Gå til innhold

OL i Norge 2018: Hvilken by fortjener å ha det?


Hvilken by bør få OL?  

204 stemmer

  1. 1. Hvilken by bør få OL?

    • Oslo/Lillehammer
      61
    • Tromsø
      81
    • Trondheim
      17
    • Norge bør ikke søke om få OL i 2018
      45


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Stemte Trondheim, tror det ville vært en finfin by for OL.

6872715[/snapback]

 

Enig med deg i at blandingen av "bart, skinnvest, hvite tennissokker, LarsP"-kultur er spennende, og vil gi en annerledes OL-opplevelse, men blandingen av "skryt, bannskap, tørrfisk, rulletobakk, bedre øl"-kultur er mere eksotisk :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La det ekte engasjement vise hvem vi virkelig er.

6865285[/snapback]

Så jeg skal gidde å spandere av mine egne skattepenger for at nordlendingene skal få vise hvem de er? Jeg synes de har nok fordeler allerede; avskrivning av studielån, ekstrapoeng til skole om de samtidig er samer, forskjellige økte støtter osv.

Bare sånn til informasjon kommer jeg ikke fra Oslo, men fra ei lita bygd en del mil nord for oslo; vi er forøvrig også superaktive tur- og ski-gåere, så da kan jo vi få OL for å vise hvem vi er? Da løser vi problemet med hoteller også, siden folk kan bo i Oslo og kjøre nord (ca. 1 time), eller bo i Gjøvik og kjøre sør (ca. 1 time).

6865327[/snapback]

Jeg har bodd i Nord-Norge i all min tid, og har aldri sett noe til de fordelene du snakker om. De eneste fordelene er at hvis man bor i spesielle steder i Finnmark og et eller annet sted i Troms (tror jeg) betaler man mindre skatt. Tror også man har noe fordeler med studielån dersom man studerer i Alta eller i Hammerfest eller noe (steder jeg ikke har vært til tross for at jeg har bodd i Nord-Norge i 20 år). Dette er for å trekke flere mennesker til de respektive stedene. Og samer bor det mest av i Oslo, så da er det vel der de får ekstrapoeng i skolesammenheng eventuelt?

 

Jeg ville gjerne prøvd å plassere deg i et grisegrent strøk på Finnmarksvidda og latt seg leve med alle de fordelene de har der. Da hadde du ikke vært så høy i hatten lenger når du måker snø oftere enn du spiser måltider, med is i skjegget og sjeroksene fulle av snø og avispapir. For ikke å nevne; bruke mye mer ekstra strøm på å varme opp hybelen enn du sparer på disse fordelen du snakker om (som mannen i gata aldri har sett noe til).

 

Dessuten skal du betale skatt for å vise hvem vi i Norge er, ikke de i Nord-Norge. Du vet, Norge er ett stort land som også inneholder Nord-Norge.

 

Den reelle verdiskapningen kommer fra fisk, gass og olje.

Fisk: Ved kysten helt fra Bergen til Kirkenes, lofoten spesielt.

Gass og olje: Nord-Norge EDIT: og Vestlandet.

Det er ikke verdiskapning i Oslo. Rett og slett latterlig om OL atter en gang skal foregå i Oslo for å spare penger, om ikke forholdene er særskilt gode for det. Noe de ikke er.

 

Tror forøvrig Tromsø er et godt sted for OL, noe The Artic Challange-arrangementene bør kunne understreke. Tromsø har i all sin tid vært kjent for dannelse, språkkunnskaper og kultur. Nordlyset skal også kunne tiltrekke mange.

 

Jeg ville reist verden rundt for å kunne sitte under nordlyset med en Mack-øl (verdens nordligste ølbryggeri) ved fjellheisen med utsikt over Tromsø ;)

Lenke til kommentar

Veldig godt talt, CesiuM_e. Vi har andre ting å vise frem enn den stygge hovedstaden.

 

Btw: De pumpes opp og rafineres olje og gass på Vestlandet også. Hovedsaklig utenfor Bergen og Stavanger. Det viser godt igjen. Stavanger er nok norges mest moderne by, og jeg vil anta (kan noen sjekke dette opp?) at det er byen i Norge med det største gjennomsnitshøyden på bygninger.

Lenke til kommentar
Den reelle verdiskapningen kommer fra fisk, gass og olje.

Fisk: Ved kysten helt fra Bergen til Kirkenes, lofoten spesielt.

