Gjest 219e3...fe5 Skrevet søndag kl 17:26 Del Skrevet søndag kl 17:26 Kassettspiller skrev (1 time siden): Det gjør mann jo. Nei, det gjør man ikke. Kassettspiller skrev (1 time siden): Ingenting er galt med karriere, men det handler om å kunne balansere det for mange. Ja, har man en partner som tar like stort ansvar hjemme som deg selv så er det lettere at begge kan følge karrieredrømmen sin. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Shaolyzm Skrevet søndag kl 19:28 Del Skrevet søndag kl 19:28 Nå drar jeg til kona og Filippinene om 11 dager. Gleder meg veldig til å reise og tilbringe jul og nyttår med kona, stedatter og familien ❤️ 1 3 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet søndag kl 19:33 Del Skrevet søndag kl 19:33 (endret) Gjest 219e3...fe5 skrev (2 timer siden): Nei, det gjør man ikke. Jaså? Er det noen her i det siste som ikke foretrekker kvinner med utdannelse eller at dem utvikler seg innefor der? Gjest 219e3...fe5 skrev (2 timer siden): Ja, har man en partner som tar like stort ansvar hjemme som deg selv så er det lettere at begge kan følge karrieredrømmen sin. "Alle" ønsker seg å fordele likt, men noen fortrekker med ulike oppgaver. Forresten @Shaolyzm ha en godt tur og god jul! 🍬 Endret søndag kl 19:34 av Kassettspiller 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet søndag kl 21:17 Del Skrevet søndag kl 21:17 Kassettspiller skrev (8 timer siden): Nei, men dette er hovedsakelig kjønnsnøytralt eller kanskje noe av det heller mer mot maskulint. Det kommer helt an på hva de mener er feminint og om det passer innenfor normen. Det er lettere å forholde seg til den definisjonen. I dag er det flest kvinner som tar seg av husarbeid i Norge, så det er ikke rart at dette ofte blir ansett som feminint. Man kan sikkert også finne andre eksempler på hva de betrakter som feminint. De sammenligner sikkert femininitet på verdensbasis. I så fall vil sikkert norske kvinner ofte fremstå som 'mindre' feminine i forhold til enkelte andre kulturer. Jeg forstår ikke helt hva du mener med fasiten. Mange vil nok tilpasse seg, men det er også slik at noen velger å gå sin egen vei og unngår å bli sammen med menn dersom de ikke har noen interesse, for eksempel på Tinder. Hvis kvinner alltid skulle levere alt menn ber om, tviler jeg på at de hadde valgt høye hæler i stedet for moonboots/uggs om dem foretrekker det sistnevnte (noe de fleste unge nok gjør). For dem er vel mer kjønnsnøytrale? Absolutt, men det er ikke normen at kvinner tar doktorgrad. Det er mer vanlig med en bachelorgrad og kanskje en mastergrad. Yrkesfag begynner også å bli mer populært blant kvinner og jeg anser mange av dem som karrierekvinner Hele denne debatten handler jo om at vi slett ikke er enige om hva normen faktisk er. Du kan gjerne snakke om DINE rammebetingelser, men jeg deler ikke de rammene for femininitet og maskulinitet. Du mener jo at ting jeg skriver heller mot det maskuline der jeg mener det er klart feminint. Tilsvarende vil jeg garantert være uenig i det du kaller maskulint, og argumentere for at det i noen tilfeller heller mot det feminine. Det er sånn debatten har gått her inne om dette, og det er ikke så rart - det er diffuse begreper en kan putte hva som helst inn i, avhengig av hvem en spør. De evig single menn tar seg forøvrig av husarbeidet hjemme. Uten at det er noe feminint over det å ta oppvasken som ungkar. Og, det å ta oppvasken påvirkes selvsagt ikke av om det er noen andre i husstanden. Hvis noe er kjønnsnøytralt her, er det jo nettopp slike oppgaver alle single er nødt til å kunne utføre. Det er ikke normen at noen tar doktorgrad. Ei heller for menn (de aller, aller fleste menn tar jo ikke noen slik grad - det er for de få). Men du ser poenget. Det er normalt for kvinner å ta høyere utdanning, så NORMEN for kvinner er å ta dette - slik at dette er det feminine. Samtidig som yrkesfag blir maskulint, fordi ying yang og alt skal være kontrast - da blir det så fint, atte. Hva trenden i yrkesfag er er ikke relevant, det er de absolutte tallene som teller. Det er heller ingenting som tyder på at kvinner vil være i flertall på yrkesfag i vår levetid. 