Gå til innhold

Gud = massemorder?

Anbefalte innlegg

Tja, eneste jeg leser er "OMFG, Gud eksiterer ikke NOOB!", mellom linjene da. Vel dette er jo ordentlig voksent og åpentsindig.

Rart hvor mange som er så snever i hodet at de bare tror at et stein er en stein først når han slår hull i panna på dem. Og selv da argumenterer de i at det kunne være en kniv som traff dem. Open your minds people.

Gud dreper ikke, mennesker dreper. Gud frigjør sjelen fra det fysiske legemeet som sjelen bor i. Dette er allerede bestemt fra starten av. Eneste sikre med livet er 2 ting. Fødsel og død. Hvordan man dør er ikke lengere bare opp til Gud, men til mennesket og.

Og for å lage en informatikk forklaring. Se at du lager et script. Dette scriptet skal skape en entitet for deretter å slette denne entiteten etter X ant timer/dager/år. Er scriptet da en morder? Jeg anser det ikke slik. Men vis en lur liten person da kommer og fysisk sletter entiteten, blir han da en morder? Ja, om du ser det i konteks med denne diskusjonen.

Gud er da oppsumert scriptet. Han skaper entiteten for deretter å "slette" den når dens tid er kommet for å slettes. Om vi mennesker velger å slette noen entiteter før dens tid er det da mord.

Edit: Nei, er ikke hyperkristen ei heller kristen. Har bare noe som heter "åpent sinn". Noen her på forumet skulle prøve det en og annen gang.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen av mirkalene som står i bibeln er noen gang bevist, pluss at bibelen er den boka på jorda med flest motsigelser mot seg selv... ;)

Denne skal du få lov til å utdype! Jeg vil gjerne ha konkrete bibelsteder som underbygger påstanden din. Og har du ikke det, var det en veldig unødvendig ting å skrive.

On topic:

Sånn som jeg tenker er det Satan som tar livet av menneskene gjennom menneskene. Og hvorfor gjør ikke Gud noe med det, da? Fordi for å konstantere at det er ondskap i verden, må ondskapen råde, og det gjør den nå.

Lenke til kommentar
Sånn som jeg tenker er det Satan som tar livet av menneskene gjennom menneskene. Og hvorfor gjør ikke Gud noe med det, da? Fordi for å konstantere at det er ondskap i verden, må ondskapen råde, og det gjør den nå.

6878936[/snapback]

Hvorfor må Gud konstatere at det er ondskap i verden da?

Dette må være definisjonen på en selvoppfyllende profeti. Gud har skapt menneskene med evnen til å være onde. Hvorfor? For å bevise et eller annet poeng? Hvem er det han skal bevise det overfor? "Hei dere som jeg skal skape som mennesker: Jeg skal gi dere evnen til å være onde for å bevise at da kommer noen av dere til å være det!" Yes allmighty dude, selvsagt gjør vi det, du skapte oss jo sånn! :thumbdown:

Den samme Gud, som også er den eneste som har mulighet til å avskaffe ondskapen, (som går ut over snille og uskyldige og rett-troende mennesker vel så mye som de slemme), lar den skje for å kunne konstatere at den finnes...

Høres ut som et rimelig ondsinnet plott:

"Don't you know there ain't no Devil, there's just God when he is drunk." Tom Waits

Geir :)

Lenke til kommentar
Ingen av mirkalene som står i bibeln er noen gang bevist, pluss at bibelen er den boka på jorda med flest motsigelser mot seg selv... ;)

Denne skal du få lov til å utdype! Jeg vil gjerne ha konkrete bibelsteder som underbygger påstanden din. Og har du ikke det, var det en veldig unødvendig ting å skrive.

On topic:

6878936[/snapback]

Jeg vet det var et litt usaklig argument... Men ta deg en tur inn på her, der, eller her å les en god del gode argumenter... ;)

Lenke til kommentar
Og for å lage en informatikk forklaring. Se at du lager et script. Dette scriptet skal skape en entitet for deretter å slette denne entiteten etter X ant timer/dager/år. Er scriptet da en morder? Jeg anser det ikke slik. Men vis en lur liten person da kommer og fysisk sletter entiteten, blir han da en morder? Ja, om du ser det i konteks med denne diskusjonen.

Gud er da oppsumert scriptet. Han skaper entiteten for deretter å "slette" den når dens tid er kommet for å slettes. Om vi mennesker velger å slette noen entiteter før dens tid er det da mord.

Gud er ikke "oppsumert scriptet", Gud er bare et ord med tre bokstaver. Hvis noen kan bevise noe mer blir jeg overasket. Gud finnes kun i hodene til andre mennesker, ingen andre plass. Og det er nok derfra Gud har kommet fra helt fra begynnelsen.

Det er ikke Gud som skaper mennesker, mennesker skaper mennesker. Som alle andre dyr. Det er så latterlig å være kristen at jeg blir redd. Kan ikke fatte at det er en så stor religion. :nei:

Endret av Newt32
Lenke til kommentar

Vi ser jo en positiv trend. før var stort sett alle religiøse, og trudde på det som sto i bibelen.

nå i nyere tider begynner folk å få øynene litt opp, og begynner å skjønne at det er vi som har skapt gudene, ikke de som har skapt oss.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
de fleste mennesket som har blitt 'drept' i historien har blitt drept i guds navn.

6882001[/snapback]

Nei, det har de absolutt ikke.

De aller fleste har blir drept av kommunister og av kinesiske herskere opp gjennom århundrene. Mao alene bringer disse til en klar førsteplass, foran Stalin på andre og Hitler sniker seg til tredjeplassen foran en rekke med asiatiske krigere fra Khubilai Khan og Genghis Khan fram til Chiang Kai-shek som gjør Kina til det verste land av alle. Og det allerede før Mao sa "ingen over, ingen ved siden", riktig nok med litt flere kinesere å ta av enn sine forgjengere...

Noen "kristne" har sneket seg opp på listen, som de spanske erobrere i Sør-Amerika og kong Leopold av Belgia i Afrika. Og regner vi med kolonitiden i sin alminnelighet, kommer de tilsammen høyt på listen. Men i ingen av tilfellene var det religionen som var den primære drivkraften, det var gulltørst.

Mongolene tok livet av 30 millioner, de kristne korstogene 1 million. Muslimene når ikke opp i denne konkurransen i det hele tatt.

Så her er fasiten udiskutabel: De fleste menneskene som er blitt drept i historien har blitt drept i Karl Marx navn. Ikke dermed sagt at det var hans feil, det blir en helt annen diskusjon.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
"Hei dere som jeg skal skape som mennesker: Jeg skal gi dere evnen til å være onde for å bevise at da kommer noen av dere til å være det!" Yes allmighty dude, selvsagt gjør vi det, du skapte oss jo sånn! :thumbdown:

6879676[/snapback]

heh, godt poeng.

Men som kristen selv, ser ikke jeg det slik.

Vi er alle skapt syndfrie i Jesu bilde, og i hans kjærlighet er vi til å leve sammen med Ham, slik som i begynnelsen; Edens Hage.

Synden kom først til menneskene da Adam\Eva lot seg forføre av djevelens synd; the devil tilbød den forbudte frukt, som etter djevelens påstander ville gjøre mennesket større enn Gud. Lille meg reflekterer så videre på at synden har sitt utspring fra egoismen. NT - kom med løsningen på Guds og vårt problem; men vi må tro av egen fri vilje.

Når det gjelder selve bæreren av synd; Satan. Så gis det ikke alt for mye detaljer rundt det, og ei har jeg lest dem grundig. Men såvidt jeg har fått med meg, så var Satan en engel som ville ta over for Gud, og ble derfor banned på en eller annen måte.

Jeg sitter selv på mange spørsmål, men nå er ikke Bibelen til for å dekke hva Han kan og ikke kan gjøre eller universets mysterium and beyond.

Aldri hadde jeg falt i troen om alt var papir, bare så det er sagt. Jeg får erfare Ham hver dag. :)

"Tool - Right In Two:

Father blessed them all with reason,

And this is what they choose?

Gud er sannferdig.

«Gud er ikke et menneske så han skulle lyve, heller ikke et menneskebarn så han skulle angre. Skulle han si noe og ikke gjøre det? Skulle han tale og ikke sette det i verk?» 4 Mosebok 23:19.

«… for at vi skulle ha en sterk trøst ved to urokkelige ting, som utelukker at Gud kunne lyve - vi som har tatt vår tilflukt til å gripe det håp som ligger foran oss» Hebreerne 6:18.

Gud er trofast og stabil. Å tvile på hans løfter er å gjøre Gud til en løgner og bedrager.

Lenke til kommentar
Tja, eneste jeg leser er "OMFG, Gud eksiterer ikke NOOB!", mellom linjene da. Vel

Gud dreper ikke, mennesker dreper. Gud frigjør sjelen fra det fysiske legemeet som sjelen bor i. Dette er allerede bestemt fra starten av. Eneste sikre med livet er 2 ting. Fødsel og død. Hvordan man dør er ikke lengere bare opp til Gud, men til mennesket og.

6878925[/snapback]

Gud dreper ikke? Sodoma og Gomorra, Syndfloden, egyptiske førstefødte, var det Satan som drepte ofrene der ved hjelp av andre menesker, Fidel_Castro? Nei, det var nok ikke mennesker i det hele tatt. Med mindre "and God laid his wrath upon them"er lureri og Gud er et symbol på Djeveln i den setningen.

I tillegg så er det klart at gud, som allmektig, må tå ansvar for alle uskylidge som noen gang har blitt drept av onde mennesker uten selv å være skyd i det... Allmektig er han, men allikevel har det ikke vært noen brennede busker eller beskyttende engler på jorden de siste 2000 årene. Hvis jeg kan stoppe massakren av flere tusen mennesker ved ganske enkelt å si "stopp" er jeg ikke da ansvarlig? Jo. Og gud, som til og med skal ha skapt overgriperne, er dømt allerede før saken kommer for juryen...

Hvis jeg hadde vært et usjylidg offer for et eller annet som medførte døden, tror jeg ikke jeg hadde bedt til gud i dødsyeblikket. Snarere forbannet ham.

Lenke til kommentar
Er mange som mener at Gud bestemmer over liv og død...

De som mener dette; Tror ikke de da på den største massemorderen vi har her i verden?

6864062[/snapback]

De som mener det, mener noe som er feil. De har like mye rett til å mene det som jeg har til å ikke mene det, men at noen skal bestemme over mitt liv og min død bryter med det faktum at jeg har fri vilje. Ergo bestemmer ikke en gud over liv og død like lite som en gud bestemmer over verden ellers. En gud er ikke noe annet enn et symbolsk fantasiobjekt for mennesker verden over som ikke kan takle at liv og død er en del av livssyklusen, og at livet tar slutt for aldri å komme tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...