Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er thai-kvinner så populære?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kassettspiller skrev (24 minutter siden):

Så du kommer bare med en påstand om at de som har en thailandsk kone er 'bortvalgte' uten god grunnlag for det.

Jeg mener at dette er normen inntil det motsatte er bevist. Jeg har ikke funnet statistikk som viser hvem mennene med thailandsk kone er og jeg har heller aldri påstått at slik statistikk finnes.

Du derimot påstår at det finnes forskning og både jeg og P7SA etterspør den.

Hvor er den? Er den laget av gull siden du ikke tør å vise den fram? 

Vri så mye du vil og fortell at jeg ikke "dokumenterer", men både jeg og P7SA vil ha forskningen som du påstår finnes. 

Innlegget jeg refererte til ble sitert 13 minutter før du svarte. Men du har sikkert sett det og mener det ikke er godt nok.

Jeg anser spørsmålet ditt som besvart, uavhengig av om du eller P7SA syns det er besvart godt nok. Jeg er ikke med på denne leken hvor alt handler om at jeg skal bruke mest mulig tid på å grave frem ting dere kunne funnet frem til selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a838c...333
knopflerbruce skrev (1 minutt siden):

 

Nettopp, og tusen takk for at du fant den. Det blir bare en jævla time wasting exercise. I dette tilfellet blir det altså bedt om noe som er delt i tråden fra før, og som forutsettes kjent.

For all del, det er sikkert ikke med overlegg, men å få meningsmotstandere  til å bruke uhorvelig mye tid på å grave frem dokumentasjon på allerede veldokumenterte fakta er jo en uthalingsteknikk folk benytter til tider. Det hadde vært bedre å bruke tiden på å lese eldre innlegg enn å spamme meg med forespørsler om å gjøre en jobb man selv burde ha gjort. Og, jeg sa GJENTATTE GANGER at det var delt noe på dette, uten gehør.

Det er du som ville vise til det. 

Jeg for min del koser meg med min kone og drar snart til filippinene igjen. Så får du gjøre hva du vil i livet og jeg gjør mitt. 

Anonymous poster hash: a838c...333

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (8 minutter siden):

Innlegget jeg refererte til ble sitert 13 minutter før du svarte. Men du har sikkert sett det og mener det ikke er godt nok.

Jeg anser spørsmålet ditt som besvart, uavhengig av om du eller P7SA syns det er besvart godt nok. Jeg er ikke med på denne leken hvor alt handler om at jeg skal bruke mest mulig tid på å grave frem ting dere kunne funnet frem til selv.

Jeg svarer i rekkefølgen, men samme det.

Synes du det er godt nok? Hjelpes.

knopflerbruce skrev (8 minutter siden):

Godt nok for meg. Så får dere si hva dere vil :)

Jeg er så glad for at jeg stiller høyere krav til forskning og bevis. 

Endret av Kassettspiller
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest a838c...333
Kassettspiller skrev (7 minutter siden):

Hva tenker vi om "forskningen" som knopflerbruce og en annen sikter til her @P7SA🤔

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/b8GmB/menn-roemmer-fra-norge

 

Det som nevnes der passer ikke inn for meg i hvert fall. Kanskje det kan vise en indikasjon, men ikke noe mer sannhet enn om jeg hadde bassert min viten om et tema fra en hvilken som helst avisartikkel.

Anonymous poster hash: a838c...333

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Kassettspiller said:

Hva tenker vi om "forskningen" som knopflerbruce og en annen sikter til her @P7SA🤔

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/b8GmB/menn-roemmer-fra-norge

 

Det som er artig med simple avisartikler er at man ofte bare kan velge sitater som går overens med egen overbevisning/ agenda og så avføye resten. På den måten står man helt fritt til å skape et verdensbilde som man ønsker.

Over 21 år gammel artikkel 🙄, men jeg skal kommentere likevel.

Når det kommer til oljearbeidere, disse tjener normalt kjempe godt. Sjømenn tjener normalt fett. Norske alderspensjonister har ofte mye penger. Ikke akkurat eller nødvendigivs fattigfolk som er blitt "valgt bort" pga. dårlig økonomi i disse gruppene. Gjerne tvert imot.

