Onkel Kompost Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Ja! Det kan jeg Jeg tenkte jeg skulle lage en slags blogg her på akam som handler om prosjektet mitt med å klare å bruke et Kodak Brownie òg, men... tiden flyr Har film og oppskrift, men det at filmen må sendes til huttaheiti for å i det hele tatt se om det er noe der, legger foreløbig en demper på gleden Høres veldig veldig flott ut. Tid er noe vi egentlig har nok av, så selv om ihvertfall jeg gleder meg til å se bildene tatt med brownien, så vel som se hvordan det går med den linsen du kanskje skal mekke på. Men det er som du sier, det kan gå tregt. Det er det samme som med meg og den Sigma SD10 test-loggen jeg driver på med. Det går tregt, ettersom jeg ikke har hatt tid i mellom skole, ettermiddagsarbeid, oppgaver og sånn der sosialt liv. Men det skal bli en ordning på det... Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Ja! Det kan jeg Jeg tenkte jeg skulle lage en slags blogg her på akam som handler om prosjektet mitt med å klare å bruke et Kodak Brownie òg, men... tiden flyr Har film og oppskrift, men det at filmen må sendes til huttaheiti for å i det hele tatt se om det er noe der, legger foreløbig en demper på gleden 6959618[/snapback] Hvilken film bruker du hvis den må sendes til huttaheiti? Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Ja! Det kan jeg Jeg tenkte jeg skulle lage en slags blogg her på akam som handler om prosjektet mitt med å klare å bruke et Kodak Brownie òg, men... tiden flyr Har film og oppskrift, men det at filmen må sendes til huttaheiti for å i det hele tatt se om det er noe der, legger foreløbig en demper på gleden 6959618[/snapback] Hvilken film bruker du hvis den må sendes til huttaheiti? Mvh Kjetil 6959956[/snapback] Mener Kodak Brownie bruker 127 film eller 620 (samme som 120 film) film avhengig av type. Det finnes en mengde ulike Brownier. I alle fall bruker min gamle Brownie Six-20 Model D 620 film. Link til kamera. Negativstørrelse 6*8 cm. Har ikke fotografert med det på ca 25 år, og da bare svart/hvit som jeg fremkallet selv. I og med at min har 100 % manuell lukker, kunne det bli mye rart. Men i og med at filmen har størrelse som halvformat, kan bildene faktisk bli bra. 120 brukes fremdeles i dag av profesjonelle fotografer, og er således enkel å få tak i. Kattekwinnen: Anbefaler å prioritere å ta svart/hvitt bilder med Brownie. Og så kan det være interessant å få tak i en fremkallertrommel til filmen. I og med at det ofte går galt i starten, er det litt så som så å betale for mye. (her finnes noen). Jeg har en slik, men av et annet merke. Husker ikke om den kunne reguleres til det meste av film. Endret 28. september 2006 av Bolson Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Hvilken film bruker du hvis den må sendes til huttaheiti? 6959956[/snapback] I teorien 120-film, men spolen må pusses og files til den passer i kameraet, og da er det blitt det som heter 620-film Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Kattekwinnen: Anbefaler å prioritere å ta svart/hvitt bilder med Brownie. Og så kan det være interessant å få tak i en fremkallertrommel til filmen. I og med at det ofte går galt i starten, er det litt så som så å betale for mye. (her finnes noen). Jeg har en slik, men av et annet merke. Husker ikke om den kunne reguleres til det meste av film. 6961071[/snapback] Fremkallertrommel? Høres avansert ut, men kan jo sjekke det, og finne ut hva det er Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Kattekwinnen: Anbefaler å prioritere å ta svart/hvitt bilder med Brownie. Og så kan det være interessant å få tak i en fremkallertrommel til filmen. I og med at det ofte går galt i starten, er det litt så som så å betale for mye. (her finnes noen). Jeg har en slik, men av et annet merke. Husker ikke om den kunne reguleres til det meste av film. 6961071[/snapback] Fremkallertrommel? Høres avansert ut, men kan jo sjekke det, og finne ut hva det er 6962618[/snapback] Ikke særlig avansert. Er bare en rund boks med et lystett lokk og system for påfylling av fremkaller og fix. Selve filmen tres inn på en spole, som puttes inn i boksen. Fordelen er at det bare er selve ladinga av filmen i spolen og putte i boksen som må gjøres i absolutt mørke, resten av fremkallinga kan gjøres i vanlig lys. Både svart/hvitt og fargefilm er OK å fremkalle på denne måten. Svart/hvitt er enprosess fremkalling (dvs fremkaller + fix), farge er etter det jeg husker toprosess, dvs to typer fremkaller + fix. En fordel med å fremkalle selv, er muligheten til å manipulere med fremkallingstid, og således få til flere effekter. Vanlig er å undereksponere film svakt, og korrigere dette opp med lengre fremkallingstid. Bør være mulig å få tak i til 50 - 100 kr brukt (tank og spole). Skal du lage papirkopier må du enten sende inn de negativene du vil ha kopi av, eller kjøpe deg forstørrer for å gjøre det sjøl (men da snakker vi om et par tusen eller mer for komplett mørkeromsutstyr brukt). Men det finnes vel fremdeles noen fotoklubber som har mørkerom tilgjengelig for medlemmene. Har du noen løse 620 spoler, kan du eventuelt respole filmen fra 120 til 620 spoler, i stedet for å file spoler. Endret 29. september 2006 av Bolson Lenke til kommentar
