Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er thai-kvinner så populære?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 219e3...fe5
knopflerbruce skrev (38 minutter siden):

Det er ikke noe mer "smuss og risiko" i typiske manneyrker. Hvis vi tenker sykehjem eller vaskepersonell, er jo det vel så skittent som å være rørlegger for eksempel.

Det er flere menn som dør i arbeidsulykker. Men når det gjelder arbeidssykdommer og andre skader så ser man igjen at lovverket er lagt opp etter menn.

Menn blir i større grad utsatt for en plutselig eller uventet ytre hendelse (som lovverket legger opp til å erstatte), mens kvinner oftere blir utsatt for belastningslidelser (muskler og skjelett) som skjer over tid (f.eks pga tunge løft i helsevesenet). De får dermed ikke erstatning selv om det er arbeidsstedet som er årsaken til sykdommen / skaden.

Anonymous poster hash: 219e3...fe5

Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 skrev (1 time siden):

Det er flere menn som dør i arbeidsulykker. Men når det gjelder arbeidssykdommer og andre skader så ser man igjen at lovverket er lagt opp etter menn.

Menn blir i større grad utsatt for en plutselig eller uventet ytre hendelse (som lovverket legger opp til å erstatte), mens kvinner oftere blir utsatt for belastningslidelser (muskler og skjelett) som skjer over tid (f.eks pga tunge løft i helsevesenet). De får dermed ikke erstatning selv om det er arbeidsstedet som er årsaken til sykdommen / skaden.

Det sies jo også at "fordi menn har testosteron tar de mer risiko og bla bla bla". Så det kan like godt være dumdristighet rundt HMS, der kvinner i større grad følger regelboken.

(nå liker jeg ikke generaliseringer, men siden "kroppsarbeid-menn" ligger nærmere karikaturmannen på en god del plan enn "skrivebords-menn" tenker jeg det er rimelig å anta at dette handler om enkelte typer menn og ikke kjønnet som helhet)

Det finnes forøvrig statistikk på dette hos SSB, og det viser seg jo at selv i de mannsdominerte yrkene har kvinner lavere ulykkessannsynlighet enn menn. Så, det er ikke sånn at det er menn som velger farlige yrker - det er menn som utfører arbeidet sitt på en hasardiøs måte.

Det er selvsagt mulig at det finnes noen systematiske trender her som gjør at menn i større grad får risikooppdrag der hvor kvinner og menn jobber med samme "ting", men da får en isåfall dokumentere det. For alt vi vet, kan det jo være at det er kvinnene som får de farligste oppdragene hvis man pbserverer at de i større grad utfører farlig arbeid på en trygg måte.

Forøvrig er jeg vel vitende om at jeg gjør akkurat det jeg ikke liker at andre gjør - nemlig å si "menn gjør slik og sånn", når folk som leser dette slett ikke kjenner seg igjen i det. Kanskje noen da også skjønner hvorfor sånne formuleringer er uheldig. Jeg syns virkelig at vi bør klare å unngå å bruke generaliserte egenskaper til å skape forventninger (især negative) hos de vi møter i det daglige. At vi ikke blindt antar at kvinner er fysisk svake eller at menn tar risiko, siden de fleste individer er svært forskjellige fra den hypotetiske gjennomsnittsmann/kvinne.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5
knopflerbruce skrev (15 minutter siden):

Det sies jo også at "fordi menn har testosteron tar de mer risiko og bla bla bla". Så det kan like godt være dumdristighet rundt HMS, der kvinner i større grad følger regelboken.

Det er i hovedsak hvordan yrket er utformet og at yrkene er så kjønnsdelte at menn er mest utsatt for dødsulykker på jobb. Nesten alle dødsulykker på jobb er det menn som opplever.  I tillegg så kan impulskontroll, snarveier innen hms som du nevner, spille inn.

knopflerbruce skrev (17 minutter siden):

nå liker jeg ikke generaliseringer, men siden "kroppsarbeid-menn" ligger nærmere karikaturmannen på en god del plan enn "skrivebords-menn" tenker jeg det er rimelig å anta at dette handler om enkelte typer menn og ikke kjønnet som helhet)

Det handler mest om yrkene "karikaturmennene" jobber innen. At man ikke finner så mange kvinner i disse jobbene, og da vil men heller ikke finne så mange kvinner i dødsstatistikken.

knopflerbruce skrev (24 minutter siden):

Forøvrig er jeg vel vitende om at jeg gjør akkurat det jeg ikke liker at andre gjør - nemlig å si "menn gjør slik og sånn", når folk som leser dette slett ikke kjenner seg igjen i det. Kanskje noen da også skjønner hvorfor sånne formuleringer er uheldig. Jeg syns virkelig at vi bør klare å unngå å bruke generaliserte egenskaper til å skape forventninger (især negative) hos de vi møter i det daglige. At vi ikke blindt antar at kvinner er fysisk svake eller at menn tar risiko, siden de fleste individer er svært forskjellige fra den hypotetiske gjennomsnittsmann/kvinne.

Ja, jeg har merket meg dette 😅

Jeg liker heller ikke at man putter individer i en "boks". Likevel så er det jo noe som forekommer oftere hos et kjønn enn det andre kjønnet, og det må man kunne si noe om, såsant man ikke forventer at det passer på alle individene innen gruppen. Akkurat når det gjelder styrke, så er kvinnekroppen og mannekroppen bygget veldig forskjellig så det skal godt gjøres at du finner en tilfeldig kvinne og en tilfeldig mann og at det viser seg at kvinnen er sterkere. Det er også derfor vi deler inn idrett etter kjønn. I de aller fleste idretter kan ikke kvinner måle seg med menn, nettopp pga denne anatomien.

Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 skrev (6 minutter siden):

https://www.mtlogistikk.no/aktuelt-anlegg-arbeidsmiljo/en-av-norges-farligste-bransjer/878074

Glemte btw å legge ved denne linken @knopflerbruce

Den statistikken er som den er fordi det er mange som jobber der, den er ikke normalisert - slik SSB-statistikken jeg viste til er (den ikke skiller mellom ulike former for skade, inkl. død)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Angående den senaste diskussionen och några länkar. Blir mer och mer övertygad om att förklaring till det man ser beror till stor del på att kvinner och män i snitt är forskjelliga och velger utdanning och yrken efter det och i snitt prioriterar annerledes. 

Man velger ikke att bli sykepleier eller lärer hvis man vill ha en karriär eller möjlighet att tjäna en massa pengar. 

Er ofta en rätt stor forskjel i "kvinneyrken" och "mansyrken" i vad man har för möjligheter och vad jobbet handlar om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5
fredrik2 skrev (13 minutter siden):

Blir mer och mer övertygad om att förklaring till det man ser beror till stor del på att kvinner och män i snitt är forskjelliga och velger utdanning och yrken efter det och i snitt prioriterar annerledes. 

Ok. Jeg tenker mye handler om kulturelle forskjeller i tillegg til biologien. Altså at vi oppdrar gutter og jenter forskjellig. At det er forventninger om hva gutter / menn og jenter / kvinner skal gjøre.  Og at det koster dem for mye i å velge annerledes, altså sosialt...

I tillegg så ser vi at det er vanskeligere å få menn til å velge kvinnedominerte yrker enn motsatt. Kanskje fordi de ikke ønsker så lav lønn, fordi det av mange er forventet at de skal være "forsørgeren". Som sagt, mye handler om kulturelle og sosiale forventninger, også ubevisst.  Det betyr ikke at jeg avviser biologien som årsak til forskjeller i yrkesvalg. Bare at den ikke har like stor betydning som noen tenker.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Guest 219e3...fe5 said:

Uff, kikka litt innom den serien i går, tragiske greier, så den ble fort slått av...

Hvorfor synes du det var tragisk? Jeg så alle episodene som ligger ute der nå, og jeg må si de fleste av dem virket som helt normale individer som bare ønsket et forhold. Koselig at mange av dem også hadde et eget nettverk der de kunne møtes å dele erfaringer med hverandre. 

Flere av disse individene får egne familier og lever veldig bra ilag med sine partnere. Det er jo bedre at litt eldre menn blir lykkelige sammen med noen enn at de sitter alene og sturer, slik det virker som mange godt eldre kvinner her på berget gjør, mens de scroller på KG og klager over hvor forferdelige disse er fordi de sannsynligvis dreit seg ut i partner-utvelgelsen i sin tid, og må ha noen å klandre. 🤷‍♂️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5
Colin. skrev (26 minutter siden):

Hvorfor synes du det var tragisk? Jeg så alle episodene som ligger ute der nå, og jeg må si de fleste av dem virket som helt normale individer som bare ønsket et forhold. Koselig at mange av dem også hadde et eget nettverk der de kunne møtes å dele erfaringer med hverandre. 

Flere av disse individene får egne familier og lever veldig bra ilag med sine partnere. Det er jo bedre at litt eldre menn blir lykkelige sammen med noen enn at de sitter alene og sturer, slik det virker som mange godt eldre kvinner her på berget gjør, mens de scroller på KG og klager over hvor forferdelige disse er fordi de sannsynligvis dreit seg ut i partner-utvelgelsen i sin tid, og må ha noen å klandre. 🤷‍♂️

Du har tydeligvis kikket på dette mer enn meg, som sagt jeg slo fort av, så maks på i  5 - 10 minutter. 

Men han ene ble vel forsøkt drept av kona? Eller er ikke det riktig?

Vi har sikkert et litt forskjellig syn på hva som ser normalt ut også da. Aldri i verden om jeg hadde tenkt på de mannfolka i den serien som "normale".

Jeg syns forøvrig det er fint at folk finner hverandre slik at de slipper å være alene, (men ikke helt på måten det skjer på), og at de danner egne nettverk med menn for felles opplevelser og erfaringer.  

Du gjentar ofte at det er kvinner som dreit seg ut i 'partner utvelgelsen,  " de som har dating makt som unge, de som har vært på mange ONS osv som kritiserer," Men hvis du gidder følge litt med så kommer kritikken fra flere hold, både fra andre menn og fra kvinner som er i lykkelige forhold. Altså ikke folk som har driti seg ut på noen måte, men som ikke ser det på som naturlig med slike skjeve maktforhold.

Lenke til kommentar
Gjest 3836a...ba5
Rebel-Rider skrev (På 14.9.2006 den 6:57 PM):

Nå vet jeg ikke hvordan det er i resten av landet, men her hvor jeg bor og i nord gennerelt så virker det som at flere og flere drar til til Thailand og drar med seg et kvinnfolk hjem igjen, mange av disser er jo knapt fyllt 18år! og aldersforskjellen er som oftest "astronomisk" i forhold til det som blir oppfattet som normalt. Er virkelig troen på norske jenter blitt så lav? Hva er deres synspunkter og tanker om dette fenomenet?

Hvorfor er thai-kvinner så populære?

Fordi de forstår verdien av en happy ending. 

Anonymous poster hash: 3836a...ba5

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Guest 219e3...fe5 said:

Du har tydeligvis kikket på dette mer enn meg, som sagt jeg slo fort av, så maks på i  5 - 10 minutter. 

Men han ene ble vel forsøkt drept av kona? Eller er ikke det riktig?

Vi har sikkert et litt forskjellig syn på hva som ser normalt ut også da. Aldri i verden om jeg hadde tenkt på de mannfolka i den serien som "normale".

Jeg syns forøvrig det er fint at folk finner hverandre slik at de slipper å være alene, (men ikke helt på måten det skjer på), og at de danner egne nettverk med menn for felles opplevelser og erfaringer.  

Du gjentar ofte at det er kvinner som dreit seg ut i 'partner utvelgelsen,  " de som har dating makt som unge, de som har vært på mange ONS osv som kritiserer," Men hvis du gidder følge litt med så kommer kritikken fra flere hold, både fra andre menn og fra kvinner som er i lykkelige forhold. Altså ikke folk som har driti seg ut på noen måte, men som ikke ser det på som naturlig med slike skjeve maktforhold.

Men du forklarer ikke hvorfor du ikke ser på dem som normale? At det finnes dårlige forhold og skjebner der ute, er ikke noe unikt i forhold til de som møter noen i utlandet. Se på statistikkene, så skjer det mye rart her på berget også, å tro noe annet er ekstrem naivitet.

De som er i lykkelige forhold bruker ikke energi på å kritisere andre for å forsøke å oppnå det samme som de selv har. Dette handler ene og alene om å påføre skam slik at de som dreit seg ut, skal kunne møte noen på et senere tidspunkt som liksom skal prise seg lykkelig over å i det hele tatt få være i nærværet av et alt for godt vandt, privilegert feministisk individ.

Endret av Colin.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5
Colin. skrev (31 minutter siden):

Men du forklarer ikke hvorfor du ikke ser på dem som normale?

Normalt, som i hva som er vanlig. Det er ikke vanlig å reise til et annet land for å finne seg en kone som er 20 - 30 år yngre enn seg selv, og som er så fattig i forhold til deg selv at du blir nødt å forsørge både henne og familien hennes. Men som jeg sa, så har du sett mer på enn meg, så du har kanskje fått et bedre innblikk i totalbildet (eller så har vi svært forskjellig utgangspunkt når vi skrur på tvn)

Colin. skrev (38 minutter siden):

At det finnes dårlige forhold og skjebner der ute, er ikke noe unikt i forhold til de som møter noen i utlandet. Se på statistikkene, så skjer det mye rart her på berget også, å tro noe annet er ekstrem naivitet.

Det er sant at det skjer mye rart i Norge også. Og ja, noen av  statistikkene har jeg vært innom tidligere i tråden. Norske menn er jo faktisk norske da, og bidrar til den norske statistikken både i forhold til norske og til utenlandske kvinner / koner som bor i Norge. Hva som skjer mellom norske (vel danske i dette tilfellet) menn og utenlandske kvinner i utlandet vil ikke komme i noen norsk (dansk) statistikk.

Colin. skrev (49 minutter siden):

De som er i lykkelige forhold bruker ikke energi på å kritisere andre for å forsøke å oppnå det samme som de selv har.

Men det er jo det som er greia. Man ønsker ikke nødvendigvis det samme. Det er stor forskjell på å ha reelt frie valg, og gjensidig forelskelse enn å måtte bare ta noen fordi de kan hjelpe dem ut av fattigdom. Det er forskjell på gjensidige forhold,  og  forhold der den ene sitter med "all (økonomisk) makt ". Elsker hun ham, eller trenger hun bare pengene hans? Elsker han henne,  eller kjøper han bare hennes kjærlighet?

Colin. skrev (54 minutter siden):

Dette handler ene og alene om å påføre skam slik at de som dreit seg ut, skal kunne møte noen på et senere tidspunkt som liksom skal prise seg lykkelig over å i det hele tatt få være i nærværet av et alt for godt vandt, privilegert feministisk individ.

De du snakker om som du mener har driti seg ut ville ikke rørt slike menn som  du mener i tidligere år har blitt valgt bort. Kvinner (sagt på en litt ufin måte) resirkulerer menn, de finner i hovedsak menn som andre kvinner har hatt eller har interesse for. Det er en del av årsaken til at vi har mange flere barnløse menn enn barnløse kvinner.

Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 skrev (1 time siden):

Uff, kikka litt innom den serien i går, tragiske greier, så den ble fort slått av...

Jeg så alle episodene i går kveld.

Den danske presten la vekt på at hun både møtte på par som hadde det bra og de som ikke fikk det til å fungere.

En av danskene uttalte om thailendere at de var veldig handlekraftige og aktive, flinkere enn dansker, altså respekt begge veier.

En vestlig pensjonist har nok penger til å være velstående på den fattige landsbygda og hvit ektemann/kjæreste er status. Man må kunne leve med at økonomi er avgjørende for at forholdet ble innledet i utgangspunktet, og at det er å gi for å få tilbake. Jeg vet ikke hvordan de ser på samboerskap, men det kan virke som kvinnene var ganske frie.

Det virket også som danskene var inneforstått med at de måtte bidra til livsoppholdet når de reiste ned. En mann måtte også betale månedlig? til foreldrene til kvinnen i tillegg til kjæresten, uten at det ble lagt skjul på. Man kan lure på om denne kvinnen hadde noe valg. Hun var 45 år og høyere enn dansken på 61 år. Kanskje hun ikke ble gift i hjemlandet fordi hun var for høy? Mannen måtte hjem til Danmark i 3 måneder da han ikke hadde nok penger på konto for å få forlenget oppholdstillatelsen el.

Ett av parene var jevngamle og mer like hverandre, i samme fase av livet. I et annet forhold hadde thaikvinnen høyere utdannelse, slik at hun var selvstendig da de møttes.

All eiendom kjøpt på thailandsk jord tilhører thailendere. Antagelig derfor endte en av historiene tragisk, med ekskone og hennes familie i fengsel tiltalt for drap. Den danske mannen overlevde og bor fortsatt i Thailand.

Interessant med dansken som etablerte en liten dansk oase, der likesinnede kunne møtes og bo sammen i noen dager. For det er et faktum at språk- og kulturforskjeller i et land langt hjemmefra kan føre til både praktiske utfordringer og ensomhet. Og at ekteskap mellom to fra forskjellige kulturer oftere fører til skilsmisse enn ellers.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5
Subara skrev (4 minutter siden):

Jeg så alle episodene i går kveld.

Den danske presten la vekt på at hun både møtte på par som hadde det bra og de som ikke fikk det til å fungere.

En av danskene uttalte om thailendere at de var veldig handlekraftige og aktive, flinkere enn dansker, altså respekt begge veier.

En vestlig pensjonist har nok penger til å være velstående på den fattige landsbygda og hvit ektemann/kjæreste er status. Man må kunne leve med at økonomi er avgjørende for at forholdet ble innledet i utgangspunktet, og at det er å gi for å få tilbake. Jeg vet ikke hvordan de ser på samboerskap, men det kan virke som kvinnene var ganske frie.

Det virket også som danskene var inneforstått med at de måtte bidra til livsoppholdet når de reiste ned. En mann måtte også betale månedlig? til foreldrene til kvinnen i tillegg til kjæresten, uten at det ble lagt skjul på. Man kan lure på om denne kvinnen hadde noe valg. Hun var 45 år og høyere enn dansken på 61 år. Kanskje hun ikke ble gift i hjemlandet fordi hun var for høy? Mannen måtte hjem til Danmark i 3 måneder da han ikke hadde nok penger på konto for å få forlenget oppholdstillatelsen el.

Ett av parene var jevngamle og mer like hverandre, i samme fase av livet. I et annet forhold hadde thaikvinnen høyere utdannelse, slik at hun var selvstendig da de møttes.

All eiendom kjøpt på thailandsk jord tilhører thailendere. Antagelig derfor endte en av historiene tragisk, med ekskone og hennes familie i fengsel tiltalt for drap. Den danske mannen overlevde og bor fortsatt i Thailand.

Interessant med dansken som etablerte en liten dansk oase, der likesinnede kunne møtes og bo sammen i noen dager. For det er et faktum at språk- og kulturforskjeller i et land langt hjemmefra kan føre til både praktiske utfordringer og ensomhet. Og at ekteskap mellom to fra forskjellige kulturer oftere fører til skilsmisse enn ellers.

Takk for referat.

Litt av hvert her altså. Men hvor man ser at økonomi betyr mye. Litt utrygt det der (for de utenlandske mennene) at det kun er thailendere som kan eie eiendommene i thailand.

Mye man må tenke på, og man bør være helt sikker i valget sitt om å flytte nedover. Mye som kan gå galt.  Men når det fungerer så er det sikkert veldig fint.

Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 skrev (14 minutter siden):

Takk for referat.

Litt av hvert her altså. Men hvor man ser at økonomi betyr mye. Litt utrygt det der (for de utenlandske mennene) at det kun er thailendere som kan eie eiendommene i thailand.

Mye man må tenke på, og man bør være helt sikker i valget sitt om å flytte nedover. Mye som kan gå galt.  Men når det fungerer så er det sikkert veldig fint.

Ikke eiendom men land.
Du kan eie eiendom.

I et leilighetskompleks kan du eie leiligheten, men 51% av leilighetene skal være eid av Thaier.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...