Men la oss se på hva som faktisk blir sagt i artikkelen som hverken fe5, eller knop nevner.

"Det er drømmen om tradisjonelle kjønnsroller som driver mange av disse mennene til å reise ut og søke et annet liv, sier Brøgger."

 

"— Det er mange som ønsker å trekke seg tilbake fra det moderne livet. Dagens kjønnsrollemønster er en del av det de ønsker seg bort fra, sier mannsforsker Jørgen Lorentzen ved Universitetet i Oslo."

 

— Familien er en så viktig dimensjon i tilværelsen at man er villig til å gi opp nesten alt - språk, velstand, tilhørighet, for å leve i en tradisjonell familiesetting. Det er et svært dypt behov hos mange menn, sier Brøgger.

Høres dette ut som bortvalgte menn? Eller høres det ut som menn som søker en viss type kvinne og dermed velger bort norske?

Man står jo i grunn fritt til å tolke, og selv tenker jeg at disse velger bort norske kvinner. Men men..

La oss gå videre i artikkelen:

"— Kvinner vil ha moderne, ansvarlige menn, men samtidig snakker de ofte nedsettende om mannen. Mor forteller sønnene sine at far er en drittsekk. Det har ført til at vi har fått en egen lidelse i psykiatrien av gutter som hater fedrene sine, kalt Paternal Alienation Syndrome, sier Brøgger."

Høres dette ut som kvinner menn vil ha og føler seg bortvalgt av? Eller høres det mest ut som kvinner som menn helst vil rømme fra?

Artig hvordan man kan bruke en og samme avisartikkel til å fremme to vidt forskjellige syn på hva slags type menn som reiser til Thailand. 😉

46 minutes ago, knopflerbruce said:

Godt nok for meg. 

Du synes artikkelen taler din sak og at den er fungerer bra som vitenskaplig bevis for påstanden din om at det er bortvalgte menn som finner kone i Thailand? 

Endret av P7SA
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest a838c...333 skrev (8 minutter siden):

Det som nevnes der passer ikke inn for meg i hvert fall. Kanskje det kan vise en indikasjon, men ikke noe mer sannhet enn om jeg hadde bassert min viten om et tema fra en hvilken som helst avisartikkel.

Anonymous poster hash: a838c...333

❤️

Jeg synes det er feil å generalisere basert på en artikkel som sikter til noen menn. Å basere fakta på en enkelt avisartikkel som ikke viser til forskning er urovekkende.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 4
Lenke til kommentar
P7SA skrev (12 minutter siden):

Det som er artig med simple avisartikler er at man ofte bare kan velge sitater som går overens med egen overbevisning/ agenda og så avføye resten. På den måten står man helt fritt til å skape et verdensbilde som man ønsker fremfor et som er riktig/nøytralt.

Over 21 år gammel artikkel 🙄, men jeg skal kommentere likevel.

Når det kommer til oljearbeidere, disse tjener tjener normalt kjempe godt. Sjømenn tjener normalt fett. Norske alderspensjonister har ofte mye penger. Ikke akkurat eller nødvendigivs fattigfolk som er blitt "valgt bort" pga. dårlig økonomi i disse gruppene. Gjerne tvert imot.

Men la oss se på hva som faktisk blir sagt i artikkelen som hverken fe5, eller knop nevner.

"Det er drømmen om tradisjonelle kjønnsroller som driver mange av disse mennene til å reise ut og søke et annet liv, sier Brøgger."

 

"— Det er mange som ønsker å trekke seg tilbake fra det moderne livet. Dagens kjønnsrollemønster er en del av det de ønsker seg bort fra, sier mannsforsker Jørgen Lorentzen ved Universitetet i Oslo."

 

— Familien er en så viktig dimensjon i tilværelsen at man er villig til å gi opp nesten alt - språk, velstand, tilhørighet, for å leve i en tradisjonell familiesetting. Det er et svært dypt behov hos mange menn, sier Brøgger.

Høres dette ut bortvalgte menn? Eller høres det ut som menn som søker en viss type kvinne og dermed velger bort norske?

Man står jo i grunn fritt til å tolke, og selv tenker jeg at disse velger bort norske kvinner. Men men..

La oss gå videre i artikkelen:

"— Kvinner vil ha moderne, ansvarlige menn, men samtidig snakker de ofte nedsettende om mannen. Mor forteller sønnene sine at far er en drittsekk. Det har ført til at vi har fått en egen lidelse i psykiatrien av gutter som hater fedrene sine, kalt Paternal Alienation Syndrome, sier Brøgger."

Høres dette ut som kvinner menn vil ha og føler seg bortvalg av? Eller høres det mest ut som kvinner som menn helst vil rømme fra?

Artig hvordan man kan bruke en og samme avisartikkel til å fremme to vidt forskjellige syn på hva slags type menn som reiser til Thailand. 😉

Du synes artikkelen taler din sak og at den er fungerer bra som vitenskaplig bevis for påstanden din om at det er bortvalgte menn som finner kone i Thailand? 

Kunne ikke sagt dette bedre selv. 👏

At denne artikkelen anses som et godt nok bevisgrunnlag for dem er urovekkende. Jeg husker selv at vi lærte om vitenskapelig bevis allerede på ungdomsskolen.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest a838c...333
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Kunne ikke sagt dette bedre selv. 👏

At denne artikkelen anses som et godt nok bevisgrunnlag for dem er urovekkende. Jeg husker selv at vi lærte om vitenskapelig bevis allerede på ungdomsskolen.

Bra det er flere som er oppegående som har lært dette. Tror ikke @knopflerbruce  har gått på faget samfunnsvitenskaplig metode på universitetet.

jeg føler det er mange som har gått i confirmation bias disse dager. Som søker seg til kilder som bare viser det de selv vil tro for så å tro mer på det. 

Det er greit å diskutere dine meninger og å vise til at det er en indikasjon på at det kan være noe i det du sier. Men å mene det er bevis nok for å si at det er sånn er veldig mangelfullt.

Det at man ikke bare kan stole på noen få avisartikler for å dra en konklusjon om de fleste burde mange vite. Det er ikke så bra å over generalisere folk, man kan danne seg et visst bilde hvordan folk fra en hvis kultur er/pleier å gjøre basert på egen erfaring, men det er viktig å ikke dømme alle og skjønne at det finnes mange unntak.  

Anonymous poster hash: a838c...333

Lenke til kommentar
Gjest a838c...333 skrev (14 minutter siden):

Bra det er flere som er oppegående som har lært dette. Tror ikke @knopflerbruce  har gått på faget samfunnsvitenskaplig metode på universitetet.

jeg føler det er mange som har gått i confirmation bias disse dager. Som søker seg til kilder som bare viser det de selv vil tro for så å tro mer på det. 

Det er greit å diskutere dine meninger og å vise til at det er en indikasjon på at det kan være noe i det du sier. Men å mene det er bevis nok for å si at det er sånn er veldig mangelfullt.

Det at man ikke bare kan stole på noen få avisartikler for å dra en konklusjon om de fleste burde mange vite. Det er ikke så bra å over generalisere folk, man kan danne seg et visst bilde hvordan folk fra en hvis kultur er/pleier å gjøre basert på egen erfaring, men det er viktig å ikke dømme alle og skjønne at det finnes mange unntak. 

Man trenger heldigvis ikke en universitetsutdanning for å forstå dette heller. :)

Men hvis noen mener at dette er et godt bevisgrunnlag og i tillegg har fullført en universitetsgrad, er det virkelig urovekkende. (Dette er ment generelt)

Mye av dette lærer man allerede på grunnskolen og til og med i ingeniørutdanningen får man en god del om samfunn og vitenskapelige bevis tilknyttet det. Her tenker jeg spesielt på emner som ingeniørrollen.

 

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest a838c...333
Kassettspiller skrev (10 minutter siden):

Man trenger heldigvis ikke en universitetsutdanning for å forstå dette heller. :)

Men hvis noen mener at dette er et godt bevisgrunnlag og i tillegg har fullført en universitetsgrad, er det virkelig urovekkende. (Dette er ment generelt)

Mye av dette lærer man allerede på grunnskolen og til og med i ingeniørutdanningen får man en god del om samfunn og vitenskapelige bevis tilknyttet det. Her tenker jeg spesielt på emner som ingeniørrollen.

 

Du har helt rett, har selv tatt en bachelor i informatikk og måtte ta samfunnsvitenskapelig metode.

Så bra , at det blir tatt opp på en god måte :) .

Nå tar jeg kvelden.

Anonymous poster hash: a838c...333

Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5
Kassettspiller skrev (11 minutter siden):

Kunne ikke sagt dette bedre selv. 👏

At denne artikkelen anses som et godt nok bevisgrunnlag for dem er urovekkende. Jeg husker selv at vi lærte om vitenskapelig bevis allerede på ungdomsskolen.

Du kunne ikke vurdert å slutte med disse stråmennene snart?  Jeg har ikke sagt at artikkelen er nok bevisgrunnlag for at det er de bortvalgte som drar til Asia.

Jeg mener likevel fremdeles at endel av de som er bortvalgt nettopp drar til Asia for å finne kone, for hva er alternativet? Være ensom og alene hjemme, eller forsøke å finne en å dele livet sitt med og få barn med? 

Her en artikkel som viser til at det er de med lav utdanning / lav inntekt som oftest blir valgt bort

 https://www.nettavisen.no/ensomhet/menn/samliv/mennene-som-velges-bort/f/5-95-755852

og her, enda en historie fra virkeligheten om ensom mann som velger å søke lykken i Asia etter å ikke fått det til her hjemme. 

https://www.nettavisen.no/ensomhet/psykisk-helse/helt-alene/f/5-95-832311

Ja og bare for å klargjøre det med teskjemetoden - Ingen av disse artiklene er en påstand om at det er bevis for at de bortvalgte drar til Asia for å finne kone. 

Gjest a838c...333 skrev (13 minutter siden):

Det er greit å diskutere dine meninger og å vise til at det er en indikasjon på at det kan være noe i det du sier.

Bevis syns jeg er et for sterkt ord å bruke. Man kan ha en hypotese, men det er svært sjeldent at man bastant kan sette 2 streker under svaret man kommer frem til. Forskere som undersøker samme  tema kan komme frem til en annen konklusjon. Så som du sier, man kan finne frem til en indikasjon i at det kan være noe der, uten at det er en fasit. 

 

Anonymous poster hash: 219e3...fe5

Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 skrev (20 minutter siden):

Du kunne ikke vurdert å slutte med disse stråmennene snart?  Jeg har ikke sagt at artikkelen er nok bevisgrunnlag for at det er de bortvalgte som drar til Asia.

Dette er relevant for tråden og ikke en stråmann. Jeg diskuterer bare det som faktisk blir sagt. :)

Sa heller strengt tatt aldri at du mente det heller, men ikke unaturlig å tenke slik siden du mente dette var beviset for hans påstander. Siterer et tidligere innlegg av deg. ⬇️

Gjest 219e3...fe5 skrev (1 time siden):

 her var kilden om hvilke menn som drar til Thailand. Den var i denne tråden, så det burde ikke være så vanskelig å ha fått det med seg for de andre også. 

Du støtter åpenbart meningene til en bruker og mener at dette er bevis for hans påstander. Det er ikke unaturlig å tolke det som at du selv deler samme oppfatning basert på dette.

Gjest 219e3...fe5 skrev (20 minutter siden):

Jeg mener likevel fremdeles at endel av de som er bortvalgt nettopp drar til Asia for å finne kone, for hva er alternativet? Være ensom og alene hjemme, eller forsøke å finne en å dele livet sitt med og få barn med? 

