knopflerbruce Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember Kassettspiller skrev (23 timer siden): Det må også nevnes at diskusjonen rundt femininitet startet med hans påstand om at thailandske kvinner er mindre feminine(!). Det vil da tilsvare at de, ifølge hans synspunkt, ikke er like attraktive for menn. Så spurte jeg hva femininitet egentlig er og hvorfor thailandske kvinner var mindre feminine. Dette var hans svar da: Forresten, jeg har aldri byttet grafikkort eller funnet frem dremmelen. Mest sannsynlig ville jeg ropt på en mann til å hjelpe meg med det. Ifølge ham er ikke dette feminint, om jeg forstår det riktig. Selvfølgelig kan jeg mye annet, og jeg kunne garantert søkt det opp på YouTube om jeg måtte. Men menn ser ut til å like å gjøre slike små, praktiske ting – jeg tror det kanskje har noe med deres natur å gjøre. Feil. Diskusjonen startet med at folk i tråden påsto at man velger thai-damer fordi norske kvinner er for lite feminine. Jeg bare påpekte at det motsatte var tilfelle. Det var ingenting forutfor kommentaren(e) om lite feminine norske kvinner, det var et direkte svar til trådstarten. Get yer facts straight. Hvorfor skulle jeg slenge ut en sånn kommentar uten at det var et tilsvar til noe annet? Jeg ønsker en bred femininitet. Men hvis jeg diskuterer mot noen som ønsker en snever femininitet, vil jeg selvsagt argumentere for hva som skal være med i dette snevre ut fra det jeg opplever som feminin adferd. Og, det å gå motstrøms rundt kjønnsstereotypier er både maskulint og feminint nok til å forsvare å være inkludert i disse boksene. Rett og slett fordi det er lite feminint/maskulint å undertrykke den man egentlig er, til fordel for å være den personen man tror andre ønsker at man skal være. Som er det du får hvis du ønsker å være feminin, og samtidig må sjekke hva andre anser som feminint (eller tilsvarende for menn som vil være maskuline - og den type menn kjenner jeg en håndfull av - de er referert til ved oppførsel o.l. flere ganger). 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember knopflerbruce skrev (18 minutter siden): Det meste kan være feminint, ja. Det gir ingen mening å ekskludere adferd e.l. fra å kunne være feminint (eller maskulint, om så er). Jeg ser ikke poenget med ordet 'feminin' om det ikke handler om normen for kvinner. Da blir begrepet egentlig bare bortkastet. knopflerbruce skrev (19 minutter siden): Jeg har blitt kritisert for å trekke frem feminine trekk andre mener er kjønnsnøytrale. Og, det er kanskje det som er saken - at alle disse "å, norske kvinner er så lite feminine"-påstandene er bare tøv fordi de trekkene noen ser på som lite feminine er kjønnsnøytrale, akkurat som at typisk maskuline trekk som regel er det samme? Hvis noe skal være utelukkende feminint eller maskulint, må det være objektivt riktig at det er en god egenskap hos det ene kjønnet og en dårlig egenskap hos det andre. For eksempel. Hvis ikke, blir det hele bare snodig - hvorfor skulle man liksom "kjønne" egenskaper man anser som positive, slik at det ene kjønnet trekkes bort fra dette? Det er vi, som samfunn, åpenbart ikke tjent med. Jeg tror de mener at de ikke har, eller har få, feminine trekk. Hva som blir ansett som feminint kan variere, spesielt når mye som er kjønnsnøytralt også kan oppfattes som feminint. Derfor lønner det seg å se på normen mener jeg. Det handler om at noen foretrekker femininitet hos kvinner og maskulinitet hos menn, ikke at det ene kjønnet er dårligere enn det andre med slike trekk. 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember knopflerbruce skrev (10 minutter siden): Feil. Diskusjonen startet med at folk i tråden påsto at man velger thai-damer fordi norske kvinner er for lite feminine Jeg har sett flere slike kommentarer uten at det har blitt så mye diskusjon om det å være feminin, men det kan være at jeg tar feil, ettersom jeg ikke har lest alle sidene. knopflerbruce skrev (11 minutter siden): Jeg bare påpekte at det motsatte var tilfelle. Det var ingenting forutfor kommentaren(e) om lite feminine norske kvinner, det var et direkte svar til trådstarten. Get yer facts straight. Hvorfor skulle jeg slenge ut en sånn kommentar uten at det var et tilsvar til noe annet? Greit nok, det. Uansett er hovedpoenget