Markiii Skrevet 10. oktober 2023 Del Skrevet 10. oktober 2023 Colin. skrev (På 9.10.2023 den 1:30 PM): Ja, her. Ser ikke hvordan det er relevant. Jeg tenker ikke å imponere noen her med min person eller mine erfaringer... Nei, men poenget er at det kan være greit å se seg i speilet av og til. Sitat Jeg deler min erfaring. Er det vondt for dere å lese fordi nå er det en mann som ikke er priviligert? Men her deles ikke bare erfaringer. Her deles det ut generaliserende erklæringer om hvor fæle vestlige/norske kvinner er. Jeg kjenner meg ikke igjen i det i det hele tatt. Jada, det finnes tullinger hvor som helst. Men de representerer ikke majoriteten. 2 1 Lenke til kommentar
Colin. Skrevet 10. oktober 2023 Del Skrevet 10. oktober 2023 1 hour ago, Markiii said: Nei, men poenget er at det kan være greit å se seg i speilet av og til. Så absolutt, godt vi er enige der. 😉 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Gjest 219e3...fe5 skrev (13 timer siden): Så... - hva er forskjellen på " foretrekker å finne meg en dame som ikke jobber slik at hun kan gjøre alt av husarbeid og ta ansvar for barna slik at jeg ikke trenger", og "takler ikke å være med en dame som er likestilt /jobber fordi da må faktisk jeg, også gjøre noe husarbeid og ta meg av barna"... Målet er det samme, at man skal slippe unna arbeidsoppgavene. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Målet er det samme? Selvfølgelig er ikke målet det samme. Hadde målet vært det samme hadde det måtte vært husarbeid de ikke takler. Ikke en sterk/selvstendig kvinne som ikke velger tradisjonelle omsorgsroller. Det er to helt forskjellige objekter i de påstandene. Kvinnen i den ene og husarbeidet i den andre. Du får det til å høres ut som om det er menn som likegjerne kunne valgt seg en norsk dame som heller drar til Thailand for å slippe husarbeid. Det høres jo helt bak mål ut. Jeg går ut ifra at du vet det finnes tilsvarende kvinner som vil være hjemme i Norge også, men jeg tviler litt. Og bare så det er sagt, når du uthever det som at det har med kun husarbied å gjøre så er det bare en bitteliten brøkdel av hva som inngår i et partnerskap. Så uhyre lite at jeg setter store spørsmålstegn ved ditt syn på både kvinner og menn. Gjest 219e3...fe5 skrev (13 timer siden): Å sammenligne økonomisk ufrihet (altså at man mener at det er greit at det ene kjønnet skal være økonomisk avhengig av det andre), med en ytre faktor som høyde blir bare for dumt. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Nei, jeg sammenligner de ikke. Det var en analogi hvor bruken av ordet "takle" kommer klarere frem. Altså et forsøk på å få deg til å forstå hva ordet "takle" betyr da du helt åpenbart bruker det feil. Beklager om det var forvirrende for deg. 2 1 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Crooked Cracker skrev (13 timer siden): Har et noen bekjentskaper som hentet sine koner fra Asia. Fellesnevneren her er at disse var mer introverte gamertyper, ikke spesielt populære blant damene, ei heller spesielt interessert i sjekking og festliv i utgangspunktet. Det kan nesten virke som de valgte denne løsningen av mer praktiske årsaker. Såvidt jeg vet har det gått bra med dem ift familieliv og hele pakka. Det har aldri fristet meg men om det funker for noen skal jeg ikke hate på det. Nettopp. Det er der man finner disse som velger denne løsningen. Denne hushjelp-teorien som fremmes her er rimelig bortreist, men man ser jo at den kommer fra et sted helt kjemisk ren for kontakt med disse miljøene. 2 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Markiii skrev (13 timer siden): Nei, men poenget er at det kan være greit å se seg i speilet av og til. Men her deles ikke bare erfaringer. Her deles det ut generaliserende erklæringer om hvor fæle vestlige/norske kvinner er. Jeg kjenner meg ikke igjen i det i det hele tatt. Jada, det finnes tullinger hvor som helst. Men de representerer ikke majoriteten. Ja, akkurat som Thaikoner karakteriseres som hushjelper. Eller er ikke det en generalisering du har noen problemer med da? Jeg kjenner hvertfall at det er noe som gnir meg mothårs her. 1 1 Lenke til kommentar
itgrevelin Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 3 minutes ago, fokkeslasken said: Denne hushjelp-teorien som fremmes her er rimelig bortreist, men man ser jo at den kommer fra et sted helt kjemisk ren for kontakt med disse miljøene. Det er like dumt som om eg skulle lest document/resett og lignende aviser i flere år, og så ha meninger om hvordan innvandrere er. Har ingen reell erfaring med dem, men eg du verden så mange sterke meninger eg har om dem. Lenke til kommentar
Colin. Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 19 hours ago, Markiii said: Men her deles ikke bare erfaringer. Her deles det ut generaliserende erklæringer om hvor fæle vestlige/norske kvinner er. Jeg kjenner meg ikke igjen i det i det hele tatt. Jada, det finnes tullinger hvor som helst. Men de representerer ikke majoriteten. Du ser jo bare hvordan noen her argumenterer med at om man søker utenlands så er man nesten automatisk på jakt etter en hushjelp. Det er jo så langt bak mål og ganske så komisk. Mine kommentarer er myntet på nettopp slike individer, som prøver å "holde folk på plass" med shaming-taktikk bs-en som så lett gjennomskues. Dette er individer som har tatt feminisme til det ekstreme og nå har blitt mer maskuline enn det som er sunt for dem. Individer som ikke takler at andre tar andre valg enn det de selv ville tatt. Jeg har vært på mange dating-sider og får ikke kontakt med vestlige på noen som helst slags givende måte. Da er det naturlig for meg å velge et sted der jeg faktisk aksepteres. Kan ikke forstå hvorfor noen ikke unner andre lykken med å finne kjærligheten når de selv har hatt haugevis av sjanser selv til å ta det rette valget. 3 2 Lenke til kommentar
Rexxus Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Til TOPIC tråden: Hvorfor jeg ville valgt Thai dame er pga dem er hyggelig og leve med (( Familie messig)) og flinke til lage GOD MAT. " Jeg ekke flink til lage god asiatisk middager" Jeg er mer for fast food nå som jeg lever alene. 3 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Alle er ikke flinke til å lage mat, nei. Det blir omtrent som å si at alle nordmenn er gode på ski. Det stemmer ikke. Endret 11. oktober 2023 av BadCat 3 Lenke til kommentar
Rexxus Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 BadCat skrev (10 minutter siden): Alle er ikke flinke til å lage mat, nei. Det blir omtrent som å si at alle nordmenn er gode på ski. Det stemmer ikke. Jeg sa IKKE at ALLE er flinke til lage mat derfra 😛 jeg VEt ikke alle er flinke haha. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Dette er kompliserte greier å forstå seg på. 1 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 BadCat skrev (21 minutter siden): Alle er ikke flinke til å lage mat, nei. Det blir omtrent som å si at alle nordmenn er gode på ski. Det stemmer ikke. Greia er at de kan bruke thai ekvivalensen av Toro 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Hvem skal spise det? Jeg pratet med ei som heter "Jaa". Hvis man skal gå rundt og rope Jaa, jaa, hvor er du. Da kommer folk til å tro at det har rablet for en. Så vil noen svare med "Neei". Endret 11. oktober 2023 av BadCat 2 Lenke til kommentar