Esp0r Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Mens jeg venter på å få tid til å teste dorull-telen i dagslys tenkte jeg at jeg kunne tilby et par bilder tatt på samme måte men uten dorull-forlengelse... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 (endret) Kjekt å se at du ikke gir opp din søken etter aparte uttrykk, kattekwinnen. Jeg er også enig med deg at du får ikke samme uttrykk hvis du emulerer effekten i ettertid. You go, girl! Fint å ha deg til å røske litt opp i teknodill-dallet her. Du som bor nær Haugesund kan jo få fremkalt 120-film hos Foto Erik. Det tar en dag, men så har du resultatene. Vet ikke om det gjelder s/h, men det gjelder i all fall E6, og sikkert C41 også. Kan de ikke gjøre det på jobben din for deg? De har vel fremdeles en lab, ville jeg tro. I min tid fremkalte de alle typer kjente filmer, eksklusiv Kodachrome. Å fremkalle s/h selv er også lekende lett, og det koster lite for å komme i gang. I tillegg blir negativene så store at du trenger bare legge dem oppå et fotopapir, skru på taklyset en kort stund, og så legge det i bad. Da vil du tross alt få "hele" 6x6 cm store kopier til albumet. Lykke til. Forsøker å følge med, selv om jeg av forskjellige grunner ikke kommer til å være like aktiv i høst. Endret 1. oktober 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
modin Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Kult å se dere to her, Kattekwinnen og PMNormal. Skulle gjerne drevet med litt vintage filmfotografering jeg også, men det er en gang slik at jeg ikke har noen Scanner tilgjengelig for øyblikket. Så i såfall måtte det bare blitt å stirre på negativene hvis jeg skulle fremkalle litt film fra Fed'en min noe som kan bli litt stuslig. Bor foresten rett ved siden av Antonio Stasi sin butikk i Bergen med har ikke hvert innom å tittet en eneste gang, burde nok få gjort det snart. Lykke til med prosjektet ditt Kattekwinnen! Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 God morgen modin og PMnormal Etter å ha skumlest akam.nos artikkel om Lensbabies 3G så bestilte jeg det også Mye prosjekter på gang, med andre ord. Tapte auksjonen med det objektivet jeg snakket om tidligere, men har en ny på gang som slutter om noen timer, neste bud er ved 1GBP Var forøvrig innom Foto Erik for å høre om 120-film, men jenta som var der mente den måtte sendes vekk i så tilfelle. Hadde vore forgale å spurt han som driver sjappa Jeg tror jeg lager en egen tråd om mine tre prosjekter fra nå av (Brownie, digital Lomo og Lensbabies, selv om sistnevnte kanskje ikke er et prosjekt), så kan jeg fotografere og dokumentere prosessen Og som folk kan komme med innspill til, selvsagt Lenke til kommentar
Haaland78 Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Ikke for å kuppe tråden, men jeg ønsker bare å komme med noen innspill litt på siden. Det er utrolig hva man kan gjøre med litt fantasi med et vanlig kamera også. Et godt motiv, og vilje til å stille kameraet litt annerledes enn korrekt eksponering holder ofte bra. Kameraet er forøvrig et 350d, med en 24-70 f/2.8L og moderat bearbeiding i Lightroom. Endret 15. oktober 2006 av Haaland78 Lenke til kommentar
velouria Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Mens jeg venter på å få tid til å teste dorull-telen i dagslys tenkte jeg at jeg kunne tilby et par bilder tatt på samme måte men uten dorull-forlengelse... 6963805[/snapback] Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Ser ut som Lambi! Uansett veldig originalt og kult! :!: Lenke til kommentar
Esp0r Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Inspirert av trådstarter har jeg nå anskaffet en Holga via Ebay. Betalte rundt 100 kr + frakt fra Hong Kong. Min plan er å følge denne oppskriften på konvertering av Holga linse til eos-system. Endret 21. oktober 2006 av Esp0r Lenke til kommentar
Esp0r Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Nå har jeg gjort ferdig min holga-eos-linse. Med litt modifikasjoner har jeg fått festet linsen til et eos kamerahusdeksel; med full mulighet for manuell justering av fokus! Med største blender f/8 blir det ganske mørkt i søkeren! hehe Endret 8. november 2006 av Esp0r Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Så enkelt må jeg òg gjøre det med digital Lomo. Se testbilder i prosjektloggen min Få se testbilder fra deg da, Esp0r Endret 8. november 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
kimare Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Så enkelt må jeg òg gjøre det med digital Lomo. Se testbilder i prosjektloggen min Få se testbilder fra deg da, Esp0r 7242322[/snapback] Dersom noen er fristet til å kaste seg på lomo bølgen så bør dere se her: http://bruktmarked.akam.no/annonse.php?a=72570 Jeg gir selgeren (som jeg ikke kjenner) for årets beste annononsetekst. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Dersom noen er fristet til å kaste seg på lomo bølgen så bør dere se her: http://bruktmarked.akam.no/annonse.php?a=72570 Jeg gir selgeren (som jeg ikke kjenner) for årets beste annononsetekst. Haha! Fantastisk. Men man lurer nesten litt på hva denne selgeren forventet når han kjøpte kameraet. Knivskarpe bilder med et gammelt og billig russisk kamera? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Knivskarpe bilder med et gammelt og billig russisk kamera? 7289273[/snapback] Hadde han valgt en Kiev, Fed eller Zorki isteden er det nettopp det han ville ha fått. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Esp0r Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Så enkelt må jeg òg gjøre det med digital Lomo. Se testbilder i prosjektloggen min Få se testbilder fra deg da, Esp0r 7242322[/snapback] har enda ikke rukket å ta utebilder. er jo mørkt når jeg kommer fra jobb! men her er et nærbilde innendørs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå