men når jeg får opp temperaturen begynner nøkkingen.... spesielt i 3 giret når jeg har 2000 omdreininger og gir flatt jern nekter den å akse så kommer den sakte etter enormt mye hopping å risting. :thumbdown:

 

Har hatt en gammel bil engang der jeg opplevde noe lignende, det var da fordeleren som var gåen, er det fordeleren på A4'en som har ryki? :mad:

 

Håper noen kan svare meg på hva det kan være...

 

Har forsåvidt satt bilen i fri og prøvd å gi gass da går den veldig ujevnt spøtter å hoster litt når den får turtall.... går helt fint på tomgang...

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk ut luftmengdemåler..

6864308[/snapback]

 

Okei... det kan være feilen...

 

Må vel på verksted for å få årna det da... eller ligger den "lett tilgjengelig" ?

6864328[/snapback]

 

 

Er ikke sikker på Audien, er en box like etter luftfilter.

En del BMW`er hadde problemer med disse, bl.a min 528i, spjell inn i boxen ble treg og åpnet seg ikke riktig.

Lenke til kommentar
Hei! Har en 1999 Audi A4 stasjonsvogn 1.8 liter som plutselig fikk det for seg å nøkke å hoppe ved gasspådrag. Dette forekommer ikke når motoren er kald, men når jeg får opp temperaturen begynner nøkkingen.... spesielt i 3 giret når jeg har 2000 omdreininger og gir flatt jern nekter den å akse så kommer den sakte etter enormt mye hopping å risting.  :thumbdown:

 

Har hatt en gammel bil engang der jeg opplevde noe lignende, det  var da fordeleren som var gåen, er det fordeleren på A4'en som har ryki?  :mad:

 

Håper noen kan svare meg på hva det kan være...

 

Har forsåvidt satt bilen i fri og prøvd å gi gass da går den veldig ujevnt spøtter å hoster litt når den får turtall.... går helt fint på tomgang...

6864287[/snapback]

Start med det enkle først:

Lufttilførsel.

Bensintilførsel.

Er dette i orden gjetter jeg på luftmasse-føleren. Styresignalet fra denne ligger på 2.2v på tomgang og ca 4,7v ved fullgass. Dette er altså mulighet å sjekke for en som har litt greie på motorstyring. Denne løser ofte ikke ut feilmelding når den blir gammel og sliten. Feilen opptrer oftest ved litt belastning og turtall på grunn av at det gir for svakt signal.

En ting du kan sjekke selv før du drar på verksted med bilen er å se etter fukt ved tennpluggene.

Mener det er mange poster i forumet som omhandler audi med motorproblemer. Gjør et søk.

Lenke til kommentar

4.7 synes nå jeg var sjeldent høyt.Ville selv sagt 4.3,men du burde få lest av feilminne.Kjent problem med fin funktion ved kald motor og dårlig ved varm er motortempgiveren.Den henger seg på kald motor og da fungerer bilen helt til den blir varm,men du får symtomer på mere sort røyk enn vanelig noe du ikke har nevnt.

Lenke til kommentar
4.7 synes nå jeg var sjeldent høyt.Ville selv sagt 4.3,men du burde få lest av feilminne.Kjent problem med fin funktion ved kald motor og dårlig ved varm er motortempgiveren.Den henger seg på kald motor og da fungerer bilen helt til den blir varm,men du får symtomer på mere sort røyk enn vanelig noe du ikke har nevnt.

6876041[/snapback]

Jo det kan være litt høyt ja. Du har nok mere rett der. Blingsa litt :p

Har sjekket i Autodata og der er kontrollverdiene på Bosch Motronic M3.8.2/4

3pins kontakt: mellom 1-2 tomgang 0,8-1volt . Ved 3000 r/m 1,7-2,0volt

 

Her kan dere se spenningskurvene fra en luftmassemåler: http://forum.vwaudi-club.no/attachment.php...=1&d=1109333177

(det er altså litt avhengig av motortype vil jeg tro når vi snakker om maks spenningssignal fra MAF'en)

 

Forrøvrig en grei link til dere VAG-eiere: http://www.trimchip.com/test/tekniske%20artikler/LMM.shtml

Lenke til kommentar
4.7 synes nå jeg var sjeldent høyt.Ville selv sagt 4.3,men du burde få lest av feilminne.Kjent problem med fin funktion ved kald motor og dårlig ved varm er motortempgiveren.Den henger seg på kald motor og da fungerer bilen helt til den blir varm,men du får symtomer på mere sort røyk enn vanelig noe du ikke har nevnt.

6876041[/snapback]

Jo det kan være litt høyt ja. Du har nok mere rett der. Blingsa litt :p

Har sjekket i Autodata og der er kontrollverdiene på Bosch Motronic M3.8.2/4

3pins kontakt: mellom 1-2 tomgang 0,8-1volt . Ved 3000 r/m 1,7-2,0volt

 

Her kan dere se spenningskurvene fra en luftmassemåler: http://forum.vwaudi-club.no/attachment.php...=1&d=1109333177

(det er altså litt avhengig av motortype vil jeg tro når vi snakker om maks spenningssignal fra MAF'en)

 

Forrøvrig en grei link til dere VAG-eiere: http://www.trimchip.com/test/tekniske%20artikler/LMM.shtml

6878060[/snapback]

Takk for fine link.Går en ut i fra den første linken din forstår jeg verdien du skrev,men synes fremdeles den er alt for høy.Vet du hva den er målt på??

Lenke til kommentar
Takk for fine link.Går en ut i fra den første linken din forstår jeg verdien du skrev,men synes fremdeles den er alt for høy.Vet du hva den er målt på??

6883724[/snapback]

 

Er ikke helt sikker da opphavsmannen ikke sier hvilken bil det er hentet fra, men jeg tipper det er fra sin egen audi A4. Her er en tråd som vedkommende har startet i et annet forum: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=18598

Er ikke så inne på trimming av biler,men vil tro at en motor med god tilgang på luft vil gi høge maxverdier fra MAF'en. Det blir jo tilført 5V til luftmassemåleren fra motorstyringen så en øvre grense er vel nådd ved 4,7volt. Som jeg sa i forige innlegg - den verdien du snakker om (4,3v) er nok mere normalt. Jeg tok vel hardt i der. :whistle:

Lenke til kommentar
Har hatt en gammel bil engang der jeg opplevde noe lignende, det  var da fordeleren som var gåen, er det fordeleren på A4'en som har ryki?  :mad:

 

6864287[/snapback]

Sikker på du har fordeler i det hele tatt? Jeg hadde liknende problem på min 2000-mod etter å ha spylt motorrommet med høytrykkspyler, og ble fortalt jeg kunne ha fått vann i fordeler/-lokk.

Det jeg fant ut er at jeg ikke har fordeler i det hele tatt, men istedet to coiler. Problemet var forøvrig at jeg hadde fått vann på slangen fra plugghetta ned til pluggen, sjekk dette for sikkerhetsskyld. iom at jeg hadde kjørt noen dager med det måtte jeg bytte pluggene som og var blitt våte, men ellers skulle det holde å simpelthen tørke ledningene med papir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...