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet søndag kl 21:18 Del Skrevet søndag kl 21:18 Shaolyzm skrev (7 timer siden): Tja tror ikke du har helt rett i dette. Jeg har filippinsk kone og for henne er det greit å ha et ganske grunnleggende hus. Er mer meg som liker å ha en dusj med varmt vann og oppvask maskin. De er vant til litt andre måter å gjøre ting på. Veldig sparsommelig også. Jeg har dokumenterbart noe rett i dette, all den tid det er lenket til en dokumentar om danske menn som har flyttet til Thailand og viser nettopp dette fenomenet. Det er ingen grunn til å anta at disse har funnet seg atypiske koner. 1 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet søndag kl 21:32 Del Skrevet søndag kl 21:32 (endret) knopflerbruce skrev (25 minutter siden): Hele denne debatten handler jo om at vi slett ikke er enige om hva normen faktisk er. Du kan gjerne snakke om DINE rammebetingelser, men jeg deler ikke de rammene for femininitet og maskulinitet. Du mener jo at ting jeg skriver heller mot det maskuline der jeg mener det er klart feminint. Tilsvarende vil jeg garantert være uenig i det du kaller maskulint, og argumentere for at det i noen tilfeller heller mot det feminine. Det er sånn debatten har gått her inne om dette, og det er ikke så rart - det er diffuse begreper en kan putte hva som helst inn i, avhengig av hvem en spør. Du får godt argumentere hvilket kjønn som oftest bytter grafikkkort. Her er min påstand av at hushjelp er mer feminint. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/statistikk/tidsbruksundersokelsen/artikler/vi-bruker-stadig-mindre-tid-pa-husarbeid knopflerbruce skrev (25 minutter siden): De evig single menn tar seg forøvrig av husarbeidet hjemme. Uten at det er noe feminint over det å ta oppvasken som ungkar. Og, det å ta oppvasken påvirkes selvsagt ikke av om det er noen andre i husstanden. Hvis noe er kjønnsnøytralt her, er det jo nettopp slike oppgaver alle single er nødt til å kunne utføre. Og likevel gjør kvinner i gjennomsnitt mer husarbeid. knopflerbruce skrev (25 minutter siden): Det er normalt for kvinner å ta høyere utdanning, så NORMEN for kvinner er å ta dette - slik at dette er det feminine. Samtidig som yrkesfag blir maskulint, fordi ying yang og alt skal være kontrast - da blir det så fint, atte. Ja og ingen har sagt imot det? Normen er en normal utdannelse og det for noen blir ikke ansett som å være en karrieredame. Kan jo tenkes at "noen" ikke fortrekker noen som gjør mer enn bacheor eller master og at det kalles å være imot karrieredama. Er yrkesfag maskulint? Helse- og oppvekstfag består jo nesten bare av kvinner. Man kan kanskje si at de fleste yrkene innenfor andre yrkesfag er mer maskuline. Nå begynner imidlertid flere kvinner å interessere seg for disse fagene. knopflerbruce skrev (25 minutter siden): Hva trenden i yrkesfag er er ikke relevant, det er de absolutte tallene som teller. Det er heller ingenting som tyder på at kvinner vil være i flertall på yrkesfag i vår levetid. Se på tallene så ser du hva som trender. Endret søndag kl 21:38 av Kassettspiller 2 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet søndag kl 22:55 Del Skrevet søndag kl 22:55 Kassettspiller skrev (3 timer siden): "Alle" ønsker seg å fordele likt, men noen fortrekker med ulike oppgaver. Morsom påstand. Det fordeles ikke likt (og ikke alle ønsker ha det likt heller) når noen blir sittende med arbeidsoppgaver som man bruker flere timer på til daglig, mens den andre gjør arbeidsoppgaver som tar lite tid, eller som man trenger å utføre ukentlig, eller et par ganger i året... Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet søndag kl 23:07 Del Skrevet søndag kl 23:07 Gjest 219e3...fe5 skrev (11 minutter siden): Morsom påstand. Det fordeles ikke likt (og ikke alle ønsker ha det likt heller) Bare fordi det ikke gjør det, betyr det ikke at de ikke ønsker det. Gjest 219e3...fe5 skrev (11 minutter siden): år noen blir sittende med arbeidsoppgaver som man bruker flere timer på til daglig, mens den andre gjør arbeidsoppgaver som tar lite tid, eller som man trenger å utføre ukentlig, eller et par ganger i året... I 2022 brukte kvinner 83 minutter på husarbeid, mens menn gjorde 52. Det er 31 minutters forskjell i gjennomsnitt. Ser man på inntektsgivende arbeid, gjør menn mer arbeid – faktisk over en times forskjell her. Ser man på statistikker over tid, har dette blitt mye jevnere og likere på bade husarbeid og arbeidsgivende arbeid. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/statistikk/tidsbruksundersokelsen/artikler/vi-bruker-stadig-mindre-tid-pa-husarbeid 1 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet søndag kl 23:32 Del Skrevet søndag kl 23:32 Kassettspiller skrev (3 minutter siden): Bare fordi det ikke gjør det, betyr det ikke at de ikke ønsker det. Kassettspiller skrev (13 minutter siden): I 2022 brukte kvinner 83 minutter på husarbeid, mens menn gjorde 52. Det er 31 minutters forskjell i gjennomsnitt. Du glemte å ta med omsorgsarbeidet i dette regnestykket. Som gjør at det øker til en forskjell på 45 minutter. Regner man kun med par som har barn under 6 år, så blir forskjellen tydeligst, hvor kvinner bruker 92 minutter daglig mer arbeid på husarbeid + omsorgsarbeid. Ja, menn bruker mer tid på inntektsgivende arbeid, men nå var det fordelingen i hjemmet som var tema her da. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet søndag kl 23:56 Del Skrevet søndag kl 23:56 (endret) Gjest 219e3...fe5 skrev (25 minutter siden): Du glemte å ta med omsorgsarbeidet i dette regnestykket. Som gjør at det øker til en forskjell på 45 minutter. Regner man kun med par som har barn under 6 år, så blir forskjellen tydeligst, hvor kvinner bruker 92 minutter daglig mer arbeid på husarbeid + omsorgsarbeid. Ja, menn bruker mer tid på inntektsgivende arbeid, men nå var det fordelingen i hjemmet som var tema her da. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lol nei. Teamet handler om jevn fordeling. Arbeidgivende inntekt bidrar mye til husholdet. At du tror folk klarer alt dem ønsker seg er rart. Livet er ikke perfekt og folk bidrar med dem kan. At noen ønsker at dama skal gjøre typiske kvinneoppgaver er ikke nødvendigvis galt. Men denne diskusjon har allerede blitt tatt opp i en annen tråd. Endret søndag kl 23:57 av Kassettspiller 1 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet mandag kl 00:23 Del Skrevet mandag kl 00:23 Kassettspiller skrev (8 minutter siden): At du tror folk klarer alt dem ønsker seg er rart. Tror jeg det? Ja, du vet sikkert best du hva jeg tror. Kassettspiller skrev (9 minutter siden): Teamet handler om jevn fordeling. Arbeidgivende inntekt bidrar mye til husholdet. Ja, det er ikke jevn fordeling at noen skal stå for den arbeidsgivende inntekten, mens en annen skal vase rundt hjemme, og ikke ha kontroll over sin egen økonomi. Flere kvinner (og par) burde gjøre som Julie her; Pensjonssparing, Pensjon | Julie måtte bytte jobb for å få barn. Da krevde hun full felles økonomi Kassettspiller skrev (13 minutter siden): Livet er ikke perfekt og folk bidrar med dem kan. Folk gjør faktisk ikke nødvendigvis det. Det er alltid noen som er mer bedagelige anlagt enn andre og foretrekker