Gass og olje: Nord-Norge EDIT: og Vestlandet.

Det er ikke verdiskapning i Oslo. Rett og slett latterlig om OL atter en gang skal foregå i Oslo for å spare penger, om ikke forholdene er særskilt gode for det. Noe de ikke er.

 

 

Ifølge SSB står fiskeeksporten fro 30 milliarder av vår utenrikseksport, på nesten 700 millarder, det er jo rimlig drøyt å si at den "reelle verdiskapningen" kommer fra olke og fisk, når fisk ikke engang er 5% av inntektnene. Forøvrig er det en god del flere oljefelter utenfor kysten i sør-norge (trøndeag og ned), enn det er i nord-norge.

 

Men dette er litt lettere OT, da jeg ikke synes det har så mye med hva som er rette sted å arrangere OL, argumentet "vi kan vise hvem vi er", synes jeg ikke er noe bra uansett hvor mye verdiskapning nord-norge skulle ført med seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Altså.. Oslo-folket her som trasker rundt i dress og leker forretning, klager jo på at de må betale skatt fordi at Nord-Norge skal vise hvem de er. Da må jeg jo poengtere at Oslo ikke er hele Norge, og at det er mye mer rettferdig at man arrangerer OL hvor som helst enn i Oslo.

 

Vi bør jo dessuten vise forskjellige sider av Norge. Vi har allerede vist frem den stygge hovedstaden vår.

Lenke til kommentar

Jepp! Som nevnt tidligere så er det ikke bare oslofolk som betaler skatt, og investeringene i Oslo kommune er høyere enn skatteinntektene fra samme kommune. Logisk nok vil et senter av et system alltid finansieres av det rundtliggende. For et senter skal gjøres ekstra stas på, og senterets oppgave er å holde kontroll, ikke skape verdier i form av materielle resurser.

Lenke til kommentar
Altså.. Oslo-folket her som trasker rundt i dress og leker forretning, klager jo på at de må betale skatt fordi at Nord-Norge skal vise hvem de er. Da må jeg jo poengtere at Oslo ikke er hele Norge, og at det er mye mer rettferdig at man arrangerer OL hvor som helst enn i Oslo.

 

Vi bør jo dessuten vise forskjellige sider av Norge. Vi har allerede vist frem den stygge hovedstaden vår.

6885961[/snapback]

Oslo er da ikke stygg, Oslo er en fin by med koselige trikker og bygninger.

 

Jeg er for OL i Tromsø da dette tror jeg kan bli mest spektakulert både i natur og kulturhappenings

Lenke til kommentar
Husk at jeg ser grovt på det. Selvsagt har osloområdet verdiskapning, men Oslo kunne ikke gått så godt om kommunen sto alene som en stat. Det er landet som tilfører Oslo verdier, og ikke omvendt. En hovedstad fungerer som hjernen for et land, ikke som pengeplantasje.

6895784[/snapback]

 

Om det har så mye å si hvem som bidrar med penger, så burde vel OL bli arangert i stavanger (eventuelt i nordsjøen :))? Norge er et samlet land, jeg synes ikke det er fornuftig av staten å bruke pengene på et OL bare fordi "nord-norge skal vise hvem de er", jeg synes rett og slett ikke det er noe særlig bra argument.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Husk at jeg ser grovt på det. Selvsagt har osloområdet verdiskapning, men Oslo kunne ikke gått så godt om kommunen sto alene som en stat. Det er landet som tilfører Oslo verdier, og ikke omvendt. En hovedstad fungerer som hjernen for et land, ikke som pengeplantasje.

6895784[/snapback]

 

Om det har så mye å si hvem som bidrar med penger, så burde vel OL bli arangert i stavanger (eventuelt i nordsjøen :))? Norge er et samlet land, jeg synes ikke det er fornuftig av staten å bruke pengene på et OL bare fordi "nord-norge skal vise hvem de er", jeg synes rett og slett ikke det er noe særlig bra argument.

 

AtW

6895849[/snapback]

 

Har du hørt på makan til tull, det er ikke en marginal del av landet som skal "mele sin kake", det er hele landet som skal by på hva som er unikt med helheten ved Norsk kultur. Vi skal vise samhold og raushet, fordi et slikt arrangement gir tifold tilbake i både nødvendige lokale investeringer, og langsiktige PR-inntekter for "hele" Norge. Norge har hatt vinterOL to ganger før, og de "kjedeligste" delene av landet klarte dette med glans. Hvorfor ikke gå for det mest spennende alternativet nå, nemlig Nord-Norge? Hva kan vi tape? Dessuten kan det jo hende at "samene" finner olje ...uffamei ...hmmm :D

Lenke til kommentar
Husk at jeg ser grovt på det. Selvsagt har osloområdet verdiskapning, men Oslo kunne ikke gått så godt om kommunen sto alene som en stat. Det er landet som tilfører Oslo verdier, og ikke omvendt. En hovedstad fungerer som hjernen for et land, ikke som pengeplantasje.

6895784[/snapback]

 

Om det har så mye å si hvem som bidrar med penger, så burde vel OL bli arangert i stavanger (eventuelt i nordsjøen :))? Norge er et samlet land, jeg synes ikke det er fornuftig av staten å bruke pengene på et OL bare fordi "nord-norge skal vise hvem de er", jeg synes rett og slett ikke det er noe særlig bra argument.

 

AtW

6895849[/snapback]

 

Har du hørt på makan til tull, det er ikke en marginal del av landet som skal "mele sin kake", det er hele landet som skal by på hva som er unikt med helheten ved Norsk kultur. Vi skal vise samhold og raushet, fordi et slikt arrangement gir tifold tilbake i både nødvendige lokale investeringer, og langsiktige PR-inntekter for "hele" Norge. Norge har hatt vinterOL to ganger før, og de "kjedeligste" delene av landet klarte dette med glans. Hvorfor ikke gå for det mest spennende alternativet nå, nemlig Nord-Norge? Hva kan vi tape? Dessuten kan det jo hende at "samene" finner olje ...uffamei ...hmmm :D

6896005[/snapback]

 

Det du kommer med der er litt mer saklige argumenter, jeg har ikke sagt at det argumentet er det eneste for å ha det i tromsø, men at det er et dårlig argument. (noe du ser ut til å være enig i)

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det du kommer med der er litt mer saklige argumenter, jeg har ikke sagt at det argumentet er det eneste for å ha det i tromsø, men at det er et dårlig argument. (noe du ser ut til å være enig i)

 

AtW

6896173[/snapback]

 

 

Takk for presiseringen, puuh nå brukte jeg visst litt mye hvite blodlegemer :)

Det finnes sikkert en "haugevis" med gode argumenter for alle alternativene, men jeg mener vi som nasjon skal strekke oss mot noe unikt, og da er Tromsø veldig spennende, både i fortid, men ikke minst i fremtid, I love it :cool:

 

BTW: Jeg kommer til å tilby min litt korpulente kropp til fri benyttelse for OL-organisasjonen hvis dette blir en realitet. Dette vil jeg være med på :w00t:

Lenke til kommentar
Gidd ikke lese ett innlegg i denne posten, men er fornøyd med at såpass mange har sagt som meg. "Nei til ol i norge". Snakk om penge sløseri og fjås og vas.

 

Bruk pengene på syke og eldre

6896058[/snapback]

Ja, så du er imot å sløse med penger. Skal vi tenke som deg, må vi legge ned alle museer, alle idretslag og alt som har med kultur og underholdning å gjøre. Hvilket nitrist samfunn er det du ønsker å leve i?

 

Om det har så mye å si hvem som bidrar med penger, så burde vel OL bli arangert i stavanger (eventuelt i nordsjøen )? Norge er et samlet land, jeg synes ikke det er fornuftig av staten å bruke pengene på et OL bare fordi "nord-norge skal vise hvem de er", jeg synes rett og slett ikke det er noe særlig bra argument.

Nei det du sier er helt feil. Nord-Norge skal ikke vise seg frem. Det er vi som skal vise frem Norge. Eller ser ikke du på Tromsø som en del av Norge du da? Oslo har fått operahus, og bør være fornøyde med det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ja, så du er imot å sløse med penger. Skal vi tenke som deg, må vi legge ned alle museer, alle idretslag og alt som har med kultur og underholdning å gjøre. Hvilket nitrist samfunn er det du ønsker å leve i?

6896320[/snapback]

FrP's?

6896806[/snapback]

 

Ja hurra :w00t: En heildundranes DDE-festival, Bjarne sirkulerer mellom 10 forskjellige scener og viser rompa si, mens Siv gauler ut:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...