DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Gjest 219e3...fe5 skrev (8 minutter siden): Jupp. Du beskreiv definisjonen på feminitet. Likevel så skreiv du til @knoplerbruce "her har du definisjonen på feminisme. Men du ga altså ikke definisjonen på feminisme, du ga han definisjonen på feminitet. Sikkert bare en skrivefeil fra din side at du blandet de 2 ordene. Som jeg bare måtte påpeke... Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Det var feminitet vi diskuterte, ikke feminisme. Han beskrev hva som er feminitet for han, jeg ga SNL sin definisjon på feminitet. https://snl.no/femininitet#:~:text=Det «typisk feminine» kan defineres,uten derved å virke feminine. Jeg tror bruce forstod at det ikke var feminisme jeg linket til. Så hva prater du om? Endret 2 timer siden av DukeNukem3d Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Gavekort skrev (18 minutter siden): Alle land med mye fattigdom og lite sosial reform behandler kvinner slik. Religion har lite med det å gjøre, siden kvinneundertrykkelse er tydelig i alle de religiøse skriftene. Nå er vel Islam en spesielt ille religion for kvinner. Æreskultur og kvinneundertrykkelse. Hijab, burka m.m. Nå har jeg ikke vært i noe muslimske asiatisk land, men jeg har ikke opplevd at asiatiske kvinner har det slik mange muslimske kvinner har det selv i Norge. De jeg har møtt har hatt det veldig fritt for å si det sånn. Endret 2 timer siden av DukeNukem3d Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden DukeNukem3d skrev (5 minutter siden): Nei, asiatiske jenter i ikke-muslimske land har en helt annen frihet enn muslimske jenter i muslimske hjem. "Æreskultur" og sosial kontroll er noe de tar med seg selv til Norge og selv om de har gode lønninger her. Selvsagt er Islam en del av problemet med denne type mentalitet. Islam er en svært kvinnefiendtlig religion. Vet ikke hva jeg skal si til deg. Kulturen i Thailand, Vietnam, Filipinene og Malaysia er preget av husmorsmentalitet blant kvinner. Yngre kvinner er kanskje mer frigjort fra dette, men mødrene demmes vil fortsatt oppdra dem til å være flinke og lydige hustruer, presse dem inn i ekteskap og lære dem å være underdanige. 1 1 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden DukeNukem3d skrev (23 minutter siden): Det var feminitet vi diskuterte, ikke feminisme. Han beskrev hva som er feminitet for han, jeg ga SNL sin definisjon på feminitet. https://snl.no/femininitet#:~:text=Det «typisk feminine» kan defineres,uten derved å virke feminine. Jeg tror bruce forstod at det ikke var feminisme jeg linket til. Så hva prater du om? Jeg prater om at du linket til feminitet og deretter i neste innlegg til han skreiv at du hadde gitt han definisjonen på feminisme. Noe du åpenbart ikke gjorde, du ga han definisjonen på feminitet. Dette skreiv du: Det «typisk feminine» kan defineres som følsomhet og evne til omsorg. Andre har definert femininitet som estetisk interesse og opptatthet av eget utseende. Imidlertid kan menn ha disse interessene uten derved å virke feminine. Oppfatningen av hva som er feminint vil til enhver tid være uløselig knyttet til hva som samtidig regnes som maskulint. En person som er like mye preget av det som regnes som feminine som av maskuline egenskaper og grunnholdninger, kalles androgyn." https://snl.no/femininitet#:~:text=Det «typisk feminine» kan defineres,uten derved å virke feminine. Deretter i neste innlegg så skreiv du: Egenskapene du dro frem som feminine verdier er kjønnsnøytrale verdier. Her fikk du definisjonen på feminisme. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Klote Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Gavekort skrev (8 timer siden): Nettopp. De lærer dette av sine foreldre. Vær flink, få god jobb, hold kjeft og kyss føttene til ektemannen din. Dette er klassisk undertrykkelse, og det mange her kaller for "femininitet" er å ikke klare å stå opp for seg selv. De er heldige om de finner seg en god ektemann som tar godt vare på dem, og det er mange nordmenn som kommer til å gjøre dette, for all del. Det som er de røde flaggene i denne tråden er de som snakker om denne underdanigheten som et ønsket trekk i en kone. Man sier ikke slik med mindre man har tenkt til å utnytte det. Jeg er ikke så veldig uenig med deg. Det er mange velkjente problemer vi enda ikke helt har løst mht til kjønnsroller, like rettigheter og muligheter, mellom kjønn, og menns dominans på mange områder. Men det er en del sannhet i uttrykket "Bak enhver suksessrik mann står en (forbauset)kvinne". Kvinner kan være betydningsfulle på sin måte, og den måten kan være nokså feminin. Ikke alle kjønnsroller er underdanige, heller ikke kvinneroller. Mange kvinner tror deres suksess ligger i å etterligne menn, bevisst eller ubevisst. Dessverre er det også mange føringer som også leder kvinner i retning av å være mindre kvinne for å kunne bli mer selvstendige, det tror jeg veldig få er tjent med. Det første, og det aller mest åpenbare som bør gjøres noe med, er kvinneyrker, typisk omsorgsyrker. Omsorgsarbeidere burde tjene mye mer enn rørleggere, snekkere og elektrikere. Det gjør de absolutt ikke i dag, de fleste tjener faktisk mindre. Men det er en annen og større diskusjon. 2 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Klote skrev (1 minutt siden): Men det er en del sannhet i uttrykket "Bak enhver suksessrik mann står en (forbauset)kvinne". Ikke fullt så mye sannhet som det er i uttrykket "bak enhver suksessfull kvinne står henne selv"... Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Klote Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Gjest 219e3...fe5 skrev (5 minutter siden): Ikke fullt så mye sannhet som det er i uttrykket "bak enhver suksessfull kvinne står henne selv"... Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Det er nok dessverre oftere riktig ja. 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Gavekort skrev (1 time siden): Vet ikke hva jeg skal si til deg. Kulturen i Thailand, Vietnam, Filipinene og Malaysia er preget av husmorsmentalitet blant kvinner. Yngre kvinner er kanskje mer frigjort fra dette, men mødrene demmes vil fortsatt oppdra dem til å være flinke og lydige hustruer, presse dem inn i ekteskap og lære dem å være underdanige. Jeg har bare positive ting å si om kvinner fra Thailand, Filippinene og Vietnam. De er veldig snill, vakre, feminine, veldig mye bedre moral enn både menn og kvinner i Norge (Veldig overfladiske ting som kan være viktig her er typisk ikke-saker der) Så jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelser som passer bedre for den typiske realiteten til muslimske kvinner verden over. Men i fattige land er det nok generelt noe strengere, akkurat slik oppdragelsen var veldig streng i Norge før oljen også. Forresten: anonyme kontoer av folk som har innsett at jeg har blokkert deres egentlig nick som fortsetter trollingen og kverruleringen om de latterligste små idiotiske detaljer hadde det vært fint om dere tok tak i. At man i det minste kunne ignorere de også. Endret 59 minutter siden av DukeNukem3d 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Klote skrev (10 minutter siden): Jeg er ikke så veldig uenig med deg. Det er mange velkjente problemer vi enda ikke helt har løst mht til kjønnsroller, like rettigheter og muligheter, mellom kjønn, og menns dominans på mange områder. Men det er en del sannhet i uttrykket "Bak enhver suksessrik mann står en (forbauset)kvinne". Kvinner kan være betydningsfulle på sin måte, og den måten kan være nokså feminin. Ikke alle kjønnsroller er underdanige, heller ikke kvinneroller. Mange kvinner tror deres suksess ligger i å etterligne menn, bevisst eller ubevisst. Dessverre er det også mange føringer som også leder kvinner i retning av å være mindre kvinne for å kunne bli mer selvstendige, det tror jeg veldig få er tjent med. Det første, og det aller mest åpenbare som bør