at andre ordner opp for seg. Folk som lurer seg unna dugnad er et godt eksempel på det. Andre eksempler som er mer relevante for tråden her er menn som ikke gidder ta del i husarbeid og barneomsorg, fordi det er mye mer behagelig at kvinnen tar seg av det. Et annet eksempel er kvinner som ikke gidder å lete etter en jobb, og å forsørge seg selv fordi de uansett blir forsørget av mannen. (situasjonen kan også være snudd, men ikke like vanlig). Kassettspiller skrev (19 minutter siden): At noen ønsker at dama skal gjøre typiske kvinneoppgaver er ikke nødvendigvis galt. Det finnes ingen typiske kvinneoppgaver, bortsett fra ting som kun en kvinne biologisk har mulighet til, som å være gravid, føde og å amme. Men jo, det er galt å forvente at kvinnen (eller mannen) skal gjøre bestemte oppgaver bare pga kjønnet. Jeg ser du skriver ønske, og det er litt annerledes. Men hvis kvinnen ønsker at mannen skal gjøre visse oppgaver som hun ikke vil selv, som f.eks å vaske huset, hvem skal få gjennom sitt ønske da? Det er mye bedre å dele på slike oppgaver som ingen har lyst til å gjøre (hvis begge har forutsetningene til å kunne utføre oppgaven da). Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet mandag kl 01:20 Del Skrevet mandag kl 01:20 Kassettspiller skrev (3 timer siden): Du får godt argumentere hvilket kjønn som oftest bytter grafikkkort. Her er min påstand av at hushjelp er mer feminint. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/tids-og-mediebruk/statistikk/tidsbruksundersokelsen/artikler/vi-bruker-stadig-mindre-tid-pa-husarbeid Og likevel gjør kvinner i gjennomsnitt mer husarbeid. Ja og ingen har sagt imot det? Normen er en normal utdannelse og det for noen blir ikke ansett som å være en karrieredame. Kan jo tenkes at "noen" ikke fortrekker noen som gjør mer enn bacheor eller master og at det kalles å være imot karrieredama. Er yrkesfag maskulint? Helse- og oppvekstfag består jo nesten bare av kvinner. Man kan kanskje si at de fleste yrkene innenfor andre yrkesfag er mer maskuline. Nå begynner imidlertid flere kvinner å interessere seg for disse fagene. Se på tallene så ser du hva som trender. Min påstand om hushjelp står fortsatt godt her. Du kan ikke ro deg unna at alle single menn der ute må gjøre husarbeid, og at det derfor ikke har noe med kjønn å gjøre. Det er kjønnsnøytralt, fordi alle må kunne det (og alle trenger ikke vite hvordan man bytter grafikkort, selv om det er kjekt å kunne oppgradere sin egen datamaskin). Poenget mitt rundt grafikkort var nettopp at jeg syns det er fint med dem som ikke abdiserer bare fordi de innbiller seg at dette er en "guttegreie". Det blir som menn som løper vekk når de ser en kjevle. Lite maskulint/feminint å være så redd for å gjøre noe ustereotypt. Da er man bare en svak tøffel. Og selvfølgelig vil noen mislike en karrieredame. Du har da kvinner som ikke liker karrieremenn, også. La oss ikke glemme det. Smaken er som baken, men du ønsker å diskutere hva normer er - og det er mer normalt for kvinner å ta en bachelorgrad eller en mastergrad enn det er for menn å gjøre dette. I en del av forumet hvor "menn er slik og kvinner er sånn"-type tullegeneraliseringer er daglig svada, er ikke yrkesfaggeneraliseringen min et problem. Selvsagt er den akkurat like unyansert som disse "menn vil ha slik og sånn dame" (hvor man kommer med ymse tull om kone som tar lite plass, lager mat og lar mannen være sjefen). Men skal en først tvinge seg til å generalisere grovt, som en MÅ gjøre hvis en skal finne en norm, er det jeg har skrevet der fasiten. Alternativt kan vi se på det mer individualistisk, og slå fast at det ikke finnes none kjønnsnormer, fordi menneskene innad i hvert kjønn er for ulike til at det gir mening å skulle lage røffe tilnærminger som er allmenngyldige. 3 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet mandag kl 01:27 Del Skrevet mandag kl 01:27 Gjest 219e3...fe5 skrev (57 minutter siden): Tror jeg det? Ja, du vet sikkert best du hva jeg tror. Ja, det er ikke jevn fordeling at noen skal stå for den arbeidsgivende inntekten, mens en annen skal vase rundt hjemme, og ikke ha kontroll over sin egen økonomi. Flere kvinner (og par) burde gjøre som Julie her; Pensjonssparing, Pensjon | Julie måtte bytte jobb for å få barn. Da krevde hun full felles økonomi Folk gjør faktisk ikke nødvendigvis det. Det er alltid noen som er mer bedagelige anlagt enn andre og foretrekker at andre ordner opp for seg. Folk som lurer seg unna dugnad er et godt eksempel på det. Andre eksempler som er mer relevante for tråden her er menn som ikke gidder ta del i husarbeid og barneomsorg, fordi det er mye mer behagelig at kvinnen tar seg av det. Et annet eksempel er kvinner som ikke gidder å lete etter en jobb, og å forsørge seg selv fordi de uansett blir forsørget av mannen. (situasjonen kan også være snudd, men ikke like vanlig). Det finnes ingen typiske kvinneoppgaver, bortsett fra ting som kun en kvinne biologisk har mulighet til, som å være gravid, føde og å amme. Men jo, det er galt å forvente at kvinnen (eller mannen) skal gjøre bestemte oppgaver bare pga kjønnet. Jeg ser du skriver ønske, og det er litt annerledes. Men hvis kvinnen ønsker at mannen skal gjøre visse oppgaver som hun ikke vil selv, som f.eks å vaske huset, hvem skal få gjennom sitt ønske da? Det er mye bedre å dele på slike oppgaver som ingen har lyst til å gjøre (hvis begge har forutsetningene til å kunne utføre oppgaven da). Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Det er nettopp dette som er saken. Når jeg står på kjøkkenet og lager en eplekake, blir det absurd hvis folk som kassettspiller skal belære meg om at jeg driver med feminine aktiviteter. Det gjør jeg da absolutt ikke - selv den stereotypiske "guttaboys"-gjengen jeg gamer med liker jo søtsaker! Er liksom da skillet at den talentløse "maskuline" mannen kjøper kaka i butikken, fordi han ikke klarer blande noen ingredienser i en bolle, putte bakepapir i en form, helle røra over og stikke en kniv i kaka nå og da og sjekke om det er røre på bladet? Det er en stusselig verden vi lever i hvis folk skal få redusert sin verdi som representant for eget kjønn fordi man kan for mye. På samme måte som at en kvinne som kan mekke PC åpenbart ikke er noe mindre kvinnelig bare fordi hun har tilegnet seg en ferdighet som få kvinner har. Det finnes ingen biologiske grunner til at oppgaver skal være overlatt til bare ett kjønn når alle egentlig er i stand til å utføre dem, og det i realiteten bare handler om lyst og vilje. 2 1 Lenke til kommentar
Shaolyzm Skrevet mandag kl 07:03 Del Skrevet mandag kl 07:03 (endret) knopflerbruce skrev (9 timer siden): Jeg har dokumenterbart noe rett i dette, all den tid det er lenket til en dokumentar om danske menn som har flyttet til Thailand og viser nettopp dette fenomenet. Det er ingen grunn til å anta at disse har funnet seg atypiske koner. Ja alle har lyst på et bedre liv, så selvsagt blir man ekstra attraktiv om man har god utdannelse og jobb. Dette ser man også her i landet. Ja det er også ettertraktet å være utlending som de vet har mer penger og hvit hud er noe mange ser på status symbol og skjønnhetsidealet. Men detter kommer fra tidenes morning og du kan se det samme i Japan og korea. men som det er sagt så er det veldig mange som tar det som en bonus og er med deg for deg. man må bare passe seg for de som har andre prioriteringer. Det finner man ut av fort når man begynner å danne et forhold. Endret mandag kl 07:06 av Shaolyzm 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet mandag kl 11:07 Del Skrevet mandag kl 11:07 Shaolyzm skrev (4 timer siden): Ja alle har lyst på et bedre liv, så selvsagt blir man ekstra attraktiv om man har god utdannelse og jobb. Dette ser man også her i landet. Ja det er også ettertraktet å være utlending som de vet har mer penger og hvit hud er noe mange ser på status symbol og skjønnhetsidealet. Men detter kommer fra tidenes morning og du kan se det samme i Japan og korea. men som det er sagt så er det veldig mange som tar det som en bonus og er med deg for deg. man må bare passe seg for de som har andre prioriteringer. Det finner man ut av fort når man begynner å danne et forhold. Bare som et apropos ang. dette med det kulturelle rundt "brunfarge": I Norge handler det ikke om å flashe økonomiske muskler i familien slik det gjør i Asia, men om å kommunisere at man har en sunn livsstil. Det handler ikke om arbeid, men om det å ikke være en couch potato, siden det å ha brunfarge som regel (solariumsfolket er et åpenbart unntak) tilsier at du har en aktiv og sunn livsstil hvor du ikke sitter inne når det er fint vær ute. Det er langt enklere å forsvare den kommunikasjonen enn noe overfladisk hvor man i praksis bare sier "se, jeg har så mye penger at jeg ikke trenger jobbe på rismarkene". 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet mandag kl 12:35 Del Skrevet mandag kl 12:35 (endret) Gjest 219e3...fe5 skrev (12 timer siden): Tror jeg det? Ja, du vet sikkert best du hva jeg tror. Altså så hvorfor skrev du dette "" under dette?⬇️ Dette er en emoji som uttrykker sjokk, overraskelse eller frykt over det jeg skrev. Kassettspiller skrev (13 timer siden): Bare fordi det ikke gjør det, betyr det ikke at de ikke ønsker det. Gjest 219e3...fe5 skrev (12 timer siden): Ja, det er ikke jevn fordeling at noen skal stå for den arbeidsgivende inntekten, mens en annen skal vase rundt hjemme, og ikke ha kontroll over sin egen økonomi. Flere kvinner (og par) burde gjøre som Julie her; Pensjonssparing, Pensjon | Julie måtte bytte jobb for å få barn. Da krevde hun full felles økonomi Hvem har egentlig sagt at noen ikke skal ha kontroll over egen økonomi? Dette er et viktig tema som vi også har diskutert tidligere i en annen tråd om kjønnsroller. Alle burde ha kontroll over sin egen økonomi. Økonomisk selvstendighet er essensielt, uansett kjønn. Det handler ikke bare om penger, men om friheten til å ta egne valg og skape trygghet for seg selv og eventuellt andre. Gjest 219e3...fe5 skrev (12 timer siden): Det finnes ingen typiske kvinneoppgaver, bortsett fra ting som kun en kvinne biologisk har mulighet til, som å være gravid, føde og å amme. Men jo, det er galt å forvente at kvinnen (eller mannen) skal gjøre bestemte oppgaver bare pga kjønnet. Jeg ser du skriver ønske, og det er litt annerledes. Men hvis kvinnen ønsker at mannen skal gjøre visse oppgaver som hun ikke vil selv, som f.eks å vaske huset, hvem skal få gjennom sitt ønske da? Det er mye bedre å dele på slike oppgaver som ingen har lyst til å gjøre (hvis begge har forutsetningene til å kunne utføre oppgaven da). Hvis jeg ser etter normen, så jo. Hva er egentlig problemet med det? (Strengt tatt så finnes det transmenn som går gravide, føder og ammer også. Så hvorfor er det typiske kvinneoppgaver og ikke andre ting da?) Det er ikke slik at menn må gjøre "maskuline" ting, eller at kvinner må holde seg til det som er stereotypisk "feminint." Folk står fritt til å gjøre hva de vil, uten å la seg begrense av forventninger eller kjønnsroller. Når det kommer til et parforhold, handler det om å finne en balanse som fungerer for begge parter. Man må sammen bli enige om hvordan man fordeler ansvar og roller. Endret mandag kl 12:36 av Kassettspiller 1 Lenke til kommentar
