Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC ødelagt av virus/spyware/trojan (Windows)

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

For noen dager siden funket min PC med Windows XP Pro helt fint, men så fikk jeg et alvorlig virus, tror det kom fra en fil jeg lastet ned fra en slik ulovlig tvilsom side. Begynte å få meldinger om at det var oppdaget en alvorlig feil, spyware, back door trojan, og lignende. Fikk beskjed om at det ville påvirke internetthastigheten og systemet. Ved å klikke OK på noen av virusmeldingene jeg fikk, endte jeg opp med ca 6 forskjellige sikkerhetsprogrammer, alle fant en masse farlige filer på PCen, men ingen ville fjerne/reparere dem uten penger.

Jeg synes det så ganske stygt ut med alle meldingene om virus og trojanere, pluss at jeg begynte å få reklame pop ups (uten å være på nettet), så jeg bestemte meg for å legge over de viktigste filene på CD og formatere igjen.

Skrudde av PCen og hadde tenkt å begynne å brenne CDer dagen etterpå. Men da jeg skrudde på maskinen da.. så det ut til å være for sent. Da jeg kom til den lille ruten der det står "Windows starter" (rett før "Logg inn" kommer), hang den seg opp, og jeg kom ikke videre. Jeg lot den stå i mange minutter uten at noe skjedde. Etter mange restarts (svenskeknappen) klarte jeg til slutt å få loginruten. Logge på fikk jeg, og så fryste maskinen da jeg kom til skrivebordet.

Så det jeg lurer på nå er; fins det noen mulighet å lure meg inn på PCen igjen så jeg kan få tak i noen viktige filer? Hadde vært tragisk å miste noen av dem. Har hørt om å starte i sikkerhetsmodus og lignende, hvordan gjør man dette, og er det sannsynlighet for at det kan funke? Hvordan kan jeg få tak i filene?

Hvis det skulle vise seg å være umulig, har jeg bare tenkt å formatere (så PCen blir tom igjen). Forsvinner viruset og de andre stygge sakene da?

Og til slutt lurer jeg på en annen ting - PCen var koblet til en trådløs ruter her i huset. Er det noen mulighet for at virus/spyware og lignende kan ha spredd seg over på andre PCer i huset, eller er det umulig?

På forhånd takk hvis noen kan hjelpe. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Det er nok ikke så sannsynlig at viruset har spredd seg via det trådløse nettverket - men det er vanskelig å vite uten å vite hvilket virus det er - og hvordan det agerer.

Forvent det verste, og kjør Trend Housecall (gratis fra nett) for å sjekke andre pcer.

Har du prøvd å gå inn i sikkerhetsmodus for å hente ut filer?

Lenke til kommentar
Den fryser på samme sted i sikkerhetsmodus..

Men filene er vel der fortsatt? Kan de hentes på andre måter?

6863758[/snapback]

Muligens et hardware problem om det ikke er virus?

Ville ha sjekket ram (minnet) eventuelt skjermkort

Har du garanti på maskinen, så ville jeg levert den inn.

Du kan ellers prøve å sette inn Windows Xp cd og velge å reparere, om du ikke har en reboot disk.

Lenke til kommentar

Garanti dekker ikke feil som oppstår pga virus/malware. Leverer du den inn, og det viser seg at det IKKE er noen hardware-feil som dekkes av garanti, vil du bli fakturert for feilsøking osv. Kan bli en dyr affære.

Har du flere partisjoner på harddisken?

Hvis du f.eks. har filene dine på D: og Windows på C: kan du formatere c: og reinstallere Windows. Datafilene på D: vil da fremdeles ligge der.

Er disken formatert med NTFS eller FAT32?

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...