gjøres noe med, er kvinneyrker, typisk omsorgsyrker. Omsorgsarbeidere burde tjene mye mer enn rørleggere, snekkere og elektrikere. Det gjør de absolutt ikke i dag, de fleste tjener faktisk mindre. Men det er en annen og større diskusjon. For å styre emnet tilbake til poenget mitt da, så er det et bekymringsverdig rødt flagg når man kaller underdanighet for "femininitet" og anser det som et positivt trekk hos kvinner. Det er en oppskrift for mishandling. Klarer du ikke å være i et forhold bygget på gjensidig respekt så må man jobbe med seg selv, fremfor å finne noen stakkarslige nok som må leve med deg i et pro forma ekteskap. 1 1 Lenke til kommentar
HasuUser Skrevet 56 minutter siden Del Skrevet 56 minutter siden 1 hour ago, Guest 219e3...fe5 said: Jeg prater om at du linket til feminitet og deretter i neste innlegg til han skreiv at du hadde gitt han definisjonen på feminisme. Noe du åpenbart ikke gjorde, du ga han definisjonen på feminitet. Dette skreiv du: Det «typisk feminine» kan defineres som følsomhet og evne til omsorg. Andre har definert femininitet som estetisk interesse og opptatthet av eget utseende. Imidlertid kan menn ha disse interessene uten derved å virke feminine. Oppfatningen av hva som er feminint vil til enhver tid være uløselig knyttet til hva som samtidig regnes som maskulint. En person som er like mye preget av det som regnes som feminine som av maskuline egenskaper og grunnholdninger, kalles androgyn." https://snl.no/femininitet#:~:text=Det «typisk feminine» kan defineres,uten derved å virke feminine. Deretter i neste innlegg så skreiv du: Egenskapene du dro frem som feminine verdier er kjønnsnøytrale verdier. Her fikk du definisjonen på feminisme. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Alle har forstått hva som ble ment, så hvorfor fortsetter du med dette? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 55 minutter siden Del Skrevet 55 minutter siden DukeNukem3d skrev (7 minutter siden): Jeg har bare positive ting å si om kvinner fra Thailand, Filippinene og Vietnam. De er veldig snill, vakre, feminine, veldig mye bedre moral enn både menn og kvinner i Norge (Veldig overfladiske ting som kan være viktig her er typisk ikke-saker der) Så jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelser som passer bedre for den typiske realiteten til muslimske kvinner verden over. Men i fattige land er det nok generelt noe strengere, akkurat slik oppdragelsen var veldig streng i Norge før oljen også. Jeg har også positiv erfaring med kvinner fra sør-øst asia. De jeg har datet har da vært expats som har flyttet til Norge, så de er gjerne fra en mer privilegiet klasse fra disse landene. Der har det også gjerne vært en sterk matriark som tar hånd om barn og oppdragelse, men er "underkastet" ektemannen. Sitat Forresten: anonyme kontoer av folk som har innsett at jeg har blokkert deres egentlig nick som fortsetter trollingen og kverruleringen om de latterligste små idiotiske detaljer hadde det vært fint om dere tok tak i. At man i det minste kunne ignorere de også. Notert 1 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet 38 minutter siden Del Skrevet 38 minutter siden Klote skrev (32 minutter siden): Det er nok dessverre oftere riktig ja. Ja dessverre er det ikke like mange menn som løfter opp og støtter sine kvinner som det er kvinner som løfter opp og støtter sine menn. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet 34 minutter siden Del Skrevet 34 minutter siden DukeNukem3d skrev (30 minutter siden): Forresten: anonyme kontoer av folk som har innsett at jeg har blokkert deres egentlig nick som fortsetter trollingen og kverruleringen om de latterligste små idiotiske detaljer hadde det vært fint om dere tok tak i. At man i det minste kunne ignorere de også. Oh my... Så betydningsfull er du ikke... Har skrevet som anonym i hele denne tråden lenge før du kom inn i den. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå