Gå til innhold

OL i Norge 2018: Hvilken by fortjener å ha det?


Hvilken by bør få OL?  

204 stemmer

  1. 1. Hvilken by bør få OL?

    • Oslo/Lillehammer
      61
    • Tromsø
      81
    • Trondheim
      17
    • Norge bør ikke søke om få OL i 2018
      45


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er ikke snakk om bare pluss og minus, det er snakk om hva man får igjen for de invisterte midlene (penger og annet), kontra å investere pengene et annet sted.

 

Og igjen, hvorfor har det noe å si hvor pengene til staten kommer fra? Skal man arrangere OL på ekkofisk eller noe sånt? At man kan fordele kulturene er jo greit nok, akkurat tilfeldigvis hvor det ligger råvarer synes jeg er et elendig argument for hvor man skal plassere OL.

 

AtW

6901631[/snapback]

 

 

Du kan gjerne syntes det er et elendig argument, men så kan du jo gjerne svare på det andre argumentet også (der hvor jeg påpeker at Oslo og omegn får mer kulturell støtte enn resten av landet til sammen). Oslo og omegn har nok kulturtilbud, milevis mer enn resten av landet. Det siste de nå får er en opera til mangfoldige milliardær. Det er bare rett og rimelig at Nord-Norge eller Trondheim får noe også.

 

Eller er det slikt at alt skal finne sted på østlandet? Og i så fall hvorfor?

6904037[/snapback]

 

Jeg må innrømme at jeg desverre ikke vet nok om det kulturelle tilbudet i resten av landet til å kunne uttale meg med særlig tyngde om fordelingen av kulturelle midler. Personlig synes jeg det kulturelle tilbudet her i trondheim (hvor jeg bor) er bra. Kankskje er det ikke like mange arrangement, men litt mindre må man regne med når det er 1/4-1/5(?) så mange innbyggere enn feks i oslo.

 

AtW

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det kulturelle tilbudet her i trondheim (hvor jeg bor) er bra. Kankskje er det ikke like mange arrangement, men litt mindre må man regne med når det er 1/4-1/5(?) så mange innbyggere enn feks i oslo.

6904628[/snapback]

Oslo har 538' innbyggere, Bergen har 242', Trondheim har 158', Stavanger har 115'. Tromsø kommune har 68'. Kilde SSB. Bare til generell orientering. :)

 

Hvis vi absolutt skal arrangere OL, så er sikkert Tromsø helt OK. Ihvertfall langt unna oss på østlandet. :whistle:

Lenke til kommentar
Feil måling. Du må se på tettstedstørrelsen. Stavanger går i ett med flere tettsteder, og rager langt over Tronheim på innbyggerskalaen.

6904732[/snapback]

Ja, disse tallene tar bare hensyn til selve byen. Tar man med områdene rundt vil Oslo glatt passere millionen, og som du sier vil Stavanger også øke mye. Sandnes kommune har f.eks. 58' innbyggere alene.

Lenke til kommentar
Feil måling. Du må se på tettstedstørrelsen. Stavanger går i ett med flere tettsteder, og rager langt over Tronheim på innbyggerskalaen.

6904732[/snapback]

Ja, disse tallene tar bare hensyn til selve byen. Tar man med områdene rundt vil Oslo glatt passere millionen, og som du sier vil Stavanger også øke mye. Sandnes kommune har f.eks. 58' innbyggere alene.

6904774[/snapback]

Riktig, og som jeg har nevnt tidligere så har hele Troms Fylke i hele sin utstrekning et samlet innbyggerantall på 153 000.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Har du kopiert OL i Tromsø sitt sammendrag eller noe slikt? heeh

6902428[/snapback]

 

Ja det har jeg, synes du det er galt å bruke argumentene som den offisielle arrangøren selger budskapet med?

Lenke til kommentar
Oslo/Lillehammer passer nok best, siden Oslo er hovedstaden og det er passe temperaturer her om vinteren. Men Tr.heim ser fornuftig ut også...

6927468[/snapback]

Problemet med "passe" temperaturer er at snømengden er mildt sagt ustabil...

6927641[/snapback]

Det er veldig mild sagt faktisk, man kan nesten garantere snø etter desember og ut til april i Tromsø, jeg har bodd der og tro meg det er nok av snø.
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke opptatt av hvilken by som "fortjener" å ha OL i 2018, det jeg er opptatt av er at jeg slipper å betale en rød øre for det. Det er altså private aktører som bør dekke alle slike investeringer og utgifter. Hvis ikke bør ikke arangementet avholdes.

 

Siden jeg regner det for urealistisk at OL avholdes i Norge uten statlige subsidier, håper jeg det avholdes i utlandet innen den tid da vi har fått politikere og et politisk system som respekteres min rett til å allokere egne penger.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Siden jeg regner det for urealistisk at OL avholdes i Norge uten statlige subsidier, håper jeg det avholdes i utlandet innen den tid da vi har fått politikere og et politisk system som respekteres min rett til å allokere egne penger.

6932720[/snapback]

Husk på det hvis du skulle havne på sykehus, at det er vi som betaler for oppholdet ditt. Vårt samfunn bygger på gi og få, et godt samfunn det er trygt å leve i.

Lenke til kommentar
Siden jeg regner det for urealistisk at OL avholdes i Norge uten statlige subsidier, håper jeg det avholdes i utlandet innen den tid da vi har fått politikere og et politisk system som respekteres min rett til å allokere egne penger.

6932720[/snapback]

Husk på det hvis du skulle havne på sykehus, at det er vi som betaler for oppholdet ditt. Vårt samfunn bygger på gi og få, et godt samfunn det er trygt å leve i.

6932775[/snapback]

Faktisk ville jeg foretrukket å betale for min egen sykeforsikring også, fremfor å bli tvunget til å bruke den statlige ordningen. :) Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...