Kassettspiller Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Gjest 219e3...fe5 skrev (5 minutter siden): Ville heller ha sagt at "feminisme er et ord som kvinnehatere jobber for å få negativt ladet", ettersom de ikke ønsker likestilling. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Det er allerede negativt ladet. Så la oss bruke ordet likestilling fremfor å diskutere ordbruken her. Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Kassettspiller skrev (1 minutt siden): Det er allerede negativt ladet. Så la oss bruke ordet likestilling fremfor å diskutere ordbruken her. Heldigvis så er det ikke du som detaljstyrer hvilke andre ord folk skal bruke. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Kassettspiller skrev (26 minutter siden): Nei, jeg spurte om kilder på at flere kvinner enn menn har sixpack, siden du nevnte dem er i mindretall. Når man ser på hvilket kjønn som har flest synlige sixpacks, vil det være naturlig å anta at det kjønn som har flest av dem, representerer normen for dette. (Normen av dem som har sixpack) For eksempel, hvis det er flest menn som har synlige sixpacks, kan man si at det er maskulint etter definisjon. Men så er det såpass få som kaller alt femint eller maskulint over det minste ting. Kun ved behov. Man skjønner godt hva det menes med feminin kvinne. Trenger ikke å overkomplisere ting. Thailandske damer er mer feminine etter flere sin mening. Enkelt og greit. Forresten, jeg har forklart at synlighet av muskler kan være forskjellig mellom kjønnene. Kvinner har en naturlig høyere fettprosent, noe som gjør at musklene ikke er like synlige i avslappet stilling for de fleste. Dette er en fysiologisk forskjell som påvirker hvordan magemuskler eller en sixpack blir fremtredende, selv om de kan være der i samme grad som hos menn. Som kvinne er jeg uenig. Damer har en tendens til å baksnakke fremfor å si ting direkte til personen det gjelder. Ofte skjer dette gjennom slike bemerkninger som "pick me" eller kritikk av valg som faller utenfor normen. Dette gjøres ofte når ei blir mer en del av gutta eller bare gjør noe bestemte ting alene. Hos kvinner skjer det ofte på en mer skjult eller indirekte måte. Jeg har ikke sagt noe om hvem som er i flertall eller mindretall blant mennesker med sixpack. Men, det er jo litt rart at du synes å legge til grunn at det er flest menn som har dette når du ikke har statistikk å lene deg på selv? Det kan fint være motsatt. Ingen trenger overkomplisere noe som helst. Mange syns da Johaug og Bjørgen er mer feminine enn thai-damer også. Dette er ikke noe å akkedere over. Det er langt fra en allmenn fasit at thai-damer er mer feminine enn norske damer generelt, heller. Det er forøvrig ikke sånn at ikke menn driver med baksnakking, heller. Som sagt, du ser lite til "maskulin-shaming" hos kvinner. Tvert imot er kvinner flinke til å heie hverandre frem, når man bryter ut av normer. "You go, girl!"-mentaliteten og liknende. Den hadde menn trengt mer av. 1 Lenke til kommentar
Gjest a838c...333 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Kassettspiller skrev (27 minutter siden): Av og til burde man erkjenne at feminisme er et begrep som har blitt ødelagt. For mange innebærer det ikke nødvendigvis likestilling. Feminisme blir ofte brukt av mannehatere og derfor er det ikke rart at folk ikke ønsker å bruke samme begrep. Kanskje det er bedre å bruke ordet likestilling. Det er enklere og vi slipper å diskutere de samme temaene om og om igjen i flere tråder. Jeg er helt enig i den siste biten, ordet feminisme som likestilling høres ut som det bare handler om damer mens det burde jobbes med for begge kjønn. Hvorfor ikke ordet likestilling blir brukt istedenfor forstår jeg ikke. Det høres litt ut som man er i fortiden ved å bruke det når allt fokuset på likestilling naturlig var på kvinner. Nå burde fokuset være på begge kjønn. Anonymous poster hash: a838c...333 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Gjest 219e3...fe5 skrev (4 minutter siden): Heldigvis så er det ikke du som detaljstyrer hvilke andre ord folk skal bruke. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Neida, om du ønsker å diskutere om og om igjen så får du det. Men jeg gidder ikke å kaste bort dette med å gjenfortelle meg selv. Thailandske damer er for mange feminine og flere finner kjærligheten. De fleste lever bra sammen med mannen sin. Dere får det ut til å se ut som det er et stort problem. Dere er med på å skape og opprettholde fordommene. 