mitt med innlegget at det ikke er bortkastet eller OT å diskutere femininitet. knopflerbruce skrev (13 minutter siden): Jeg ønsker en bred femininitet. Men hvis jeg diskuterer mot noen som ønsker en snever femininitet, vil jeg selvsagt argumentere for hva som skal være med i dette snevre ut fra det jeg opplever som feminin adferd. Og, det å gå motstrøms rundt kjønnsstereotypier er både maskulint og feminint nok til å forsvare å være inkludert i disse boksene. Rett og slett fordi det er lite feminint/maskulint å undertrykke den man egentlig er, til fordel for å være den personen man tror andre ønsker at man skal være. Som er det du får hvis du ønsker å være feminin, og samtidig må sjekke hva andre anser som feminint (eller tilsvarende for menn som vil være maskuline - og den type menn kjenner jeg en håndfull av - de er referert til ved oppførsel o.l. flere ganger). Det har jeg sett i dine senere innlegg. Men selvfølgelig reagerte folk da du først skrev at thailandske kvinner er mindre feminine. Det er bra at du har fått tydeligere frem hva du mener i de senere innleggene. Man skal ikke endre seg for å bli noen andre, men slikt press eksisterer overalt, som på sosiale medier. Da får folk bare jobbe med seg selv og finne ut hva som passer for dem. Å være feminin er jo egentlig ganske bredt da det er normen hos kvinner. 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember knopflerbruce skrev (40 minutter siden): (hva dette med samtykke handler om, vet jeg ikke - men man ber selvsagt om samtykke hvis man ligger sammen. Duh) Tror det var ment at menn ønsker å prate med kvinner uten å alltid måtte be om samtykke først. Mange kvinner kan oppfatte slike henvendelser som 'creepy', noe som gjør at menn kan føle at det er vanskelig å ta initiativ uten å bli misforstått. 1 1 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember Subara skrev (9 timer siden): Virket som dansken var veldig glad i sola, da, og kunne ikke dele det med kjæresten. På generelt grunnlag så er det mange ting hvor den ene partneren har en interesse for noe som den andre ikke er interessert i å bli med på. Siden du nevner sol, så kan jeg kose meg masse på stranda mens partneren gjør andre ting, fordi han ikke er så glad i strandlivet. Man kan fremdeles gjøre mange ting sammen også. Det er bare i den første forelskelsesfasen at man er helt oppi hverandre. Men jeg skjønner betenkeligheten din likevel, at du lurer på om de egentlig var så kompatible de som deltok i serien (som jeg tydeligvis slo av lenge før dere andre). Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet søndag kl 00:52 Del Skrevet søndag kl 00:52 Skurupu skrev (8 timer siden): Ja, det er dessverre slik. Hvit hud er et ettertraktet statussymbol. En venn av meg fikk øra full av kona etter at han hadde kjørt motorsykkel i t-skjorte. Han hadde jo blitt brun på underarmene! Ja, der er folk jammen ulike. Tenk å bli kjeftet på for å bli brun! Jeg kan godt se at noen har andre preferanser, men det er klin kokos å forvente at partneren skal adoptere ens holdninger til det å få sol på kroppen. Men, ref. dette med "fasade" som dukker opp i tråden nå og da - det virker jo som den thailandske kulturen er ekstremt fasadepreget, hvor alt handler om å ha lys hud, landsbyens største hus, og å flashe statustegn. Det holder ikke å ha til salt i maten, det er viktig å vise landsbyen at en nå har fått god råd takket være "farang"-en sin. ...og her tenker jeg at en av de skjulte perks-ene med å løpe, er at du kan sole deg langt ut i oktober når det er 8-10 grader ute når du jogger rundt i solskinnet Not if you're married to a thai woman. 2 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet søndag kl 00:56 Del Skrevet søndag kl 00:56 (endret) knopflerbruce skrev (4 minutter siden): Ja, der er folk jammen ulike. Tenk å bli kjeftet på for å bli brun! Jeg kan godt se at noen har andre preferanser, men det er klin kokos å forvente at partneren skal adoptere ens holdninger til det å få sol på kroppen. Men, ref. dette med "fasade" som dukker opp i tråden nå og da - det virker jo som den thailandske kulturen er ekstremt fasadepreget, hvor alt handler om å ha lys hud, landsbyens største hus, og å flashe statustegn. Det holder ikke å ha til salt i maten, det er viktig å vise landsbyen at en nå har fått god råd takket være "farang"-en sin. ...og her tenker jeg at en av de skjulte perks-ene med å løpe, er at du kan sole deg langt ut i oktober når det er 8-10 grader ute når du jogger rundt i solskinnet Not if you're married to a thai woman. Jeg tror det beste er om du blir mentalundersøket, for å være ærlig. Endret søndag kl 00:57 av Paxville 2 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet søndag kl 01:03 Del Skrevet søndag kl 01:03 Kassettspiller skrev (1 time siden): Jeg ser ikke poenget med ordet 'feminin' om det ikke handler om normen for kvinner. Da blir begrepet egentlig bare bortkastet. Jeg tror de mener at de ikke har, eller har få, feminine trekk. Hva som blir ansett som feminint kan variere, spesielt når mye som er kjønnsnøytralt også kan oppfattes som feminint. Derfor lønner det seg å se på normen mener jeg. Det handler om at noen foretrekker femininitet hos kvinner og maskulinitet hos menn, ikke at det ene kjønnet er dårligere enn det andre med slike trekk. Ingenting av det jeg skriver går imot noen allmenngyldige normen. Det kan godt være at det jeg skriver ikke klinger godt i konservatives ører, men det er en helt annen diskusjon. Deres ønskedrøm/preferanser for femininitet/maskulinitet er ikke fasiten for samfunnet som helhet. Som andre har påpekt (og jeg gjentar meg selv): hvis menn vil ha feminine kvinner, må vi legge til grunn at norske kvinner er feminine, siden de fleste vasser i seksuell eller romantisk interesse på ymse plan. Det er en selvmotsigelse å mene at "norske kvinner ikke er feminine" samtidig som man mener at "menn liker feminine kvinner" og fasiten er at norske kvinner leverer akkurat det norske menn ber om. Det kan du ikke ro deg vekk fra. Av de to alternativene "menn liker feminine kvinner" og "norske kvinner er ikke feminine", er det åpenbart at den sistnevnte påstanden er den som skurrer mest, når vi vet at (minst) en av de to må være gal. Og ja, jeg er enig i at begrepet er bortkastet, og også skadelig, når det gjøres til en (implisitt snever) norm for kvinner og i samme åndedrag noe negativt for menn. Derfor bør det defineres på en mer hensiktsmessig måte enn som en slags konservativ hersketeknikk for å holde på gamle kjønnsstandarder og drive gendershaming gjennom å stemple menn som feminine hvis de avviker fra eldre tiders mannsrolle (og tilsvarende for kvinner). 1 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet søndag kl 01:03 Del Skrevet søndag kl 01:03 Paxville skrev (6 minutter siden): Jeg tror det beste er om du blir mentalundersøket, for å være ærlig. Jeg tror det beste er om du deaktiverer brukeren din her inne. 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet søndag kl 01:14 Del Skrevet søndag kl 01:14 Kassettspiller skrev (1 time siden): Jeg har sett flere slike kommentarer uten at det har blitt så mye diskusjon om det å være feminin, men det kan være at jeg tar feil, ettersom jeg ikke har lest alle sidene. Greit nok, det. Uansett er hovedpoenget mitt med innlegget at det ikke er bortkastet eller OT å diskutere femininitet. Det har jeg sett i dine senere innlegg. Men selvfølgelig reagerte folk da du først skrev at thailandske kvinner er mindre feminine. Det er bra at du har fått tydeligere frem hva du mener i de senere innleggene. Man skal ikke endre seg for å bli noen andre, men slikt press eksisterer overalt, som på sosiale medier. Da får folk bare jobbe med seg selv og finne ut hva som passer for dem. Å være feminin er jo egentlig ganske bredt da det er normen hos kvinner. Det er jo absurd at det å si at norske kvinner er lite feminine plutselig er greit, mens det er "selvfølgelig" at folk reagerer om noen påstår at Thai-kvinner er lite feminine. Når ble det ene mer kontroversielt enn det andre her? Poenget her er at jeg liker feminine kvinner, like mye som andre her liker feminine kvinner. Men vi ser ikke etter den samme femininiteten. Og, hvis du (eller noen andre) skulle være frekke nok til å påstå at de egenskapene jeg ser etter ikke er feminine, lurer jeg litt på hvordan denne "menn liker feminine kvinner" kommer med i spill. Men, det er vel det sedvanlige "jeg er vanlig, du er unormal"-argumentet som kommer i den settingen. Hipp hurra for flertallsargumentet hvor den som påstår å være i majoriteten har rett, bare fordi hen har ytret en påstand om hva som er mest vanlig. Eksemplifiseringen av denne påståtte mangelen på femininitet er jo også ikke tilstede - i alle fall på de senere sider. Men jeg minner om at karrierekvinnen er normen, den tradisjonelle kvinnerollen er mer eller mindre utradert hos norske kvinner i dag og følgelig ikke dekket av det du kaller "en norm". 1 1 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet søndag kl 01:14 Del Skrevet søndag kl 01:14 (endret) knopflerbruce skrev (19 minutter siden): Jeg tror det beste er om du deaktiverer brukeren din her inne. Var ikke meningen å støte deg da, er klar over at du er stolt over å ha fått deg Norsk høne. Du oppfører deg litt om en 18 åring som nettopp har fått seg dame og sitt første ligg, mot alle odds. Endret søndag kl 01:23 av Paxville 2 1 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet søndag kl 08:52 Del Skrevet søndag kl 08:52 knopflerbruce skrev (7 timer siden): det virker jo som den thailandske kulturen er ekstremt fasadepreget, hvor alt handler om å ha lys hud, landsbyens største hus, og å flashe statustegn. Haha, du er nå ganske morsom også da når du prater om ting du ikke kan noe om. 1 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet søndag kl 09:11 Del Skrevet søndag kl 09:11 (endret) Jeg tenker at kvinner godt kan være feminine og samtidig ha en tøff innside. Med thaikvinne blir det (ofte?) å leve i et tradisjonelt kjønnsrollemønster, der mannen er overhodet i familien. Overhodet for banken i familien. I praksis vil det bety å måtte betale for et annet menneskes liv. Det er et ansvar jeg vil tro de fleste ønsker å slippe. Endret søndag kl 09:12 av Subara 2 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet søndag kl 09:27 Del Skrevet søndag kl 09:27 Paxville skrev (8 timer siden): Var ikke meningen å støte deg da, er klar over at du er stolt over å ha fått deg Norsk høne. Du oppfører deg litt om en 18 åring som nettopp har fått seg dame og sitt første ligg, mot alle odds. 😆 1 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet søndag kl 10:14 Del Skrevet søndag kl 10:14 DukeNukem3d skrev (1 time siden): Haha, du er nå ganske morsom også da når du prater om ting du ikke kan noe om. Jeg refererer til denne serien som er delt, hvor nettopp dette er en greie. Viktig å ha størst hus, for fasadens skyld! 3 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet søndag kl 12:29 Del Skrevet søndag kl 12:29 knopflerbruce skrev (11 timer siden): Ingenting av det jeg skriver går imot noen allmenngyldige normen. Nei, men dette er hovedsakelig kjønnsnøytralt eller kanskje noe av det heller mer mot maskulint. knopflerbruce skrev (11 timer siden): Det kan godt være at det jeg skriver ikke klinger godt i konservatives ører, men det er en helt annen diskusjon. Deres ønskedrøm/preferanser for femininitet/maskulinitet er ikke fasiten for samfunnet som helhet. Det kommer helt an på hva de mener er feminint og om det passer innenfor normen. Det er lettere å forholde seg til den definisjonen. I dag er det flest kvinner som tar seg av husarbeid i Norge, så det er ikke rart at dette ofte blir ansett som feminint. Man kan sikkert også finne andre eksempler på hva de betrakter som feminint. knopflerbruce skrev (11 timer siden): "norske kvinner ikke er feminine" samtidig som man mener at "menn liker feminine kvinner" og fasiten er at norske kvinner leverer akkurat det norske menn ber om. De sammenligner sikkert femininitet på verdensbasis. I så fall vil sikkert norske kvinner ofte fremstå som 'mindre' feminine i forhold til enkelte andre kulturer. Jeg forstår ikke helt hva du mener med fasiten. Mange vil nok tilpasse seg, men det er også slik at noen velger å gå sin egen vei og unngår å bli sammen med menn dersom de ikke har noen interesse, for eksempel på Tinder. Hvis kvinner alltid skulle levere alt menn ber om, tviler jeg på at de hadde valgt høye hæler i stedet for moonboots/uggs om dem foretrekker det sistnevnte (noe de fleste unge nok gjør). knopflerbruce skrev (11 timer siden): . Og, hvis du (eller noen andre) skulle være frekke nok til å påstå at de egenskapene jeg ser etter ikke er feminine, lurer jeg litt på hvordan denne "menn liker feminine kvinner" kommer med i spill. Men, det er vel det sedvanlige "jeg er vanlig, du er unormal"-argumentet som kommer i den settingen. Hipp hurra for flertallsargumentet hvor den som påstår å være i majoriteten har rett, bare fordi hen har ytret en påstand om hva som er mest vanlig. For dem er vel mer kjønnsnøytrale? knopflerbruce skrev (11 timer siden): Eksemplifiseringen av denne påståtte mangelen på femininitet er jo også ikke tilstede - i alle fall på de senere sider. Men jeg minner om at karrierekvinnen er normen, den tradisjonelle kvinnerollen er mer eller mindre utradert hos norske kvinner i dag og følgelig ikke dekket av det du kaller "en norm". Absolutt, men det er ikke normen at kvinner tar doktorgrad. Det er mer vanlig med en bachelorgrad og kanskje en mastergrad. Yrkesfag begynner også å bli mer populært blant kvinner og jeg anser mange av dem som karrierekvinner 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet søndag kl 12:34 Del Skrevet søndag kl 12:34 knopflerbruce skrev (11 timer siden): Det er jo absurd at det å si at norske kvinner er lite feminine plutselig er greit, mens det er "selvfølgelig" at folk reagerer om noen påstår at Thai-kvinner er lite feminine. Når ble det ene mer kontroversielt enn det andre her? Det er ikke vanskelig å se at de vurderer normen på verdensbasis i slike tilfeller. Jeg spør ikke fordi jeg tror jeg forstår hva de mener. Reaksjonen min handlet mer om at du generaliserte thailandske kvinner, men du går mer i dybden på dette i senere innlegg. 1 Lenke til kommentar
Shaolyzm Skrevet søndag kl 13:59 Del Skrevet søndag kl 13:59 knopflerbruce skrev (12 timer siden): Ja, der er folk jammen ulike. Tenk å bli kjeftet på for å bli brun! Jeg kan godt se at noen har andre preferanser, men det er klin kokos å forvente at partneren skal adoptere ens holdninger til det å få sol på kroppen. Men, ref. dette med "fasade" som dukker opp i tråden nå og da - det virker jo som den thailandske kulturen er ekstremt fasadepreget, hvor alt handler om å ha lys hud, landsbyens største hus, og å flashe statustegn. Det holder ikke å ha til salt i maten, det er viktig å vise landsbyen at en nå har fått god råd takket være "farang"-en sin. ...og her tenker jeg at en av de skjulte perks-ene med å løpe, er at du kan sole deg langt ut i oktober når det er 8-10 grader ute når du jogger rundt i solskinnet Not if you're married to a thai woman. Tja tror ikke du har helt rett i dette. Jeg har filippinsk kone og for henne er det greit å ha et ganske grunnleggende hus. Er mer meg som liker å ha en dusj med varmt vann og oppvask maskin. De er vant til litt andre måter å gjøre ting på. Veldig sparsommelig også. 3 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet søndag kl 14:08 Del Skrevet søndag kl 14:08 Kassettspiller skrev (1 time siden): Yrkesfag begynner også å bli mer populært blant kvinner og jeg anser mange av dem som karrierekvinner Problemet med ordet "karrierekvinne" er at det har blitt negativt ladet. Hvorfor finnes ikke / bruker man ikke ordet "karrieremann"? Ordet karrierekvinne blir assosiert med en kvinne som klatrer, og at hun gjør hva som helst for å komme til topps. Årsaken for at det blir negativt ladet er fordi man allerede har satt kvinnen i bås, hun møter en annen forventning fra samfunnet om å være hjemme og ta seg av barn og familie enn det en mann gjør, og hvis hun skulle finne på å ha suksess på andre arenaer så kan hun tydeligvis umulig være en god mor. At man ikke bruker ordet "karrieremann" er fordi man har helt andre forventning til ham. Det er forventet i mye større grad at han skal satse og klatre. Karriere kan ha flere betydninger, men det de fleste tenker på er fremgang i arbeidslivet. Og det kan man også, som du sier ha selv om man kun har videregående skolegang. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet søndag kl 15:46 Del Skrevet søndag kl 15:46 Gjest 219e3...fe5 skrev (1 time siden): Problemet med ordet "karrierekvinne" er at det har blitt negativt ladet. Nei Gjest 219e3...fe5 skrev (1 time siden): Hvorfor finnes ikke / bruker man ikke ordet "karrieremann"? Det gjør mann jo. Ingenting er galt med karriere, men det handler om å kunne balansere det for mange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå