Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips ang Switch og X-over kabel

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hva som er lurest koble her. Alt mulige kombinasjoner (m/uten x-kabel også) fungerer faktisk, men sikkert ikke så bra som det burde ha vært. bruker cat6-TP uten at det har noe å si...

post-69119-1158248239_thumb.jpg

Siden switchen til høyre ikke har likens utganger saom tegningen viser, vet jeg ikke direkte hvilken jeg skal bruke, OG om det skal være x-kabel eller vanlig til denne avhengig av hvilken inngang jeg bruker?

Som sagt fungerer det på alle mulige måter. Men har hatt en del ustabil overføring m.m. så jeg vil få gjort dette riktig.

lest litt forskjellige steder om hvordan EMI og signalene kan bli påvirket om de er i spesialle mønster osv så...

En annen ting: Finnes det et greit program som kan måte nøyaktig "pakke-kvaliteten" som blir sendt igjennom kabelen for å finne ut om den fungerer bra?

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vil altså bruke routeren til høyre for å "utvide" routern til venstre?

Vil tro det da skal kobles slik:

Internett -> WAN på venstre router -> straight kabel -> LAN-port på høyre router.

6866164[/snapback]

Ikke router den til høyre. Switch! men den 5 porten på den virker ikke som om er lik den jeg har i huset... Det fungerer like "godt" med x-kabel og straight - uasnett port.... :hm:

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Koble ruteren til switchen med en av lan portene på ruteren... På switchen, hvilken port du tar, har ingenting å si.

Deretter kan du koble switchene i sammen (Så mange du vil egentlig) med rett / krysset ledning, port spiller ingen rolle...

Switchene vet hvor pakkene skal (signalet med andre ord), så hva enn du kobler innpå ruteren / switch 1 / switch 2 skal fungere helt utmerket...

Selv har jeg Hjemmesentral (modem på en måte) --> Ruter --> Switch --> Ting og tang :p

Lenke til kommentar

En del HUB-er, og sikkert noen eldre switcher, hadde ikke automatisk detektering av kabel (om den er krysset eller ikke). Disse hadde ofte én port som skilte seg fra de andre. Denne var ofte merket med en X. Som regel var dette bare en krysset port slik at man slapp å bruke krysset kabel. (Krysninga var i pluggen i stedet for i kabelen). Man kunne da godt bruke andre porter for å kople til flere HUB-er men da måtte man ha en krysset kabel.

På de aller fleste nye switcher kan man kople til/fra akkurat hvilken port man vil med både krysset og ikke-krysset kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...