Shaolyzm Skrevet mandag kl 12:36 Del Skrevet mandag kl 12:36 knopflerbruce skrev (1 time siden): Bare som et apropos ang. dette med det kulturelle rundt "brunfarge": I Norge handler det ikke om å flashe økonomiske muskler i familien slik det gjør i Asia, men om å kommunisere at man har en sunn livsstil. Det handler ikke om arbeid, men om det å ikke være en couch potato, siden det å ha brunfarge som regel (solariumsfolket er et åpenbart unntak) tilsier at du har en aktiv og sunn livsstil hvor du ikke sitter inne når det er fint vær ute. Det er langt enklere å forsvare den kommunikasjonen enn noe overfladisk hvor man i praksis bare sier "se, jeg har så mye penger at jeg ikke trenger jobbe på rismarkene". Tja du kan si det men det er sånn skjønnhetsstandardene er her og der. Dette handler ikke bare om penger men hva som er attraktivt skjønnhetsmessig. Jeg så mange som kjøpte whitening cream og til og med underarm whitening på apoteket. De har til og med hvit ing av underlivet om du skjønner det bedre da. ja du har her solariumsfolket, de som driver med spray tann, de som legger seg å legger seg ut for å sole seg mange dager da uv strålingen var høyest med bruningsolje. det er veldig mange som har lyst på å få hvite babyer der også. dette er bare sånn det er om man liker det eller ikke. Føler det er mye av det samme om du vil flashe sunnhet eller at du har en god jobb. begge deler gjør en attraktiv. 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet mandag kl 12:51 Del Skrevet mandag kl 12:51 (endret) knopflerbruce skrev (11 timer siden): Min påstand om hushjelp står fortsatt godt her. Du kan ikke ro deg unna at alle single menn der ute må gjøre husarbeid, og at det derfor ikke har noe med kjønn å gjøre. Det er kjønnsnøytralt, fordi alle må kunne det (og alle trenger ikke vite hvordan man bytter grafikkort, selv om det er kjekt å kunne oppgradere sin egen datamaskin). Poenget mitt rundt grafikkort var nettopp at jeg syns det er fint med dem som ikke abdiserer bare fordi de innbiller seg at dette er en "guttegreie". Det blir som menn som løper vekk når de ser en kjevle. Lite maskulint/feminint å være så redd for å gjøre noe ustereotypt. Da er man bare en svak tøffel. 🚣♀️ Så, basicly forteller du at alle de feminine egenskapene du nevnte, er kjønnsnøytrale etter din definisjon? Og slik er det når man ser etter gjennomsnittet og normen. Det vil alltid være urettferdig for noen, og det vil alltid være noen som trekker ned eller opp. knopflerbruce skrev (11 timer siden): Det er en stusselig verden vi lever i hvis folk skal få redusert sin verdi som representant for eget kjønn fordi man kan for mye. På samme måte som at en kvinne som kan mekke PC åpenbart ikke er noe mindre kvinnelig bare fordi hun har tilegnet seg en ferdighet som få kvinner har. Mindre feminin = mindre kvinne? Det er absurd. Og slik blir det når man ser på normen eller gjennomsnittet, fordi det gir en mer klar definisjon. Men det betyr ikke nødvendigvis at du mister verdi. Det handler om perspektiv. Selv om noen trekker deg litt ut av normen, betyr det ikke at du har mindre verdi – det betyr bare at du er litt utenfor det typiske mønsteret. Og hvem sier at et egenskap kan "bli for mye" av noe og dermed miste verdi fordi det faller utenfor normen? Det er ikke slik det fungerer. Verdi defineres ikke av hvor godt du passer inn i normen. knopflerbruce skrev (11 timer siden): Det er nettopp dette som er saken. Når jeg står på kjøkkenet og lager en eplekake, blir det absurd hvis folk som kassettspiller skal belære meg om at jeg driver med feminine aktiviteter. Det gjør jeg da absolutt ikke - selv den stereotypiske "guttaboys"-gjengen jeg gamer med liker jo søtsaker! Hvorfor er det så viktig å unngå alt som kan anses som feminint? For eksempel, samboeren min lager kake til bursdagen min. Skal det være en "ick" at han gjør det? Tvert imot! Det viser omtanke, kjærlighet og engasjement. Endret mandag kl 12:52 av Kassettspiller 3 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet mandag kl 18:10 Del Skrevet mandag kl 18:10 Kassettspiller skrev (5 timer siden): Altså så hvorfor skrev du dette "" under dette Fordi jeg syns det var så på viddene at jeg sperret øynene opp angående hva du skreiv. Jeg kunne heller gjort som deg, å skrive LOL, men jeg valgte den emojien i stedet for. Kassettspiller skrev (5 timer siden): Alle burde ha kontroll over sin egen økonomi. Økonomisk selvstendighet er essensielt, uansett kjønn. Det handler ikke bare om penger, men om friheten til å ta egne valg og skape trygghet for seg selv og eventuellt andre. Ja enig. Men tradisjonelle kjønnsroller har en historie med manglende økonomisk selvstendighet og manglende økonomisk likestilling. F.eks så er 8 av 10 minstepensjonister kvinner... Kassettspiller skrev (5 timer siden): Hvis jeg ser etter normen, så jo. Hva er egentlig problemet med det? Oppgavene er ikke typisk kvinnelige, eller feminine, om du vil, selv om det er flere kvinner som utfører dem. Det er ikke noe som gjør en kvinne f.eks mer egnet til å vaske hus. Derimot så er det noen oppgaver som menn egner seg mer til, pga fysisk styrke, det skal jeg være såpass ærlig på. Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke passer for en kvinne å gjøre, bare at det kan ta litt lenger tid å få utført dem (hvis det ikke er snakk om å løfte så tunge ting da at hun ikke får rikket dem fra bakken). Og til spørsmålet ditt: problemet med det er at man setter kvinner og menn i en norm, standard, når det er bedre at vi blir behandlet som de selvstendige individene vi er. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet mandag kl 18:56 Del Skrevet mandag kl 18:56 Gjest 219e3...fe5 skrev (40 minutter siden): Fordi jeg syns det var så på viddene at jeg sperret øynene opp angående hva du skreiv. Jeg kunne heller gjort som deg, å skrive LOL, men jeg valgte den emojien i stedet for. Ja, så du synes det er langt fra virkeligheten at folk ikke får gjort alt de ønsker seg? Gjest 219e3...fe5 skrev (40 minutter siden): Oppgavene er ikke typisk kvinnelige, eller feminine, om du vil, selv om det er flere kvinner som utfører dem. Det er ikke noe som gjør en kvinne f.eks mer egnet til å vaske hus. Derimot så er det noen oppgaver som menn egner seg mer til, pga fysisk styrke, det skal jeg være såpass ærlig på. Det betyr ikke nødvendigvis at de ikke passer for en kvinne å gjøre, bare at det kan ta litt lenger tid å få utført dem (hvis det ikke er snakk om å løfte så tunge ting da at hun ikke får rikket dem fra bakken). Og til spørsmålet ditt: problemet med det er at man setter kvinner og menn i en norm, standard, når det er bedre at vi blir behandlet som de selvstendige individene vi er. Da er det absolutt ikke nødvendig å bruke feminine og maskuline begreper ifølge dere. Jeg skal huske på det neste gang jeg sier at jeg ønsker meg feminine klær til jul. Istedenfor ei fenminin topp skal jeg si: Jeg ønsker meg en kort, lett bluse laget av et strukturert stoff som ser både komfortabelt og luftig ut. Den skal ha korte puffermer som er festet med snøring på hver side, slik at de kan justeres for en tettere eller mer løs passform. Toppen skal ha en lav, v-formet hals med et justerbart snøre i midten, som kan bindes for å skape et strammere uttrykk eller stå åpent. Rundt midjen skal det være en elastisk strikk som gir en fleksibel, men tettsittende passform, og nederst på toppen ønsker jeg en liten volangdetalj som gir et mykt, feminint preg. Min definisjon på femininitet: At det faller innenfor normen deres. At noen har et problem med å være utenfor normene, høres merkelig ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå