Gå til innhold

hva pixler må jeg ha for og få 20x30cm?

Anbefalte innlegg

Så lenge forholdet mellom sidene i dokumentet er 2 på 3 går det fint uansett antall piksler, men det sier seg selv at jo flere jo bedre.
Ikke nødvendigvis. Man vil ikke se forskjell på 5 og 10 megapixler i A4 selv om du studerer med lupe. Og flere megapixler kan være med på å skape mer støy som faktisk gjør kvaliteten dårligere. Det har ikke like stor innvirkning på speilrefleks som på kompaktkamera riktignok, men det er greit å være klar over problemet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Afseth: Hvor høy oppløsning/dpi printer dere i på butikken hvor hengetr om dagene? 10x15cm, 20x30, større? På utskrifter på større enn feks 60cm? 70cm?

Hva er vanlig?

6904519[/snapback]

For å være helt ærlig så aner jeg ikke. Alt jeg vet, er at når vi brenner bilder til CD, så brennes de i seks megapixler. Nå vet jeg ikke om man kan sammenligne bilder fra fotolaboratorier og digitale bilder da. En fotolab "printer" jo ikke bildene på tradisjonell måte, det er en prosess med belysning av papir og kjemiske prosesser for å få bildene frem på papiret. Noen lab'er (eldre lab'er) belyser jo papiret gjennom negativet, og her blir det ihvertfall helt umulig å sammenligne på noen som helst måte.

Normal trykkoppløsning er 300dpi, mens bilder fra et fotolaboratorium holder høyere kvalitet. De som gidder, kan jo prøve å finne ut hvor mange pixler 300dpi blir på de forskjellige papirstørrelsene.

Lenke til kommentar
Så lenge forholdet mellom sidene i dokumentet er 2 på 3 går det fint uansett antall piksler, men det sier seg selv at jo flere jo bedre.
Ikke nødvendigvis. Man vil ikke se forskjell på 5 og 10 megapixler i A4 selv om du studerer med lupe. Og flere megapixler kan være med på å skape mer støy som faktisk gjør kvaliteten dårligere.

Men det er når du tar bildet, ikke når du skal skrive det ut... Om du har tatt et bilde med 10MP blir det ikke mindre støy dersom du skalerer det ned til 5MP når du skriver det ut, forutsatt at utskriften er i samme størrelse...
Lenke til kommentar

Et interessant tema er:

1. Hvor mange "effektive" megapixler har typiske kamera/objektiv-kombinasjoner. Jeg gjetter at tallet er langt mindre enn det som står stemplet på forsida. Sensoren har f.eks bare 1/4 så mange røde sub-pixler som den oppgitte oppløsningen.

2. Hvor mange effektive dpi kan forskjellige printeteknologier oppnå, og hvordan relatere "dpi" til begrepet "pixel" som vi kjenner det fra skjerm-teknologi?

3. Hvor mange pixler er øyet ¨årt i stand til å oppfatte under ideelle betingelser. Mer presist: Hvis vi satte VR-briller med full kontrast koblet til to sensorer foran øynene våre, hvor stor oppløsning måtte disse ha for at vi skulle ha samme skarphet som vi har ved direkte syn, og ikke se noen artefakter?

Jeg tror vi ser skarpest i en kjegle på 3 grader, og betydelig skarpere for luma enn chroma, men si for enkelthets skyld at vi krever et rgb-bilde med samme oppløsing som den lume-oppløsningen vi har i det skarpeste området, og la bildet fylle hele synsfeltet.

4. Er 2mpix dobbelt så skarpt som 1 mpix? Et svensk elektronikk-blad opererer med "log" oppløsning, hvor man må fordoble oppløsingen for å få en konstant opplevd forbedring i skarphet. Altså er de lavfrekvente koponentene i bildet betydelig viktigere enn de mest høyfrekvente.

-k

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at hvis man fyller hele synsfeltet til et øye med 225 millioner piksler så vil man ikke kunne se forskjell hvis man øker antall piksler. Det er hvis man har perfekt syn noe som de færreste har og under perfekte forhold med maksimal kontrast.

Hvis det er korrekt så vil du ikke kunne se forskjell over 600 PPI på normal betraktningsavstand for en A4 utskrift.

Lenke til kommentar

Finn en av de gamle trådene om DPI, vi har diskutert det mange ganger før. Hovedregelen er å tenke minst mulig på DPI det er en stort sett meningsløs betegnelse på bilder som ikke eksisterer på papir. Du kan jo uansett ikke øke DPI på et bilde som skal skrives ut i en gitt størrelse uten å ta bildet på nytt med et bedre kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...