Her en artikkel som viser til at det er de med lav utdanning / lav inntekt som oftest blir valgt bort

 https://www.nettavisen.no/ensomhet/menn/samliv/mennene-som-velges-bort/f/5-95-755852

og her, enda en historie fra virkeligheten om ensom mann som velger å søke lykken i Asia etter å ikke fått det til her hjemme. 

https://www.nettavisen.no/ensomhet/psykisk-helse/helt-alene/f/5-95-832311

Ja og bare for å klargjøre det med teskjemetoden - Ingen av disse artiklene er en påstand om at det er bevis for at de bortvalgte drar til Asia for å finne kone. 

Slutt med å finne så mange artikler bak en betalingsmur. Både jeg og en annen har sagt ifra.

Hvis det ikke finnes forskning som støtter påstanden om at menn med kone fra Thailand er de 'bortvalgte', er jeg ikke interessert. Ingen har benektet at det finnes noen som er bortvalgte.

Gjest 219e3...fe5 skrev (20 minutter siden):

Bevis syns jeg er et for sterkt ord å bruke. Man kan ha en hypotese, men det er svært sjeldent at man bastant kan sette 2 streker under svaret man kommer frem til. Forskere som undersøker samme  tema kan komme frem til en annen konklusjon. Så som du sier, man kan finne frem til en indikasjon i at det kan være noe der, uten at det er en fasit. 

Det ble altså påstått at det finnes forskning, men den ble aldri lagt frem. Det som ble vist frem, var en gammel avisartikkel som ble fremstilt som 'forskning'.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 skrev (8 minutter siden):

@Kassettspillerglemte denne, oppfølgeren til han ensomme mannen i 50 årene. Nå har han endelig funnet seg dame

https://www.ta.no/birger-rokne/kjareste/ensomhet/birger-55-var-ungkar-i-18-ar-en-ting-endret-situasjonen/f/5-95-1254859

Anonymous poster hash: 219e3...fe5

Javel, og? Enda en artikkel bak betalingsmur, men det ser ut til å være en historie om en mann? Hva er det du egentlig vil frem til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Sa heller strengt tatt aldri at du mente det heller, men ikke unaturlig å tenke slik siden du mente dette var beviset for hans påstander.

Du skreiv 👇

 

Kassettspiller skrev (51 minutter siden):

At denne artikkelen anses som et godt nok bevisgrunnlag for dem er urovekkende.

Når du skriver dem her, så drar du inn meg også, og at dette er noe jeg mener. 

 

Kassettspiller skrev (3 minutter siden):

Du støtter åpenbart meningene til en bruker og mener at dette er bevis for hans påstander. Det er ikke unaturlig å tolke det som at du selv deler samme oppfatning basert på dette

Jeg støtter endel av meningene hans ja, men ikke alle. Det blir uansett en feiltolkning at dette er et bevis, for som jeg skreiv til anonym så ligger ordet bevis så høyt for meg at det skal alvorlig mye til for at noe skal kunne bevises. Anbefaler at det kan være lurt å kun snakke til en om gangen, så slipper det å bli sånn "dem" og "dere" - opplegg. 

 

Kassettspiller skrev (6 minutter siden):

Slutt med å finne så mange artikler bak en betalingsmur. Både jeg og en annen har sagt ifra.

Vel, jeg måtte ikke betale for denne, og har heller ikke abonnement, så da virker det rart at artikkelen ikke popper opp hos deg og denne andre brukeren. 

 

Kassettspiller skrev (8 minutter siden):

Det ble altså påstått at det finnes forskning, men den ble aldri lagt frem. Det som ble vist frem, var en gammel avisartikkel som ble fremstilt som 'forskning'.

Jeg har ikke påstått at det finnes forskning, og har heller ikke fremstilt denne avisartikkelen som forskning. Så igjen, slutt med disse stråmennene dine. Eller, what ever, bare slutt å siter meg. Det er jo bare vås uansett. 

Anonymous poster hash: 219e3...fe5

Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 skrev (14 minutter siden):

Når du skriver dem her, så drar du inn meg også, og at dette er noe jeg mener. 

