Gå til innhold

OL i Norge 2018: Hvilken by fortjener å ha det?

Hvilken by bør få OL?  

204 stemmer

1. 1. Hvilken by bør få OL?

• Oslo/Lillehammer
      61
    • Tromsø
      81
    • Trondheim
      17
    • Norge bør ikke søke om få OL i 2018
      45

Anbefalte innlegg

Hva om folk kom seg ut i skiløypa, istedet for å sitte og glo på TV?

Egentlig burde jeg kanskje være glad for OL, i og med at det har boosta byen jeg bor i, Lillehammer, til uant vekst.

Sorry, men synes det meste av øvelsene er kjedelige og stiller meg stadig spørsmålet, hvor nyttig det er at vi andre har toppidrettsutøvere å se på. Hadde de enda finansiert seg selv. Nei til OL (lokalt og globalt) :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten tankevekker til dere som mener Norge ikke bør arrangere OL:

Om Norge er med å arrangere eller ei, så arrangeres det OL hvert fjerde år uansett. I og med at Norge er det landet i verden med høyest velferd, vil det si at det koster andre land flere penger per innbygger å arrangere.

Hva slags signaler sender vi dersom vi sier at vi ikke har råd til å arrangere OL?

Som sagt, det handler om å vise nasjonal suverenitet og at vi er en del av verden.

Lenke til kommentar

Vi sier ikke at vi ikke har råd, vi sier at vi ikke har lyst. Det er helt legitimt. Spesielt slik toppidretten har utviklet seg. Det er ikke "may the best man win" lenger. Det er big business, tidvis råtten sådan, og det er legitimt å ikke ville være med på den leken.

The Olympic Movement has weathered a number of scandals, most involving IOC members allegedly taking advantage of the bidding cities to extort financial and other rewards. The most widely publicised example occurred in relation to the 2002 Winter Olympics in Salt Lake City but earlier stories, reported by British journalists Vyv Simson and Andrew Jennings, date back decades. After the Salt Lake City scandal in which a number of IOC members were expelled following an extensive investigation, efforts were made to clamp down on abuses of the bid city process. More stringent rules were introduced and an advisory board of recently retired former athletes was set up. Critics of the organisation believe more fundamental reform is required, for instance replacing the self-perpetuating system of delegate selection with a more democratic process.

Idretten er gjennomsyret av dette. Det er rett og slett blitt for mye penger, det ser man tydelig når TV2 kan betale en milliard for få sende Start og Vålerenga og co. i 4 år. Internasjonal fotball er noe av det verste, hadde Blatter og resten av FIFA-gjengen drevet i en annen bransje enn sport hadde de vært buret inne for lenge siden...

Jeg synes rett og slett ikke toppidrett er noe ideal lenger.

Geir :)

Lenke til kommentar
En liten tankevekker til dere som mener Norge ikke bør arrangere OL:

Om Norge er med å arrangere eller ei, så arrangeres det OL hvert fjerde år uansett. I og med at Norge er det landet i verden med høyest velferd, vil det si at det koster andre land flere penger per innbygger å arrangere.

Hva slags signaler sender vi dersom vi sier at vi ikke har råd til å arrangere OL?

Som sagt, det handler om å vise nasjonal suverenitet og at vi er en del av verden.

6869306[/snapback]

Men norge er ikke speiellt rike i absolutte tall, bare i velferd per innbygger, kostanden for å holde et OL er så og si konstant, uavhengig av hvor få innbyggere man har.

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor: Jeg har ikke lyst til å gjøre dette om til en debatt om økonomi, men det er prisforskjell på OL-arrangementer. Husker jeg ikke feil, er Lillehammer 94 det dyreste hittil.

6869642[/snapback]

Ja, men den prisforskjellen har liten korrelasjon med befolkningstallet, du er vel enig i at det er et lands totale mengde ressurser som teller, og norge er et lite land, så vi har ikke så mye, selv om vi har mye per person. Derfor synes jeg det er legitimt å bruke økonomi som argument, kina feks har jo ikke så mye velferd per innbygger, men de har godt over en millard innbyggere, og har således mye mye flere ressurser.

Ellers er jeg litt usikker på hvor store forskjellene er i kostnader er i de forskjellige alternativene, skulle tro det er billigst(?) å arrangere det på østlandet, da det jo er flere OL-arenaer der fra før.

AtW

Lenke til kommentar
Men norge er ikke speiellt rike i absolutte tall, bare i velferd per innbygger, kostanden for å holde et OL er så og si konstant, uavhengig av hvor få innbyggere man har.

AtW

6869433[/snapback]

Godt poeng. USA har 65 ganger så mange innbyggere å fordele kostnadene på, Kina har nesten 300 ganger så mange.

Det er selvsagt en forskjell i landenes økonomi. Om vi istedet samnenligner brutto nasjonalprodukt, er forskjellen mellom Norge og USA omtrent den samme. USA har over 60 ganger så stort BNP som Norge. Da faller Kina dårligere ut, men har fortsatt 45 ganger så mye som lille Norge.

Edit: Kilde Wikipedia.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at vi har så høy velferd at vi kan ofre mye uten å måtte lide. En kineser kan ikke ofre mye av sin velferd, først og fremst fordi de fleste kinesere ikke eier mer enn akurat det som er nødvendig.

Jeg synes ikke motstand mot OL, og motstand mot å arrangere det i Tromsø skal bygges rundt et økonomisk aspekt. Norge har økonomi til å arrangere OL, og økonomien vår er mye bedre i dag enn den var for 12 år siden.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at vi har så høy velferd at vi kan ofre mye uten å måtte lide. En kineser kan ikke ofre mye av sin velferd, først og fremst fordi de fleste kinesere ikke eier mer enn akurat det som er nødvendig.

Jeg synes ikke motstand mot OL, og motstand mot å arrangere det i Tromsø skal bygges rundt et økonomisk aspekt. Norge har økonomi til å arrangere OL, og økonomien vår er mye bedre i dag enn den var for 12 år siden.

6869749[/snapback]

Vi har mye penger, men ikke evig med penger, all pengebruk fra statens side må jo baseres på en oppveining av hvor pengene får mest nytte for seg. Nå skal ikke jeg si at OL nødvendigvis er en dårig investering, men jeg synes det er direkte ansvarsløst om politikerene tar hensyn til pengebruken, og hva man får ut av det.

AtW

Lenke til kommentar

6869749[/snapback]

Men så behøver også kineseren bare å ofre 1/300 av det nordmannen må. Selv målt mot relativ levestandard vil han slippe unnå med 1/45 del av det vi må.

Men nok om det. Vi har råd, spørsmålet er om vi skal ta oss råd.

Lenke til kommentar
Vi har råd til å arrangere et OL i Tromsø, så folket bør heller komme med andre argumenter for hvorfor OL skal arrangeres i Oslo eller Trondheim.

6869780[/snapback]

Vi har råd til å gi meg 100 kg gull også, men det er ikke fornuftig av staten å gjøre det. Som sagt synes jeg det ville vært svært uansvarlig av politikerne å ikke analysere pengebruken, og hvor mye man får tilbake for den.

AtW

Lenke til kommentar
Oslo, uten tvil. Det er vel billigere å spandere flybilletter på alle som vil nedover fra Tromsø til Oslo enn det er å bygge ut infrastruktur, hoteller, og anlegg i nærheten av Tromsø fremfor Oslo.

Oslo er også en veldig trivelig by, (jaja, Trondheim også det da, )men jeg ser absolutt fordeler ved å ha det i en by som er litt større og bedre utbygd mtp infrastruktur.

At Oslo har hatt OL før gir jeg blanke i, det er vel ikke noe argument for å ikke ha det der igjen? Dessuten var vel OL i Oslo i '52 eller noe? Det er uansett ikke så veldig mange gjenlevende som husker det.

Jeg sier også Oslo. En by med tidligere erfaring er kjempe fint! :)

Lenke til kommentar
ATWindsor: Jeg har ikke lyst til å gjøre dette om til en debatt om økonomi, men det er prisforskjell på OL-arrangementer. Husker jeg ikke feil, er Lillehammer 94 det dyreste hittil.

6869642[/snapback]

Nei det er ikke det dyreste.

Angående hva TWFA sier så er jeg uenig i at toppidrett ikke er noe ideal lenger. Ja det er ufattelig mye snusk i kulissene, men det er nok av ideal i selve idretten. Det er nok av nye Ulvanger og Dæhlier som bare venter på å slå seg frem, som i eksempel et OL.

I en stadig feitere og mer usunn befolkning er det bare greit om man kan finne inspirasjon til litt aktivitet i snøen. Om Norge ikke skal ta seg bryet med å arrangere OL o.l så vil det med tiden medføre en del død i idretten. Og at det er snusk i idretten forhindrer ikke det faktum at byen som arrangerer det, og landet, får endel igjen for det.

Jeg kan ikke si jeg mister lysten på å se idrettsstjernene boltre seg bare fordi man har uærlige folk i kulissene. Ikke er tippeligaen eller de prestasjonene som råder der mindre artige bare fordi prisen for å vise dette på TV er blitt høy.

OL er en investering. Men så spørs det hva man får igjen for den da og hvilken pris man må betale. Men det er nå i hvert fall ikke et problem at folk ikke vil se OL. Det har vel aldri vært flere som er interessert i å se OL.

Skal man bruke statlige midler til et OL så er det mye snakk om hva man får igjen. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om hvor et OL går, om det er i Japan eller Norge får så være. Men jeg ser nå absolutt at Norge får mye for en slik investering, og da snakker jeg ikke om bare kroner og øre.

Ellers må jeg bare si at det virker som enkelte tror at penger til OL går ut vinduet. Man får faktisk noe igjen for det. Akkurat som at kongefamilien medfører at norge tjener penger på å pynte på slottet kan det godt være at man tjener penger på å arrangere et OL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...