Rexxus Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 BadCat skrev (2 minutter siden): Hvem skal spise det? Jeg pratet med ei som heter "Jaa". Hvis man skal gå rundt og rope Jaa, jaa, hvor er du. Da kommer folk til å tro at det har rablet for en. Hadde vært morro prøvd da, hahahaha 😛 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 On 10/7/2023 at 10:53 PM, Guest 219e3...fe5 said: Veldig enig med alle dine innlegg i denne tråden. Problemet blir vel egentlig at når man ønsker å diskutere dette på et samfunnsnivå og hvor problematisk det kan være at disse mekanismene er gjeldende, så blir de som har tatt disse valgene så fornærmet at de tar diskusjonen ned på individnivå. Misogynismen er ihvertfall veldig synlig i mange innlegg her i tråden, så jeg tror dessverre ikke at du får med deg alle i tråden på at økonomisk ufrihet åpner for en del valg man ikke ville tatt dersom man hadde større økonomisk frihet. Ja, det virker som kritikken av et systemisk problem tas veldig personlig. Tråden har vitterlig blitt en underlig affære, det er pussig hvor langt mange er villig til å gå for å slippe å forholde seg til en ganske enkel kritikk, man skulle tro det falt på sin egen urimelighet å først bestemme seg for at denne kritikken må gjelde alle kvinner fra thailand, for deretter å proklamere at slikt er rasistisk og en haug med lignende konstruksjoner. Kudos som holder ut, håper det går bra, det kan være mer belastende enn man skulle tro å få så mange rasende innlegg rettet mot seg. On 10/7/2023 at 10:27 PM, Gouldfan said: Norske damer søker jo de 10% rikeste og med mest status mennene i Norge. Hvorfor er dette annerledes enn at kvinner fra gode familier i Østen velger en norsk fagarbeider eller uføretrygdet???? Altså, jeg benekter ikke eksistensen av en slik tendens du beskriver først i inlegget ditt, men jeg stiller meg skeptisk til å kategorisk slå fast at samtlige norske damer søker de 10% rikeste og med mest status. Særlig om en slik påstand skal brukes som rasjonale for å utnytte fattige menneskers mangel på frie valg. Det retoriske spørsmålet i slutten av posten din lider av denne forenklingen men ja; Tendensen i å søke seg økonomisk og sosial trygghet er potensielt lik i en stilisert form, men en åpenbar forskjell er jo at norske kvinner fremdeles har en økonomisk trygghet som gir større frihet til å velge (eller velge å ikke velge), enn det man har i fattigdom. On 10/7/2023 at 11:38 AM, Colin. said: Min valgfrihet negeres som følge av utseendemessig ufrihet og som følge av helsemessig ufrihet. Derp Veldig bra innspill. Derp, Derp. Ja, det finnes mange forhold som kan begrense ens valg, selv ens genetikk kan være hemmende for fri utfoldelse. La oss for eksempel si at en dum person kan manipuleres til å handle mot sin egen beste interesse, manipulatoren i dette scenarioet har tilsynelatende gjort noen etiske overtramp, som gjordes tilgjengelig via den andre personens dumskap. Vil disse potensielle overtrampene negere andre overtramp som begås andre steder, under andre forhold, med andre premisser, eller si noe om naturen i dem utover at de rent overfladisk begge inneholder overtramp? Nei. Vil kritikken av et av et annet overtramp forbedres av å inkludere helt andre overtramp? Nei. Hvis det er veldig uklart, så er jo ikke det å kritisere fenomenet at folk uten økonomisk frihet er sårbare for utnyttelse, en deklarasjon om at folk som befinner seg under slike forhold mangler autonomi, kløkt, selvråderett, eller evner. Kritikken av fenomenet er en kritikk av fenomenet, og så lenge det befinner seg folk i slike forhold vil fenomenet vedvare, også vil resultatene være mangefasettert, utfallene er ikke garantert til å være dårlige, bare fordi fenomenet stiller den ene part i en sårbar situasjon, men å annerkjenne problemstillingen kan umulig være et onde. 3 1 1 Lenke til kommentar
Gjest 219e3...fe5 Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Colin. skrev (2 timer siden): Du ser jo bare hvordan noen her argumenterer med at om man søker utenlands så er man nesten automatisk på jakt etter en hushjelp. Det er jo så langt bak mål og ganske så komisk. Mine kommentarer er myntet på nettopp slike individer, som prøver å "holde folk på plass" med shaming-taktikk bs-en som så lett gjennomskues. Dette er individer som har tatt feminisme til det ekstreme og nå har blitt mer maskuline enn det som er sunt for dem. Individer som ikke takler at andre tar andre valg enn det de selv ville tatt. Jeg har vært på mange dating-sider og får ikke kontakt med vestlige på noen som helst slags givende måte. Da er det naturlig for meg å velge et sted der jeg faktisk aksepteres. Kan ikke forstå hvorfor noen ikke unner andre lykken med å finne kjærligheten når de selv har hatt haugevis av sjanser selv til å ta det rette valget. Flere i tråden har poengtert at de ønsker et tradisjonelt forhold, og samtidig også at de reiser utenlands for å få det fordi vestlige damer er for kravstore, feministiske, ønsker å være likestilte. De ønsker en dame som tar seg av hus og hjem. Og vi kan godt kalle dette for noe annet enn å ønske seg en hushjelp, om det gjør det lettere for selvfølelsen. Men for min del så utgjør ikke disse holdningene noen forskjell om man søker utenlands enn hjemme i Norge. Holdningene om at det er damas ansvar om å ta seg av hus og hjem, barna og mannens behov endres ikke bare fordi han leter i et annet marked. Det er bare det at om man leter i et annet marked enn det norske så er det lettere å finne det man ønsker. (Et tradisjonelt forhold hvor dama tar seg av hus og hjem, barn og mann). Så ser man også menn som er i din situasjon, menn som faller gjennom i det norske markedet av andre årsaker enn nevnt ovenfor. Og jeg forstår at menn som har slike utfordringer søker utenfor Norge. Og det ønsker jeg deg lykke til med Likevel så ser jeg også slike holdninger hos deg, altså motvilje mot damer som ikke ønsker å være i et tradisjonelt forhold. (Feminister, likestilte damer) Damer som velger å være i et tradisjonelt forhold ser jeg ingen problemer med hvis de faktisk har hatt mulighet til å ta ( høy ) utdanning, mulighet til å få seg en egen jobb og forsørge seg selv. For man skal få lov å velge. Men ja, jeg ser det som problematisk hvis valget er at man ikke har noe (reelt) valg. Anonymous poster hash: 219e3...fe5 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Atib Azzad skrev (32 minutter siden): Ja, det virker som kritikken av et systemisk problem tas veldig personlig. Tråden har vitterlig blitt en underlig affære, det er pussig hvor langt mange er villig til å gå for å slippe å forholde seg til en ganske enkel kritikk, man skulle tro det falt på sin egen urimelighet å først bestemme seg for at denne kritikken må gjelde alle kvinner fra thailand, for deretter å proklamere at slikt er rasistisk og en haug med lignende konstruksjoner. Kudos som holder ut, håper det går bra, det kan være mer belastende enn man skulle tro å få så mange rasende innlegg rettet mot seg. Altså, jeg benekter ikke eksistensen av en slik tendens du beskriver først i inlegget ditt, men jeg stiller meg skeptisk til å kategorisk slå fast at samtlige norske damer søker de 10% rikeste og med mest status. Særlig om en slik påstand skal brukes som rasjonale for å utnytte fattige menneskers mangel på frie valg. Det retoriske spørsmålet i slutten av posten din lider av denne forenklingen men ja; Tendensen i å søke seg økonomisk og sosial trygghet er potensielt lik i en stilisert form, men en åpenbar forskjell er jo at norske kvinner fremdeles har en økonomisk trygghet som gir større frihet til å velge (eller velge å ikke velge), enn det man har i fattigdom. Veldig bra innspill. Derp, Derp. Ja, det finnes mange forhold som kan begrense ens valg, selv ens genetikk kan være hemmende for fri utfoldelse. La oss for eksempel si at en dum person kan manipuleres til å handle mot sin egen beste interesse, manipulatoren i dette scenarioet har tilsynelatende gjort noen etiske overtramp, som gjordes tilgjengelig via den andre personens dumskap. Vil disse potensielle overtrampene negere andre overtramp som begås andre steder, under andre forhold, med andre premisser, eller si noe om naturen i dem utover at de rent overfladisk begge inneholder overtramp? Nei. Vil kritikken av et av et annet overtramp forbedres av å inkludere helt andre overtramp? Nei. Hvis det er veldig uklart, så er jo ikke det å kritisere fenomenet at folk uten økonomisk frihet er sårbare for utnyttelse, en deklarasjon om at folk som befinner seg under slike forhold mangler autonomi, kløkt, selvråderett, eller evner. Kritikken av fenomenet er en kritikk av fenomenet, og så lenge det befinner seg folk i slike forhold vil fenomenet vedvare, også vil resultatene være mangefasettert, utfallene er ikke garantert til å være dårlige, bare fordi fenomenet stiller den ene part i en sårbar situasjon, men å annerkjenne problemstillingen kan umulig være et onde. Fattigdom er relativt, er man fattig når man på Filippinene har råd til medisin og behandling, mat, drivstoff, og uforutsette utgifter? Det de har mindre av i Filippinene er dyre klær som kjoler, vin og elektronikk og melkesjokolade som i Norge. Hvorfor vet jeg ikke, men det er overdyrt der og blir sett på som luksusvarer dyrere enn i Norge. Øl derimot og t shirts og vanlige klær er billig. Endret 11. oktober 2023 av Gouldfan 1 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 1 minute ago, Gouldfan said: Fattigdom er relativt, er man fattig når man o Filippinene har råd til medisin og behandling, mat, drivstoff, og uforutsette utgifter? Det de har mindre av i Filippinene er dyre klær som kjoler, vin og elektronikk. Hvorfor vet jeg ikke, men det er overdyrt der. Øl derimot og t shirts og vanlige klær er billig. Jeg prøver ikke å snakke om Thailand som et fattig land relativt til Norge. Jeg snakker om de som er fattige i Thailand, eller egentlig fattigdom generelt. 5 Lenke til kommentar
Gjest d2074...65a Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Bottom line: Sørøst asiatiske kvinner liker meg bedre enn hvite kvinner. Jeg liker sør øst asiatiske kvinner bedre enn hvite kvinner - spesielt holdningene og personligheten. Men også at de i snitt er mindre feit og flinkere til å ta vare på barn - i mitt syn. Asiatiske kvinner er også mer trofast enn hvite kvinner. Spekulasjoner om grunnene til det over bryr jeg meg ikke om. Jeg forholder meg til hvordan verden er, ikke hvordan den burde være. Da er valget veldig enkelt. Anonymous poster hash: d2074...65a Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) fokkeslasken skrev (11 timer siden): Ja, akkurat som Thaikoner karakteriseres som hushjelper. Eller er ikke det en generalisering du har noen problemer med da? Jeg kjenner hvertfall at det er noe som gnir meg mothårs her. Nei, det dominerende narrativet her er hatet mot vestlige kvinner. BadCat skrev (4 timer siden): Hvem skal spise det? Jeg pratet med ei som heter "Jaa". Hvis man skal gå rundt og rope Jaa, jaa, hvor er du. Da kommer folk til å tro at det har rablet for en. Så vil noen svare med "Neei". Det er ingen som gjør slikt i virkeligheten. Endret 11. oktober 2023 av Markiii 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå