Gå til innhold

Tar salg av musikk i digital form over nettet av?

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Hva vet du om hva andre får ut av musikklyttingen sin?

6865455[/snapback]

Jo mer tilgjengelig en ting blir, jo mindre spennende er den. Jo flere muligheter man har på en PC, jo færre bruker man.

Jeg sier ikke at jeg vet hva andre får ut av sin lytting. Men jeg vil tro at undersøkelser kan vise at de som kjøper musikk på plater har mer glede av den en de som fyller opp en harddisk med ubegrensede mengder sanger.

Det er forresten lov å synse, anta og tro.

Edit: Og de som ikke kan huske en verden uten PC og mobiltelefon, vet ikke hvordan den verdenen er og føles. Det _vet_ jeg, for jeg har opplevd den tiden i motsetning til deg.

6865882[/snapback]

I beg to differ. Det er jo nettopp når man opplever økt tilgjengelighet at en virkelig begynner å utforske musikken! Jeg vil tippe at det er veldig mange som har en ikke-mainstream musikksmak, nettopp pga internett og økt tilgjengelighet generelt på musikk.

6866290[/snapback]

Jeg er enig, men jeg vil også påstå at f.eks TV og radio var det som dannet mainstream musikken slik vi kjenner den i dag! Dette fordi musikken her ikke ble formidlet av Ola Nordmann, og det ble derfor mye penger inne i bildet. Med internett kan hvem som helst formidle hva de liker og nå fram til enorme mengder mennesker med dette.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per i dag kunne det ikke fallt meg inn å handle digital musikk over nettet. Det er alt for mange bakdeler. Dårlig kvalitet, DRM og begrensninger. Jeg mister kontrollen over det jeg kjøper. Det jeg laster ned ulovlig er ofte ukomprimert, har god metadata og kommer i frie formater. Og det er som oftest ikke belemra med DRM-begrensninger. Dessuten er utvalget mye større.

Skal bransjen komme meg i møte må prisen ned, DRM bort og kvaliteten opp på både lyd og metadata. Jeg gidder ikke betale i underkant av hundre spenn for ei skive i dårlig kvalitet som jeg ikke har kontroll over.

Lenke til kommentar
Hva vet du om hva andre får ut av musikklyttingen sin?

6865455[/snapback]

Jo mer tilgjengelig en ting blir, jo mindre spennende er den.

... synes du. Hva med å tenke slik "jo mer tilgjengelig en ting blir, jo flere kan få glede av den"? Internett er en lettvind og effektiv måte å spre musikken sin på når man spiller i et ukjent band.

Jo flere muligheter man har på en PC, jo færre bruker man.

Ser ikke helt logikken her, kanskje du bruker færre muligheter når du får flere?

Jeg sier ikke at jeg vet hva andre får ut av sin lytting.

Hørtes sånn ut:

Man kan jo på mange måter si at den digitale gullalderen vi er midt oppi nå ødelegger mye av gleden ved musikk. Egentlig så ødelegges alt, men dette vet vel generasjonen som ikke har vokst opp med en fraværende PC- og Mobil-verden fint lite om... :S

Men jeg vil tro at undersøkelser kan vise at de som kjøper musikk på plater har mer glede av den en de som fyller opp en harddisk med ubegrensede mengder sanger.

Ja det tror jeg også, de som får mest glede av musikk blir mer musikkinterreserte enn andre, og vil vanligvis bruke mer penger på det. Men husk at bare fordi man laster ned musikk betyr ikke at man ikke kjøper det. Dessuten er det mange unge som ikke har råd til så fryktelig mye musikk.

Lenke til kommentar
I beg to differ. Det er jo nettopp når man opplever økt tilgjengelighet at en virkelig begynner å utforske musikken! Jeg vil tippe at det er veldig mange som har en ikke-mainstream musikksmak, nettopp pga internett og økt tilgjengelighet generelt på musikk.

6866290[/snapback]

Helt uenig med deg.

Hvis man bryter loven, så er det mer tilgjengelig musikk å skaffe seg. Hvis man velger å ikke bryte loven, men derimot betaler for den musikken man vil ha, så sørger økonomien for at utvalget er likt.

Jeg kommer fra en liten by, men selv der var platebutikkene på 80-tallet stappet med vinyl. Et mye bedre utvalg enn det vi finner i dag. Alle de gode platebutikkene er borte, og erstattet med store kjeder som alle selger det samme, stort sett det som er pop.

Lenke til kommentar
Dessuten er det mange unge som ikke har råd til så fryktelig mye musikk.

6868095[/snapback]

Hva er det de unge bruker penger på i dag siden de ikke har råd til plater?

Da jeg var 14-15 år, kostet en CD 179,- kroner nesten over alt. Dette var en standardpris som vi syntes var helt hårreisende, men som ingen kunne gjøre med. Allikevel kjøpte både jeg og kameratene mine musikk, ofte kombinert med turer til storbyene. Noen ganger bestilte jeg fra Kompaktuset, hvor de fleste plater kostet 99 og 119 kroner.

I dag er CD-ene enda billigere, f.eks. på CDON eller hos Platekompaniet. Vi har hatt inflasjon siden jeg var 14, men platene er blitt billigere. Også har ikke de unge råd til å kjøpe musikk? Jeg synes det virker som om de unge i dag har mye mer penger enn det vi hadde før.

Lenke til kommentar

6866290[/snapback]

Helt uenig med deg.

Hvis man bryter loven, så er det mer tilgjengelig musikk å skaffe seg. Hvis man velger å ikke bryte loven, men derimot betaler for den musikken man vil ha, så sørger økonomien for at utvalget er likt.

Det er da vel ikke i mot norsk lov å laste ned .mp3-filer osv? Det er vel ulovelig å bryte kopisperrer og laste opp til andre. Ellers kan en jo spørre seg om nevnte lover er legitime og at en heller burde kjempe i mot de, da de kriminaliserer store deler av befolkning som ikke driver med reell kriminalitet. Selv om dette såklart ikke er et argument for å bryte loven så lenge den eksisterer.

Jeg kommer fra en liten by, men selv der var platebutikkene på 80-tallet stappet med vinyl. Et mye bedre utvalg enn det vi finner i dag. Alle de gode platebutikkene er borte, og erstattet med store kjeder som alle selger det samme, stort sett det som er pop.

6869123[/snapback]

Jeg kan tenke den generasjonen som var før deg kunne si noe ala det samme. Men hva er så problemet? Det er da ikke noe problem å skaffe seg vinyl i dag, internett har jo sørget for det ;)

Lenke til kommentar
De som derimot ikke er så musikkinteresserte, gidder ikke kjøpe sanger på nett, men laste dem ned ulovlig.

6863114[/snapback]

Dette utsagnet er bare feil. Har ikke råd til å kjøpe musikken min, så om jeg hadde måttet betale for den så hadde det blitt en veldig mager musikk samling :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...