Gå til innhold

Tar salg av musikk i digital form over nettet av?

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og blar litt i nettsidene til CDON og kikker på seksjonen "Downloads". Kroner 89,- for et album, og 8,90 for en sang. Man kan laste ned filene til odel og eie, og spille disse av i "den fantastisk gode kvaliteten" på 192 kbps, wma.

Så tenker jeg med meg selv, er det noen som kjøper dette? Er dette vellykket? Eller skryter butikkene opp salget mer enn det som er reelt? Det er sagt så mye om Internet opp gjennom årene. De som tidligere avslo at folk noen gang ville ta nettbutikker i bruk, måtte vedgå at de tok feil. Slik har det vært med det meste. Alt har slått gjennom tross ekspertenes svært skeptiske advarsler. Men ser vi nå en metning av hva folk gidder å gjøre på nettet? Har den kommersielle makten ødelagt mye av moroa?

Jeg kunne ikke tenke meg å betale for et album jeg aldri kan holde fysisk i hånda på samme måte som ved å kjøpe en Vinyl eller en CD. Å ha et album på en PC i form av MP3 eller andre komprimeringsformat, ser jeg på som en demo. Liker jeg det jeg hører, kjøper jeg det i form av et skikkelig produkt som kan plasseres i en hylle. Jeg tviler ikke på at salg av musikk i form av MP3 og WMA er en flopp. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Musikkelskere vil alltid finne veien til den gode gamle platesjappa, enten den ligger på byen eller nettet. De vil ikke nøye seg med å ha lastet ned filene på datamaskinen, men vil ha plata med god musikk i platesamlinga :)

De som derimot ikke er så musikkinteresserte, gidder ikke kjøpe sanger på nett, men laste dem ned ulovlig.

Jeg kan egentlig ikke forstå hvem som kjøper sanger på nettet :)

Lenke til kommentar

Kunne ikke sagt det bedre selv, Mojo Pin: "De som derimot ikke er så musikkinteresserte, gidder ikke kjøpe sanger på nett, men laste dem ned ulovlig."

Det er jo også en tankevekker at markedet retter seg mot den yngre generasjon, gjerne rundt 12-20 år. Jeg tror dem er de mest potensielle kjøperne, men det er også folk med lavere moral enn voksne. De har lettere for å stjele musikk i digital form.

Jeg lurer på hvir mye CDON selger i løpet av en dag, det kan ikke være mye.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

Har prøvd både Msn og cdon sin versjon.

Lyden var forferdelig på på noe og bedre på andre nedlastninger.

Lenge siden jeg gjorde dette og vil neppe gjøre det igjen hvis det ikke er noe helt spesielt da :)

Msn musikken var lisensbeskyttet og kunne bare brennes en gang, husker ikke Cdon.

Går for kjøpings i form av Lp og Cd.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Foretrekker å kjøpe cd'en. Er ikke fan av nedlasting uansett om det er lovlig eller ikke. En cd-samling er så mye mer digg enn en mappe med musikk på datamaskinen.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper min musikk i form av cd'er. Har til dags dato enda ikke lastet ned et eneste spor lovlig/ulovlig. Mulig jeg er gammeldags, men jeg liker det fysiske aspektet i form av cover, coverinfo og hyllemetre.

Jeg er i tilllegg så utgammel at det bare fantes vinyl da jeg begynte å kjøpe musikk, og for meg er det fremdeles barnslig glede å spore når jeg finner frem Thin Lizzy's Live And Dangerous på 2 x vinyl med utbrettcover og trykk på innercoverne.....

Må vel få gjort noe med den planlagte platespilleroppgraderingen.

Den dagen jeg kjøper musikk over nett er den dagen det ikke er noe annet alternativ. Sikkert sært, men sånn er det for meg.

Lenke til kommentar

Vil så absolutt ikke si at det er sært. Jeg vet ikke hvor gammel du er da, men de jeg kjenner i 40-årene som er musikkinteresserte kjører samme ideologi.

Jeg laster ned for å sjekke hvordan musikk er av band jeg aldri har hørt før. Er det interessant, kjøper jeg CD eller LP. Er det ikke interessant, slettes det. Musikkindustrien burde heller utnyttet dette, enn å gjøre det kriminelt å laste ned musikk i komprimert kvalitet.

Lenke til kommentar
Vil så absolutt ikke si at det er sært. Jeg vet ikke hvor gammel du er da, men de jeg kjenner i 40-årene som er musikkinteresserte kjører samme ideologi.

6864811[/snapback]

Er ikke fullt sååååå gammel da. La oss heller si at jeg begynte tidlig, med to eldre søsken som fora meg med Zeppelin, Pink Floyd, Jethro Tull, Beatles, Dylan etc etc fra barneskolealder. Er selvsagt evig takknemlig for det. Nå er det jeg som forer dem.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke på nett. Jeg laster ned eller ripper av venner, og kjøper hvis jeg fortsetter å høre på det.

Har kjøpt kjempemange CD-er i år. Har egentlig aldri hatt noe særlig CD-er før i år, og det er ikke så dumt, for jeg har ikke fått god musikksmak før nå :p . Mye av det jeg liker finnes heldigvis på diverse tilbud, så det er sjelden jeg kjøper fullpris CD-er. Også hender det jeg finner billig vinyl på youngstorget.

Om jeg har et album på vinyl, så synes jeg på en måte at det er greit å laste ned(og ikke betale), for jeg vil gjerne kunne legge det på mp3-spilleren.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig listepopen som er mest utsatt for dette skulle jeg tro.

Folk liker hiten men ikke resten av albumet og så blir man fort lei av låten.

Hvis selskapene har kommet den "ulovlige" nedlastningen i forkjøpet med kvalitet ogtil en billig pris tror jeg det har blitt en bedre trend.

Men en annen ting som jeg ser er at album i sin helet er å finne lenge før lansering, mon tro om det er med hensikt for promotering?

Ble kanskje litt offtopic dette.

Men uansett så er det kjekt å høre musikken før man kjøper den, det er så kjedelig å sitte med et lass med cder som ikke er bra.

Endret av Vetlite
Lenke til kommentar
Man kan jo på mange måter si at den digitale gullalderen vi er midt oppi nå ødelegger mye av gleden ved musikk. Egentlig så ødelegges alt, men dette vet vel generasjonen som ikke har vokst opp med en fraværende PC- og Mobil-verden fint lite om... :S

6864880[/snapback]

Hva vet du om hva andre får ut av musikklyttingen sin?

Forøvrig ser jeg ikke poenget i å betale for å laste ned musikk, når det koster nesten like mye å kjøpe selve CD'en. Hadde det kostet 10-15 kr for et album som LarsP sa hadde tingen vært en annen, dessuten måtte det vært mye bedre kvalitet. Laster ned endel ulovlig musikk selv, og kjøper så det jeg har råd til og som fortjener å bli kjøpt.

Lenke til kommentar

Må si jeg støtter de fleste svarene. Hvis jeg oppdager noe nytt jeg har lyst å sjekke ut, tilsier (desverre) ikke min økonomi at jeg kan gå å kjøpe et album av bandet med en gang. Laster da som regel ned musikken, og kjøper den i form av cd hvis den faller i smak. Jeg er forsåvidt oppvokst med nedlasting (er 16 år), men er enig i det dere sier, å eie et album som jeg kan holde fysisk i hånda er absolutt å foretrekke.

On topic: Jeg kan heller ikke skjønne hvem det er som kjøper musikk på nettet i form av mp3. Har et par musikkinteresserte kamerater som har kjøpt et par låter fra iTunes, men ikke noe mer.

Lenke til kommentar

6865455[/snapback]

Jo mer tilgjengelig en ting blir, jo mindre spennende er den. Jo flere muligheter man har på en PC, jo færre bruker man.

Jeg sier ikke at jeg vet hva andre får ut av sin lytting. Men jeg vil tro at undersøkelser kan vise at de som kjøper musikk på plater har mer glede av den en de som fyller opp en harddisk med ubegrensede mengder sanger.

Det er forresten lov å synse, anta og tro.

Edit: Og de som ikke kan huske en verden uten PC og mobiltelefon, vet ikke hvordan den verdenen er og føles. Det _vet_ jeg, for jeg har opplevd den tiden i motsetning til deg.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

6865455[/snapback]

Jo mer tilgjengelig en ting blir, jo mindre spennende er den. Jo flere muligheter man har på en PC, jo færre bruker man.

Jeg sier ikke at jeg vet hva andre får ut av sin lytting. Men jeg vil tro at undersøkelser kan vise at de som kjøper musikk på plater har mer glede av den en de som fyller opp en harddisk med ubegrensede mengder sanger.

Det er forresten lov å synse, anta og tro.

Edit: Og de som ikke kan huske en verden uten PC og mobiltelefon, vet ikke hvordan den verdenen er og føles. Det _vet_ jeg, for jeg har opplevd den tiden i motsetning til deg.

6865882[/snapback]

I beg to differ. Det er jo nettopp når man opplever økt tilgjengelighet at en virkelig begynner å utforske musikken! Jeg vil tippe at det er veldig mange som har en ikke-mainstream musikksmak, nettopp pga internett og økt tilgjengelighet generelt på musikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...