Vel, det var ment for de som mener det. Det er heller ikke rart at noen tror du mener det samme, men dette har jeg allerede svart på.

Du får tolke som du vil.

Gjest 219e3...fe5 skrev (14 minutter siden):

Jeg støtter endel av meningene hans ja, men ikke alle. Det blir uansett en feiltolkning at dette er et bevis, for som jeg skreiv til anonym så ligger ordet bevis så høyt for meg at det skal alvorlig mye til for at noe skal kunne bevises. Anbefaler at det kan være lurt å kun snakke til en om gangen, så slipper det å bli sånn "dem" og "dere" - opplegg. 

Men du trekker frem noe som bevis for grunnlaget hans. Jeg er enig i at det skal mye til for å bevise noe, så du burde slutte å bringe så mange fordommer inn i tråden.

Og så var det "forskningen" som skulle støtte påstanden hans.

Gjest 219e3...fe5 skrev (14 minutter siden):

Vel, jeg måtte ikke betale for denne, og har heller ikke abonnement, så da virker det rart at artikkelen ikke popper opp hos deg og denne andre brukeren. 

 

Du må ha et betalende abonnement.

Men igjen, jeg ser ikke poenget med å trekke frem enkelte historier og ting som ikke er relevante når det ikke beviser at menn med kone fra Thailand er de bortvalgte.

Gjest 219e3...fe5 skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke påstått at det finnes forskning, og har heller ikke fremstilt denne avisartikkelen som forskning. Så igjen, slutt med disse stråmennene dine. Eller, what ever, bare slutt å siter meg. Det er jo bare vås uansett. 

Slutt å nevnt stråmenn bare fordi dere ikke kommer godt ut av debatten.

 

Endret av Kassettspiller
  • Liker 3
Lenke til kommentar

fe5, Leticia sa noe bra angående artikler bak betalingsmur i en annen tråd veldig nylig. 😂😉

On 23.10.2024 at 10:56 PM, leticia said:

Blir litt vanskelig å bli overbevist når artikkelen er bak betalingsmur.  

Kanskje du burde lytte til hennes visdomsord. leticia er ikke så dum vettu. 😘

(Alle artiklene dine var bak betalingsmur for meg også.)

 

Men seriøst...  Uansett hva artiklene dine sier.  Helt unødvendig. Det er ingen her som betviler at det eksisterer flere anektodiske eksempler på menn som ikke har funnet lykken i Norge, men som har gjort det i utlandet. Det endrer ikke hovedpoenget til meg og Kassettspiller. Vi argumenterer mot dette som knop sa.

"Forskningen viser også at det er bortvalgte menn som reiser til Thailand og henter kone der"

Og såvidt jeg har skjønt er du enig med oss i at dette ikke stemmer. 🙂

Endret av P7SA
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
P7SA skrev (16 minutter siden):

fe5, Leticia sa noe bra angående artikler bak betalingsmur i en annen tråd veldig nylig. 😂😉

Kanskje du burde lytte til hennes visdomsord. leticia er ikke så dum vettu. 😘

(Alle artiklene var bak betalingsmur for meg også.)

 

Men seriøst...  Uansett hva artiklene dine sier.  Helt unødvendig. Det er ingen her som betviler at det eksisterer flere anektodiske eksempler på menn som ikke har funnet lykken i Norge, men som har gjort det i utlandet. Det endrer ikke poenget til meg og Kassettspiller. Vi argumenterer mot dette som knop sa.

"Forskningen viser også at det er bortvalgte menn som reiser til Thailand og henter kone der"

Og såvidt jeg har skjønt er du enig med oss i at dette ikke stemmer. 🙂

Jeg tror vi kan konkludere med at den forskningen vi etterspurte han, ikke finnes.

Flere i tråden bør også jobbe med sine fordommer, da det er flere innlegg som er  full av det og det er triste lesing

Jeg håper folk får finne seg en partner til tross for stigmaet rundt det, for det er tross alt glede man bør fokusere på i livet.❤️

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...