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) knopflerbruce skrev (17 minutter siden): Jeg har ikke sagt noe om hvem som er i flertall eller mindretall blant mennesker med sixpack. Da misforstod jeg. Greit nok. knopflerbruce skrev (17 minutter siden): Men, det er jo litt rart at du synes å legge til grunn at det er flest menn som har dette når du ikke har statistikk å lene deg på selv? Det kan fint være motsatt. Derfor jeg ikke sa at det var det men hvis. Bare et eksempel. Så kanskje ikke rart å anta dette når det er vanskeligere for kvinner å få samme resultat. knopflerbruce skrev (17 minutter siden): Det er forøvrig ikke sånn at ikke menn driver med baksnakking, heller. Som sagt, du ser lite til "maskulin-shaming" hos kvinner. Tvert imot er kvinner flinke til å heie hverandre frem, når man bryter ut av normer. "You go, girl!"-mentaliteten og liknende. Den hadde menn trengt mer av. Har aldri sagt at menn ikke baksnakker. Og hvor er kilden til at damer shamer slik i mindre grad? Kun fordi dem heier på åpenbart, så vet du ikke som hva som skjer utenom. Mye slikt skjer skjult. Endret 7 timer siden av Kassettspiller 1 Lenke til kommentar
HasuUser Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 55 minutes ago, Guest 219e3...fe5 said: Ville heller ha sagt at "feminisme er et ord som kvinnehatere jobber for å få negativt ladet", ettersom de ikke ønsker likestilling. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Folk flest, inkludert kvinner, identifiserer seg ikke som feminister lenger. 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 1 hour ago, Kassettspiller said: Feminisme blir ofte brukt av mannehatere og derfor er det ikke rart at folk ikke ønsker å bruke samme begrep. An important comparative benchmark was established in Study 6, which showed that feminist women's attitudes toward men were no more negative than men's attitudes toward men. We term the focal stereotype the misandry myth in light of the evidence that it is false and widespread. [...]Examination of attitudes toward women showed that while both groups (feminister & ikke-feminister) displayed attitudes toward women that were positive in absolute terms, feminists’ attitudes toward women were more positive than nonfeminists. Importantly, feminists’ positivity toward women and men were positively correlated: the warmer they felt toward women, the warmer they also felt toward men, contradicting any notion that feminists’ ingroup love for women translates to outgroup hate for men [...]Nonetheless, the researchers found that both feminists and non-feminists incorrectly believed that feminists hold negative attitudes toward men. In other words, the stereotype of feminists being anti-men persists even within feminist circles. The researchers hope their findings will help set the record straight. “The present findings disconfirm a trope that deters women from feminism, and which is widely used to delegitimize it,” they write in the study results. Indeed, the notion that feminists hate men is one of the primary reasons women hold back from declaring themselves feminists. Christina Scharff, a lecturer at King’s College, interviewed young German and British women and concluded, “I found associations of the term ‘feminism’ with man-hating, lesbianism or lack of femininity was a key factor in rejections of the label ‘feminist’.” https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/03616843231202708 1 2 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Kassettspiller skrev (11 minutter siden): Neida, om du ønsker å diskutere om og om igjen så får du det. Igjen, ingen trenger din godkjenning på hva folk får og ikke får. Kassettspiller skrev (12 minutter siden): Men jeg gidder ikke å kaste bort dette med å gjenfortelle meg selv. Helt greit, jeg er uansett ikke interessert. Kassettspiller skrev (13 minutter siden): Thailandske damer er for mange feminine og flere finner kjærligheten. Jeg har aldri sagt at thailandske damer ikke er feminine (jeg syns tvert om at de fleste av dem fremstår som veldig feminine). Jeg har heller ikke sagt at flere ikke finner kjærligheten. Så denne kommentaren burde du kanskje rettet til noen andre enn meg. Kassettspiller skrev (14 minutter siden): De fleste lever bra sammen med mannen sin. Jeg har aldri sagt at de fleste ikke lever bra sammen med mannen sin. Jeg har rettet bekymring mot det skjeve maktforholdet man har når rikdom møter fattigdom, og hvordan en slik makt kan utnyttes, og at et mindretall ikke lever bra med mannen sin. (Slik det også kan være for norske kvinner btw, men det forsterkes av hvis man kommer til et helt fremmed land uten evt relevant utdanning og jobb). Igjen, den økonomiske friheten er så utrolig viktig her slik at man ikke blir isolert hjemme. Kassettspiller skrev (18 minutter siden): Dere får det ut til å se ut som det er et stort problem. Dere er med på å skape og opprettholde fordommene. Du snakker mye om fordommer, men ikke om alle fordommene mot norske kvinner, som at de for maskuline, for kravstore, for tykke, for likestilte, ..... - (skjellsord) feminister osv osv. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Atib Azzad skrev (4 minutter siden): An important comparative benchmark was established in Study 6, which showed that feminist women's attitudes toward men were no more negative than men's attitudes toward men. We term the focal stereotype the misandry myth in light of the evidence that it is false and widespread. [...]Examination of attitudes toward women showed that while both groups (feminister & ikke-feminister) displayed attitudes toward women that were positive in absolute terms, feminists’ attitudes toward women were more positive than nonfeminists. Importantly, feminists’ positivity toward women and men were positively correlated: the warmer they felt toward women, the warmer they also felt toward men, contradicting any notion that feminists’ ingroup love for women translates to outgroup hate for men [...]Nonetheless, the researchers found that both feminists and non-feminists incorrectly believed that feminists hold negative attitudes toward men. In other words, the stereotype of feminists being anti-men persists even within feminist circles. The researchers hope their findings will help set the record straight. “The present findings disconfirm a trope that deters women from feminism, and which is widely used to delegitimize it,” they write in the study results. Indeed, the notion that feminists hate men is one of the primary reasons women hold back from declaring themselves feminists. Christina Scharff, a lecturer at King’s College, interviewed young German and British women and concluded, “I found associations of the term ‘feminism’ with man-hating, lesbianism or lack of femininity was a key factor in rejections of the label ‘feminist’.” https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/03616843231202708 Og feminisme blir brukt av flere mannehatere. Gjerne av folk med påvirkningsmakt. Skjønner ikke poenget med å sitere meg på dette da jeg er fullt klar over dette. Dette har jeg jo til og med skrevet noe lignende i en annen tråd du deltok i. 1 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden HasuUser skrev (11 minutter siden): Folk flest, inkludert kvinner, identifiserer seg ikke som feminister lenger. Ja, det bekrefter egentlig bare min påstand om at "feminisme er et ord som kvinnehatere jobber for å få negativt ladet" at de har lykkes med å få dette ordet negativt ladet, siden de færreste identifiserer seg som det. Men det er vel noe i tiden nå også, at man kan identifisere seg hva man vil, men det endrer ikke ordets definisjon, og om man faktisk er innenfor denne definisjonen selv om man ikke identifiserer seg som det Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Just now, Kassettspiller said: Og feminisme blir brukt av flere mannehatere. Gjerne av folk med påvirkningsmakt. Skjønner ikke poenget med å sitere meg på dette da jeg er fullt klar over dette. Dette har jeg jo til og med skrevet noe lignende i en annen tråd du deltok i. Det stemmer. Det er vel bare for å avklare, at til tross for en populær oppfatning er ikke feminister mannshatere, de har mindre imot menn, enn menn selv har mot menn. frasen feminisme blir ofte brukt av mannehatere er ganske vag (så vag at jeg synes det var greit å inkludere disse funnene igjen, det er nok av tolkningsrom der for å tro du mener feminister er mannshatere), men du mener kanskje at mannehatere bruker feminisme som et verktøy for å spre mannshat, uten å være feminister selv? Hvem er et typisk eksempel på denne gruppen? kan du sannsynliggjøre påstanden? Gjerne gi eksempler på maktpersoner som gjør dette også. 2 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Atib Azzad skrev (12 minutter siden): Det stemmer. Det er vel bare for å avklare, at til tross for en populær oppfatning er ikke feminister mannshatere, de har mindre imot menn, enn menn selv har mot menn. frasen feminisme blir ofte brukt av mannehatere er ganske vag (så vag at jeg synes det var greit å inkludere disse funnene igjen, det er nok av tolkningsrom der for å tro du mener feminister er mannshatere), men du mener kanskje at mannehatere bruker feminisme som et verktøy for å spre mannshat, uten å være feminister selv? Hvem er et typisk eksempel på denne gruppen? kan du sannsynliggjøre påstanden? Gjerne gi eksempler på maktpersoner som gjør dette også. Har du noen eksempler på maktpersoner som er feminister som fronter menn i større grad enn det gjennomsnits mannen gjør? Bare for å etterspørre samme sak? Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Noxhaven skrev (5 minutter siden): Har du noen eksempler på maktpersoner som er feminister som fronter menn i større grad enn det gjennomsnits mannen gjør? Bare for å etterspørre samme sak? Ikke meg du spør, men vi har vel en ganske feministisk regjering for tiden... På høy tid å løfte debatten om menns likestilling, mener regjeringen Videre står det at tiden er overmoden for å se nærmere på menns særlige likestillingsutfordringer. – Vi vil løfte debatten om gutter og menns likestilling, skriver regjeringen. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Gjest 219e3...fe5 skrev (39 minutter siden): Jeg har aldri sagt at de fleste ikke lever bra sammen med mannen sin. Jeg har rettet bekymring mot det skjeve maktforholdet man har når rikdom møter fattigdom, og hvordan en slik makt kan utnyttes, og at et mindretall ikke lever bra med mannen sin. (Slik det også kan være for norske kvinner btw, men det forsterkes av hvis man kommer til et helt fremmed land uten evt relevant utdanning og jobb). Igjen, den økonomiske friheten er så utrolig viktig her slik at man ikke blir isolert hjemme. Har du dokumentasjon på at dette er et utbredt problem? Jeg har tidligerekommet med dokumentasjon på sysselsettingen blant dem. Gjest 219e3...fe5 skrev (39 minutter siden): Du snakker mye om fordommer, men ikke om alle fordommene mot norske kvinner, som at de for maskuline, for kravstore, for tykke, for likestilte, ..... - (skjellsord) feminister osv osv. Jeg har gjort dette i det siste sidene, men husk at thailandske damer er i hovedfokus i denne tråden. Atib Azzad skrev (31 minutter siden): Det stemmer. Det er vel bare for å avklare, at til tross for en populær oppfatning er ikke feminister mannshatere, de har mindre imot menn, enn menn selv har mot menn. frasen feminisme blir ofte brukt av mannehatere er ganske vag (så vag at jeg synes det var greit å inkludere disse funnene igjen, det er nok av tolkningsrom der for å tro du mener feminister er mannshatere), men du mener kanskje at mannehatere bruker feminisme som et verktøy for å spre mannshat, uten å være feminister selv? Hvem er et typisk eksempel på denne gruppen? kan du sannsynliggjøre påstanden? Gjerne gi eksempler på maktpersoner som gjør dette også. Jeg tenker på dem som mannehatere og som kaller seg feminister, selv om det i teorien ikke stemmer helt. Det finne flere influencere som er slik. Eksempler på dette (influensere/offentlige personer) er Sigrid Bonde Tusvik, Kristin Gjelsvik, 4nine og Fetisha Williams. Alle har flere skadelige uttalelser mot menn. Endret 6 timer siden av Kassettspiller Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 8 minutes ago, Noxhaven said: Har du noen eksempler på maktpersoner som er feminister som fronter menn i større grad enn det gjennomsnits mannen gjør? Bare for å etterspørre samme sak? Jeg kan ikke se at jeg har kommet med noen tilsvarende påstand.. Men ja, hvorfor ikke, dersom akademiker og forfatter kvalifiserer som maktperson, så foreslår jeg Michael Kimmel, Jackson Katz, Bell Hooks, og Brene Brown. 2 Lenke til kommentar
Shaolyzm Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Kassettspiller skrev (4 minutter siden): Har du dokumentasjon på at dette er et utbredt problem? Jeg har tidligerekommet med dokumentasjon på sysselsettingen blant dem. Jeg har gjort dette i det siste sidene, men husk at thailandske damer er i hovedfokus i denne tråden. Jeg tenker på dem som mannehatere og som kaller seg feminister, selv om det i teorien ikke stemmer helt. Det finne flere influencere som er slik. Eksempler på dette er Sigrid Bonde Tusvik, 4nine og Fetisha Williams. Alle har flere skadelige uttalelser mot menn. Jeg synes det er rart ikke flere har reagert på Sigrid Bonde Tusvik og Fetisha sine utalser. Nå er det krav her fra Udi for å få permanent oppholdstillatelse så må man ha en viss intekt og en jobb. Så jeg forstår ikke helt problemene noen andre her snakker om. På et eller annet tidspunkt når man er klar etter å ha klart norsk språk prøver som nok er ganske krevende så ser man på det å få jobb og søke om permanent oppholdstillatelse enn å måtte fornye og betale for dette hver gang. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Gjest 219e3...fe5 skrev (14 minutter siden): Ikke meg du spør, men vi har vel en ganske feministisk regjering for tiden... På høy tid å løfte debatten om menns likestilling, mener regjeringen Videre står det at tiden er overmoden for å se nærmere på menns særlige likestillingsutfordringer. – Vi vil løfte debatten om gutter og menns likestilling, skriver regjeringen. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Det har vel begynt de siste mnd å bli en kritikk av regjeringen etter 10-15 år hvor samfunnet vårt for det meste kun har løftet frem kvinner samtidig som menn har blitt (nesten) totalt oversett, eller regelrett diskriminert mot når det kommer til studiepoeng etc. Resultatet er at nåværende regjering har bortimot null støtte fra menn (må presisere yngre menn) som trolig har gjort at de innser at den totalt femme fremmende politikken de og tidligere regjeringer har ført har gjort at de mister nester 50% av stemmene de kunne ha fått, og nå har skuten snudd i et desperat krampetrekk. Altså misforstå meg rett, jeg synes det er flott at kvinner har kommet frem i verden, men det burde ikke gå på bekostning av menn. Så snu opperasjonen deres som du fronter er vel og bra den. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Atib Azzad skrev (11 minutter siden): Jeg kan ikke se at jeg har kommet med noen tilsvarende påstand.. Men ja, hvorfor ikke, dersom akademiker og forfatter kvalifiserer som maktperson, så foreslår jeg Michael Kimmel, Jackson Katz, Bell Hooks, og Brene Brown. Det var vel denne setningen jeg tolket på denne måten (sammen med bevisbyrden om at maktpersoner måtte mene påstått ting) Atib Azzad skrev (42 minutter siden): [..snipp] ..feminister mannshatere, de har mindre imot menn, enn menn selv har mot menn. Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Kassettspiller skrev (15 minutter siden): Har du dokumentasjon på at dette er et utbredt problem? Jeg har tidligerekommet med dokumentasjon på sysselsettingen blant dem. Ikke hvor utbredt det er nei. Legg merke til at jeg skrev "skjevt maktforhold som kan utnyttes" Skjevt maktforhold Noe annet som forskeren drar frem, er det hun ser på som norske myndigheters forventninger til familiegjenforente innvandrere. – Her skal ektefellen forsørge og hjelpe dem inntil de kan støtte seg selv. Dette kan skape en maktubalanse i et forhold hvor den familiegjenforente blir underlegen. Selv om mange kvinner i denne studien rapporterte at de fikk praktisk, emosjonell og økonomisk støtte fra ektefellen, var det også en opplevelse av at noen menn i enkelte tilfeller misbrukte denne makten. Bedre organisert støtte med råd om utdanning, karriere og sosiale aktiviteter for disse kvinnene kan muligens hjelpe med integrasjon og tilgang til arbeidsmarked. Thai-kvinner sliter med å finne gode jobber i Norge Kassettspiller skrev (17 minutter siden): Jeg har gjort dette i det siste sidene, men husk at thailandske damer er i hovedfokus i denne tråden. Jeg har ikke lagt merke til at du har sagt noe om fordommer mot norske kvinner, men jeg har ikke lest så nøye heller. Det ble så mye snakk om "feminin / maskulin" i det siste... 😝 Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå